Wonen in stad met kid(s)?

26-05-2020 19:29 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik zijn ons aan het oriënteren op een ander huis. We hebben geen haast, maar o zo leuk om Funda af te struinen en dan van elkaar (lees: ik van hem) te horen of we bepaalde huizen leuk vinden etc. We zijn er al een tijdje achter dat we voor hetzefde type vallen: oud, met details, statig en met hoge plafonds. Een nieuwbouwwoning zal het niet worden.

Maar ook hebben we het veel gehad over 'vrij' wonen. Ruimte om je huis, natuur, misschien wat diertjes. Leuk.
Toch twijfelen we nu, ons hart gaat toch ook echt sneller kloppen van de oude stadshuizen. En we hebben een vakantiehuis midden in de natuur.
Aan de rand van de stad waar we in de buurt wonen staan van die gave panden. Verliefd kunnen we er op worden! Een souterrain, kamer en suite en zelfs nog mooie tuinen met privacy, dat soort dingen... Maar, dan zit je dus wel ongeveer in een stad, in een rustigere buurt wel en met parkeerplaatsen voor de deur. Onze kinderwens speelt ook mee in onze huizenjacht. De gedachte waar we goed aan doen en een kindje - wat hopelijk nog mag komen- het 'beste' kan opgroeien.

Dit topic om gewoon eens te horen hoe anderen dat zien en hoe ervaringen zijn om als gezin te wonen in een stadshuis ? Wat betekent dit voor jullie kind(eren), opvang, later school en vriendjes en vriendinnetjes etc?
Ben benieuwd en lees het graag!
lilalinda schreef:
26-05-2020 20:18
Ik ben zelf op mijn 18e het dorp (een stadje) uitgevlucht. Nooit meer!
Mijn kinderen zijn stads,lunchen, winkelen , afspreken in bieb of filmhuis
We wonen niet groot, wel leuk met een tuin en de terrassen op loopafstand en ook nog dichtbij natuur
Dat klinkt heerlijk en vooral veelzijdig. Zo'n voordeel om ook van alles te doen te kunnen hebben in de buurt. Op loop-en fietsafstand.
Ik zou voor een huis met grote tuin gaan in de buurt van natuur.
Ruimte om te recreeren in eigen tuin.
lilalinda schreef:
26-05-2020 20:18
Ik ben zelf op mijn 18e het dorp (een stadje) uitgevlucht. Nooit meer!
Mijn kinderen zijn stads,lunchen, winkelen , afspreken in bieb of filmhuis
We wonen niet groot, wel leuk met een tuin en de terrassen op loopafstand en ook nog dichtbij natuur
Maar dat valt allemaal in één klap weg met een crisis als deze. Dan kun je beter een huis met tuin hebben die van alle gemakken voorzien is.
Ik woon met kind in de hoofdstad.
Wij willen nooit meer anders, genoeg scholen, opvang en vriendjes.

In de wijk waar wij wonen is veel groen en rust, maar wel de sfeer en charme van de grote stad.
anoniem_397811 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 20:29
0.00% gewijzigd
redbulletje schreef:
26-05-2020 20:27
Ik zou voor een huis met grote tuin gaan in de buurt van natuur.
Ruimte om te recreeren in eigen tuin.
Is een optie maar wekt dus twijfel op omdat we al zo'n huis hebben. Al is het een vakantiehuis. Die uitweg is er.
Evin schreef:
26-05-2020 20:29
Is een optie maar wekt dus twijfel op omdat we al zo'n huis hebben. Al is het een vakantiehuis. Die uitweg is er.
Ga permanent in het vakantiehuis wonen, of verkoop het vakantiehuis om een permanente woning te kunnen upgraden naar vakantiehuismaatstaven.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 20:31
0.46% gewijzigd
Porterenee schreef:
26-05-2020 20:29
Ik woon met kind in de hoofdstad.
Wij willen nooit meer anders, genoeg scholen, opvang en vriendjes.

