Ervaring 2 kinderen kort op elkaar
dinsdag 12 mei 2020 om 17:46
Goed gezocht en niet gevonden, dus volgens mij is dit topic er nog niet en anders hoor ik het graag
Onze dochter is nu bijna 6 maanden en het begint te kriebelen. We willen wel graag een tweede maar ik twijfel of het niet te vroeg is. Ik had een makkelijke zwangerschap en dito bevalling en was snel weer op de been. Voel me fit en heb geen last meer van kwaaltjes en ongemakken. Onze dochter is een heel zoet en makkelijk kind, slaapt veel, eet goed en is niet extreem aanhankelijk. Manlief ziet het ook zitten, maar laat de keuze voor wat betreft de timing bij mij, hij hoeft niet zwanger te zijn. Als ik er klaar voor ben is hij er klaar voor.
Nu ben ik op zoek naar dames die hun ervaring willen delen. Niet zo zeer over het leeftijdsverschil tussen de kinderen, maar hoe heb je 2 zwangerschappen kort op elkaar ervaren en hoe is het sindsdien fysiek? Merk dat ik toch twijfel of ik niet teveel vraag van mijn lijf.

Onze dochter is nu bijna 6 maanden en het begint te kriebelen. We willen wel graag een tweede maar ik twijfel of het niet te vroeg is. Ik had een makkelijke zwangerschap en dito bevalling en was snel weer op de been. Voel me fit en heb geen last meer van kwaaltjes en ongemakken. Onze dochter is een heel zoet en makkelijk kind, slaapt veel, eet goed en is niet extreem aanhankelijk. Manlief ziet het ook zitten, maar laat de keuze voor wat betreft de timing bij mij, hij hoeft niet zwanger te zijn. Als ik er klaar voor ben is hij er klaar voor.
Nu ben ik op zoek naar dames die hun ervaring willen delen. Niet zo zeer over het leeftijdsverschil tussen de kinderen, maar hoe heb je 2 zwangerschappen kort op elkaar ervaren en hoe is het sindsdien fysiek? Merk dat ik toch twijfel of ik niet teveel vraag van mijn lijf.
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel

dinsdag 12 mei 2020 om 20:36
dinsdag 12 mei 2020 om 20:41
Zelf geen ervaring maar ik heb wel meerdere bevriende stellen die snel voor een tweede gegaan zijn. Het is ze allemaal tegengevallen. Eén stel heeft zelfs aangegeven minder van de kraamtijd te kunnen genieten omdat ze constant hun aandacht moeten geven aan hun jengelende 1-jarige, die niks van de situatie begrijpt en alleen maar boos is dat ze de aandacht moet delen. Als ze nog een keer mochten kiezen, dan hadden ze nog een jaar gewacht.

dinsdag 12 mei 2020 om 20:48
M’n hersens kraken, maar ik kom er niet uit. Leg eens uit?vitamined schreef: ↑12-05-2020 19:21Zit 14 maanden tussen de oudste twee. 17 maanden tussen nummer 2 en 3. Ik vond het perfect. Druk? Zeker! Maar ook heel veel genieten. Nou is mijn man een hele fijne en betrokken vader, anders zou ik het een stuk zwaarder hebben gehad en had ik het echt niet gewild.
Lichamelijk gezien was het killing. Sowieso de tweede zwangerschap, maar denk dat die derde de druppel was. Blijvende zwakke rug aan overgehouden.
Nu zijn ze 5, 6 en 7. Ik vind het ideaal. Was binnen een half jaar van de middagslaapjes af, heb maar een paar jaar ‘in de luiers’ gezeten (dat was op een gegeven moment lopende band werk). En binnen een jaar alledrie een zwemdiploma (hoop ik, ligt eraan hoe snel dat weer normaal hervat wordt).
En nu ineens alledrie op school...

dinsdag 12 mei 2020 om 20:53

dinsdag 12 mei 2020 om 20:53
Als ze kans krijgt zich bewust te worden van haar enig kind zijn heeft ze wellicht veel meer problemen met die baby waar ze niks mee kan door het grote leeftijdsverschil dan wanneer ze nu gelijk die tweede erbij nemen.MinkeDeWit schreef: ↑12-05-2020 17:48Vind je het niet zielig dat ze dan maar zo kort enig kind is? Als het gelijk raak is zit er misschien maar 1,5 jaar tussen. Dan is de oudste ook eigenlijk nog een baby.
Toen ik 'n jaar of 4 was en een oom en tante met 'n baby langskwamen bij mijn grootouders zei ik tegen mijn ouders dat ik geen broertje of zusje meer wilde (gelukkig waren ze dat ook niet van plan) Dus met 4 besef je blijkbaar hoe getroffen je het hebt als enig kind.

dinsdag 12 mei 2020 om 20:54
Het is zó persoonlijk! Ik zou het medisch advies niet helemaal negeren, dus liever die paar maanden langer wachten tot ook jouw bekken, hormonen hersteld zijn. Verder kijken wat jullie als gezin mentaal en praktisch aankunnen. Ik heb een tijd in twee toch redelijk-ontwikkelde Afrikaanse landen gewerkt en daar was een woord voor 2 kinderen onder de +- 2 jaar. Het werd daar gezien als een risico of stigma voor zowel moeder als kind. Dat is natuurlijk een andere situatie dan hier! Maar wat ik er zelf wel van onthouden heb is dat je niet alleen naar je baby moet kijken, maar ook naar de 1- en 2-jarigen om je heen. Zie je het dan voor je of zou je liever iets wachten? En zie je een groot gezin voor je of houden jullie het bij 2? Ik had rond de 6-maanden ook rammelende eierstokken maar die werden rap minder tegen de 10-maanden.
*heel veel petjes af voor de dames en heren die het wel zien zitten twee kinderen zo kort op elkaar!
*heel veel petjes af voor de dames en heren die het wel zien zitten twee kinderen zo kort op elkaar!
dinsdag 12 mei 2020 om 21:00

dinsdag 12 mei 2020 om 21:09
Hier sliepen ze echt nooit tegelijk. Het heeft wel even geduurd voordat ik dat geaccepteerd had
De eerste tijd had de baby een omgekeerd dag/nachtritme en was vooral ‘s nachts wakker. Terwijl de dreumes gewoon ‘s nachts sliep en overdag actief was. Daarna sliep de baby enkele maanden lang overdag niet langer dan 40 minuten. Precies in de periode dat de dreumes ongewoon vroeg ophield met haar middagslaapje en dus gewoon de hele dag beneden was.
Wat ik me nog goed kan herinneren uit die periode zijn de angstvallige blikken van mij en mijn man naar de twee babyfoons op de schoorsteenmantel. En ook dat we drie aankleedkussens/luierstations hadden, verspreid door het huis
Verder zijn die eerste jaren in mijn herinnering een en al schattigheid

De eerste tijd had de baby een omgekeerd dag/nachtritme en was vooral ‘s nachts wakker. Terwijl de dreumes gewoon ‘s nachts sliep en overdag actief was. Daarna sliep de baby enkele maanden lang overdag niet langer dan 40 minuten. Precies in de periode dat de dreumes ongewoon vroeg ophield met haar middagslaapje en dus gewoon de hele dag beneden was.
Wat ik me nog goed kan herinneren uit die periode zijn de angstvallige blikken van mij en mijn man naar de twee babyfoons op de schoorsteenmantel. En ook dat we drie aankleedkussens/luierstations hadden, verspreid door het huis

Verder zijn die eerste jaren in mijn herinnering een en al schattigheid

dinsdag 12 mei 2020 om 21:10
Hier ook baby van bijna 6,5 mnd. En het kriebelt hier ook. Al heel lang..
Tussen mij en mijn zusje zit 5 jaar tussen. Dat wil ik echt niet. Nu heb ik wat aan haar, eerder helemaal niet.
Bij de eerste hebben we ook heel lang over gedaan. En ze is enorm makkelijk. Geen garantie voor de 2e maar dat heb je nooit.
Persoonlijke willen we korte leeftijd verschillen. Zeker zijn de eerste jaren veel nadelen te vinden maar op langer termijn zie ik ook vele voordelen. En voorál, eerder uit de pamper periode. Het zal bikkelen zijn maar we willen er ook voor gaan.
Het zal eerst rond de verjaardag van de 1e zijn. Toen kwam augustus ten sprake maar wie weet toch Juli..
Tussen mij en mijn zusje zit 5 jaar tussen. Dat wil ik echt niet. Nu heb ik wat aan haar, eerder helemaal niet.
Bij de eerste hebben we ook heel lang over gedaan. En ze is enorm makkelijk. Geen garantie voor de 2e maar dat heb je nooit.
Persoonlijke willen we korte leeftijd verschillen. Zeker zijn de eerste jaren veel nadelen te vinden maar op langer termijn zie ik ook vele voordelen. En voorál, eerder uit de pamper periode. Het zal bikkelen zijn maar we willen er ook voor gaan.
Het zal eerst rond de verjaardag van de 1e zijn. Toen kwam augustus ten sprake maar wie weet toch Juli..

dinsdag 12 mei 2020 om 21:12
Herkenbaar! Zowel de babyfoons als de luierstationsPoppy_del_Rio schreef: ↑12-05-2020 21:09
Wat ik me nog goed kan herinneren uit die periode zijn de angstvallige blikken van mij en mijn man naar de twee babyfoons op de schoorsteenmantel. En ook dat we drie aankleedkussens/luierstations hadden, verspreid door het huis![]()

En ik was eigenlijk heel erg blij dat oudste stopte met haar middagslaap toen jongste overging op wat vastere slaapjes overdag. Daarvoor kon ik geen kant op, want sliep baby niet, dan sliep peuter wel..

dinsdag 12 mei 2020 om 21:25
Er zit veel tijd tussen een leeftijdsverschil van 1- 2 jaar en 5 jaar. Het is niet of het een of het ander.CherryBlossom- schreef: ↑12-05-2020 21:10Hier ook baby van bijna 6,5 mnd. En het kriebelt hier ook. Al heel lang..
![]()

dinsdag 12 mei 2020 om 21:29
Dat je dochters het goed met elkaar kunnen vinden heeft niks met het kleine leeftijdsverschil te maken.Hangmat schreef: ↑12-05-2020 20:31Qua zwangerschap hakte de tweede er wel in. Heel erge bekkeninstabiliteit gehad. Volgens de verloskundige idd door de tweede zwangerschap zo korte op de eerste. En uiteraard sowieso zwaarder door de zorg voor de oudste.
De eerste jaren vond ik zwaar, nu pluk ik de vruchten er van en zijn mijn dochters twee handen op één buik en gaan gezellig samen door alle levensfasen (13 en 14 jaar nu)
Wat naar dat je het lichamelijk zo zwaar hebt gehad. Ik hoor veel dat vrouwen met twee zwangerschappen snel achter elkaar niet meer goed herstellen, omdat ze hun lichaam geen rust hebben gegund tussendoor. Lijkt me heftig om daarmee te moeten leven.

dinsdag 12 mei 2020 om 21:32
Tja, eigen keus toch, dat risico neem je dan bewust (waarmee ik niet zeg dat het uitgesloten is als er meer tijd tussen zit, maar de kans lijkt me wel een stuk kleiner).TanteOlivia schreef: ↑12-05-2020 21:29Ik hoor veel dat vrouwen met twee zwangerschappen snel achter elkaar niet meer goed herstellen, omdat ze hun lichaam geen rust hebben gegund tussendoor. Lijkt me heftig om daarmee te moeten leven.

dinsdag 12 mei 2020 om 21:37
Ja inderdaad, bewust risico's nemen voor je eigen gezondheid en dat van je kind. Ik zou dat zelf niet doen, omdat dat voor mij erg belangrijk is.Herfstblaadje19 schreef: ↑12-05-2020 21:32Tja, eigen keus toch, dat risico neem je dan bewust (waarmee ik niet zeg dat het uitgesloten is als er meer tijd tussen zit, maar de kans lijkt me wel een stuk kleiner).
Daarom is het wel interessant om te lezen wat de beweegredenen zijn van vrouwen die er wel voor kiezen.

dinsdag 12 mei 2020 om 21:38
Je kunt er sowieso niets over zeggen. Sommige vrouwen doen een zwangerschap fluitend, of alleen de eerste of alleen de laatste, sommige broers en zussen zijn heel hecht en anderen vechten elkaar de tent uit, elk leeftijdsverschil heeft z’n voor- en nadelen.ClaireSophie schreef: ↑12-05-2020 20:33Trouwens geheel eens met dat een klein leeftijdsverschil niets zegt over de band tussen de kinderen, dat argument kun je overboord gooien! Dat is zo afhankelijk van je kinderen/het type kind!
Dus als iedereen nu gewoon baart op het moment dat het haar uitkomt/het ook maar toevallig lukt dan is het prima lijkt me

dinsdag 12 mei 2020 om 21:39
Oh god. Ben jij er weer?TanteOlivia schreef: ↑12-05-2020 21:37Ja inderdaad, bewust risico's nemen voor je eigen gezondheid en dat van je kind. Ik zou dat zelf niet doen, omdat dat voor mij erg belangrijk is.
Daarom is het wel interessant om te lezen wat de beweegredenen zijn van vrouwen die er wel voor kiezen.

dinsdag 12 mei 2020 om 21:42
Zeker. Maar dat was de overweging ook niet. Dat we dit willen is een persoonlijke keuze..TanteOlivia schreef: ↑12-05-2020 21:25Er zit veel tijd tussen een leeftijdsverschil van 1- 2 jaar en 5 jaar. Het is niet of het een of het ander.
cherryblossom- wijzigde dit bericht op 12-05-2020 21:47
9.49% gewijzigd

dinsdag 12 mei 2020 om 21:44
‘Nee dit is gewoon pure interesse, gewoon een open vraag en heus geen oordeel verpakt in een opmerking over mijn eigen superieure keuzes’
Subtiel als altijd

dinsdag 12 mei 2020 om 21:53
Voor mij niet. Dat scheelt dan weer. Bij mij ging het vooral om het baren, baren, baren!TanteOlivia schreef: ↑12-05-2020 21:37Ja inderdaad, bewust risico's nemen voor je eigen gezondheid en dat van je kind. Ik zou dat zelf niet doen, omdat dat voor mij erg belangrijk is.
dinsdag 12 mei 2020 om 21:54
Haha, snap ik. Toen de oudste stopte met middagslaapjes waren de jongste twee er binnen een paar maanden ook vanaf. Met enige sturing van onze kant, dat wel.Herfstblaadje19 schreef: ↑12-05-2020 20:48M’n hersens kraken, maar ik kom er niet uit. Leg eens uit?![]()