Vegetarisch eten en bso
dinsdag 12 mei 2020 om 09:32
Ik weet niet zo goed wat handig is in deze situatie dus misschien weten jullie wat zinnigs!
Mijn kind is 4 en zat een paar maanden op school en 2 dagen per week op de bso voordat alles gesloten werd door Corona.
Wij eten vegetarisch en dat heb ik bij bso aangegeven. Is toen netjes opgeschreven en als er bijv beschuit werd gegeten met worst of kaas dan kreeg kind niet de keus maar gewoon een plakje kaas. Hartstikke fijn. Het viel me toen wel op dat ze het heel raar vonden (“oh maar mag pindakaas dan wel?”) maar was verder helemaal in orde.
Gisteren is kind weer naar school en bso geweest na 2 maanden niet en vertelde na afloop een beschuit met worst te hebben gehad. Kind weet niet echt wat vlees is, we eten wel eens vegetarisch boterham worst e.d. dus vond het zelf helemaal normaal.
Ik vind het zeker geen drama als kind een keer vlees eet of later zelf besluit dat te willen eten, maar in principe wil ik liever dat ze op bso geen vlees aan mijn kind.
Is dit iets dat ik nog een keer kan aankaarten zodat ze er in het vervolg weer op letten? Ik wil niet als zeur ouder overkomen maar wil ook graag dat ze in vervolg geen vlees meer geven.
Mijn kind is 4 en zat een paar maanden op school en 2 dagen per week op de bso voordat alles gesloten werd door Corona.
Wij eten vegetarisch en dat heb ik bij bso aangegeven. Is toen netjes opgeschreven en als er bijv beschuit werd gegeten met worst of kaas dan kreeg kind niet de keus maar gewoon een plakje kaas. Hartstikke fijn. Het viel me toen wel op dat ze het heel raar vonden (“oh maar mag pindakaas dan wel?”) maar was verder helemaal in orde.
Gisteren is kind weer naar school en bso geweest na 2 maanden niet en vertelde na afloop een beschuit met worst te hebben gehad. Kind weet niet echt wat vlees is, we eten wel eens vegetarisch boterham worst e.d. dus vond het zelf helemaal normaal.
Ik vind het zeker geen drama als kind een keer vlees eet of later zelf besluit dat te willen eten, maar in principe wil ik liever dat ze op bso geen vlees aan mijn kind.
Is dit iets dat ik nog een keer kan aankaarten zodat ze er in het vervolg weer op letten? Ik wil niet als zeur ouder overkomen maar wil ook graag dat ze in vervolg geen vlees meer geven.

dinsdag 12 mei 2020 om 09:38
Gewoon nog een keer aankaarten of navragen of het klopt wat je kind thuis heeft verteld. Misschien dat er andere medewerkers bij betrokken zijn die hier nog niet van wisten, misschien vergeten. Dat mag geen reden zijn natuurlijk maar het gebeurt nou eenmaal..
bounty92 wijzigde dit bericht op 12-05-2020 09:39
Reden: Rare zin
Reden: Rare zin
2.57% gewijzigd

dinsdag 12 mei 2020 om 09:41
Beetje jammer alleen als het om pindakaas en een notenallergie zou gaan. Ik zou me kunnen voorstellen dat voedingsrestricties elke dag nagekeken moeten worden voor je aan tafel gaat. Dat gebeurt hier dus niet.

dinsdag 12 mei 2020 om 09:47
Je kunt toch gewoon zeggen, joh ik snap dat het een rare tijd is en sommige dingen misschien even anders zijn dan anders, maa zouden jullie er weer op willen letten dat Emma geen vlees eet?
Overigens vond ik het voedingsbeleid op de bso altijd dramatisch. Als marketing altijd blaten over gezonde voeding, maar in de praktijk altijd alleen de allergoedkoopste vette troep op tafel, rare regels, lekker alle kinderen in dezelfde pindakaaspot roeren, vieze tafels, vooral in de vakanties vond ik het vreselijk. Een van de redenen dat ik mijn kinderen zodra het kon eraf heb gehaald. Ik hoop dat dat nu een paar jaar later een stuk beter is op de meeste bso's.
Overigens vond ik het voedingsbeleid op de bso altijd dramatisch. Als marketing altijd blaten over gezonde voeding, maar in de praktijk altijd alleen de allergoedkoopste vette troep op tafel, rare regels, lekker alle kinderen in dezelfde pindakaaspot roeren, vieze tafels, vooral in de vakanties vond ik het vreselijk. Een van de redenen dat ik mijn kinderen zodra het kon eraf heb gehaald. Ik hoop dat dat nu een paar jaar later een stuk beter is op de meeste bso's.

dinsdag 12 mei 2020 om 09:47
Als jij er geen drama van maakt, vinden zij niet dat je zeurt. Zo simpel is het.
Het is een rare wereld momenteel en ik kan me voorstellen dat het er bij ingeschoten is. Het kan best zijn dat je kind het enige kind is dat vega eet op de bso en dat de leidsters er ook geen persoonlijke ervaring mee hebben. Dan is het er, in alles wat nu nieuw, gek en vreemd is op de bso gewoon bij ingeschoten.
Jij vind het belangrijk dat je kind geen vlees eet, dan moet je dat bij het ophalen de volgende keer melden. Zodra je ze eraan herinnert, dan is het weer top of mind, en hangt er vast een briefje in de keuken dat Kees geen vlees eet.
Je moet de leidsters er dus even aan herinneren: 'hoi Anna, fijn dat Kees weer naar de bso mag. Bij de intake heb ik aangegeven dat we thuis vega eten en jullie zouden er rekening mee houden. Het is er vast bij ingeschoten, maar wil je er in het vervolg op letten dan Kees geen worst krijgt? Hij vertelde me dat hij dat gisteren op zijn brood kreeg.'
Verder niks er bij halen, je gewoon bij de feiten houden. Niks geks aan.
Het is een rare wereld momenteel en ik kan me voorstellen dat het er bij ingeschoten is. Het kan best zijn dat je kind het enige kind is dat vega eet op de bso en dat de leidsters er ook geen persoonlijke ervaring mee hebben. Dan is het er, in alles wat nu nieuw, gek en vreemd is op de bso gewoon bij ingeschoten.
Jij vind het belangrijk dat je kind geen vlees eet, dan moet je dat bij het ophalen de volgende keer melden. Zodra je ze eraan herinnert, dan is het weer top of mind, en hangt er vast een briefje in de keuken dat Kees geen vlees eet.
Je moet de leidsters er dus even aan herinneren: 'hoi Anna, fijn dat Kees weer naar de bso mag. Bij de intake heb ik aangegeven dat we thuis vega eten en jullie zouden er rekening mee houden. Het is er vast bij ingeschoten, maar wil je er in het vervolg op letten dan Kees geen worst krijgt? Hij vertelde me dat hij dat gisteren op zijn brood kreeg.'
Verder niks er bij halen, je gewoon bij de feiten houden. Niks geks aan.
dinsdag 12 mei 2020 om 09:52
Absoluut mee eens, ik zeg ook niet dat het goed is. Op de peutergroep waar ik werk hangt een groot papier op de keukenkastjes over voedselallergieën en dieetvoorkeur. Voor iedereen zichtbaar. Misschien dat TO zoiets als tip kan voorstellen aan de bso?MinkeDeWit schreef: ↑12-05-2020 09:41Beetje jammer alleen als het om pindakaas en een notenallergie zou gaan. Ik zou me kunnen voorstellen dat voedingsrestricties elke dag nagekeken moeten worden voor je aan tafel gaat. Dat gebeurt hier dus niet.

