Benaming oom/ tante?

22-05-2020 13:50 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ikzelf heb 3 ooms en 5 tantes. Ze zijn allemaal een stuk ouder en toen was het ook gebruikelijk om hun tante "huppeldepup" te noemen.
Ook de ooms en tantes van mijn man spreek ik aan met oom of tante.
Onze dochter doet dit ook.
Nu is het zo dat onze dochter haar eigen ooms en tantes gewoon met hun voornaam aanspreekt.
Ik vind dat geen probleem en heb hun ook nooit horen klagen.
De nichtjes en neefjes van mijn kant noemen mij ook geen tante.
Vind ik ook wel fijn.
Maar nu is er aan mijn mans kant een nichtje van 2 jaar, die telkens geleetd krijgt om oom... of tante.... te zeggen.
Ik heb al eens aangegeven dat, dat niet hoeft.
En dat ik het eigenlijk zelfs onprettig vind.
Maar dan zeggen ze dat ze dat wel willen, want zo hoort het.
Wat vinden jullie hiervan?
Had ik onze, inmiddels puber-, dochter ook moeten aanleren dat de oom/ tante zegt?
de wereld wacht om ontdekt te worden
Hier spreken kinderen iedereen aan met oom X of tante X. Ook vrienden van ons. Dat vinden wij normaal, maar ik zie ook wel eens anders.

Als iedereen er blij mee is, dan is het toch prima?
Omdat zij dat doen had jij dat toch niet hoeven doen? Ieder zijn ding
where ever you go, go with your heart
Ik zou het aan de ouders van nichtje overlaten.

Ik heb mijn ooms en tantes altijd oom en tante genoemd, maar sinds ik ruim volwassen ben spreek ik ze ook wel eens met alleen de voornaam aan. Mijn nichtjes/neefjes noemen mij geen tante, maar gebruiken mijn voornaam. Dat had de voorkeur bij hun ouders en mijzelf.
Ik had hier toevallig laatst een gesprek over met mijn vriend.
Zijn kids noemen hun tantes/ooms ook gewoon bij de voornaam, terwijl mijn dochter wel tante/oom zegt tegen haar tantes/ooms.
De dochter van mijn broer noemt mij ook tante, en ik vind het fijn, is toch een soort koosnaam voor mij... ik ben er trots op dat ik haar tante ben en dat mag de buitenwereld weten!

Dus ja, ik leer het mijn dochter ook al van kleinsaf aan.
En blijf het vreemd vinden dat mijn bonuskids hun oom bij voornaam noemen, alsof het een kennis is.

Maar denk dat het gewoon persoonlijke keuze is en moet zijn.
Wij zeggen nooit oom en tante, gewoon bij de voornaam. We doen niet aan al dat ouderwetse gedoe.
Jij vind het vervelend dat een kind, jou tante moet noemen van haar ouders, omdat zij dat hun kind leren? Toch?

Echt, lekker laten gaan zeg.
Wij hebben nooit oom/tante gezegd en ook nooit grootouders aangesproken met u. Mijn ouders vonden dat namelijk onpersoonlijk. Rest van fam overigens ook, want niemand van mijn neven en nichten heeft het anders geleerd.

Maar zoals je hier leest voegt de titel voor mensen ook juist iets toe aan het familiegevoel.

Het is dus maar hoe je het zelf ziet
Lalala- schreef:
22-05-2020 13:51
Hier spreken kinderen iedereen aan met oom X of tante X. Ook vrienden van ons. Dat vinden wij normaal, maar ik zie ook wel eens anders.

Als iedereen er blij mee is, dan is het toch prima?
Hier precies hetzelfde.
Rosalind schreef:
22-05-2020 13:54
Ik zou het aan de ouders van nichtje overlaten.

Je houdt toch ook rekening met de persoon die je aanspreekt? Als iemand het vervelend vindt om zo aangesproken te worden dan doe je dat toch niet willens en wetens toch omdat het zo hoort? Dat vind ik dan weer totaal niet zoals het hoort dan ;-)
Waarom is dit überhaupt een probleem? Ik word door sommige neefjes en nichtjes tante genoemd, door andere niet. Het is volledig aan hen. Maakt mij niks uit.
Waarom vind jij het een probleem?
Ik vind oom of tante zeggen gewoon fatsoenlijk, zeker als kinderen nog niet volwassen zijn.
Het zijn hun vriendjes en vriendinnetjes niet.
Maar onze vrienden hoeven ze geen oom en tante te noemen, want dat zijn ze niet.
Overigens is dat net met 'u', oudere mensen moeten ze daar mee aanspreken.
Laviva88 schreef:
22-05-2020 14:11
Ik vind oom of tante zeggen gewoon fatsoenlijk, zeker als kinderen nog niet volwassen zijn.
Het zijn hun vriendjes en vriendinnetjes niet.
Maar onze vrienden hoeven ze geen oom en tante te noemen, want dat zijn ze niet.
Overigens is dat net met 'u', oudere mensen moeten ze daar mee aanspreken.

Ik moet er niet aan denken dat mijn neefje en nichtje me tante Star noemen. Of me met u aanspreken.
Star3 schreef:
22-05-2020 14:10
Je houdt toch ook rekening met de persoon die je aanspreekt? Als iemand het vervelend vindt om zo aangesproken te worden dan doe je dat toch niet willens en wetens toch omdat het zo hoort? Dat vind ik dan weer totaal niet zoals het hoort dan ;-)
Ik denk dat dit voor een kind van 2 gewoon is om de duidelijkheid: dit zijn ooms en tantes (en noem je dus ook zo), anderen weer niet. Hier ook altijd duidelijk gedaan: buurman Henk noem je ook zo, is wat anders dan oom Jos.
Ik noem mijn oom en gaan te ook gewoon alleen bij voornaam. Net als mijn neefjes en nichtjes van 1 kant allemaal doen.

Aan de andere kant is er een mix van oom/tante ‘voornaam’ zeggers en alleen voornaam zeggers maar niemand vindt dat raar. Net wat je ouders je geleed hebben.

Zo kan ik mijn oom Piet gewoon Piet noemen terwijl de zoon van Piet mijn moeder wel Tante Marie noemt.
Mijn neefje en nichtje noemen mij tante en dan mijn voornaam. Ouderwets of niet interesseert me niet zoveel. Zij zijn de enige in de hele wereld van wie ik de tante bent en dat vind ik een ongekend feest. Dus ik hoor het héél graag. Meer een eretitel dan een hiërarchisch ding. De vrienden van mijn kinderen gebruiken gewoon mijn voornaam en dat vind ik dan ook weer heel fijn.

Bij opvoeden probeer ik wel altijd ruimte te laten voor hoe de ouders het zelf het liefste willen. Het zijn per slot van rekening hun kinderen. Dus ik zou er geen punt van maken als mijn zus liever zou hebben dat ze me geen tante noemen.
Tiana_76 schreef:
22-05-2020 14:12
Ik denk dat dit voor een kind van 2 gewoon is om de duidelijkheid: dit zijn ooms en tantes (en noem je dus ook zo), anderen weer niet. Hier ook altijd duidelijk gedaan: buurman Henk noem je ook zo, is wat anders dan oom Jos.
O zou kunnen. Was ik niet zo mee bezig op die leeftijd. Mijn broertje was gewoon Kees en schoonzus Truus. Hele oom en tante uitleg kwam later pas.
Ze hoort jou aan te spreken zoals jij dat wil. Ik zou dus aangeven niet te luisteren als ze je toch 'tante thanks' noemt. En als het kwartje niet bij het kind valt, dan ga je je broer/zus voortaan consequent als 'broer/zus thanks' aanspreken. Als ze dat irritant gaan vinden, dan leren ze het hun kind hopelijk af om tante tegen je te zeggen.
Mijn neefjes noemen me ook bij de voornaam, vind ik jammer, maar het hoort bij de tijdsgeest denk ik dan maar.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Mijn ooms en tantes blijf ik nog steeds zo noemen.
Mijn kinderen noemen hun ooms en tantes ook zo.

Laat hun lekker. Jij bent toch ook haar tante??
Ik spreek mensen aan bij de voornaam, mijn ouders vaak ook. Koosnaam vind ik tante ook niet, ik noem mijn broers en zus ook geen broer A en broer B.

Ik ben toevallig tante omdat mijn broers en zus kinderen hebben. Verder heb ik er geen speciale binding mee.

In veel culturen is het een vorm van respect om tante en oom te zeggen.
Ik moest er ooit aan wennen dat ik wel eens met "u" aangesproken word.

Oom Piet vind ik prima, Oom Van der Zwan zou ik niet graag horen.

Dan moeten ze maar "mijnheer" zeggen!
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Mijn schoonmoeder wilde ik geen oma genoemd worden. Maar ik vond en vind nog steeds het niet netjes om haar bij haar te noemen. Dus het werd Omie, en zo noemen de kinderen haar ook. Ik denk dat het voor iedereen anders is. Maar hier leren we wel allemaal tante en ooms. Ik weet niet, hou sowieso niet van voornamen benoemen als het gaat om familie. Net als je ouders? Hoor je ook weleens dat sommige dat bij de naam noemen. Vind ik zelf niet prettig maar als een ander dat wel doet, moet iedereen toch zelf weten.
Ik mis het trouwens ook niet om geen tante Apple te worden genoemd.
Ik word net zo gelukkig als mijn nichtje naar me toe rent en heel hard mijn naam roept. Daar hoeft geen tante voor te staan.
hier spreken we iedereen met voornamen aan
en ook bij vriendjes van de kinderen was ik Nooit Mama-van, maar gewoon Lila
Maar hield er eentje stug "mama-van" vol, dan was dat ook weer geen halszaak

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven