mijn man kan niks weggooien...

26-04-2009 15:27 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik het zo opschrijf klinkt het als een goed idee voor een nieuw TV-programma "help mijn man kan niks weggooien' maar het is echt verschrikkelijk!

We leerden elkaar 11 jaar geleden kennen. Hij woonde nog in een studentenhuis en bij het verhuizen heb ik een aantal dozen ingepakt die nog altijd ingepakt ergens in ons huis staan (inmiddels het derde huis). Vanmorgen wilde ik e.e.a. gaan opruimen en ik had hem zover dat hij wilde helpen. Doos 1 gaat open. Ik vind een doos in die doos met daarin de plasticjes etc die bij onze WII zaten toen we die kochten. Ik wil dat weggooien maar manlief wil dat bewaren. Handig voor als je de WII ooit wil doorverkopen...Binnen 3 minuten hadden we ruzie!

Hoe kan ik mijn man overtuigen van de noodzaak van het weggooien van dingen? Ons huis loopt langzaam vol met rotzooi!! Help!!
MM: Verhuizen???
We hebben net besloten om nog even in dit huis te blijven zitten.

En de zolder van mijn ouders en de berging van vrienden hebben we ook al in beslag genomen...
Jeetje wat toevallig.

Ik was ook zo'n bewaarster. Maar sinds afgelopen vrijdag besloot ik dat alles wat ik niet meer gebruik weg moet. Alles moet gewoon weg. Er staan al 5 volle vuilniszakken met zooi en 5 kratten vol met papieren, schriften, gebruiksaanwijzingen en dergelijke klaar om mn kliko in te gaan.

Toen ik 4 jaar terug bij mn ouders weg ging nam ik die dozen mee naar mn huidige woning en hier bleef het in mn berging staan. Ik kon het gewoon niet over mn hart verkrijgen om mn verleden weg te doen. Dat ene dingetje had ik van mn moeder gekregen en dat andere zou ook misschien ooit nog 's van pas kunnen komen.

Ik weet niet wat er nu vrijdag met mij is gebeurd, maar als een wonder zijn mn ogen geopend.

Het klinkt misschien heel raar, maar ik begrijp nu niet eens waarom ik alles bewaarde. Stel dat ik morgen een dodelijk auto-ongeluk zou krijgen of dat er iets anders met mij zou gebeuren waardoor ik er niet meer ben, dan gooien mn nabestaande alles toch moeiteloos weg.

Ik doe het liever voor ze nu ik zelf leef. En ondertussen kan ik een beetje makkelijker leven in een opgeruimder huis.

Maar goed, ik ga weer verder met dingen uitzoeken.

Er staan nog zat dozen vol boyband-spulletjes waar ik vroeger fan was was die ik ook moet weg doen.
ahhh, je boyband-spulletjes, da's toch een deel van je jeugd dat je zonder gene zo wegmikt. doet me denken aan mijn madonna-armbandjes... die ik dus nog steeds bewaar (het getoupeerde haar heb ik wel in de 80's achtergelaten hoor!)
Laat een stel muizen los tussen de troep. Wedden dat ' ie het na een tijdje weg wil gooien? Tip: neem muizen van hetzelfde geslacht.

NB was ik van de week totaal in paniek omdat ik dacht dat ik al mijn diploma's/getuigschriften had weggegooid. Niet voor het eerst dat ik huishoud in mijn papierzooi en dingen kwijt ben vlak daarna.

Voor de rest neem ik mezelf eerder kwalijk dat ik niets bewaar (dus ook niet de knutsels van de kinderen) dan dat ik teveel bewaar.

Goede regel, uit een opruimtopic: als je iets een jaar lang niet hebt aangeraakt is het niet belangrijk. Okee, jeugdherinneringen en bullen uitgesloten.
Dat moeiteloos weggooien door nabestaanden zou ik nog heel erg moeten bezien. Mijn moeder is sinds enige jaren erg van het bewaren, en ik zie nu al op tegen de tijd dat ze evt. in een verzorgingshuis gepropt zou moeten worden. Of tegen de zooi in mijn huis als ze hier komt wonen.
@ mamzelle: hoe ouder ik word, hoe meer 'jeugd'herinneringen!
Zooooo herkenbaar!

Vanmorgen begonnen met de zolder op te ruimen (jawel: 30 m2 en 1 grote hoop dozen). Kom ik 2 verhuisdozen met oude computermeuk tegen, waarvan het nog maar de vraag is of het werkt. Ik zei nog: Mooi, afvoeren naar de stort. Vriend zet het nog net niet op een brullen, duikt de dozen in, haalt er een voor een alles uit: Oh, voor mijn vader! Dit is nog handig! Oh, en dit kan echt niet weg!

Ik heb hem met de dozen naar beneden gestuurd met de mededeling dat ie 3 dingetjes mag houden. Andere dozen die weg moesten heeft hij ook naar beneden gesjouwd. En bovenop zijn computerdozen gezet. Ofwel: woensdag rij ik langs de kringloop en de stort. Dat ie het maar even weet...

Maar goed, vriend is dus ook een bewaartiepje. Schoonmoeder ook. Die trekt met enige regelmaat een blik aan oude meuk open. Compleet tot alle oude meubels aan toe.

Hun huis is eigenlijk 1 groot pakhuis. Ik zie tegen de dag op dat ze een keer kleiner gaan wonen... Schoonmoeder ook trouwens.

Mijn manier is om gewoon stiekem dingen weg te gooien. Laatst ook een enorme stapel papier. Leeg aan de ene kant. Want ja, die zijn handig als kladpapier. Net als oude visitekaartjes (achterkant). Vriend heeft nooit gemerkt dat ik dat soort dingen gewoon weg flikker.

(Tot die ene keer dat ie het zelf in de papierbak moest gooien. Wat een drama was dat!)
Mijn moeder verblijdde mij onlangs ook met de mededeling dat ik mijn 'zooi' van zolder moest halen... Tig dozen en tassen later is het toch wel erg veel om in mijn huisje te dumpen en vriendlief wordt er ook wel gek van (want die heeft ook zoveel troep en anders is daar geen ruimte meer voor haha).

Mijn compromis:

Ik heb bergen met knuffels die ik niet kan wegdoen, dus ik ga van elke knuffel een foto maken in een boekje laten drukken en de knuffels wegdoen. Zo heb ik de herinnering in pocketformaat, maar niet de massa!
Did i mention alle knuffels die ik ook nog heb! Wegdoen: NOWAY!!!!!!! Stel dat de foto's verloren gaan met brand ofzo (het tegenargument wil ik niet horen!)
@ Artio: Dat probleem heb ik ook. Uit mijn Pennymeisjes tijd nog een heeeeleboel paardenknuffels. Zitten ook in een doos. Ooit geprobeerd te verkopen maar niemand die ze wil natuurlijk. Ik ga ook voor de foto's en dan richting kringloop. :-)
Ja, de penny's heb ik ook nog. En tina en ponyclub. Inclusief de dikke zomerboeken
quote:vivastudent schreef op 26 april 2009 @ 17:55:

@ mamzelle: hoe ouder ik word, hoe meer 'jeugd'herinneringen!

Heel streng: van elk jaar 1 ding. Iets minder streng: van elk jaar 5 dingen.

Zou dat al schelen?
En telt dan mijn tijdschriftenverzameling als één ding??
Mijn man moet morgen geopereerd worden en blijft een week in het ziekenhuis. de kinderen zijn op vakantie met opa en oma...raad eens wat mama gaat doen???

:-))
na 5 verhuizingen in 2 jaar tijd heb ik 1 aanhanger vol met spullen.

ik heb de stelregel aangenomen, wanneer iets nog steeds in een ongeopende doos zit als je verhuist, dan heb je het niet nodig.

bij verhuizing 1 ging ik met mijn toenmalige vriend weg uit een sloopbuurt. dan krijg je dus een pasje van de stort!

4 tandem-assers vol, zo weggebracht. wat heerlijk was dat!

bij verhuizing 2 nam ik de helft van wat ik nodig had mee naar mijn ouders.

bij verhuizing 3 nog wat noodzakelijke dingen erbij gevonden, zoals een bed.

bij verhuizing 4 trok ik bij mijn (nu) man in, het bed en het gasstel konden dus weer weg.

bij verhuizing 5, naar ons huisje samen, had ik dus nog 1 makkelijk verplaatsbaar aanhangertje vol.

heerlijk gevoel vind ik het dat je niet allerlei troep achter je aan sjouwt, waar je nooit meer wat mee doet.

mijn man daarentegen had alleen al 4 aanhangers vol op de zolder van zijn garage staan, want je weet maar nooit....

ik heb vorige week een megavuilniszak met sigarendoosjes weggegooid.

gisteravond moest er een vuur aangemaakt en waar die sigarendoosjes wel niet waren....

ja, denk ik dan, zonder die doosjes is dat vuur ook wel aangekomen.

daar hoef je toch geen zak vol rommel voor bewaren in MIJN atelier.
Vivastudent, ik wil wel een paar jaargangen tina's van je lenen..

Dat is overigens wel verrekt leuk spul als je kinderen hebt en die gaan lezen. Uiteraard kun je tegen die tijd ook gewoon de kinderen zelf een abbo kado doen.

Ik zie in jouw verzameling overigens genoeg spul dat ik zelf ook niet zou hebben weggegooid wanneer niet dakloos geraakt en zo. De krultangen, madonnabandjes, en kleding zou ik dan weer wel wegdoen/beperken tot 1.
Hier verdwijnt regelmatig iets uit huis zonder dat Wuilesman het merkt weggooit.
Zijn bul lag tussen ouwe tijdschriften?

En hij wist niet eens waar die bul ook al weer van was??

Dat is ernstig..

Hij kan dus niet alleen niet weggooien, maar ook niet ordenen.
Oestra, wat jij hebt, dat moet ik ook hebben!

(welke shampoo was dat... )

Alle verhalen hier zijn zoooo herkenbaar. Ik woon momenteel op een kamertje maar huur een berging voor de spullen die ik in mijn vorige woning had. Meubels etc... tot zover vind ik het verantwoord.

Maar soms heb ik iets nodig dat in de berging ligt, en dan is t sneller om t even nieuw te kopen dan in die berging te gaan graaien. Heb straks dus het een en ander dubbel...

Kleding heb ik ook volop maar af en toe iets nieuws is ook leuk, en de rest is toch gewoon nog te gebruiken als kluskleding? Heb ook nog weleens gejojood dus heb ook nog wat te grote kleding liggen... maarja... als ik weer aankom?

Dat kladpapier en die achterkanten van visitekaatjes... haha... idd!

En tijdschriften... drama. Ooit een doos vol national geographics gekocht, tweedehands, heel leuk voor 5 euro maar aan lezen ben ik nog niet toegekomen.

Mijn oude Yessen heb ik (met pijn in mijn hart) via Marktplaats weggedaan maar stapels andere tijdschriften liggen er nog. Maar als ik ziek ben ofzo ben ik er toch weer heel blij mee!

Ik ben ook zo iemand die diverse hobby's weleens geprobeerd heeft en dus overal wel wat spulletjes van heeft... en wie weet pak ik het wel weer op! Of ik bewaar het voor als mijn nichtje er de leeftijd voor heeft.

Foto's inplakken is trouwens ook al 10 jaar geleden mis gegaan, alles zit in dozen... (van 10 jaar geleden totdat ik mijn digitale camera kocht dus)

Ik ga echt eens vragen of mijn achterneefje nog op de rommelmarkt gaat zitten donderdag... dan kan ik hem misschien verblijden met mijn troep!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:

ik heb vorige week een megavuilniszak met sigarendoosjes weggegooid.

gisteravond moest er een vuur aangemaakt en waar die sigarendoosjes wel niet waren....

ja, denk ik dan, zonder die doosjes is dat vuur ook wel aangekomen.

daar hoef je toch geen zak vol rommel voor bewaren in MIJN atelier.

Ik zie het gewoon voor me. Zoiets zou mijn vader ook kunnen doen... die doosjes bewaren om de open haard mee aan te steken. Hij bewaart trouwens ook de aluminium hulsjes van waxinelichtjes. Ik heb nog steeds geen flauw idee waarvoor...
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik gooi het gewoon weg. Hij mist het toch niet. En dan heb ik het inderdaad over dingen die geen emotionele waarde hebben he, dat lijkt me duidelijk .

De laatste verhuizing heb ik aangegrepen om zijn studieboeken te deleten en inderdaad alle dozen van mobieltjes die we al 5 jaar geleden weggegeven hebben. In juni ga ik op een rommelmarkt hier in de buurt staat, daar verwacht ik wel gemopper over, maar dat is dan erg jammer (voor hem :-))
Ik ben verbaasd!

Wat ga je doen met al die oude tijdschriften, met aluminium hulsjes van waxinelichtjes, met een stapel Penny's, met de verpakking van je citruspers?

Kijk, als je blij bent met je spulletjes en je wordt helemaal gelukkig bij het idee dat je nog een stuk of vijftig oude jampotten zonder deksel in je keukenkastje hebt staan, lekker zo laten. Maar als Oestro zegt dat ze de hele boel heeft weggegooid, vragen jullie je allemaal af hoe ze dat heeft gedaan?

Als je denkt dat je er nog iemand blij mee kunt maken, zet je spullen dan op marktplaats. Gratis af te halen, huppekee. Misschien wordt er iemand dolgelukkig met jouw oude Donald Ducks of je leggings maatje 36. Oude kleren kunnen naar het Leger des Heils. En de troep: prop het in een vuilniszak en gooi het wég!

Wat oude dagboeken en agenda's kun je bewaren voor nostalgische redenen, maar al je oude schoolboeken en je cassettebandjes en je eerste spijkerbroek hoeven toch niet allemaal in de kast te liggen?

(Vis wel even je bul, je paspoort en je creditcard tussen de troep uit alstublieft)

-> Maar ik begrijp het, dit is dus makkelijk praten voor iemand die graag de boek in de kliko mikt. Is net alsof je tegen iemand die rookt, zegt: a joh hou er toch gewoon mee op.
Ik heb dus wel mijn diploma's in een vlaag van weggooiwoede weg gemikt. Godzijdank bestaat de HvU nog en konden ze een gewaarmerkte Kopie sturen...
oh ja jampotten ook, je weet maar nooit....

dus dat komt op het aanrecht te staan, hij maakt ze tegenwoordig wel schoon.

als ze er na een week nog staan gooi ik ze weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven