Inzet leerkrachten tijdens coronacrisis

29-05-2020 18:56 344 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/29/zo ... n-a4001268


https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/28/de ... t-a4001112


Ik ben verbaasd om te lezen dat verpleegkundigen behoorlijk minder verdienen dan leerkrachten van een basisschool.
Wat mij betreft moet dat inderdaad snel recht worden getrokken want stel dat de (Wijk) verpleegkundigen, verzorgenden in verpleeghuizen net als de leerkrachten bezwaar zouden maken om naar hun werk te gaan omdat ze daar mogelijk besmet zouden kunnen worden.

https://www.aob.nl/nieuws/onderwijspers ... enopening/

Nu is het weer pinkstervakantie! Kinderen zijn amper naar school geweest en zitten weer een week thuis. Ik zie ouders die de wanhoop nabij zijn omdat hun baas verwacht dat ze nu weer volle aandacht aandacht voor hun werk hebben. Vakantie bso is nog gesloten en is pas mogelijk na 8 juni als de basisscholen weer volledig geopend zijn. Maar de leerkrachten zijn hard toe aan vakantie.
Wat ik er in mijn omgeving van heb gezien, vind ik de inzet van leerkrachten bij het afstandsonderwijs tegenvallen. Dagelijks mailtje met wat links en af en toe een zak met werkschriften die niet eens werden nagekeken.
Voor mij zijn de leerkrachten aardig van hun voetstuk gevallen.

Hebben jullie kinderen goede begeleiding gehad van school en voldoende werk meegekregen?

Totaal aantal stemmen: 136

Goed (67%)
Matig (16%)
Slecht (17%)
watdachtjehiervan schreef:
29-05-2020 19:55
Dus met 1 ft maak je zo'n 50 uur? Dit terwijl je 25 uur effectief voor de klas staat bij 1 ft in het basisonderwijs. Dan heb je dus 25 uur in de week aan ander werk? Of zie ik dat verkeerd?
Dat vind ik wel echt veel.
Leraren zijn meestal al voor 8en aanwezig om alles klaar te zetten, en de eerste leerlingen op te vangen die al rond 8.10 binnen komen druppelen. Om 8.30 beginnen de lessen. De meeste scholen hebben tegenwoordig een continu rooster waarbij leerlingen in het lokaal eten onder begeleiding van de leraar. De leraar heeft dus alleen effectief pauze tijdens het buitenspelen, als er inderdaad andere opvang geregeld kan worden. Omdat sommige leerlingen treuzelen met eten, is dit meestal een kwartier tot twintig minuten. Dan weer voor de klas tot 15.00. Dan heb je er dus al 7 uur op zitten (min een half uur pauze, als je mazzel hebt en je niet, bijvoorbeeld, een leerling apart moest nemen wegens slecht gedrag). In die 1,5 uur moet je dan al je administratie doen, en dat is veel. Volgsystemen, evaluaties, contact met ouders etc. En dan heb je ook nog lesvoorbereiding, nakijkwerk, extra projecten, voorbeelden (als er met techniek / handvaardigheid iets gemaakt moet worden, moet de meester of juf ook een voorbeeld maken) en werkbladen, professionalisering... En natuurlijk de ouderavonden, rapporten, vergaderingen...

Bij sommige scholen is het beter geregeld, en krijgen leraren bijvoorbeeld tijdens de schooldag meer gedaan (vaak bij rijkere scholen waar meer vakdocenten en vrijwilligers zijn), maar vooral bij scholen met weinig middelen in de binnenstad met de meeste leerlingen met rugzakjes is de werkdruk gewoon erg groot.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
29-05-2020 20:08
Geen idee. Ik kan alleen voor mijzelf spreken dat ik binnen één week het besluit nam om over te stappen naar VO. De zorg betaalde ook niet goed maar daar kreeg ik tenminste wel de overuren uitbetaald en een tegemoetkoming in maaltijdkosten bij onmogelijke diensten.


Je kiest toch zelf waar je werkt?
Kijk ik snap best dat ik geen F16 piloot of hartchirurg kan worden maar binnen mijn opleiding kan ik kiezen uit diverse "takken van sport"
Ik werkte in een redelijk exclusieve woonwinkel en uiteindelijk in een exclusieve garage, geen zaterdag en zondag meer, geen koopavonden, meer "actie" maar wel een iets lager salaris.

Als je niet tevreden bent over je baan stap op.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ouders zien niet alles wat achter de schermen gebeurt. Ook niet tijdens een coronacrisis. En sommige leerkrachten hebben zelf ook hun kinderen thuis. Dan weet je zelf ook hoe handig dat is: thuiswerken met kleine kids. Schiet niet altijd op. Dus waarom zo veroordelend?
lemoos2 schreef:
29-05-2020 20:05
Ja! Wij hebben 8 FTE open voor schooljaar 2020-2021 (en daarna nog meer open!). Kom erbij! Voorkeur voor wiskundigen, natuurkundigen, francofielen, economen en een gek die op vijf verschillende locaties het 1-uurs vak muziek wil geven.

:HA:
Lievejetje schreef:
29-05-2020 20:15
Ouders zien niet alles wat achter de schermen gebeurt. Ook niet tijdens een coronacrisis. En sommige leerkrachten hebben zelf ook hun kinderen thuis. Dan weet je zelf ook hoe handig dat is: thuiswerken met kleine kids. Schiet niet altijd op. Dus waarom zo veroordelend?
Precies. De juffen hier werkten keihard en hun gezichten bij de eerste schooldag, hoe oprecht blij ze waren ieder kind ze weer te zien... Heel bijzonder en niet in geld uit te drukken zoals Mastercard adverteert.
Net als de mensen in de zorg. Betaal die mensen gewoon en verlicht hun werkdruk.
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
29-05-2020 20:13

Bij sommige scholen is het beter geregeld, en krijgen leraren bijvoorbeeld tijdens de schooldag meer gedaan (vaak bij rijkere scholen waar meer vakdocenten en vrijwilligers zijn), maar vooral bij scholen met weinig middelen in de binnenstad met de meeste leerlingen met rugzakjes is de werkdruk gewoon erg groot.




Dat geloof ik direct maar als je niet collectief opstapt en elders werk zoekt veranderd er nooit iets.
Als er gewoon geen leerkrachten meer solliciteren op - ik noem maar iets - Kanaaleiland ligt de bal weer bij de gemeente.

Dan komt er vanzelf beweging in hoor.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
29-05-2020 20:14
Je kiest toch zelf waar je werkt?
Kijk ik snap best dat ik geen F16 piloot of hartchirurg kan worden maar binnen mijn opleiding kan ik kiezen uit diverse "takken van sport"
Ik werkte in een redelijk exclusieve woonwinkel en uiteindelijk in een exclusieve garage, geen zaterdag en zondag meer, geen koopavonden, meer "actie" maar wel een iets lager salaris.

Als je niet tevreden bent over je baan stap op.
Ehm ja? Staat er toch ook?

Jij vroeg je af waarom ‘we’ vrouwen niet fulltime aan het werk kregen want ‘daardoor blijf je een lerarentekort houden’. En is ‘een hoger salaris’ niet ‘de oplossing’ volgens jou.

Ik zeg van wel, want dan trek je die andere helft van de mensheid wellicht weer aan, die mensen met een piemel. Salaris is namelijk dè reden geweest voor die exodus uit het basisonderwijs door mensen met piemels.
Nee heb je, ja kun je krijgen
hollebollegijs schreef:
29-05-2020 20:22
Dat geloof ik direct maar als je niet collectief opstapt en elders werk zoekt veranderd er nooit iets.
Als er gewoon geen leerkrachten meer solliciteren op - ik noem maar iets - Kanaaleiland ligt de bal weer bij de gemeente.

Dan komt er vanzelf beweging in hoor.
Nou ja, dat gebeurt al wel. Daarom worden bijvoorbeeld zij-instromers zonder diploma's of ervaring met gejuich binnengehaald en worden er tienduizenden euro's neergeteld voor hun opleiding. Want dat kost de regering minder dan structurele salarisverhoging of werkdruk verlaging. Dat van deze mensen het grootste deel binnen enkele jaren weer uitvalt - tja - zover vooruitdenken doen we dan weer niet. Overheidsorganen in beweging krijgen gaat een stuk moeizamer dan de markt.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
29-05-2020 20:22
Betaal die mensen gewoon en verlicht hun werkdruk.

Aan die salarissen ligt het niet.
Werkdruk is wel "kl*te"

Kinderen met een rugzak, taalachterstanden , allerlei administratie die bijgehouden moet worden.
Ouders die een kind hebben met een IQ van 25 die ontploffen als hun kind niet na groep 8 direct naar de universiteit kan, gezeik op sociale media, opvoedkundige taken die je vroeger thuis kreeg komt op het bordje van de school.

Alleen al aan de smartphones heb je een dagtaak, waar zijn ze en wat doen ze er mee.
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 29-05-2020 20:30
0.59% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
29-05-2020 19:11
Nou ja, het werd ook wel weer eens tijd voor een leerkrachtenbashtopic.
De huisvrouwen zijn al aan de beurt geweest deze maand.
Overigens hebben wij hier helemaal geen "week vakantie" maar alleen pinkstermaandag vrij.

Ik ben helemaal voor een betere beloning voor verpleegkundigen hoor, maar waarom dan leerkrachten weer eens afgefakkeld dienen te worden is me een raadsel. Denk je dat salarissen korten voor leerkrachten, gaat zorgen voor een betere beloning voor verpleegkundigen of zo ?
Ik denk dat heel veel mensen dat denken ja.

Of de een niks dan de ander ook niks ofzo.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
29-05-2020 20:22
Dat geloof ik direct maar als je niet collectief opstapt en elders werk zoekt veranderd er nooit iets.
Als er gewoon geen leerkrachten meer solliciteren op - ik noem maar iets - Kanaaleiland ligt de bal weer bij de gemeente.

Dan komt er vanzelf beweging in hoor.
Die beweging is toch allang gaande?
watdachtjehiervan schreef:
29-05-2020 19:55
Dus met 1 ft maak je zo'n 50 uur? Dit terwijl je 25 uur effectief voor de klas staat bij 1 ft in het basisonderwijs. Dan heb je dus 25 uur in de week aan ander werk? Of zie ik dat verkeerd?
Dat vind ik wel echt veel.
Dit klopt wel ongeveer. Het is veel meer dan lesgeven.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
29-05-2020 19:41
Waarom dan die hbo- opleiding?
Ja, goede vraag. De opleidingen zijn wel wat verschillend. Bij de hbo versie leer je bijvoorbeeld onderzoek doen.
Ze proberen al een tijdje 2 verschillende functies te maken waarbij de mbo verpleegkundige aan het bed staat en de zorg levert en de hbo verpleegkundige coördineert en onderzoek doet waar bijvoorbeeld nieuwe protocollen of interventies op worden gebaseerd.
Het stuit alleen op nogal veel weerstand waardoor het weinig opschiet.
Alle reacties Link kopieren
staafmixer schreef:
29-05-2020 20:12
Het enige wat ik niet zo goed begreep was dat leraren riepen geen proefkonijnen te willen zijn en dat leraren die in de risico factor thuis mogen blijven.
Ik heb in mijn omgeving geen een collega dat horen zeggen. Iedereen was alleen maar blij dat we weer open gingen. Maar ja dat trekt minder lezers in de krant dan een lekkere relkop. Net zoals een topic als dit meer reacties uitlokt dan een topic met een positieve insteek over het onderwijs ;)

Ik heb zelf dagelijks online lessen gegeven en was van 8.30 tot 14.00 online beschikbaar in teams. De school van mijn zoon vond ik erg traag op gang komen. Ik denk dat de grootste conclusie is dat de verschillen tussen scholen erg groot was gedurende de thuisperiode.

Verder snap ik niet waarom bij een lobby voor de zorg altijd het onderwijs moet worden afgebrand. Hoe hebben we durven opkomen voor onze belangen of zoiets?
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
29-05-2020 19:41
Dit zijn de salarissen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... sonderwijs

Een leraar in het basisonderwijs en speciaal onderwijs verdient tussen € 3.100 en € 5.850 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Dat staat in de cao primair onderwijs (cao po).
Wie zit er in L12? Welke functie hoort daarbij en welke opleiding?
Ik heb geen idee nl.
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
29-05-2020 20:36
Ik heb in mijn omgeving geen een collega dat horen zeggen. Iedereen was alleen maar blij dat we weer open gingen. Maar ja dat trekt minder lezers in de krant dan een lekkere relkop. Net zoals een topic als dit meer reacties uitlokt dan een topic met een positieve insteek over het onderwijs ;)

Ik heb zelf dagelijks online lessen gegeven en was van 8.30 tot 14.00 online beschikbaar in teams. De school van mijn zoon vond ik erg traag op gang komen. Ik denk dat de grootste conclusie is dat de verschillen tussen scholen erg groot was gedurende de thuisperiode.

Verder snap ik niet waarom bij een lobby voor de zorg altijd het onderwijs moet worden afgebrand. Hoe hebben we durven opkomen voor onze belangen of zoiets?
Ik heb een collega die zwaar in een risicogroep valt en zij blijft gewoon online van alles ontwikkelen. Het is nou niet dat de thuisblijvers dan lekker vakantie gaan houden ofzo.

Maar goed, wij zijn nog niet live begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
29-05-2020 20:39
Wie zit er in L12? Welke functie hoort daarbij en welke opleiding?
Ik heb geen idee nl.
Nieuwe naam voor de ‘oude’ LC-functie. De legende gaat dat er voor de HOS-nota in 1985 mensen rondliepen in PO die dergelijke salarissen kregen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
29-05-2020 20:15
Ouders zien niet alles wat achter de schermen gebeurt. Ook niet tijdens een coronacrisis. En sommige leerkrachten hebben zelf ook hun kinderen thuis. Dan weet je zelf ook hoe handig dat is: thuiswerken met kleine kids. Schiet niet altijd op. Dus waarom zo veroordelend?
Leerkrachten hadden recht op noodopvang.
lemoos2 schreef:
29-05-2020 20:45
Nieuwe naam voor de ‘oude’ LC-functie. De legende gaat dat er voor de HOS-nota in 1985 mensen rondliepen in PO die dergelijke salarissen kregen.
Op de basisschool van mijn kinderen zit er in elk geval niemand in die categorie.
In dit soort topics over het VO noemen ze ook altijd een schitterend bedrag. Ld-12. En dan impliceren dat een beginnende tweedegrader dat ook krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
29-05-2020 20:39
Wie zit er in L12? Welke functie hoort daarbij en welke opleiding?
Ik heb geen idee nl.
De directie
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
29-05-2020 20:45
Nieuwe naam voor de ‘oude’ LC-functie. De legende gaat dat er voor de HOS-nota in 1985 mensen rondliepen in PO die dergelijke salarissen kregen.
Maar die bestaan toch niet meer? Ik bedoel, de voor-hossers met een l12 schaal? L12 stond toch gelijk aan LD? Iig in het vo. Mijn vader had L12, als voor-hossende 1e grader.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
29-05-2020 20:49
Op de basisschool van mijn kinderen zit er in elk geval niemand in die categorie.
In dit soort topics over het VO noemen ze ook altijd een schitterend bedrag. Ld-12. En dan impliceren dat een beginnende tweedegrader dat ook krijgt.
En het liefst vergelijken met een mbo-verpleegkundige zonder ort enzo. Toch?
Mevrouw75 schreef:
29-05-2020 20:52
En het liefst vergelijken met een mbo-verpleegkundige zonder ort enzo. Toch?
Precies.
En ik zeg elke keer weer dat ze dan bij ons moeten solliciteren, voor bepaalde vacatures worden tegenwoordig ook heus mensen zonder bevoegdheid aangenomen. Maar doen ze dat? Nee. En wel janken, terwijl het zo makkelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
29-05-2020 20:46
Leerkrachten hadden recht op noodopvang.
Ja, dat klopt. Maar daardoor is die juf ook weer extra druk toch, met de kinderen opvangen? En daarnaast dus ook thuisonderwijs geven aan de rest van de groep. Proberen kinderen te traceren waar je niets van hoort.
Contacten met ouders die wel 10 x per dag mailen. Overleg met externen over zorgleerlingen. Overdrachten richting VO. Waar ik 3 dagen werk was ik nu ineens bijna de hele week beschikbaar. Teamvergadering online. Online bellen met elke leerling apart (keer 30). Kringgesprek met de hele klas.


En misschien is je eigen kind verkouden. Risicogroep. Dan geldt die opvang al niet meer.

Ik vind dat er zó snel met een vingertje gewezen wordt. Niet eens per se richting leerkrachten maar daar gaat het topic nu wel over. Maar sowieso, in deze hele gekke tijd zijn er ook mensen die zich zorgen maken om zichzelf en hun dierbaren, hebben kids thuis. En maar commentaar leveren. Als je niet in iemands situatie kunt kijken moet je gewoon ook niet zo oordelen. Lekker makkelijk weer.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
29-05-2020 20:32
Die beweging is toch allang gaande?
Ja. Mijn manspersoon werkte vorig jaar nog in Kanaleneiland, maar is opgestapt vanwege de directie die dingen nooit goed regelde en afspraken niet na kwam. En in zulke wijken is het wel degelijk nog moeilijker om weer leerkrachten te vinden dan in een andere wijk in dezelfde stad. Zijn vervanger schijnt nu alweer weg te willen, want al die leerlingen met extra zorgvraag is wel pittig.

Maar wel erg naïef om daadwerkelijk de illusie te hebben dat dat iets verandert hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven