Groep 3, wat is normaal qua niveau?
zaterdag 16 mei 2020 om 18:15
Nu weet ik dat het niveau van kinderen in groep 3 heel erg uiteen kan lopen, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om de vraag te beantwoorden wat nog normaal is.
Punt is dat zoon eigenlijk al een tijd niet lekker in zijn vel zit. Aangezien er in vakanties weinig aan de hand is, was de link met school snel gelegd. E.e.a. in gang gezet om daarover te praten met leerkracht, maar dat ging sowieso al niet heel snel en toen kwam de scholensluiting vanwege het coronavirus.
Lang verhaal kort: nu wij zoon thuis les hebben gegeven de afgelopen tijd, wordt ons vermoeden bevestigd. Hij leert namelijk heel snel. En raakt compleet gefrustreerd als hij de in zijn ogen veel te langzame instructiefilmpjes moet kijken. Nu was dat probleem thuis gemakkelijk op te lossen, want die filmpjes konden doorgespoeld worden. En binnen no time hadden wij ons ontspannen kind weer terug. Alleen nu zijn de scholen natuurlijk weer voorzichtig begonnen en onze angst is dat straks dat niet lekker in zijn vel zitten ook weer terugkomt, want de meester doorspoelen, dat gaat natuurlijk niet.
School is nog niet geneigd echt iets te gaan doen. Zij lijken het nog wel binnen de marges te vinden, maar zij zien natuurlijk niet hoe zoon thuis is, want op school gedraagt hij zich voorbeeldig.
Ik ben eens op internet gaan zoeken en daarbij zeggen ze bijvoorbeeld over rekenen groep 3:
Automatiseren t/m 10
+/- t/m 20
Getalbegrip t/m 100
Meten met eigen maat, lengte en gewicht
Klokkijken: halve en hele uren
Maar is dat nou gemiddeld? Of is dat de ondergrens?
Want als ik dan naar de rijtjes van de andere groepen kijk en wat je per groep moet kunnen, dan rekent zoon op eind groep 5 niveau. We hebben hier ook een groep 5 boek liggen overigens en de sommen die daarin staan, doet hij inderdaad net zo snel (of langzaam, want hij is wel een erge treuzelaar en snel afgeleid) als zijn groep 3 werk. Loopt zoon nu echt zo ver voor? Of is dit nog wel binnen de marge, zeg maar?
En qua taal: zoon is wel een zonlezer, maar hij spiegelt nog veel en leest daarom eigenlijk te langzaam voor een zonnetje. Alleen qua begrijpend lezen is hij weer veel verder dan groep 3 en ook zijn woordenschat is heel groot, dus daarmee compenseert hij. Hij kan ook prima zinnen ontleden, dus bijvoorbeeld aanwijzen wat het zelfstandig naamwoord in een zin is, het werkwoord, etc. Hij heeft ook geen moeite met lange zinnen, leest boeken E4/M5, maar dat gaat eigenlijk even goed of slecht als E3 boeken, niet echt snel en vloeiend. Er zit overigens dyslexie in de familie en zoon heeft daar wel kenmerken van, maar zijn leesscores zijn daarvoor weer te goed. Qua taal is eigenlijk mijn vraag: Heeft iemand misschien ervaring met deze discrepantie (met begrijpend lezen/woordenschat veel verder zijn dan met technisch lezen) en hebben jullie tips hoe hier mee om te gaan? Zoon raakt namelijk gefrustreerd als het lezen hem niet snel genoeg gaat. Hoe lezen kinderen normaal eind groep 3? Is dat vloeiend en hoe snel? Ik heb echt geen idee.
Verder is zoon overigens ook heel leergierig. Zijn algemene kennis is groot en hij wil altijd alles overal van weten (vraagt thuis heel, heel, heel erg veel). Dus zitten wij hem zaken als de dichtheid van materialen uit te leggen, omdat hij dat wil weten, maar dat soort dingen krijgen ze natuurlijk allemaal nog niet op school. Heel jammer, want zoon zou daar wel heel blij van worden.