In de wijk waar wij wonen is veel groen en rust, maar wel de sfeer en charme van de grote stad.
Wat leuk! Ook echt een kindrijke buurt waar ze zelf naar buiten kunnen? (weet hun leeftijden niet)
redbulletje schreef:
26-05-2020 20:31
Ga permanent in het vakantiehuis wonen, of verkoop het vakantiehuis om te permanente woning te kunnen upgraden naar vakantiehuismaatstaven.
Haha nee dat willen en doen we niet, anders was het makkelijk en had ik dit topic niet geopend. ;) Een huis waar we permanent wonen hoeft dus zoals ik eerder schreef echt geen vakantieparklook te hebben. Juist niet.
Het spijt me als mijn kwestie als een luxeprobleem overkomt.
Voor een kind is het goed, om in een stad op te groeien.
Als ik het buiten/ boeren leven wil opzoeken dan neem ik kind mee naar de vele kinderboerderijen, bossen etc...
Evin schreef:
26-05-2020 20:31
Wat leuk! Ook echt een kindrijke buurt waar ze zelf naar buiten kunnen? (weet hun leeftijden niet)

Leeftijs is 8, ze speelt veel in de buurt en het is veilig.
Veel mensen van buiten denken dat we hier zigzagend door de straten gaan, maar ik woon al twintig jaar in de hoofdstad, en heb me nog nooit onveilig gevoeld.
Wij wonen in een stad, tegen het centrum (10 minuten lopen) maar wel in een heel rustige autoluwe woonwijk met véél kinderen. Die spelen hier veel op straat en omdat er vrijwel geen auto’s rijden kunnen ze al snel een beetje de wijk door in hun eentje (naar speelpleintjes in de buurt). Voordeuren staan hier open als de kinderen buiten spelen, dus wat dat betreft echt een dorps gevoel.

Verder heel veel voorzieningen zoals grote speeltuinen, park, kinderboerderij, school op loopafstand. Ik vind het heerlijk. Hebben wel een ruim huis trouwens (buitenruimte hebben we maar geen tuin). Maar ben dan ook gek op de stad. Opgegroeid in een dorp en dat vond ik altijd zó saai en stil, ben hier echt opgebloeid.
redbulletje schreef:
26-05-2020 20:28
Maar dat valt allemaal in één klap weg met een crisis als deze. Dan kun je beter een huis met tuin hebben die van alle gemakken voorzien is.
Nee hoor zo heb ik dat niet ervaren. Ik hou van stadswandelingen, lekker struinen door de oude wijken. Heerlijk naar de markt (ook nu al is het in aangepaste vorm) visje en eten en fruit kopen. Ijsje eten en op een bankje opeten. Kinderen spelen en speelden gewoon buiten. Inmiddels zijn veel voorzieningen, zoals de speeltuinen en kinderboerderij weer open dus genoeg vermaak.
Mijn kinderen (jong, basisschool) hebben een stadstuintje bij ons trouwens maar dat vinden ze saai. Het is ook saai. Na school spelen ze op de stoep met vriendjes, of bij vriendjes in het blok binnen/tuin/balkon. Of soms in het park met vriendje, wel met een ouder of oppas erbij.

In het weekend, of op woensdagmiddag gaan we naar Artis, naar de bieb, naar een andere bieb, naar nemo, naar het dak van nemo, naar de markt, naar een ander park met een andere speeltuin, naar een museum, naar een van de vele ijswinkels, in een fontein spelen, meefietsen in het park als papa gaat joggen, even de stad in, gluren in de etalages, nieuwe pleinen ontdekken, met vrienden op een bootje, de pont, naar sportles... genoeg te doen. Juist dan vind ik de stad ideaal.
Weet iemand waar ik statistieken van gezinssamenstellingen in wijken kan vinden? Als dat al inzichtelijk is online?
ik kom zelf uit een grotere stad en woon nu in wat jij ook een grote stad noemt. Met peuter. Ideaal vind ik het! Qua verkeersveiligheid is het in vinexwijken of dorpen niet ongevaarlijker, vaak moeten kinderen dan over zo'n smalle fietsstrook langs een racebaan-weg en net zoveel bestelbusjes tegenwoordig. Het is echt wat je zelf gewend bent en waar je voorkeur naar uitgaat. Wij wonen wel op elkaars lip in deze straat, maar daar groei je vanzelf in, er heerst ook een hele prettige sfeer van leven en laten leven en ook een beetje voor elkaar zorgen als gewenst of nodig.

Tijdens corona hebben wij trouwens wel zo onze twijfelmomenten gehad, zeker mijn man. Als je allebei thuis moet werken én nog een peuter op je lip hebt. We hebben een minibuitenruimte en die bleek tijdens de sluiting van de opvang wel prettig met een peuter. Tegelijk zijn parken vlakbij en daar past het Vondelpark een stuk of 20x in. Veel succes en laat je niet misleiden door mooie plaatjes op Funda, kijk ook echt naar bouwkwaliteit.
anoniem_63e24575cbc6a wijzigde dit bericht op 30-05-2020 08:57
3.97% gewijzigd
Als je erachter wilt komen of een wijk kinderrijk is, kun je kijken naar het aantal basisscholen, kdv's en speeltuinen, dan krijg je vaak al een aardig beeld. Sowieso heel fijn als die voorzieningen er zijn natuurlijk.

Ik heb wat vrienden in 'jouw' stad wonen, ook in van die mooie herenhuizen. Die hebben echt nog grote tuinen (maar ik woon in de Randstad dus ben wat dat betreft niks gewend) en hun kinderen vermaken zich daar ook uitstekend.

Het ligt ook aan je kind. Mijn oudste is een echt stadskind en zou het vreselijk vinden om in een dorp te wonen, de jongste zou het heerlijk vinden. Wij hebben daarom nu gekozen voor de rand van de stad: tien busminuten van het centrum maar wel in het groen.
mollymalone wijzigde dit bericht op 03-06-2020 21:43
1.43% gewijzigd
Evin schreef:
26-05-2020 20:47
Weet iemand waar ik statistieken van gezinssamenstellingen in wijken kan vinden? Als dat al inzichtelijk is online?
https://cbsinuwbuurt.nl/#wijken2017_per ... ot_15_jaar

dit is een betere link https://cbsinuwbuurt.nl/#wijken2017_hui ... t_kinderen en dan inzoomen op stad naar keuze
madamejean wijzigde dit bericht op 26-05-2020 20:53
19.48% gewijzigd
Wat jij een stads huis noemt, noem ik geen echte stad. Toen ik de titel las, dacht ik aan een appartement in een drukke binnenstad. Dat kan uiteraard ook gewoon, en heeft zijn eigen voordelen, maar zou niet mijn ideaal zijn. Ik woon nu op een bovenwoning met kind, en mis toch wel de mogelijkheid om even de deur open te zetten om haar buiten te laten spelen. Bovendien vind ik de kinderen hier in de buurt juist vrij afhankelijk van ouders, ik zie geen 7 jarigen zelf naar tennisles fietsen of zo. Ook het feit dat ik qua scholen maar moet hopen dat het een beetje in de buurt uitvalt (geen vrije keuze) en anders toch ook te ver is om alleen te gaan tot ze een flink end gevorderd is, vind ik minder. Mijn huis komt dan ook morgen op Funda, en ik heb iets anders gekocht in een dorp. Maar wel een dorp met meerdere scholen, allerlei winkels, meerdere restaurant, treinstation met goede verbindingen etc. Dus niet achteraf op het platteland of zo.
Op zich is dat dorp niet zo anders dan een buitenwijk van de meeste steden, dus wat jij noemt, zou voor mij ook prima geweest zijn. Dat is alleen in Amsterdam niet te betalen 8-).
Ik ben zelf opgegroeid in een stadje een kwartier van de grote stad vandaan, en nu woon ik echt in de grote stad met mijn twee kinderen. Ondanks dat ik de grote stad wel voordelen vind hebben, vind ik het voor kinderen toch leuker om op te groeien buiten de grote stad. Er word hier eigenlijk zo goed als niet buiten gespeeld door kinderen en dat vind ik voor mijn kinderen toch wel een groot gemis. Qua ligging is het fantastisch, ik woon dichtbij de trein, bussen en trams die mij op tig verschillende plekken brengen. Eet tentjes genoeg, winkels genoeg. Winkels die 365 dagen per jaar open zijn. Meerdere bioscopen in de buurt. Een escape room om de hoek. We hebben ook een bos op loopafstand en parken genoeg. Qua school ben ik dik tevreden, leuke contacten met vriendjes in de buurt. En toch als ik aan mijn eigen jeugd terug denk, dan was buiten spelen toch wel één van mijn mooiste ervaringen. En ondanks dat ik zeker weet dat mijn kinderen absoluut niks missen in mijn leven, gun ik ze dat wel echt in de toekomst. Maar ik zou weer niet in een dorp gaan wonen om dat te kunnen krijgen. Ik heb daar weer helemaal niks mee.

Ik zou gewoon eens een kijkje gaan nemen in de buurten van jullie keuze. dan krijg je een beetje een idee van de sfeer. En echt weten zul je het toch niet totdat je verhuist bent.
Evin schreef:
26-05-2020 20:47
Op de site van de gemeente waar je wil wonen staan grafieken per wijk met (gezins)samenstellingen. Ik woon er in het centrum en daar veel alleenstaande mensen. In de wijken (noord?) waar je denk ik wil wonen, veel gezinnen.
Ik heb altijd in een stad gewoond. Eerst woonde ik in een rustig woonerf/woonwijk met speeltuintje aan het eind van de straat, bakker en kruidenier om de hoek, 3 straten verder woonde m'n beste vriend waar ik altijd samen mee naar school liep en weer naar huis. De school was net aan de andere kant van een drukke weg maar er stonden van die brigadiers. Als vriendje en ik wat later waren kon m'n moeder ons uit de speelgoedwinkel komen plukken die in de straat achter ons huis zat. Maar toen verhuisden we naar een drukker gedeelte van de stad en aan een drukke doorgaande weg dus was het ook meteen gedaan met de vrijheden qua zelf naar school, op straat spelen, naar vriendje lopen om te vragen of hij ook in de speeltuin wilde komen spelen. Baalde er erg van als kind, als tiener vond ik het weer wel fijn want we woonden op loopafstand van het winkelcentrum waar allerlei leuke activiteiten waren.

Ik denk dus dat stad of dorp niks uit maakt. Het gaat meer on de locatie in de stad of het dorp. En wat je gewend bent.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 20:55
0.15% gewijzigd
Ik ben opgegroeid in een groot dorp. Prima jeugd gehad.
Naar mijn idee waren stadskinderen altijd wel meer 'streetwise'. In de stad had je vaak meer mogelijkheden jezelf te ontwikkelen (clubjes, verenigingen, meer multicultureel). Maar is maar net waar je van houdt en wat je zoekt natuurlijk.
Een stadshuis klinkt raar. In elke stad heb je dure en groene buurten met ook statige panden waar het uitstekend wonen is. Erg leuk voor kinderen om op te groeien maar voor de meeste gezinnen onbetaalbaar en daarom wonen zij elders op een plan B of C locatie.
Boogschutter10 schreef:
26-05-2020 21:01
Een stadshuis klinkt raar. In elke stad heb je dure en groene buurten met ook statige panden waar het uitstekend wonen is. Erg leuk voor kinderen om op te groeien maar voor de meeste gezinnen onbetaalbaar en daarom wonen zij elders op een plan B of C locatie.
ja dit ook een beetje. de reden dat er soms weinig kinderen wonen is idd niet omdat mensen met kinderen walgen van marmeren gangen, ensuite deuren, glas in lood, hoge plafonds, statige straten met groene bomen en houten balkons.
Misschien meer herenhuizen?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven