Zonder toestemming, onder narcose.
vrijdag 3 oktober 2025 om 23:30
https://argos.vpro.nl/artikelen/geneesk ... te%20leren
Toen ik dit las kon ik het bijna niet geloven. Ik werk zelf al 20+jr in de zorg. Waarvan het merendeel in ziekenhuizen.
Waar zijn de headlines? Waarom pakt de politiek dit niet op???
Dit is toch te bizar voor woorden mensen...
Toen ik dit las kon ik het bijna niet geloven. Ik werk zelf al 20+jr in de zorg. Waarvan het merendeel in ziekenhuizen.
Waar zijn de headlines? Waarom pakt de politiek dit niet op???
Dit is toch te bizar voor woorden mensen...
zaterdag 4 oktober 2025 om 07:38
Dit is al jaren aan de hand. Eerder is er een topic over geweest, en veel vrouwen vonden toen dat de co-artsen het moesten leren en vonden dat niet raar ofzo.
Ik vind het dus wel raar, en verschrikkelijk dat het gebeurt. Net of leven we nog in de middeleeuwen. Ik vind het volstrekt onaanvaardbaar.
Ik vind het dus wel raar, en verschrikkelijk dat het gebeurt. Net of leven we nog in de middeleeuwen. Ik vind het volstrekt onaanvaardbaar.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zaterdag 4 oktober 2025 om 07:57
Een katheter leggen ze altijd aan tijdens een operatie, zowel bij vrouwen als mannen.Xantileppe schreef: ↑04-10-2025 07:51Ik vind dit niet normaal. Ze leggen toch ook geen katheter aan bij een man. Waanzin!
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
zaterdag 4 oktober 2025 om 08:11
Ik had bij mijn keizersnede met ruggeprik een katheter, maar bij mijn galblaas- en maagoperaties (kijkoperaties) onder volledige narcose niet. Verder zou ik niet weten wie er allemaal aan mij zitten en waarom als ik onder narcose ben. Zou je het mij van te voren vragen of het akkoord is dat de co-assistent of iemand anders in een opleiding handelingen uitoefenen ter lering, breder onderzoek etc. dan zou ik dat prima vinden. Ze moeten het inderdaad leren en met meer kennis wordt elk onderzoek beter. Het doen zonder even vooraf te vragen, dat is niet oké. Nee mag ook een antwoord zijn als iemand daar wel een probleem mee heeft.
zaterdag 4 oktober 2025 om 08:21
Heel vreemd dat dit gebeurt. Juist omdat ik het zo vreemd vind riep het bericht allerlei vragen bij mij op; het gaat specifiek over co assistenten, had de arts dan wel toestemming voor die handeling? Gaat het specifiek over vrouwen (vaginaal) of ook mannen (iets met penis en anus ofzo)?.
Dus je moet onder narcose voor een knie operatie en die lui gaan je hele lichaam belasten en binnendringen?
En artsen in opleiding moeten toch alle afdelingen doen, dus ook gynaecologie? Kunnen ze daar toch onderzoek doen?
Ik zou bij een knie operatie geen toestemming geven voor zo'n onderzoek. Dus zonder toestemming al helemaal niet. Bij een operatie aan geslachtsdelen of inwendige vrouwelijke delen misschien wel.
Dus je moet onder narcose voor een knie operatie en die lui gaan je hele lichaam belasten en binnendringen?
En artsen in opleiding moeten toch alle afdelingen doen, dus ook gynaecologie? Kunnen ze daar toch onderzoek doen?
Ik zou bij een knie operatie geen toestemming geven voor zo'n onderzoek. Dus zonder toestemming al helemaal niet. Bij een operatie aan geslachtsdelen of inwendige vrouwelijke delen misschien wel.
zaterdag 4 oktober 2025 om 08:48
In het artikel staat dat het ook gebeurde bij mannen, om de prostaat te voelen. Iemand ging onder narcose voor iets totaal anders, maar had ook iets met de prostaat en toen werd aangeboden om dit te voelen zodat er ervaring mee kon worden opgedaan.Backpack10 schreef: ↑04-10-2025 08:21Heel vreemd dat dit gebeurt. Juist omdat ik het zo vreemd vind riep het bericht allerlei vragen bij mij op; het gaat specifiek over co assistenten, had de arts dan wel toestemming voor die handeling? Gaat het specifiek over vrouwen (vaginaal) of ook mannen (iets met penis en anus ofzo)?.
Als iemand zijn assistentschap loopt bij KNO, dan zou het passend zijn bij de opleiding als diegene ook in de keel kijkt, maar niet als diegene de prostaat checkt.
zaterdag 4 oktober 2025 om 10:34
Echt schandalig dat dat op deze manier gebeurt.
Ik ben altijd bereid om een arts de gelegenheid te geven om op mij te oefenen. Maar dan wel als ik wakker ben, zodat ik feedback kan geven over eventuele ongemakken.
Ik ben altijd bereid om een arts de gelegenheid te geven om op mij te oefenen. Maar dan wel als ik wakker ben, zodat ik feedback kan geven over eventuele ongemakken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 4 oktober 2025 om 10:39
Die persoon is gelukkig door de universiteit weg gestuurd. Of is hij inmddels al elders verder gegaan met zijn studie.Morgan-Salander schreef: ↑04-10-2025 10:30Het zijn vast hele talentvolle en geëngageerde personen die dit doen.
zaterdag 4 oktober 2025 om 11:03
Backpack10 schreef: ↑04-10-2025 08:21Heel vreemd dat dit gebeurt. Juist omdat ik het zo vreemd vind riep het bericht allerlei vragen bij mij op; het gaat specifiek over co assistenten, had de arts dan wel toestemming voor die handeling? Gaat het specifiek over vrouwen (vaginaal) of ook mannen (iets met penis en anus ofzo)?.
Ja, dat werd mij dus ook niet helemaal duidelijk. Ging het om operaties in dat gebied of inderdaad 'ergens' aan het onderlichaam wat niets met vaginaal of rectaal te maken heeft? Want voor het eerste is zo makkelijk om toestemming te vragen. In het tweede geval is de vraag al bespottelijk.
Such fun!1
zaterdag 4 oktober 2025 om 11:10
Misschien maar operaties opnemen.
Ook voor situaties als deze
https://abcnews.go.com/Health/woman-dis ... d=38206189
Ook voor situaties als deze
https://abcnews.go.com/Health/woman-dis ... d=38206189
zaterdag 4 oktober 2025 om 12:10
Ik schrok hier toch wel van. Ben ook altijd bereid studenten mee te laten kijken want idd moet er geleerd kunnen worden, maar dan wel als ik aanspreekbaar ben.
Maar ik vind het een inbreuk op iemands lichamelijke integriteit om zomaar, zonder medeweten van de patiënt, in een lichaam te gaan wroeten.
Maar ik vind het een inbreuk op iemands lichamelijke integriteit om zomaar, zonder medeweten van de patiënt, in een lichaam te gaan wroeten.
There is always something happening, and it's usually right now
zaterdag 4 oktober 2025 om 12:26

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in