Overlast buren, mag dit?

maandag 18 mei 2020 om 19:04
Mijn buurvrouw met wie ik al jaren gewoon goed burencontact heb heeft enkele weken geleden besloten een jacuzzi in haar tuin te zetten.
Ze heeft net een nieuwe partner die van alles voor haar verbouwd heeft, waaronder een overkapping, waaronder ze het ding gezet hebben.
Als we nu een grote tuin hadden zou ik denken, ok ik ga een stukje verderop zitten, gaan jullie lekker bubbelen maar we hebben beide een heel klein achterplaatsje, en het geluid is ontzettend aanwezig.
Nu heeft die nieuwe partner denk ik momenteel geen werk want hij zit er ook nog de godganse dag in. met als gevolg dat ik niet meer normaal in de tuin kan zitten.
Het is echt alsof je naast de ventilator van een springkussen staat, zo hard, ik kan zelf eigenlijk niet normaal in de tuin zitten als ze er in zitten.
Ik heb al aangegeven dat het echt te veel geluid maakt, (ze zaten er soms tot 1 uur 's nachts in) nu doen ze hem max om 22:30 uit.
Maar nu wil ik eigenlijk wel weten wat normaal is, het vergalt echt mijn tuinplezier.
Kan ik er wat van zeggen of heb ik dit gewoon te accepteren?
Mijn irritatie zit inmiddels natuurlijk tot het plafond, maar objectief gezien, wat zouden jullie doen?
Ze heeft net een nieuwe partner die van alles voor haar verbouwd heeft, waaronder een overkapping, waaronder ze het ding gezet hebben.
Als we nu een grote tuin hadden zou ik denken, ok ik ga een stukje verderop zitten, gaan jullie lekker bubbelen maar we hebben beide een heel klein achterplaatsje, en het geluid is ontzettend aanwezig.
Nu heeft die nieuwe partner denk ik momenteel geen werk want hij zit er ook nog de godganse dag in. met als gevolg dat ik niet meer normaal in de tuin kan zitten.
Het is echt alsof je naast de ventilator van een springkussen staat, zo hard, ik kan zelf eigenlijk niet normaal in de tuin zitten als ze er in zitten.
Ik heb al aangegeven dat het echt te veel geluid maakt, (ze zaten er soms tot 1 uur 's nachts in) nu doen ze hem max om 22:30 uit.
Maar nu wil ik eigenlijk wel weten wat normaal is, het vergalt echt mijn tuinplezier.
Kan ik er wat van zeggen of heb ik dit gewoon te accepteren?
Mijn irritatie zit inmiddels natuurlijk tot het plafond, maar objectief gezien, wat zouden jullie doen?

maandag 18 mei 2020 om 20:32
maandag 18 mei 2020 om 20:41
Heel herkenbaar, onze buren hebben ook zo'n onding. En dan ook tot 1 uur 's nachts bubbelen inclusief hard praten en muziek luisteren. Je kunt er weinig aan doen ben ik bang, behalve hopen dat het minder wordt of je kun proberen om het nogmaals te bespreken. Of misschien stiekem de stekker doorknippen. Of er wasmiddel inkieperen.
Ik krijg altijd wraakachtige ideeën als ze 's nachts zoveel kabaal hebben.

maandag 18 mei 2020 om 20:42
‘s morgens om 7 uur het gras gaan maaienDancemonkey schreef: ↑18-05-2020 20:41Heel herkenbaar, onze buren hebben ook zo'n onding. En dan ook tot 1 uur 's nachts bubbelen inclusief hard praten en muziek luisteren. Je kunt er weinig aan doen ben ik bang, behalve hopen dat het minder wordt of je kun proberen om het nogmaals te bespreken. Of misschien stiekem de stekker doorknippen. Of er wasmiddel inkieperen.Ik krijg altijd wraakachtige ideeën als ze 's nachts zoveel kabaal hebben.
![]()
maandag 18 mei 2020 om 20:44
Na 22u is het toch echt de bedoeling dat de buren stiller zijn, dus daar kun je gewoon iets van zeggen. Werkt beter dan wraakacties bedenken.Dancemonkey schreef: ↑18-05-2020 20:41Heel herkenbaar, onze buren hebben ook zo'n onding. En dan ook tot 1 uur 's nachts bubbelen inclusief hard praten en muziek luisteren. Je kunt er weinig aan doen ben ik bang, behalve hopen dat het minder wordt of je kun proberen om het nogmaals te bespreken. Of misschien stiekem de stekker doorknippen. Of er wasmiddel inkieperen.Ik krijg altijd wraakachtige ideeën als ze 's nachts zoveel kabaal hebben.
![]()
maandag 18 mei 2020 om 20:45
maandag 18 mei 2020 om 20:45

maandag 18 mei 2020 om 20:54
Wraakacties zijn dan weer leuker om te lezen op het forum
maandag 18 mei 2020 om 21:28
Ik begrijp niet dat je buurvrouw zelf niet snapt dat zo'n jacuzzi in dichtbevolkte wijk echt aso is. En jij woont ernaast, maar je zal er maar boven wonen (geluid gaat naar boven).
Maar nu is het ding er en gaat ook niet zomaar weg natuurlijk... Ik hoop ook voor je dat het nieuwtje er snel af is, bijvoorbeeld na de energierekening.
Maar nu is het ding er en gaat ook niet zomaar weg natuurlijk... Ik hoop ook voor je dat het nieuwtje er snel af is, bijvoorbeeld na de energierekening.

maandag 18 mei 2020 om 22:00
vivinnetje schreef: ↑18-05-2020 21:28En jij woont ernaast, maar je zal er maar boven wonen (geluid gaat naar boven).
Je bent in de war met warme lucht. Geluid gaat in alle richtingen.

maandag 18 mei 2020 om 23:29
Mijn eerste reactie was ook "huh?"
Maar na even gegoogelt te hebben naar een verklaring, kwam ik dit tegen.
"De temperatuurverdeling in de lucht
Op grotere hoogte is het in het algemeen kouder dan bij de grond. Geluidsgolven die vanaf de bron naar boven gaan breken tegen zo’n koude luchtlaag nog verder naar boven. Daardoor wordt het geluid op grote afstand zachter. ‘s Avonds en ‘s nachts treedt er soms een “inversie” op. Vlak boven de grond is het dan kouder dan hoog in lucht. Het geluid vanaf de bron kaatst dan tegen een warmere luchtlaag aan, en wordt hierdoor naar beneden gebogen. Hierdoor komt het dat ‘s avonds een geluidsbron op grote afstand soms beter hoorbaar is dan overdag. In Nederland komen inversies vaak voor, vooral bij helder en windstil weer"
Bron:https://lichtbeeldgeluid.nl/geluid/akoe ... itenlucht/
maandag 18 mei 2020 om 23:53
Precies dat. In mijn ogen ben je niet goed bij je hoofd als je zo'n ding op een klein achterplaatsje zet. Maar mensen denken daar tegenwoordig niet meer over na. Worden niet meer opgevoed met het idee dat je een ander niet lastigvalt. Iedereen heeft overal 'recht' op en alles is te krijgen. En dus zetten ze zo'n ding in de tuin. Zeker in coronatijd. Want anders is het saai thuis. Buren? Oh ja!Broodjekroket2 schreef: ↑18-05-2020 20:02Overlast veroorzaken is niet aan een bepaalde tijd gebonden. Overlast is overlast of het nou 13 uur is of 23 uur.
In gesprek gaan is voor nu de beste oplossing. En terloops benoemen dat hun energienota skyhigh zal worden
Ik zou me er ook wild aan ergeren maar het beste is hier inderdaad het gesprek aangaan op het moment dat je niet boos bent en anders benoemen dat het je inmiddels aardig hoog zit.
Als je vervolgens afspraken kunt maken over vaste, beperkte tijden dat dat onding aanstaat, ben je denk ik het beste af.
Al maken die dingen ook in rust nog geluid. Maar dan gelukkig beperkt.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
dinsdag 19 mei 2020 om 00:26
Tegen de vrouw of man:
"Die kerel is zó handig. Kan die niets om het lawaaiapparaat bouwen zodat je dat niet meer hoort?"
Hij moet uitzoeken waar het geluid precies vandaan komt, als er een uitlaat of rooster is dat makkelijk.
Vervolgens iets er aan of er omheen. Bijvoorbeeld blokken gipsbeton.
Geen idee zonder méér informatie maar zoiets simpels kan echt enorm schelen.
"Die kerel is zó handig. Kan die niets om het lawaaiapparaat bouwen zodat je dat niet meer hoort?"
Hij moet uitzoeken waar het geluid precies vandaan komt, als er een uitlaat of rooster is dat makkelijk.
Vervolgens iets er aan of er omheen. Bijvoorbeeld blokken gipsbeton.
Geen idee zonder méér informatie maar zoiets simpels kan echt enorm schelen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.

