Benaming oom/ tante?
vrijdag 22 mei 2020 om 13:50
Hallo,
Ikzelf heb 3 ooms en 5 tantes. Ze zijn allemaal een stuk ouder en toen was het ook gebruikelijk om hun tante "huppeldepup" te noemen.
Ook de ooms en tantes van mijn man spreek ik aan met oom of tante.
Onze dochter doet dit ook.
Nu is het zo dat onze dochter haar eigen ooms en tantes gewoon met hun voornaam aanspreekt.
Ik vind dat geen probleem en heb hun ook nooit horen klagen.
De nichtjes en neefjes van mijn kant noemen mij ook geen tante.
Vind ik ook wel fijn.
Maar nu is er aan mijn mans kant een nichtje van 2 jaar, die telkens geleetd krijgt om oom... of tante.... te zeggen.
Ik heb al eens aangegeven dat, dat niet hoeft.
En dat ik het eigenlijk zelfs onprettig vind.
Maar dan zeggen ze dat ze dat wel willen, want zo hoort het.
Wat vinden jullie hiervan?
Had ik onze, inmiddels puber-, dochter ook moeten aanleren dat de oom/ tante zegt?
Ikzelf heb 3 ooms en 5 tantes. Ze zijn allemaal een stuk ouder en toen was het ook gebruikelijk om hun tante "huppeldepup" te noemen.
Ook de ooms en tantes van mijn man spreek ik aan met oom of tante.
Onze dochter doet dit ook.
Nu is het zo dat onze dochter haar eigen ooms en tantes gewoon met hun voornaam aanspreekt.
Ik vind dat geen probleem en heb hun ook nooit horen klagen.
De nichtjes en neefjes van mijn kant noemen mij ook geen tante.
Vind ik ook wel fijn.
Maar nu is er aan mijn mans kant een nichtje van 2 jaar, die telkens geleetd krijgt om oom... of tante.... te zeggen.
Ik heb al eens aangegeven dat, dat niet hoeft.
En dat ik het eigenlijk zelfs onprettig vind.
Maar dan zeggen ze dat ze dat wel willen, want zo hoort het.
Wat vinden jullie hiervan?
Had ik onze, inmiddels puber-, dochter ook moeten aanleren dat de oom/ tante zegt?
de wereld wacht om ontdekt te worden
vrijdag 22 mei 2020 om 14:21
mommy2014 schreef: ↑22-05-2020 14:20Mijn schoonmoeder wilde ik geen oma genoemd worden. Maar ik vond en vind nog steeds het niet netjes om haar bij haar te noemen. Dus het werd Omie, en zo noemen de kinderen haar ook. Ik denk dat het voor iedereen anders is. Maar hier leren we wel allemaal tante en ooms. Ik weet niet, hou sowieso niet van voornamen benoemen als het gaat om familie. Net als je ouders? Hoor je ook weleens dat sommige dat bij de naam noemen. Vind ik zelf niet prettig maar als een ander dat wel doet, moet iedereen toch zelf weten.
Hoe noem je broers/zussen dan?
Mijn kinderen weten prima hoe de verhoudingen zijn; wie is er familie en wie niet. Zonder titels komen kinderen daar ook echt wel uit
Ik kom uit Brabant, de helft van onze buren, sommige ouders van vriendinnetjes en mensen die je op iedere verjaardag van familieleden tegenkwam noemden wij allemaal tante of oom. Inmiddels woon ik al mijn halve leven ergens anders, maar die mensen noem ik nog altijd zo.rumforviva schreef: ↑22-05-2020 14:18In veel culturen is het een vorm van respect om tante en oom te zeggen.
vrijdag 22 mei 2020 om 14:22
Maar jouw probleem, TO, zit um in dit zinnetje:
"Maar dan zeggen ze dat ze dat wel willen, want zo hoort het." "
Daarmee geven de ouders richting jou aan, dat jij het verkeerd gedaan hebt, en dan trek je je aan (en ook begrijpelijk, beetje flauw dat ze het zo als stelling poneren, er is geen wetboek waar in staat hoe dat hoort)
"Maar dan zeggen ze dat ze dat wel willen, want zo hoort het." "
Daarmee geven de ouders richting jou aan, dat jij het verkeerd gedaan hebt, en dan trek je je aan (en ook begrijpelijk, beetje flauw dat ze het zo als stelling poneren, er is geen wetboek waar in staat hoe dat hoort)
vrijdag 22 mei 2020 om 14:24
Mijn nichten en neven zeggen allemaal tante. en de oudsten zeggen zelfs u.
