Bewust kindvrij sinds 2010, deel 25

09-05-2019 18:55 3036 berichten
Ja! Daar zijn we weer! Deel 25 alweer! :cheer:

(voorheen ook wel bekend als Vanaf oktober 2010 kindvrij).

Voor iedereen die er voor kiest om geen kinderen te krijgen.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
11-05-2020 19:00
Hier idem. Kan heel goed op mezelf zijn en als mijn man op skivakantie is, zit ik hier heel tevreden met mijzelf en mijn honden.
Afspraken maak ik niet veel, want dan is er geen ruimte meer over om spontaan iets te doen, al dan niet met anderen. Ik wil me niet vastleggen.
Fijn is dat he :angel:
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Zeker!
Alleen maar programma's op tv die ik leuk vind. Of rustig een boekje lezen. En heel soms mezelf trakteren op een zak chips helemaal voor mezelf alleen.
katkaatje schreef:
11-05-2020 11:37
Wij zijn ook wel behoorlijk van het 'eigen ding doen' binnen onze relatie. Het liefst had ik ge-lat, maar we hebben nu een vrij groot huis, dus genoeg ruimte zonder elkaar. Ik moet zeggen dat ik dat van mijn ouders ook niet anders ken: allebei hadden ze ook hun eigen kamer. Hun eigen terugtrekplek waar wij ze ook niet mochten storen, tenzij het een héle goede reden had.

Maar nu zitten lief en ik al 8 weken (of is het 9, ik ben de tel kwijt) al samen in lockdown. Ons beider werk is of verminderd of alleen nog maar op afstand. En ik vind het hartstikke gezellig! Had ik niet verwacht, maar ik trek hem prima om me heen. Nu moet ik wel zeggen dat we door de weeks overdag echt wel ons eigen plan trekken in verschillende ruimte in en rond het huis. Dus we zitten niet de hele tijd bij elkaar. Maar wel iedere avond, iedere nacht en ieder weekend. En dat was in pre-coronatijden wel anders.

Misschien is dat ook een gemeenschappelijkheid onder bewust kindvrijen? Dat we, vergeleken met anderen, meer tijd en ruimte voor onszelf nodig hebben?
ja die discussie hadden we hier recent ook dat we het zo wonderbaarlijk goed doen terwijl we al 8 weken 24x7 thuis zijn. geen ruzie, geen irritaties. niks! als we dan haar zussen horen met schoolgaande kids die 8 weken thuis hebben gezeten dan is het hier een oase van rust. daar werden ze sta-pel gek van elkaar. van elkaar en van de kids. :lol:
iones schreef:
11-05-2020 19:12
Zeker!
Alleen maar programma's op tv die ik leuk vind. Of rustig een boekje lezen. En heel soms mezelf trakteren op een zak chips helemaal voor mezelf alleen.
het goede leven, man wat hebben wij het goed en wat zijn we gezegend zo. soms denk je wel eens 'hebben wij er wel goed aan gedaan?'.. maar dat is dan ook zo voorbij als we weer thuiskomen van een van de familieleden of vrienden met kids.. dan kijken we elkaar aan in de auto en zeggen 'het is prima zo!'

.. en dan boeken we op een zondagmiddag weer een airbnb ergens. wat dat betreft wel jammer van deze lockdown, we kunnen nergens heen
Kwebbeltje91 schreef:
11-05-2020 09:30
Ja, zo denk ik er dus ook over. Maar blijkbaar moet je toch getrouwd zijn, kind hebben, etc. voor je 30e ofzo :P
dat is niet 'gesettled zijn' dat is 'vastgeroest zijn' in een middelmatig, cultureel uitgedroogd, financiele puinhoop bestaan :-D

wie zon bestaan "ambieerd" is niet goed bij zijn hoofd en moet nodig eens een ruggegraat kweken om zelf de grote beslissingen in zijn leven te maken ipv te doen wat 'iedereen doet' :nooo:
RickDalton schreef:
11-05-2020 20:47
het goede leven, man wat hebben wij het goed en wat zijn we gezegend zo. soms denk je wel eens 'hebben wij er wel goed aan gedaan?'.. maar dat is dan ook zo voorbij als we weer thuiskomen van een van de familieleden of vrienden met kids.. dan kijken we elkaar aan in de auto en zeggen 'het is prima zo!'

.. en dan boeken we op een zondagmiddag weer een airbnb ergens. wat dat betreft wel jammer van deze lockdown, we kunnen nergens heen
Och, k denk daar nooit aan, "hadden we het maar anders gedaan'. Ik heb echt geen spijt van dat ik geen kinderen heb. Ik denk soms heus wel hoe het geweest zou zijn, maar dat zijn dan alleen de leuke aspecten en ik besef te goed dat er ook "andere" aspecten aan vast zitten en die zou ik denk ik niet trekken. Ik vind het best zo. Ik ben heel tevreden.
iones schreef:
09-05-2020 20:06
Een op de tien moeders zegt weleens spijt te hebben dat ze kinderen heeft genomen. Dat blijkt uit een onderzoek van het tijdschrift Linda onder 2300 moeders van een of meer kinderen aan de vooravond van Moederdag. Daarnaast zegt de helft van de vrouwen het moederschap te hebben onderschat.

Dat snap ik niet he. Hoe kunnen mensen het onderschatten? Wat hadden ze dan verwacht? Hebben ze dan niet om zich heen gekeken? Of hun kop in het zand gestoken?

Maar er rust zeker een taboe op spijt van kinderen.
En dat taboe is triest. Maar ik snap het ook niet. Waar was je met je gedachten toen je besloot voor kinderen te gaan? Gewoon het rationele maar even uitgezet? Jouw kind huilt niet? Jouw kind krijgt geen spuitluiers? Jouw zwangerschap en bevalling zijn een eitje? Jouw kind gaat elke nacht braaf 10 uur slaap halen? Om nog maar niet te spreken van de jaren erna. Ik ken ook verhalen van vrouwen die helemaal babyfan zijn. Zo heerlijk knuffelen en tutten enzo...maar dan ineens zijn ze 2 en irritant en moeten ze vervolgens naar school en de opvang en dat is nog irritanter. Oh en dan nog iets: dan komt het geklaag over DUUR. Opvang is duur, leuke kleding is duur, sport is duur, vakantie is duur want zit aan hoogseizoen vast. Klaagerdeklaagklaaaaag. Neem-geen-kinderen als je bovenstaande allemaal niet wil. En hou anders je mond. :puh:
Familiemens schreef:
11-05-2020 22:32
En dat taboe is triest. Maar ik snap het ook niet. Waar was je met je gedachten toen je besloot voor kinderen te gaan? Gewoon het rationele maar even uitgezet? Jouw kind huilt niet? Jouw kind krijgt geen spuitluiers? Jouw zwangerschap en bevalling zijn een eitje? Jouw kind gaat elke nacht braaf 10 uur slaap halen? Om nog maar niet te spreken van de jaren erna. Ik ken ook verhalen van vrouwen die helemaal babyfan zijn. Zo heerlijk knuffelen en tutten enzo...maar dan ineens zijn ze 2 en irritant en moeten ze vervolgens naar school en de opvang en dat is nog irritanter. Oh en dan nog iets: dan komt het geklaag over DUUR. Opvang is duur, leuke kleding is duur, sport is duur, vakantie is duur want zit aan hoogseizoen vast. Klaagerdeklaagklaaaaag. Neem-geen-kinderen als je bovenstaande allemaal niet wil. En hou anders je mond. :puh:

Maar je mag toch best klagen over de nadelen van je keuzes? Ik bedoel, ieder zijn ding hoor. Maar er zitten natuurlijk ook nadelen aan kinderen hebben. Die wegen voor ouders vaak niet op tegen de voordelen, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.

Net zoals dat ik heel bewust voor Apeldoorn hebt gekozen, maar af en toe best mag klagen dat het zo burgerlijk is. Of vrienden die bewust voor de stad hebben gekozen, maar ook best soms mogen klagen over de drukte. Of als je bewust single bent, dat je het nu in lockdown wel eenzaam vindt.

Ik vind het altijd gek dat je niet over dingen zou mogen klagen, ook al heb je er bewust voor gekozen.

Overigens snap ik baby-gekte niet. Een kind wordt toch veel leuker als je er meer mee kan? Zo’n baby is zo afhankelijk van je, kan niks zonder jou. Dat lijkt me dus niks.
iones schreef:
11-05-2020 21:19
Och, k denk daar nooit aan, "hadden we het maar anders gedaan'. Ik heb echt geen spijt van dat ik geen kinderen heb. Ik denk soms heus wel hoe het geweest zou zijn, maar dat zijn dan alleen de leuke aspecten en ik besef te goed dat er ook "andere" aspecten aan vast zitten en die zou ik denk ik niet trekken. Ik vind het best zo. Ik ben heel tevreden.
Ik zie geen leuke aspecten. Sterker: hoe ouder ik word hoe meer nadelen ik zie! Vroeger had ik bijv nooit aan kleinkinderen gedacht, maar dat kan je ook nog treffen. Dan is je kind eindelijk volwassen en kun je leuke dingen samen doen (zoals ik met mijn ouders) en dan komen ze met zo'n jankblaag aanzetten. Brrrrr! ;-D
Ik denk dat ik kinderen ook eigenlijk gewoon niet zo interessant vind en ik ben ook niet ijdel genoeg om een "mini me" op de wereld te zetten. Wij hebben beide veel ruimte nodig voor ons werk, als individu maar ook als stel merken we dat we wel compleet zijn zonder kinderen. Wij hebben die ruimte ook altijd maximaal gebruikt, veel in binnen en buitenland verhuisd, wat zijn je dromen en die achterna zonder dat je zware verantwoordelijkheden hebt waardoor je moet gaan schrappen.

Mijn favoriet is trouwens dat je nooit in het hoogseizoen op vakantie moet, wat een ellende en dan heb ik het nog niet eens over de hoge prijzen. Overvolle campings en stranden en gillende kinderen, toeristische tripjes zijn afgeladen en dan vinden ze het raar dat veel mensen gaan scheiden na 3 weken hel.
katkaatje schreef:
11-05-2020 22:37
Maar je mag toch best klagen over de nadelen van je keuzes? Ik bedoel, ieder zijn ding hoor. Maar er zitten natuurlijk ook nadelen aan kinderen hebben. Die wegen voor ouders vaak niet op tegen de voordelen, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.

Net zoals dat ik heel bewust voor Apeldoorn hebt gekozen, maar af en toe best mag klagen dat het zo burgerlijk is. Of vrienden die bewust voor de stad hebben gekozen, maar ook best soms mogen klagen over de drukte. Of als je bewust single bent, dat je het nu in lockdown wel eenzaam vindt.

Ik vind het altijd gek dat je niet over dingen zou mogen klagen, ook al heb je er bewust voor gekozen.

Overigens snap ik baby-gekte niet. Een kind wordt toch veel leuker als je er meer mee kan? Zo’n baby is zo afhankelijk van je, kan niks zonder jou. Dat lijkt me dus niks.
Ja dit. Een kennis van me heeft 2 kinderen waarvan de oudste basisschoolleeftijd is. Het is leuk om te zien hoe ze de wereld steeds meer ontdekken, en problemen kenbaar maken waarvan ik nog steeds denk: 'kind wat heerlijk dat dit je grootste probleem is nu. Fijn dat je nog niet meemaakt hoe de wereld echt is'
Je kunt er ook gesprekjes mee voeren en als ik er ben, ben ik omgedoopt tot tante Kwebbel. Joh ik vind het helemaal prima :proud: Laat mij maar een leuke tante zijn hoor.
Familiemens schreef:
11-05-2020 22:32
En ik heb het zo vaak meegemaakt dat ze het verheerlijkten ten opzichte van mij. Het mooiste wat er is, je weet niet wat je mist, ik weet nu pas écht wat belangrijk is. Dan inderdaad ook niet klagen.
Geronimo2 schreef:
11-05-2020 22:43

Mijn favoriet is trouwens dat je nooit in het hoogseizoen op vakantie moet, wat een ellende en dan heb ik het nog niet eens over de hoge prijzen. Overvolle campings en stranden en gillende kinderen, toeristische tripjes zijn afgeladen en dan vinden ze het raar dat veel mensen gaan scheiden na 3 weken hel.
Precies! Dat lijkt me echt de hel!
Skadí schreef:
09-05-2020 15:51
Niet alleen het moederschap, maar ook de lichamelijke klachten die veel vrouwen overhouden. Natuurlijk hoeft dit niet, maar laatst was er een bericht dat 1 op de 3 (!) vrouwen (gedeeltelijk) incontinent is na het krijgen van een kind. Ik vertelde dit aan een vriendin die na het krijgen van haar kind hier last van had en zij had hier nog nooit van gehoord. Ze vertelde het aan haar moeder en die zei dat zij dat inderdaad ook had na de geboorte van haar kind. Dit zou ik dus wel bespreekbaar maken als moeder.
Ik was geschokt toen een vriendin vertelde na haar bevalling inmiddels een tena gebruikster te zijn. Wat een hel...zo sneu, uiteindelijk een hersteloperatie en fysio waardoor het beter gaat maar nooit helemaal weg.
Familiemens schreef:
11-05-2020 22:47
Ik was geschokt toen een vriendin vertelde na haar bevalling inmiddels een tena gebruikster te zijn. Wat een hel...zo sneu, uiteindelijk een hersteloperatie en fysio waardoor het beter gaat maar nooit helemaal weg.
Ik heb dat ooit weleens van een collega gehoord, had het idee dat ze haar mond voorbij praatte want ze schrok een beetje toen ze het zei.
Toen ik dat benoemde gaf ze aan dat ze het daar liever niet met mij over had want "ik begreep dat soort dingen toch niet als kinderloze".
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
RickDalton schreef:
10-05-2020 11:14
Me-time, dat is het. zou het voor geen geld kwijt willen raken. als ik niet genoeg me-time krijg in mijn huidige relatie (en goddank krijg ik dat hier gewoon) dan zou ik 'sterven'

over 2 week gaat mijn vrouw weer een lang weekend naar een vriendin en zit ik lekker vanaf donderdag t/m maandagavond alleen thuis. man wat kan ik daar al naar uitkijken!
Heerlijk en terecht dat je daar van kunt genieten! Even een heel weekend voor jezelf. Hier zweren we er ook bij om elkaar af en toe 'te missen'. Voor corona was dat nog omdat mijn vriend regelmatig naar het buitenland ging. Maar ook omdat we ieder voor zich wel eens eropuit gaan of vakantie met vriendinnen. Gewoon boeken en beslissen te gaan zonder na te hoeven denken over kinderen :yes:
iones schreef:
11-05-2020 22:44
En ik heb het zo vaak meegemaakt dat ze het verheerlijkten ten opzichte van mij. Het mooiste wat er is, je weet niet wat je mist, ik weet nu pas écht wat belangrijk is. Dan inderdaad ook niet klagen.
Dat is exact ook mijn punt. Ik word niet goed van dat facebook gezemel over het fantastische leven als moeder. Me kindjes (gruwel 'me'). En dan dat aanpraten dat je niet weet wat je mist etc etc maar in de jaren die volgen is het een en al geklaag. De wereld waar ze in leven is zo klein geworden. Corona: volop geklaag hoe zwaar het is met de kinderen thuis, maar niet 1x een dankbaar woord dat in de zorg zo hard gewerkt wordt. Dat de kinderen veilig thuis kunnen zijn, nog steeds ruimte is voor onderwijs, dat ze gezond zijn. Dat er begrip is vanuit de samenleving dat ouders niet op 100% kunnen meedraaien met werk want kinderen thuis terwijl anderen zonder kinderen wél 100% geven ook al hebben ze zorgen. Er ia nooit eens een reality check van ouders. Dat mis ik echt.
sprokkelientje schreef:
11-05-2020 22:54
Ik heb dat ooit weleens van een collega gehoord, had het idee dat ze haar mond voorbij praatte want ze schrok een beetje toen ze het zei.
Toen ik dat benoemde gaf ze aan dat ze het daar liever niet met mij over had want "ik begreep dat soort dingen toch niet als kinderloze".
:facepalm: precies kinderloos staat gelijk aan halvering van je IQ :bonk:
Het probleem is ook een beetje dat veel mensen het ouderschap ophemelen tot iets wat bijna tot het goddelijke behoort. Pas DAN weet je *vul hier een onzinnig iets in*.

De waarheid is dat vrijwel elk dier seks kan hebben en een kind kan baren. Mensen verheerlijken het, maar het stelt niks voor. Ik weet nog dat ik klein was en een aflevering keek van een politieserie. Een man was opgepakt omdat zijn levenswerk (een vechtrobot) per ongeluk een mens had gedood. Hij had jaren geleerd en gewerkt om technologisch een dergelijke robot te kunnen bouwen. De politievrouw reageerde meelevend dat zij het begreep, want zij had immers een kind. De man reageerde daar weer op met "hoezo, weet je dat? Alleen omdat je een kind hebt gekregen? Mevrouw dat is biologie en niet speciaal".

Ik weet nog dat ik hier als kind van onder de indruk was en het ook echt voelde wat de man bedoelde. Er zijn zoveel geweldige prestaties die een mens kan neerzetten, maar een kind is daar gewoon niet één van. Het is - mits alles werkt - heel simpel.

Daarnaast begrijp ik dat geklaag van ouders ook niet. Ik vind dat ook niet vergelijkbaar met klagen over je woonplaats. Het punt bij mij is vaak dat ouders stelselmatig zeuren over hun kinderen. Dus constant. Als je er wat van zegt dan gaat het meteen 180 graden om naar iets fantastisch en jij weet daar niks van.
Oké, betweter. Weetje wat ik wel weet? Dat een kind heel erg veel werk is. Elke dag weer. Het is een constante herhaling van zetten en tegelijkertijd moet je veel aanpassingsvermogen hebben. Een kind is geen konijn en vergt heel erg veel energie. Jij hoort jezelf op de tweede plaats te zetten. Daar gaat het vaak fout. Mensen onderschatten het enorm.
Emboldened by the flame of ambition
Ja daar heb je wel een punt. Ik vind het ook altijd tenenkrommend als mensen praten over ‘wondertjes’. Het is geen wonder. Het is het meest basic wat je als zoogdier kunt doen: je voortplanten. Grappig dat jij dat ook tegenkwam in een tv-serie. Ik zag het ooit in Grey’s Anatomy. Volgens mij reageerde de hoofdpersoon op iemand die tegen haar zei: “Ja, maar het blijft wel je moeder.” En Meredith antwoordde met: “Dus ik moet van haar houden, because she did the most basic thing any mammal can do? She didn’t win a Nobel price or cure cancer, she gave birth. Anyone can do that.”

Dat was destijds wel een eye-opener voor mij. Bij mensen die het heel graag wilden en bij wie het allemaal heel moeilijk is gegaan, die mogen van mij het woord ‘wonder’ gebruiken, maar de in-een-keer-raak-types zeer zeker niet. Dat is sowieso vaak ook de groep die het heeft onderschat, lijkt het. Alsof het langer proberen je ook langer de tijd geeft om echt te realiseren wat het in gaat houden.

Gelukkig heb ik allemaal vrij nuchtere vriendinnen. Die het heel goed snappen als je geen kinderen hebt. Die klagen ook wel eens, en dat vind ik geen probleem. Maar dat komt misschien omdat zij het ook nooit naar mij hebben opgehemeld. Zij praten altijd heel nuchter over het ouderschap. Dit zijn ook allemaal types die ook (uiteindelijk) gelukkig waren geweest als het niet was gelukt. Die zichzelf niet helemaal vereenzelvigen met het moederschap, maar die een leuk mens zijn met toevallig ook kinderen.

Maar dat zijn er in de loop der jaren wel minder geworden. Nu ik dit zo typ en erover nadenk, denk ik dat mijn vriendengroep zich ook een beetje zo gefilterd heeft. Alleen de leuke moeders zijn overgebleven, zeg maar.

(En de schoonfamilie weet wel beter dan het moederschap in mijn nabijheid te verheerlijken. Dus hoewel ze het vast zo voelen, aan hun leven te zien, spreken ze dat nooit zo uit.)
katkaatje schreef:
12-05-2020 09:41

Maar dat zijn er in de loop der jaren wel minder geworden. Nu ik dit zo typ en erover nadenk, denk ik dat mijn vriendengroep zich ook een beetje zo gefilterd heeft. Alleen de leuke moeders zijn overgebleven, zeg maar.

(En de schoonfamilie weet wel beter dan het moederschap in mijn nabijheid te verheerlijken. Dus hoewel ze het vast zo voelen, aan hun leven te zien, spreken ze dat nooit zo uit.)
Hebben wij ook gedaan, alleen nog maar vrienden die het ook over iets anders kunnen hebben, ik heb ook eigenlijk nooit zin om naar verhalen over de kinderen te luisteren, het is allemaal één grote brij van kinderverhalen die toch allemaal hetzelfde zijn (in mijn ogen).
Heerlijk toch die rust.
yesss wijzigde dit bericht op 21-05-2020 23:57
95.97% gewijzigd
Ik word volgende maand 35 en buiten het feit dat ik ze gewoon niet wil, vind ik mezelf al te oud om moeder te worden. Ook al word ik veel jonger geschat. Ja, sommigen kunnen het op hun 45e nog. Maar mijn moeder is 33 ouder dan ik. En dat vind ik best veel verschil nu. Zij gaat al aardig richting de 70. Moeders van leeftijdsgenoten zijn vaak toch zo'n 8-10 jaar jonger zij.
Hebben jullie deze gezien?

https://www.linda.nl/nieuws/interview/p ... tsyndroom/

Ergens word ik hier een beetje chagerijnig van. Ik kan mij voorstellen dat er veel mensen zijn die niet zo goed zelf kunnen nadenken en denken dat het erbij hoort en het dan maar doen, maar vier?!
Ik vind het onbegrijpelijk. Heeft ze in al die jaren nou geen ruggengraat kunnen kweken en een eigen mening kunnen hebben?
Emboldened by the flame of ambition
Skadí schreef:
15-05-2020 07:49
Hebben jullie deze gezien?

https://www.linda.nl/nieuws/interview/p ... tsyndroom/

Ergens word ik hier een beetje chagerijnig van. Ik kan mij voorstellen dat er veel mensen zijn die niet zo goed zelf kunnen nadenken en denken dat het erbij hoort en het dan maar doen, maar vier?!
Ik vind het onbegrijpelijk. Heeft ze in al die jaren nou geen ruggengraat kunnen kweken en een eigen mening kunnen hebben?
Heel bizar idd. En dan nog door blijven fokken tot er 4 zijn ook. Onbegrijpelijk! Als ze er na 1-2 was gestopt had ze er wellicht veel minder spijt van gehad omdat ze veel sneller door had gekund met d'r eigen leven en de tijd met de kind(eren) meer qualitytime kan zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven