
welke opleiding leidt op tot medewerker burgerzaken?
zaterdag 25 april 2009 om 20:16
Hallo,
Weet iemand wat voor opleiding je nodig hebt als je wilt werken als medewerker burgerzaken/ publiekszaken bij de gemeente?
De werkzaamheden bestaan uit uitgifte rijbewijzen, paspoorten, opmaken van akten van de burgerlijke stand, enz.
Het liefst zou ik deze opleiding/ studie thuis willen volgen in combinatie met huidige baan en kinderen.
Bij voorbaat dank!
Weet iemand wat voor opleiding je nodig hebt als je wilt werken als medewerker burgerzaken/ publiekszaken bij de gemeente?
De werkzaamheden bestaan uit uitgifte rijbewijzen, paspoorten, opmaken van akten van de burgerlijke stand, enz.
Het liefst zou ik deze opleiding/ studie thuis willen volgen in combinatie met huidige baan en kinderen.
Bij voorbaat dank!
zaterdag 25 april 2009 om 20:19
Ik zou denken aan iets administratiefs/secretarieel. Wat je ook kunt doen om erachter te komen, is contact opnemen met de gemeente, zeggen dat je graag een dergelijke functie wilt bekleden en dat je graag wilt investeren in een geschikte opleiding. Je hebt dan meteen contact met de gemeente en zij hebben gelijk in de gaten dat het menens is omdat je je opleidingskeuze daarop wilt aanpassen. Het is gewaagd, je moet er wat lef voor hebben maar er is dan ook nog de kans dat ze een baan voor je hebben en je opleiding zullen vergoeden. Succes ermee!
zaterdag 25 april 2009 om 21:52
Liondevil, ik ben administratief secretarieel medewerkster. Maar jouw tip om de gemeente zelf te bellen en het gewoon te vragen vind ik een goede.. Ik ga dat volgende week doen.
En Stephanie, ik heb even gegoogled op bestuursacademie en de opleidingen die ik daar vind sluiten er inderdaad goed op aan maar zijn ook errruugg duur! En helaas ook geen thuisstudie.
Beide bedankt voor jullie reactie!
En Stephanie, ik heb even gegoogled op bestuursacademie en de opleidingen die ik daar vind sluiten er inderdaad goed op aan maar zijn ook errruugg duur! En helaas ook geen thuisstudie.
Beide bedankt voor jullie reactie!
zondag 26 april 2009 om 12:03
Nee Fullhouse, grappig genoeg heb ik dat idee ook niet. Volgens mij zou ik het ook zo wel kunnen, mits ik natuurlijk fatsoenlijk ingewerkt wordt maar dat moet sowieso altijd, ongeacht je vooropleiding.
Maar toch wordt een relevante vooropleiding in de vacatureomschrijving wel gevraagd. Ze vragen dan een scholing als bijvoorbeeld medewerker BA BZ. En als ik daar op google kom ik iedere keer op die site van de bestuursacademie terecht, heel duur en geen thuisstudie. En het lijkt me een hele leuke baan maar zo'n dure opleiding lijkt me toch echt niet nodig..
Maar toch wordt een relevante vooropleiding in de vacatureomschrijving wel gevraagd. Ze vragen dan een scholing als bijvoorbeeld medewerker BA BZ. En als ik daar op google kom ik iedere keer op die site van de bestuursacademie terecht, heel duur en geen thuisstudie. En het lijkt me een hele leuke baan maar zo'n dure opleiding lijkt me toch echt niet nodig..
zondag 26 april 2009 om 12:33
hoi vlinder,
voor burgerzaken moet je eerste de opleiding BA (Bestuursambtenaar) doen en daarna specialisatie BZ (burgerzaken).
JE kan de opleiding o.a. bij de bestuursacademie doen die alleen opleidingen voor de overheid geeft.
Indien je bij een gemeente een baan kan krijgen dan wordt de opleiding vergoedt.
voor burgerzaken moet je eerste de opleiding BA (Bestuursambtenaar) doen en daarna specialisatie BZ (burgerzaken).
JE kan de opleiding o.a. bij de bestuursacademie doen die alleen opleidingen voor de overheid geeft.
Indien je bij een gemeente een baan kan krijgen dan wordt de opleiding vergoedt.
zondag 26 april 2009 om 13:06
Hoi,
Ik werk bij een grote gemeente en onze medewerkers Burgerzaken krijgen meestal een interne opleiding. Vergis je niet in deze baan, het is leuk maar je moet veel weten en je krijgt met een hoop verschillende mensen te maken die niet allemaal even blij met je zijn. Best een pittige baan dus. Maar voor een mbo-baan is het salaris dan ook wel goed (max 3000 euro voor 36 uur).
Bij ons is het zo dat je bij voorkeur overheidservaring moet hebben maar in ieder geval een administratieve achtergrond. De rest leer je dus in de praktijk (en via interne cursussen). Vaak worden zaken als medewerker BA BZ genoemd omdat ze een voorkeur hebbeb voor mensen met zo'n achtergrond. De praktijk leert dat het lastig is om mensen te vinden die precies in dat plaatje passen en dus worden ook vaak mensen aangenomen die uitstralen dat ze bereid zijn om te leren en die 'helder uit hun ogen kijken'. Je zou dus ook gewoon op een vacature kunnen solliciteren en aangeven dat je zeer bereid bent te leren en cursussen te volgen. Dan maak je best kans!
Ik werk bij een grote gemeente en onze medewerkers Burgerzaken krijgen meestal een interne opleiding. Vergis je niet in deze baan, het is leuk maar je moet veel weten en je krijgt met een hoop verschillende mensen te maken die niet allemaal even blij met je zijn. Best een pittige baan dus. Maar voor een mbo-baan is het salaris dan ook wel goed (max 3000 euro voor 36 uur).
Bij ons is het zo dat je bij voorkeur overheidservaring moet hebben maar in ieder geval een administratieve achtergrond. De rest leer je dus in de praktijk (en via interne cursussen). Vaak worden zaken als medewerker BA BZ genoemd omdat ze een voorkeur hebbeb voor mensen met zo'n achtergrond. De praktijk leert dat het lastig is om mensen te vinden die precies in dat plaatje passen en dus worden ook vaak mensen aangenomen die uitstralen dat ze bereid zijn om te leren en die 'helder uit hun ogen kijken'. Je zou dus ook gewoon op een vacature kunnen solliciteren en aangeven dat je zeer bereid bent te leren en cursussen te volgen. Dan maak je best kans!
zondag 26 april 2009 om 22:14
Hoi Sennemenne en Laika, bedankt voor jullie reacties.
Dat zou inderdaad het mooiste zijn, als ik met mijn huidge diploma's en ervaring (als secretarieel en administratief medewerkster) aangenomen zou worden en dan intern de opleiding zou mogen volgen. Maar aangezien de banen op het moment schaars zijn, kunnen ze momenteel veel eisen stellen en moet ik hierbij wel heel veel geluk hebben. Maar nee heb ik, en ja kan ik krijgen. Ik ga morgen eerst eens bellen en daarna ga ik inderdaad mijn uiterste best doen om een goede brief te schrijven!
Dat zou inderdaad het mooiste zijn, als ik met mijn huidge diploma's en ervaring (als secretarieel en administratief medewerkster) aangenomen zou worden en dan intern de opleiding zou mogen volgen. Maar aangezien de banen op het moment schaars zijn, kunnen ze momenteel veel eisen stellen en moet ik hierbij wel heel veel geluk hebben. Maar nee heb ik, en ja kan ik krijgen. Ik ga morgen eerst eens bellen en daarna ga ik inderdaad mijn uiterste best doen om een goede brief te schrijven!
maandag 27 april 2009 om 17:16
maandag 28 februari 2011 om 19:09
Als ik even kijk op werkenbijdeoverheid, kom ik op:
Een afgeronde MBO opleiding aangevuld met de opleiding BABZ/Medewerker Lokale Overheid, afstudeervariant Burgerzaken. Je hebt ervaring als medewerker Burgerzaken, bent communicatief vaardig en je kan omgaan met alle klantvragen. Je herkent behoeften en vragen van de burger, denkt oplossingsgericht en weet resultaten te boeken. Daarnaast toon je initiatief en beschik je over aanpassingsvermogen. Dit alles in een team waarbij samenwerken een must is en je de gemeente op een professionele wijze vertegenwoordigt.
Een afgeronde MBO opleiding aangevuld met de opleiding BABZ/Medewerker Lokale Overheid, afstudeervariant Burgerzaken. Je hebt ervaring als medewerker Burgerzaken, bent communicatief vaardig en je kan omgaan met alle klantvragen. Je herkent behoeften en vragen van de burger, denkt oplossingsgericht en weet resultaten te boeken. Daarnaast toon je initiatief en beschik je over aanpassingsvermogen. Dit alles in een team waarbij samenwerken een must is en je de gemeente op een professionele wijze vertegenwoordigt.
