Vegetarisch eten en bso
dinsdag 12 mei 2020 om 09:32
Ik weet niet zo goed wat handig is in deze situatie dus misschien weten jullie wat zinnigs!
Mijn kind is 4 en zat een paar maanden op school en 2 dagen per week op de bso voordat alles gesloten werd door Corona.
Wij eten vegetarisch en dat heb ik bij bso aangegeven. Is toen netjes opgeschreven en als er bijv beschuit werd gegeten met worst of kaas dan kreeg kind niet de keus maar gewoon een plakje kaas. Hartstikke fijn. Het viel me toen wel op dat ze het heel raar vonden (“oh maar mag pindakaas dan wel?”) maar was verder helemaal in orde.
Gisteren is kind weer naar school en bso geweest na 2 maanden niet en vertelde na afloop een beschuit met worst te hebben gehad. Kind weet niet echt wat vlees is, we eten wel eens vegetarisch boterham worst e.d. dus vond het zelf helemaal normaal.
Ik vind het zeker geen drama als kind een keer vlees eet of later zelf besluit dat te willen eten, maar in principe wil ik liever dat ze op bso geen vlees aan mijn kind.
Is dit iets dat ik nog een keer kan aankaarten zodat ze er in het vervolg weer op letten? Ik wil niet als zeur ouder overkomen maar wil ook graag dat ze in vervolg geen vlees meer geven.
Mijn kind is 4 en zat een paar maanden op school en 2 dagen per week op de bso voordat alles gesloten werd door Corona.
Wij eten vegetarisch en dat heb ik bij bso aangegeven. Is toen netjes opgeschreven en als er bijv beschuit werd gegeten met worst of kaas dan kreeg kind niet de keus maar gewoon een plakje kaas. Hartstikke fijn. Het viel me toen wel op dat ze het heel raar vonden (“oh maar mag pindakaas dan wel?”) maar was verder helemaal in orde.
Gisteren is kind weer naar school en bso geweest na 2 maanden niet en vertelde na afloop een beschuit met worst te hebben gehad. Kind weet niet echt wat vlees is, we eten wel eens vegetarisch boterham worst e.d. dus vond het zelf helemaal normaal.
Ik vind het zeker geen drama als kind een keer vlees eet of later zelf besluit dat te willen eten, maar in principe wil ik liever dat ze op bso geen vlees aan mijn kind.
Is dit iets dat ik nog een keer kan aankaarten zodat ze er in het vervolg weer op letten? Ik wil niet als zeur ouder overkomen maar wil ook graag dat ze in vervolg geen vlees meer geven.
dinsdag 12 mei 2020 om 10:58
Dank jullie wel voor de reacties! Ik ben zeker niet boos want het is zo’n ingewikkelde tijd voor iedereen dus begrijp echt wel dat er iets fout gaat, maar zal dan gewoon rustig aangeven dat ik het belangrijk vind dat kind geen vlees eet en of ze daar op kunnen letten. Ik heb het wel al op een lijst in een map zien staan, dus neem aan dat ze per ongeluk niet hadden gekeken.
Overigens mag mijn kind idd bij de slager geen worst pakken. Als het bij een vriendje thuis voor zou komen zou ik daar geen probleem van maken. Als kind zelf een keuze maakt om wel vlees te eten dan vind ik dat ook okay op enig moment, maar nu met 4 jaar vind ik dat nog aan mij en haar vader.
Overigens mag mijn kind idd bij de slager geen worst pakken. Als het bij een vriendje thuis voor zou komen zou ik daar geen probleem van maken. Als kind zelf een keuze maakt om wel vlees te eten dan vind ik dat ook okay op enig moment, maar nu met 4 jaar vind ik dat nog aan mij en haar vader.

dinsdag 12 mei 2020 om 13:49
Jee, waarom zo dwingend? Het kan toch ook vriendelijk? Waar gewerkt wordt worden ‘fouten’ gemaakt.SteunEndeToeverlaet schreef: ↑12-05-2020 10:06Noten allergie. Appel-allergie. Lactose-intolerantie. Gluten-intoleratie of allergie. Halal vlees en geen varkensvlees.
Daar kan een vegetariër ook nog wel bij.
Misschien voelt het als zeuren, maar probeer het eens zakelijk te zien:
Dit is verdorie wel hun werk en je betaalt voor professionele opgeleide kinderopvang.
Ze zijn er niet om een beetje vrijblijvend met de kinderen te knutselen.
Als je ziet hoeveel geld je die kant op stuurt mag je dat best zakelijk zien.
Die tip van hierboven over die lijst is een goede. Email zoiets naar de leiding van de BSO:
"Ik wil graag dat het vegetarisch eten van mijn dochter op de lijst komt te staan die jullie in de keuken hebben hangen waar ook de andere levensbeschouwelijke, religieuze eetwensen en gevaarlijke/dodelijke allergiën op staan. "
Met een beetje bluf maak je er van "die lijst die jullie moeten hebben hangen" want er zijn zó veel regels dat men het risico waarschijnlijk niet wil nemen dat hier geen regel voor zou zijn.
Dan moet je als BSO wel sterk in je schoenen staan om pertinent te weigeren zo'n lijst te maken.
In geval van een allergie vind ik het een heel ander verhaal, maar ik neem aan dat ouders met kinderen met ernstige allergieën ook wel duidelijker naar voren brengen dat hun kind deze allergie heeft (bij jongere kinderen bijvoorbeeld een hangertje aan de kleding).
Er gaat niemand dood aan het eten van een plak worst in het geval van een vegetarisch dieet. Dus: bel naar de BSO, leg uit dat Annie thuis vegetarisch eet, en dat je dit nog even weer onder de aandacht wilt brengen omdat ze afgelopen week perongeluk toch worst op haar boterham kreeg. Bedank ze vriendelijk voor het feit dat ze er weer aandacht aan gaan schenken, en weer door met je leven.