dinsdag 12 mei 2020 om 10:06
Noten allergie. Appel-allergie. Lactose-intolerantie. Gluten-intoleratie of allergie. Halal vlees en geen varkensvlees.
Daar kan een vegetariër ook nog wel bij.
Misschien voelt het als zeuren, maar probeer het eens zakelijk te zien:
Dit is verdorie wel hun werk en je betaalt voor professionele opgeleide kinderopvang.
Ze zijn er niet om een beetje vrijblijvend met de kinderen te knutselen.
Als je ziet hoeveel geld je die kant op stuurt mag je dat best zakelijk zien.
Die tip van hierboven over die lijst is een goede. Email zoiets naar de leiding van de BSO:
"Ik wil graag dat het vegetarisch eten van mijn dochter op de lijst komt te staan die jullie in de keuken hebben hangen waar ook de andere levensbeschouwelijke, religieuze eetwensen en gevaarlijke/dodelijke allergiën op staan. "
Met een beetje bluf maak je er van "die lijst die jullie moeten hebben hangen" want er zijn zó veel regels dat men het risico waarschijnlijk niet wil nemen dat hier geen regel voor zou zijn.
Dan moet je als BSO wel sterk in je schoenen staan om pertinent te weigeren zo'n lijst te maken.
Dit is verdorie wel hun werk en je betaalt voor professionele opgeleide kinderopvang.
Die tip van hierboven over die lijst is een goede. Email zoiets naar de leiding van de BSO:
"Ik wil graag dat het vegetarisch eten van mijn dochter op de lijst komt te staan die jullie in de keuken hebben hangen waar ook de andere levensbeschouwelijke, religieuze eetwensen en gevaarlijke/dodelijke allergiën op staan. "
Met een beetje bluf maak je er van "die lijst die jullie moeten hebben hangen" want er zijn zó veel regels dat men het risico waarschijnlijk niet wil nemen dat hier geen regel voor zou zijn.
Dan moet je als BSO wel sterk in je schoenen staan om pertinent te weigeren zo'n lijst te maken.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.

dinsdag 12 mei 2020 om 10:18
Gewoon bespreken. Mijn kind heeft altijd zonder problemen vegetarisch gegeten op de BSO (zij was wel iets ouder dan het jouwe, dus misschien ook beter verbaal in staat dit aan te geven én zij is zelf vegetarier geworden), al zat er wel verschil in leidsters: de ene liet haar een kaasbroodje maken als de rest saucijzenbroodjes maakte, de ander probeerde haar nog wel eens wat vlees te voeren "want ze is al zo mager."

dinsdag 12 mei 2020 om 10:21
Betty_Slocombe schreef: ↑12-05-2020 10:18De ander probeerde haar nog wel eens wat vlees te voeren "want ze is al zo mager."

dinsdag 12 mei 2020 om 10:26
Ik ben pedagogisch medewerker op een kdv en een bso en zou het heel fijn vinden als je me hier op aan zou spreken. Ik ben erg voor openheid tussen ouder en leidster. Is je iets opgevallen, wil je iets graag anders zien geef het aan. Bij ons ook de lijsten die hier genoemd worden maar ik moet eerlijk zeggen dat het mij ook wel eens in de hectiek is ontschoten dat keesje geen chocopasta mag en pietje liever eerst moet drinken dan moet eten. Wel vertel ik dit uiteraard bij de overdracht als het kind opgehaald wordt. Als ik dit zo lees neem ik dus aan dat het de leidster niet bekend dat jouw kindje vegetarisch eet, ik zou het dus zeker nog even melden (goh, kind verteld dat hij van de week een beschuitje met vleeswaren heeft gehad, willen jullie er op letten dat wij vegetarisch eten?).
dinsdag 12 mei 2020 om 10:38
Ze is zijn moeder! Die bepaalt, niet een een of andere Hans Worst. Mijn kinderen krijgen wel degelijk restricties. Als wij vegetarisch zouden zijn dan mochten ze ook geen plakje bij de slager.
Mijn dochters zijn lactose-intolerant dus daar liggen zeker bepaalde restricties.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 12 mei 2020 om 10:47
Ik zou het gewoon nog even aangeven. Het is voor de Bso ook hectisch geweest en wellicht net even een andere leidster.
Wij hebben met de lactose-intolerantie/koemelkallergie van dochters ook wel gedonder gehad want dat vergaten ze ook steeds of ze pakte de beker van een buurman aan tafel. We hebben het elke keer aangegeven. Niet om te zeuren maar omdat het gewoon consequenties heeft.
Wij hebben met de lactose-intolerantie/koemelkallergie van dochters ook wel gedonder gehad want dat vergaten ze ook steeds of ze pakte de beker van een buurman aan tafel. We hebben het elke keer aangegeven. Niet om te zeuren maar omdat het gewoon consequenties heeft.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 12 mei 2020 om 10:47
Helemaal mee eens! Natuurlijk bepaal jij als ouder van een 4- jarige wat jouw kind eet en drinkt. Volgens jouw normen en waarden.suzyqfive schreef: ↑12-05-2020 10:38Ze is zijn moeder! Die bepaalt, niet een een of andere Hans Worst. Mijn kinderen krijgen wel degelijk restricties. Als wij vegetarisch zouden zijn dan mochten ze ook geen plakje bij de slager.
Mijn dochters zijn lactose-intolerant dus daar liggen zeker bepaalde restricties.
Wij zijn ook vegetariërs en gelukkig is dat altijd goed gegaan op de bso. Ook omdat onze kinderen zelf goed aan konden geven wat ze wel en niet mochten.
Maar we hebben ook wel een negatieve ervaring met de bso. Dochter is lactose intolerant. Invaller vertelde vrolijk dat dochter 4 (!) roombotercroissants gegeten had. Ze hadden 5 croissants gehaald om de 5 aanwezige kinderen mee te verwennen, maar 3 kinderen wilden niet en toen heeft mijn dochter ze allemaal opgegeten. Daar ben ik wel het gesprek over aan gegaan. Dat ik het niet normaal vind dat ze 1 kind zoveel calorieën naar binnen laten werken (een croissant is prima, maar 4 is belachelijk) en dat de ingrediënten niet gecheckt zijn. Dochter is die nacht flink ziek geweest. Werd later afgedaan met 'wij zouden dat nooit doen, maar ja, het was een invaller.'

dinsdag 12 mei 2020 om 10:52
Maar waarom zou je dat zo doen? Ik vind dat echt heel vervelend gedrag. Natuurlijk moeten ze het weten, natuurlijk mogen ze geen fouten maken, natuurlijk betaal je ze genoeg. Maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Ik vind het zo flauw om er direct iets groots van te maken. Wat is erop tegen om dit bij de overdracht even met de leidster te bespreken?SteunEndeToeverlaet schreef: ↑12-05-2020 10:06Noten allergie. Appel-allergie. Lactose-intolerantie. Gluten-intoleratie of allergie. Halal vlees en geen varkensvlees.
Als het dan blijft voorkomen is het vroeg genoeg om een mail te sturen, maar dan nog zou ik jouw toon achterwege laten. Vind ik een hele nare manier van doen. Zelfs als je gelijk hebt.
Wees blij dat het ging om een plak worst die aan een vegetariër is gegeven, en geen pindakaas aan een kind dat daarvan in shock raakt.
dinsdag 12 mei 2020 om 10:56
Maar een voedsel intolerantie is toch iets heel anders dan ervoor kiezen om vegetarisch te eten?suzyqfive schreef: ↑12-05-2020 10:38Ze is zijn moeder! Die bepaalt, niet een een of andere Hans Worst. Mijn kinderen krijgen wel degelijk restricties. Als wij vegetarisch zouden zijn dan mochten ze ook geen plakje bij de slager.
Wij eten thuis ook vegetarisch (nog niet zo heel lang) en de kinderen vroegen of ze op de bso dan ook geen worst meer mogen. Ik heb ze uitgelegd waarom het beter is om er niet voor te kiezen, maar ik verbied het niet. Ze zijn wel al wat ouder, dus het is wat gemakkelijker. Ik wil ze onze keuze niet keihard opleggen.
To, ik zou het wel gewoon aankaarten. Dat is je goed recht en geen zeuren. Zeker omdat je dochter nog zo jong is en het zelf nog niet in de gaten heeft.
dawncutler wijzigde dit bericht op 12-05-2020 11:02
Reden: Niet goed gekeken. Het is een dochter ipv zoon.
Reden: Niet goed gekeken. Het is een dochter ipv zoon.
0.49% gewijzigd