In de vorm van "Ha tantetje hoe is het met u". Mij maakt het niet uit.
kinderen van vrienden zeggen gewoon Nlies, vroeger waren er wel een paar die tante nlies zeiden. ook prima. Totdat de kinderloze buurvrouw tegen de hond zei: daar komt tante nlies aan, Daar heb ik dus wel even een stokje voor gestoken.
In de vorm van "Ha tantetje hoe is het met u". Mij maakt het niet uit.
kinderen van vrienden zeggen gewoon Nlies, vroeger waren er wel een paar die tante nlies zeiden. ook prima. Totdat de kinderloze buurvrouw tegen de hond zei: daar komt tante nlies aan, Daar heb ik dus wel even een stokje voor gestoken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 22 mei 2020 om 14:28
vrijdag 22 mei 2020 om 14:33
Als ze mij 'tante' noemen en dan ook nog eens gevolgd door mijn volledige voornaam, dan zit er een grote grijns op dat gezicht en is het de bedoeling dat ik mijn portemonnee trek.
oudblond wijzigde dit bericht op 22-05-2020 14:34
1.36% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 22 mei 2020 om 14:33
Hier doen wij ook niet aan oom en tante en wordt iedereen bij de voornaam aangesproken. Tegen familieleden zeggen wij ook geen u en ik wens ook niet met u aangesproken te worden. Ik zeg dan gelijk van zeg maar jij hoor.
Mijn dochter had vroeger een vriendinnetje die haar ouders bij de voornaam noemden. Dan had ze het over Henk en pas een hele tijd later kwam ik erachter dat ze het over haar vader had. Ik zou zelf niet willen dat mijn kinderen mij bij mijn voornaam noemen. Ze zeggen dus ma.
Mijn dochter had vroeger een vriendinnetje die haar ouders bij de voornaam noemden. Dan had ze het over Henk en pas een hele tijd later kwam ik erachter dat ze het over haar vader had. Ik zou zelf niet willen dat mijn kinderen mij bij mijn voornaam noemen. Ze zeggen dus ma.
vrijdag 22 mei 2020 om 14:39
Wat maakt het uit? Iedereen doet gewoon wat hij wil wat mij betreft. Ik noem mijn oom alleen bij de voornaam en mijn kinderen noemen mijn broer, zus en aanhang ook alleen bij de voornaam. De kinderen van mijn broer en schoonzus noemen mij dan wel weer tante Pam, dat is mijn schoonzusje van huis uit zo gewend. Ik vind het wel schattig klinken (ze zijn nog klein), verder hoeft het van mij niet. Maar als zij dat nou graag wil, prima toch?
vrijdag 22 mei 2020 om 14:43
Vroeger had mijn moeder een "tante" ze had er wel meer maar dit was de enige die tante genoemd werd zonder naam erbij. Later kwam ik er achter dat dat was omdat er 2 tantes met dezelfde naam waren. Dus het was het onderscheid.
Maand of wat geleden hoor ik dochter van een vriendin tegen haar neefje zeggen: "Kom maar bij tante" En ik vond dat zo vreselijk ouderwets klinken.
Maand of wat geleden hoor ik dochter van een vriendin tegen haar neefje zeggen: "Kom maar bij tante" En ik vond dat zo vreselijk ouderwets klinken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 22 mei 2020 om 14:51
Het zal me worst wezen of ik word aangesproken met tante Yaga, of gewoon Yaga. Ik vind het alleen niet zo leuk als kinderen "u" tegen me zeggen.