Ons gevoel is wel dat wij hier iets mee moeten. Ook, en misschien wel vooral, omdat de manier waarop er nu stof aangeboden wordt, totaal niet bij zoons manier van leren past. Hij wil namelijk graag eerst het totaalplaatje zien. Bijvoorbeeld bij de tafels werkt het voor zoon niet om te beginnen met de tafel van twee. Zoon kan daar heel weinig mee, zo’n losstaand ding en daarmee heel veel moeten oefenen. Alleen ik snap ook wel dat dat nu eenmaal is hoe school werkt. En ergens ben ik toch een beetje bang dat wij zeuren. Maar ik wil zeker geen ongelukkig kind en het was tot de coronasluiting wel echt een glijdende schaal dit schooljaar.
Dus graag jullie eerlijke advies: is dit nog binnen de marges van normaal en zijn er misschien mensen die dit herkennen en die tips hebben wat te doen om te zorgen dat zoon wel happy blijft op school?
Punt is dat zoon eigenlijk al een tijd niet lekker in zijn vel zit. Aangezien er in vakanties weinig aan de hand is, was de link met school snel gelegd. E.e.a. in gang gezet om daarover te praten met leerkracht, maar dat ging sowieso al niet heel snel en toen kwam de scholensluiting vanwege het coronavirus.
Lang verhaal kort: nu wij zoon thuis les hebben gegeven de afgelopen tijd, wordt ons vermoeden bevestigd. Hij leert namelijk heel snel. En raakt compleet gefrustreerd als hij de in zijn ogen veel te langzame instructiefilmpjes moet kijken. Nu was dat probleem thuis gemakkelijk op te lossen, want die filmpjes konden doorgespoeld worden. En binnen no time hadden wij ons ontspannen kind weer terug. Alleen nu zijn de scholen natuurlijk weer voorzichtig begonnen en onze angst is dat straks dat niet lekker in zijn vel zitten ook weer terugkomt, want de meester doorspoelen, dat gaat natuurlijk niet.
School is nog niet geneigd echt iets te gaan doen. Zij lijken het nog wel binnen de marges te vinden, maar zij zien natuurlijk niet hoe zoon thuis is, want op school gedraagt hij zich voorbeeldig.
Ik ben eens op internet gaan zoeken en daarbij zeggen ze bijvoorbeeld over rekenen groep 3:
Automatiseren t/m 10
+/- t/m 20
Getalbegrip t/m 100
Meten met eigen maat, lengte en gewicht
Klokkijken: halve en hele uren
Maar is dat nou gemiddeld? Of is dat de ondergrens?
Want als ik dan naar de rijtjes van de andere groepen kijk en wat je per groep moet kunnen, dan rekent zoon op eind groep 5 niveau. We hebben hier ook een groep 5 boek liggen overigens en de sommen die daarin staan, doet hij inderdaad net zo snel (of langzaam, want hij is wel een erge treuzelaar en snel afgeleid) als zijn groep 3 werk. Loopt zoon nu echt zo ver voor? Of is dit nog wel binnen de marge, zeg maar?
En qua taal: zoon is wel een zonlezer, maar hij spiegelt nog veel en leest daarom eigenlijk te langzaam voor een zonnetje. Alleen qua begrijpend lezen is hij weer veel verder dan groep 3 en ook zijn woordenschat is heel groot, dus daarmee compenseert hij. Hij kan ook prima zinnen ontleden, dus bijvoorbeeld aanwijzen wat het zelfstandig naamwoord in een zin is, het werkwoord, etc. Hij heeft ook geen moeite met lange zinnen, leest boeken E4/M5, maar dat gaat eigenlijk even goed of slecht als E3 boeken, niet echt snel en vloeiend. Er zit overigens dyslexie in de familie en zoon heeft daar wel kenmerken van, maar zijn leesscores zijn daarvoor weer te goed. Qua taal is eigenlijk mijn vraag: Heeft iemand misschien ervaring met deze discrepantie (met begrijpend lezen/woordenschat veel verder zijn dan met technisch lezen) en hebben jullie tips hoe hier mee om te gaan? Zoon raakt namelijk gefrustreerd als het lezen hem niet snel genoeg gaat. Hoe lezen kinderen normaal eind groep 3? Is dat vloeiend en hoe snel? Ik heb echt geen idee.
Verder is zoon overigens ook heel leergierig. Zijn algemene kennis is groot en hij wil altijd alles overal van weten (vraagt thuis heel, heel, heel erg veel). Dus zitten wij hem zaken als de dichtheid van materialen uit te leggen, omdat hij dat wil weten, maar dat soort dingen krijgen ze natuurlijk allemaal nog niet op school. Heel jammer, want zoon zou daar wel heel blij van worden.
Ons gevoel is wel dat wij hier iets mee moeten. Ook, en misschien wel vooral, omdat de manier waarop er nu stof aangeboden wordt, totaal niet bij zoons manier van leren past. Hij wil namelijk graag eerst het totaalplaatje zien. Bijvoorbeeld bij de tafels werkt het voor zoon niet om te beginnen met de tafel van twee. Zoon kan daar heel weinig mee, zo’n losstaand ding en daarmee heel veel moeten oefenen. Alleen ik snap ook wel dat dat nu eenmaal is hoe school werkt. En ergens ben ik toch een beetje bang dat wij zeuren. Maar ik wil zeker geen ongelukkig kind en het was tot de coronasluiting wel echt een glijdende schaal dit schooljaar.
Dus graag jullie eerlijke advies: is dit nog binnen de marges van normaal en zijn er misschien mensen die dit herkennen en die tips hebben wat te doen om te zorgen dat zoon wel happy blijft op school?
anoniem_398069 wijzigde dit bericht op 16-05-2020 20:44
0.08% gewijzigd

maandag 18 mei 2020 om 13:33
Het klinkt een beetje als mezelf in groep 3. Alleen ging ik juist wel de klas verstoren en stond ik elke dag uren op de gang. Jouw zoon gaat dromen en niet opletten, waarschijnlijk omdat hij zich verveelt. Ik krijg een beetje de indruk dat de school het niet zo serieus neemt. Dat was bij mij destijds ook. M'n ouders moesten het notabene van ouders van m'n vriendin horen dat ik steeds naar de gang moest. Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee, maar als na nog een gesprek met school je niets opschiet zou ik toch zelf eens kijken waar je terecht kunt met je zoon. Ik weet niet waar je woont maar ik ken een zeer goede praktijk in zuid Holland. Je mag me pben. En dat is dus niet omdat je wilt dat je kind een label heeft, maar dat is omdat je wilt dat onderwijs bij je kind aan sluit. Echt toen mijn ouders de school eenmaal om hadden werd mijn leven zo veel leuker. Ik kan me nog goed herinneren hoe ongelukkig ik was in groep 3.
maandag 18 mei 2020 om 16:22
Ga in gesprek met de school. Achteraf heb ik bij jongste spijt, dat ik niet meer aangedrongen heb op aanpassen van de lesstof en doelen. Zo saai voor snellere kinderen, groep 3.
Achteraf had ik haar op mijn vrije dagen thuis kunnen houden, had ze tenminste lekker kunnen lezen en spelen. De lesstof van groep 3 beheerste ze al.
Achteraf had ik haar op mijn vrije dagen thuis kunnen houden, had ze tenminste lekker kunnen lezen en spelen. De lesstof van groep 3 beheerste ze al.
maandag 18 mei 2020 om 18:54
@Teckeltje88, dank voor het delen van jouw eigen ervaring. We neigen inmiddels ook naar richting een professional gaan inderdaad. Zuid-Holland is iets te ver, maar ik heb via via hier in de buurt ook een adres gekregen. Vooral omdat school het niet zo serieus neemt.
@Warrique, de bevestiging die ik hier krijg ik toch meer aan te dringen bij school is fijn. We willen zeker later geen spijt krijgen. Achteraf zien we nu ook dat hij zich in groep 1 en 2 ook echt al moet hebben verveeld.
@Warrique, de bevestiging die ik hier krijg ik toch meer aan te dringen bij school is fijn. We willen zeker later geen spijt krijgen. Achteraf zien we nu ook dat hij zich in groep 1 en 2 ook echt al moet hebben verveeld.

maandag 18 mei 2020 om 19:47
Volgens mij is dat wel redelijk normaal. Mijn zoon zit ook in groep 3 en heeft avi leesniveau E4, hij doet de zon-variant van VLL en kan qua rekenen meer dan hij "moet" doen op school. Heeft hiervoor een sprinterboekje gekregen waarin hij werkt als hij klaar is met de gewone opdrachten. Junior Einstein en rekenopdrachten op gynzy maakt hij allemaal foutloos en geregeld komt hij zelf met zelfbedachte sommen.
Maar aan de andere kant is het ook redelijk normaal dat een kind in groep 3 nu een avi M3 niveau heeft, maan is volgens mij eerder standaard dan benedengemiddeld en als een kind kan rekenen t/m 10 beheerst het wat het moet beheersen.
Ik weet niet of je er per se iets mee "moet". Ik herken niet de frustratie van lang moeten wachten op saaie instructiefilmpjes. Hier ook wel een leergierig kind maar het is niet het type dat de hele dag alleen maar behoefte heeft aan informatieboeken en feitjes. Hij kiest er ook heel graag voor om te gaan gamen.
Het is wel vervelend dat je kind zich vaak niet ontspannen voelt. Of hij nu voorloopt, achterloopt of een middenmoot is. Wel fijn dat je kind sociaal-emotioneel het zo goed doet. Daar doet mijn zoon het een stukje minder hoewel hij daar zelf niet zo mee lijkt te zitten. Meer op zichzelf gericht.
Maar kort gezegd, ik denk dat de range van wat normaal is voor groep 3 en wat een kind dan allemaal kan en weet echt heel erg groot is.
Maar aan de andere kant is het ook redelijk normaal dat een kind in groep 3 nu een avi M3 niveau heeft, maan is volgens mij eerder standaard dan benedengemiddeld en als een kind kan rekenen t/m 10 beheerst het wat het moet beheersen.
Ik weet niet of je er per se iets mee "moet". Ik herken niet de frustratie van lang moeten wachten op saaie instructiefilmpjes. Hier ook wel een leergierig kind maar het is niet het type dat de hele dag alleen maar behoefte heeft aan informatieboeken en feitjes. Hij kiest er ook heel graag voor om te gaan gamen.
Het is wel vervelend dat je kind zich vaak niet ontspannen voelt. Of hij nu voorloopt, achterloopt of een middenmoot is. Wel fijn dat je kind sociaal-emotioneel het zo goed doet. Daar doet mijn zoon het een stukje minder hoewel hij daar zelf niet zo mee lijkt te zitten. Meer op zichzelf gericht.
Maar kort gezegd, ik denk dat de range van wat normaal is voor groep 3 en wat een kind dan allemaal kan en weet echt heel erg groot is.
dinsdag 19 mei 2020 om 16:58
Hoi, Dit klinkt allemaal behoorlijk als mijn zoon van zes die in groep 4 zit. (Hij vloog bij de kleuters tegen de muren op en heeft dus precies 1 jaar gekleuterd). Is je zoon ook groot? T. valt echt niet op als de allerjongste in zijn klas, eerlijk gezegd. Hij heeft buiten school een paar vriendjes van zijn eigen leeftijd (sport) maar ook een paar van drie jaar ouder. Zijn klasgenoten zijn 1 tot 2 jaar ouder. Voor hem is dit een gouden greep geweest, misschien voor jullie zoon ook? Hij scoort nu trouwens gemiddeld, laat niet zien wat hij kan, maar we hebben een blij en gelukkig kind....vind ik het belangrijkste

dinsdag 19 mei 2020 om 18:08
@NYC, dat zou inderdaad goed kunnen, dat de range heel groot is in groep 3. Zoon houdt trouwens ook heel erg van gamen. En van sporten en buiten spelen. En daarnaast is hij grenzeloos nieuwsgierig. Onderwerp maakt niet uit
Hij wilde als vierjarige al boeken over de natuur enzo voorgelezen hebben ipv prentenboeken. Liep hij in de bibliotheek meteen naar het rek met informatieboeken. Hij is alleen niet zo ‘schools’, in de zin dat hij niet lekker uit zichzelf een plusboek gaat pakken in de klas om in te werken, hij gaat dan liever tegen anderen aankletsen of gewoon niets doen naast het minimale waar hij nul moeite voor hoeft te doen. Terwijl hij de prikkeling van het leren duidelijk wel nodig heeft.
@Ceester, zoon is wel groter dan gemiddeld, niet extreem groot, maar zou tussen kinderen van een jaar ouder niet echt opvallen in die zin. Fijn dat versnellen voor jouw zoon zo goed heeft uitgepakt!

@Ceester, zoon is wel groter dan gemiddeld, niet extreem groot, maar zou tussen kinderen van een jaar ouder niet echt opvallen in die zin. Fijn dat versnellen voor jouw zoon zo goed heeft uitgepakt!
woensdag 20 mei 2020 om 12:02
Ik heb dit geantwoord omdat alles wat je over jouw zoon schrijft, eigenlijk over de mijne lijkt te gaan... misschien is hij ook sociaal en emotioneel voorlopend? Die van mij is ook echt niet schools trouwens, teveel andere dingen die hem afleiden, dus hij zal in het reguliere onderwijs nooit helemaal uit de verf komen op cognitief gebied...nu met Corona ziet de juf ineens wat hij kan en hoe hij zich verbetert in de vakken waar hij niet zo goed in is/was (spelling, schrijven!!)

woensdag 20 mei 2020 om 16:24
Je stelt een vraag maar het antwoord weet je toch zelf al? Praat met de leerkracht hierover.
In groep 1/2 zijn er grote verschillen in de ontwikkeling, groep 3 en hoger worden die al kleiner. Als je het idee hebt dat je zoon voorloopt op het aangeboden niveau kan je hem een jaar laten versnellen of pluslessen laten doen. Hopelijk heb je een school die dat ondersteunt en dan op een manier dat de sociaal emotionele ontwikkeling ook mee wordt gewogen. Als er een disharmonisch profiel is bij het kind is het ook vaak gewoon schipperen.
In groep 1/2 zijn er grote verschillen in de ontwikkeling, groep 3 en hoger worden die al kleiner. Als je het idee hebt dat je zoon voorloopt op het aangeboden niveau kan je hem een jaar laten versnellen of pluslessen laten doen. Hopelijk heb je een school die dat ondersteunt en dan op een manier dat de sociaal emotionele ontwikkeling ook mee wordt gewogen. Als er een disharmonisch profiel is bij het kind is het ook vaak gewoon schipperen.
woensdag 20 mei 2020 om 21:16
@Ceester, dat klinkt allemaal heel erg bekend! Zeker ook dat hij in het regulier onderwijs nooit helemaal uit de verf zal komen en wat de thuisscholing voor effect heeft. Sociaal emotioneel loopt zoon ook zeker voor. Dus denk dat hij het wat dat betreft prima zou doen ook een groep hoger.
@Vana77, gek genoeg ben ik toch niet helemaal zeker over het antwoord op de vraag die ik stel. Zoon is de oudste, dus geen eerdere ervaring met groep 3. Bovendien rekent zijn broertje van 4 1/2 op het niveau dat volgens de lijstjes bij eind groep 3 hoort, dus ik ging me toch afvragen hoe serieus je die lijstjes moet nemen. Maar ze lopen dus blijkbaar allebei wat rekenen betreft twee jaar voor (wel lekker in verhouding in elk geval
). En school wuift alles heel gemakkelijk weg, dus ik ga dan toch twijfelen. Terwijl ik ergens toch wel weet dat zoon echt sneller en anders leert, anders waren we de gesprekken op school ook nooit begonnen natuurlijk. School ondersteunt nu nog niet noemenswaardig dus helaas, ik hoop dat dat nog wel beter wordt!
@Vana77, gek genoeg ben ik toch niet helemaal zeker over het antwoord op de vraag die ik stel. Zoon is de oudste, dus geen eerdere ervaring met groep 3. Bovendien rekent zijn broertje van 4 1/2 op het niveau dat volgens de lijstjes bij eind groep 3 hoort, dus ik ging me toch afvragen hoe serieus je die lijstjes moet nemen. Maar ze lopen dus blijkbaar allebei wat rekenen betreft twee jaar voor (wel lekker in verhouding in elk geval

woensdag 20 mei 2020 om 21:45
Als ik je zo lees over wat hij kan, de manier waarop hij leert en hoe hij in elkaar zit, heb je je al flink ingelezen over hoogbegaafdheid en het klinkt heel erg alsof je graag wilt dat hij dat inderdaad is. Maar je vindt bij school geen gehoor. Wat denkt school ervan en hoe zien zij hem?
Ik zou zeggen, laat hem op eigen kosten testen en vraag om handvatten voor school.
Ik zou zeggen, laat hem op eigen kosten testen en vraag om handvatten voor school.
vrijdag 22 mei 2020 om 15:11
Wij hebben zoon laten testen toen hij net vier was, een paar dagen later ging hij naar school. Zodra het rapport er was, dit aan de juf gegeven en zij heeft dit doorgepaast aan de IB-er. De IB-er heeft hem vervolgens begin groep 1 doorgetoetst en toen was hij eigenlijk al klaar voor groep 3. School kwam ermee om hem naar een andere groep te sturen, ipv groep 1 en 2, zaten daar alleen kinderen van groep 2 niveau. Hij zou daar minder 'last' hebben van oudere kinderen die zeiden dat hij te jong was voor voor groep 2 werkjes (true story). Hij heeft in groep 2 zijn vaste vriendjes opgeduikeld en zit ook bij de 'bemoeimeisjes' in de klas, maar kan prima tegen ze op. Ze lijken zijn leeftijd vergeten te zijn en dagen hem nu vaak uit om achter ze aan te rennen en ze proberen te zoenen, oftwel, ze zijn best dikke matties...Sapientia schreef: ↑20-05-2020 21:16@Ceester, dat klinkt allemaal heel erg bekend! Zeker ook dat hij in het regulier onderwijs nooit helemaal uit de verf zal komen en wat de thuisscholing voor effect heeft. Sociaal emotioneel loopt zoon ook zeker voor. Dus denk dat hij het wat dat betreft prima zou doen ook een groep hoger.
Maar toen we hem vertelden dat hij na de kerst naar een andere klas zou gaan, vond hij dit enorm eng en dus wilde hij niet...maar na twee dagen nieuwe groep zei hij al: Nu ken ik echt heel veel kinderen in de school, van mijn oude en van mijn nieuwe klas. En hij vond het erg voordelig dat hij een vast plekje had bij zijn oude juf als de kinderen verdeeld moesten worden

In groep 3 was hij als 1 van de snelsten gewend aan het nieuwe ritme, vond het heerlijk. Hij is nooit een goede kleuter geweest, terwijl hij thuis veel speelt (Gedwongen binnen spelen vond hij stom, buiten spelen was vrijer en daardoor leuker voor hem)
vrijdag 22 mei 2020 om 17:38
Trek aan de bel bij een niet-pluis-gevoel. Vraag een gesprek aan met de ib'r er bij over wat jullie thuis ervaren qua frustratiegedrag en hoe school dat ziet. Wellicht kan hij nog dit schooljaar doorgetoetst worden en kan de DHH ingevuld worden (vragenlijst voor screening begaafdheid. Met de uitslag uit de screening weet je niets over het IQ en in feite boeit dat maar ten dele. Hoogbegaafdheid is niet wat je wil, je wil een kind dat onderwijs krijgt dat passend is. Met de screening dwing je school en jullie zelf om het kind te zien in meerdere facetten. Kom je er met school niet uit of heb je het idee dat er meer speelt dan kun je via de huisarts ook een verwijzing vragen naar een psycholoog. Met die verwijzing en een psycholoog die een contract heeft met je gemeente, wordt onderzoek en behandeling vergoedt vanuit de gemeente. Maar ook bij onderzoeken; blijf op je gevoel vertrouwen.
Wij dachten ook aan begaafdheid en op school ging het redelijk maar thuis was er geen land mee te bezeilen. Uiteindelijk zijn we in groep 4 met school gaan praten zonder echt verbetering. In groep 5 zijn we gaan testen omdat het echt niet meer ging thuis en op school de driftbuien ook heftiger werden. De psycholoog dacht aan ADHD maar daarin wilden we niet in mee zonder naar haar motoriek gekeken te hebben via het ziekenhuis. Ik heb daarin echt op mijn gevoel vertrouwd. Haar slechte motoriek is zo opvallend en laat ze nu zwak gescoord hebben op de schriftelijke onderdelen van de IQ-test... Maar kan ze de doolhof niet of kan ze niet snel binnen de lijntjes tekenen. Dat maakt wezenlijk verschil in hoe je een kind beoordeeld. Inmiddels heeft ze de diagnose DCD en haar IQ...geen idee, de uitslag was zo vreemd dat de IQ-test als mislukt beschouwd wordt zonder uitslag. Maar school had intussen wel de DHH afgenomen waarin duidelijk aandachtspunten naar voren kwamen die passen bij begaafdheid. Met school is ingezet op mindsettraining via de ib'r, plusgroep en voor begrijpend lezen en spelling zit ze in een hogere groep. Daarnaast heeft ze ergotherapie voor motorische planning en schrijven. Nu gaat het goed, maae we blijven het monitoren en korte lijntjes houden met de school. Afgezien van het missen van klasgenootjes, beviel het thuisonderwijs wel erg goed en ze kan niet wachten tot ze naar de middelbare school mag...
Wij dachten ook aan begaafdheid en op school ging het redelijk maar thuis was er geen land mee te bezeilen. Uiteindelijk zijn we in groep 4 met school gaan praten zonder echt verbetering. In groep 5 zijn we gaan testen omdat het echt niet meer ging thuis en op school de driftbuien ook heftiger werden. De psycholoog dacht aan ADHD maar daarin wilden we niet in mee zonder naar haar motoriek gekeken te hebben via het ziekenhuis. Ik heb daarin echt op mijn gevoel vertrouwd. Haar slechte motoriek is zo opvallend en laat ze nu zwak gescoord hebben op de schriftelijke onderdelen van de IQ-test... Maar kan ze de doolhof niet of kan ze niet snel binnen de lijntjes tekenen. Dat maakt wezenlijk verschil in hoe je een kind beoordeeld. Inmiddels heeft ze de diagnose DCD en haar IQ...geen idee, de uitslag was zo vreemd dat de IQ-test als mislukt beschouwd wordt zonder uitslag. Maar school had intussen wel de DHH afgenomen waarin duidelijk aandachtspunten naar voren kwamen die passen bij begaafdheid. Met school is ingezet op mindsettraining via de ib'r, plusgroep en voor begrijpend lezen en spelling zit ze in een hogere groep. Daarnaast heeft ze ergotherapie voor motorische planning en schrijven. Nu gaat het goed, maae we blijven het monitoren en korte lijntjes houden met de school. Afgezien van het missen van klasgenootjes, beviel het thuisonderwijs wel erg goed en ze kan niet wachten tot ze naar de middelbare school mag...