dinsdag 19 mei 2020 om 00:31
Agreed.
Gooi eens waspoeder in dat ding. Of ontharingscreme. We willen graag beeldmateriaal.

dinsdag 2 maart 2021 om 13:00
Ok ik heb hier veel te lang niet op gereageerd (ik ergerde me kapot en ik heb destijds maar even geprobeerd het te relativeren en negeren) maar ik wou toch even laten weten hoe dit is afgelopen.
Het gekakel vanuit de hottub werd steeds erger, af en toe werden er vrienden uitgenodigd, wijntje erbij, late uurtjes, steeds harder praten.
Tot ik een keer met mijn vriend in de tuin zat heerlijk te genieten van een wijntje en het avondeten en dat ding weeeeer aanging.
Gloeiende, ik plofte uit mijn vel en riep hard tegen mijn vriend iets in de trant van, "het lijkt hier wel een fucking zwemparadijs met die takkeherrie"
2 dagen laten werd zag ik dat het ding werd opgehaald door mensen van marktplaats.
Het gekakel vanuit de hottub werd steeds erger, af en toe werden er vrienden uitgenodigd, wijntje erbij, late uurtjes, steeds harder praten.
Tot ik een keer met mijn vriend in de tuin zat heerlijk te genieten van een wijntje en het avondeten en dat ding weeeeer aanging.
Gloeiende, ik plofte uit mijn vel en riep hard tegen mijn vriend iets in de trant van, "het lijkt hier wel een fucking zwemparadijs met die takkeherrie"
2 dagen laten werd zag ik dat het ding werd opgehaald door mensen van marktplaats.

dinsdag 2 maart 2021 om 13:06
Chic.Miekje83 schreef: ↑02-03-2021 13:00Ok ik heb hier veel te lang niet op gereageerd (ik ergerde me kapot en ik heb destijds maar even geprobeerd het te relativeren en negeren) maar ik wou toch even laten weten hoe dit is afgelopen.

dinsdag 2 maart 2021 om 14:24
Hahaha! Dit hielp bij mij niet iig 
Wat een herriedingen zijn dat zeg!
2 deuren verder op, een gesprek:
"Ja snap echt niet dat de rekening zo hoog is en de energiemaatschappij ook niet". Zei ze vanuit dr bubbelbad vd supermarkt. Jaar drop was die opeens "lek". Gelukkig! Jammer dat ze verder ook erg luidruchtig zijn incl de keffer die ze hebben.

Wat een herriedingen zijn dat zeg!
2 deuren verder op, een gesprek:
"Ja snap echt niet dat de rekening zo hoog is en de energiemaatschappij ook niet". Zei ze vanuit dr bubbelbad vd supermarkt. Jaar drop was die opeens "lek". Gelukkig! Jammer dat ze verder ook erg luidruchtig zijn incl de keffer die ze hebben.