Mijn tante is inmiddels bijna 80. Voor mijn kinderen noem ik haar "tante bezemsteel". De kinderen zeggen op hun beurt nooit "tante". Ze gebruiken gewoon haar voornaam.
Mijn tante is inmiddels bijna 80. Voor mijn kinderen noem ik haar "tante bezemsteel". De kinderen zeggen op hun beurt nooit "tante". Ze gebruiken gewoon haar voornaam.
vrijdag 22 mei 2020 om 14:52
Ik vind het behoorlijk onbeschoft om als "jongere" en een generatie lager alleen een voornaam te gebruiken.
Hier spreek ik ze dus midden 30 nog altijd aan met "tante Huppeldepup" en "nonkel Huppel". En iedereen in de familie doet het zo.
Mijn nichtjes vinden het dus doodnormaal om mij "tante Wiske" te noemen.
Al konden ze dat de eerste 2 jaar van hun leven niet uitspreken en maakten er dan maar "Tiske" en "Nuske" (voor mijn man - ipv Nonkel Suske) van
.
Het is hier dus gewoon een teken van eer en respect naar de vorige generatie.
Zeker naar jongere kinderen zou ik gewoon systematisch niet luisteren als ze mij aanspreken met alleen "Wiske". Ze gaan eerst maar leren beleefd te zijn voor ik wil luisteren.
Hier spreek ik ze dus midden 30 nog altijd aan met "tante Huppeldepup" en "nonkel Huppel". En iedereen in de familie doet het zo.
Mijn nichtjes vinden het dus doodnormaal om mij "tante Wiske" te noemen.
Al konden ze dat de eerste 2 jaar van hun leven niet uitspreken en maakten er dan maar "Tiske" en "Nuske" (voor mijn man - ipv Nonkel Suske) van
Het is hier dus gewoon een teken van eer en respect naar de vorige generatie.
Zeker naar jongere kinderen zou ik gewoon systematisch niet luisteren als ze mij aanspreken met alleen "Wiske". Ze gaan eerst maar leren beleefd te zijn voor ik wil luisteren.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 22 mei 2020 om 14:53
Ik ken iemand die noemt zichzelf “auntie” (gewoon Nederlands en neefjes en nichtjes ook).
Dat vind ik zo’n jeukwoord.
Verder zou het mij niet uitmaken hoe mijn kinderen mijn zus en zwager noemen, ze weten toch wel dat het hun tante en oom zijn. Zou het meer zien als een geuzennaam dan iets dat “zo hoort”.
Verder zou het mij niet uitmaken hoe mijn kinderen mijn zus en zwager noemen, ze weten toch wel dat het hun tante en oom zijn. Zou het meer zien als een geuzennaam dan iets dat “zo hoort”.
vrijdag 22 mei 2020 om 14:55
Dit dus weer niet.sprankelend schreef: ↑22-05-2020 14:21Ik kom uit Brabant, de helft van onze buren, sommige ouders van vriendinnetjes en mensen die je op iedere verjaardag van familieleden tegenkwam noemden wij allemaal tante of oom. Inmiddels woon ik al mijn halve leven ergens anders, maar die mensen noem ik nog altijd zo.
Ik vind oom en tante een eretitel voor mijn neefjes en nichtjes.
De kinderen van vrienden noemen mij maar gewoon bij mijn voornaam.
Maar die zie ik dus veelal een pak minder en heb ik een andere band mee.
Is dit nu later?
Bij ons ging het 30 jaar geleden al 'zoals de oom/tante dat zelf wil'. Dus aan vaders kant was het 'ome Frans en tante Sidonia', bij mijn moeders kant was het 'Jan en Toos'. Oke, de ene oom en tante daar ook 'ome Piet en tante Marie', die boeide het niet zo, en omdat we aan vaders kant meer ooms en tantes hadden was dat een gewoonte. Maar ik heb ook een oom die maar 13 jaar ouder dan ik is, en die is getrouwd met een vrouw die maar 8 jaar ouder dan ik is. Die wilden gewoon echt geen 'oom en tante' genoemd worden, want dat klonk zo raar ... ik had het raar gevonden als we dat wel hadden moeten doen, terwijl zij dat niet wilden. Luisteren naar hoe iemand genoemd wil worden is, zeker tegenwoordig, netter en respectvoller dan iets doen 'omdat het zo heurt'.
Ik begrijp niet zo goed waarom jij dat niet wilt, eerlijk gezegd. Ik vind tante een geuzennaam, er zijn maar een paar mensen op de wereld die mij zo mogen noemen. Heerlijk, toch?
Ik heb mijn kinderen ook geleerd oom en tante te zeggen. Dat verwatert wel eens wat, maar ze zijn inmiddels ook al volwassen.
Ik heb mijn kinderen ook geleerd oom en tante te zeggen. Dat verwatert wel eens wat, maar ze zijn inmiddels ook al volwassen.
vrijdag 22 mei 2020 om 14:57
Hier spreekt nichtje van man al 34 jaar over "Parain".Naatje2000 schreef: ↑22-05-2020 14:53Ik ken iemand die noemt zichzelf “auntie” (gewoon Nederlands en neefjes en nichtjes ook).
Mijn man is haar peter (parain en français) en mijn schoonfamilie spreekt een mengelmoesje van Frans en Nederlands door elkaar.
Ik vind het wel iets hebben
Maar ik blijf voor haar tante Wiske en je hoort haar dus heel regelmatig zeggen "Parain en tante Wiske".
Is dit nu later?
vrijdag 22 mei 2020 om 14:58
Ik heb mijn ooms en tantes eigelijk altijd met oom/tante + voornaam aangesproken en word door neefjes (zoontjes van broer en zus van man) altijd tante Semlar genoemd. Ik vind het wel leuk.
Maar ik zou me er niet aan storen als ze me alleen met mijn voornaam aan zouden spreken.
Maar ik zou me er niet aan storen als ze me alleen met mijn voornaam aan zouden spreken.
semlar wijzigde dit bericht op 15-11-2020 21:38
0.18% gewijzigd
vrijdag 22 mei 2020 om 15:01
Ja maar dan ben je praktisch tweetalig, dat vind ik heel iets anders.Wissewis schreef: ↑22-05-2020 14:57Hier spreekt nichtje van man al 34 jaar over "Parain".
Mijn man is haar peter (parain en français) en mijn schoonfamilie spreekt een mengelmoesje van Frans en Nederlands door elkaar.
Ik vind het wel iets hebben.
Maar ik blijf voor haar tante Wiske en je hoort haar dus heel regelmatig zeggen "Parain en tante Wiske".
vrijdag 22 mei 2020 om 15:06
Ik word Snoesje genoemd door mijn nichtjes, maar als hun ouders zeggen dat ze bij me mogen logeren dan zeggen ze dat er bij tante Snoesje gelogeerd gaat worden. Dan weten ze om welke Snoesje het gaat.
Meerdere namen komen in onze (aangetrouwde) familie vaker voor (leuk als zowel neef en nicht op een vereniging zitten. Verwarring alom voor de leiding).
Oom of tante is hier dus de functionele beschrijving.
Meerdere namen komen in onze (aangetrouwde) familie vaker voor (leuk als zowel neef en nicht op een vereniging zitten. Verwarring alom voor de leiding).
Oom of tante is hier dus de functionele beschrijving.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vrijdag 22 mei 2020 om 15:11
Waar ik ben opgegroeid werden alle buren oom en tante genoemd.
Als dertigjarige ex-buurmeisjes spraken we elkaars ouders nog steeds met oom en tante aan. Dat voelt gewoon vertrouwd. Zelfs professioneel gebeurde dat me wel. Werd ik op mijn werk door een andere instantie gebeld en reageerde ik met "Hé, oom Cor, wat leuk dat ik u eens aan de lijn heb".
Als dertigjarige ex-buurmeisjes spraken we elkaars ouders nog steeds met oom en tante aan. Dat voelt gewoon vertrouwd. Zelfs professioneel gebeurde dat me wel. Werd ik op mijn werk door een andere instantie gebeld en reageerde ik met "Hé, oom Cor, wat leuk dat ik u eens aan de lijn heb".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"