Inzet leerkrachten tijdens coronacrisis

29-05-2020 18:56 344 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/29/zo ... n-a4001268


https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/28/de ... t-a4001112


Ik ben verbaasd om te lezen dat verpleegkundigen behoorlijk minder verdienen dan leerkrachten van een basisschool.
Wat mij betreft moet dat inderdaad snel recht worden getrokken want stel dat de (Wijk) verpleegkundigen, verzorgenden in verpleeghuizen net als de leerkrachten bezwaar zouden maken om naar hun werk te gaan omdat ze daar mogelijk besmet zouden kunnen worden.

https://www.aob.nl/nieuws/onderwijspers ... enopening/

Nu is het weer pinkstervakantie! Kinderen zijn amper naar school geweest en zitten weer een week thuis. Ik zie ouders die de wanhoop nabij zijn omdat hun baas verwacht dat ze nu weer volle aandacht aandacht voor hun werk hebben. Vakantie bso is nog gesloten en is pas mogelijk na 8 juni als de basisscholen weer volledig geopend zijn. Maar de leerkrachten zijn hard toe aan vakantie.
Wat ik er in mijn omgeving van heb gezien, vind ik de inzet van leerkrachten bij het afstandsonderwijs tegenvallen. Dagelijks mailtje met wat links en af en toe een zak met werkschriften die niet eens werden nagekeken.
Voor mij zijn de leerkrachten aardig van hun voetstuk gevallen.

Hebben jullie kinderen goede begeleiding gehad van school en voldoende werk meegekregen?

Totaal aantal stemmen: 136

Goed (67%)
Matig (16%)
Slecht (17%)
:popcorn:
Ik snap niet zo goed waar de vergelijking zorg en onderwijs steeds vandaan komt.

Onze school heeft volledige dagen digitaal onderwijs gegeven én we hebben alleen tweede pinksterdag vrij.
Alle reacties Link kopieren
oke
Alle reacties Link kopieren
Daarom wil geen hond in het basisonderwijs werken, het is veel te weinig werk voor veel te veel geld. Gelukkig dat ik het nu snap.
[quote=Merys post_id=31449668 time=1590771567 user_id=394553]
Ik snap niet zo goed waar de vergelijking zorg en onderwijs steeds vandaan komt.

Ik wel
HBO V er verdient minder dan een PABO er.
En dat is inderdaad niet terecht.
De mensen in de retail, die zouden ook wel wat meer mogen verdienen.
Verder vind ik dit stukje kant noch wal raken. Waarom zouden docenten moeten worden vergeleken met andere onderbetaalde mensen?
We moeten al deze beroepsgroepen meer gaan betalen want er is geen hond die nog in de retail, zorg en onderwijs willen werken en dat probleem gaat nog veel meer geld kosten.
Alle reacties Link kopieren
Leerkrachten hebben er ook heel veel bij gekregen de afgelopen jaren. Die mogen echt niet meer klagen over hun salaris.
De begeleiding hier vanuit school (vo) was matig. Drie halve uurtjes online les en voor de rest veel grote opdrachten.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, het werd ook wel weer eens tijd voor een leerkrachtenbashtopic.
De huisvrouwen zijn al aan de beurt geweest deze maand.
Overigens hebben wij hier helemaal geen "week vakantie" maar alleen pinkstermaandag vrij.

Ik ben helemaal voor een betere beloning voor verpleegkundigen hoor, maar waarom dan leerkrachten weer eens afgefakkeld dienen te worden is me een raadsel. Denk je dat salarissen korten voor leerkrachten, gaat zorgen voor een betere beloning voor verpleegkundigen of zo ?
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 29-05-2020 19:12
0.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de vergelijking zorg en onderwijs écht niet. Vergelijk het zorg salaris eens met mensen die bij een bank werken bijvoorbeeld. Er zijn zoveel banen die minder belangrijk zijn voor de samenleving en veel meer verdienen dan zorg personeel en leraren. Dat is een probleem.

Daarbij: zorg heeft veelal beschermende kleding en goede mondkappen, handschoenen, handgel (oké daar is de overheid tekort geschoten - maar dat is niet de schuld van de leraren) en 30 kleuters gaan gewoon aan je zitten zonder bescherming. Het zijn andere beroepen met andere voorwaarden om te kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Je zou sowieso geen hele beroepsgroepen op een voetstuk moeten hebben.
Waarom die vergelijking? Werken in de zorg is toch totaal iets anders dan werken in het onderwijs? Om leraar te zijn heb je minstens een afgeronde hbo- opleiding nodig. In de zorg kun je met een mbo- opleiding al aan de slag.

Logisch dat daar een verschil in salaris aan vastzit.
Alle reacties Link kopieren
En verder hebben de leerkrachten van mijn kinderen heel hard gewerkt.
Ik had er van alles op aan te merken en vond overal wat van (what’s new), maar ze werkten wel keihard.

Als leerkracht heb ik me ook uit de naad gewerkt. Zullen veel mensen niet gezien hebben, hoor. Maar dat boeit me niet. Ik weet het zelf en dat vind ik belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
takeesja schreef:
29-05-2020 19:02
Daarom wil geen hond in het basisonderwijs werken, het is veel te weinig werk voor veel te veel geld. Gelukkig dat ik het nu snap.
En natuurlijk het dilemma hoe je al die vakanties en vrije dagen moet opvullen natuurlijk. Dan snap je wel dat veel mensen daarvoor bedanken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
chrys schreef:
29-05-2020 19:03

Ja, en minder dan een machinist. Wat is je punt precies? Waarom moet onderwijs vergeleken worden met de zorg? Zijn toch totaal verschillende beroepen?
De meeste wijkverpleegkundigen en verzorgenden in het verpleeghuis hebben geen hbo opleiding gedaan, dus vind het niet gek dat zij minder verdienen dan leraren. Hbo-verpleegkundigen zouden wel evenveel moeten verdienen. Maar ik heb als leraar in het basisonderwijs gewerkt en werk nu in de zorg, het is allebei keihard werken voor te weinig geld! Het valt niet met elkaar te vergelijken, maar voor allebei de beroepen geldt dat er te weinig betaald wordt, als je kijkt naar wat er gedaan moet worden. De werkdruk is bij allebei enorm! Het enige voordeel voor mij nu in de zorg is dat mijn overuren in elk geval uitbetaald worden. In het onderwijs maakte het niet uit hoeveel je werkte, het salaris blijft hetzelfde. En nee ik had echt geen 12 weken vakantie in het onderwijs, op papier natuurlijk wel, maar in de praktijk een heel stuk minder.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
29-05-2020 19:05
De mensen in de retail, die zouden ook wel wat meer mogen verdienen.
Onderwijs en zorg is nog overheid / semi overheid die hebben hun salarissen niet in eigen hand.
Retail is private sector en zolang er nog mensen voor het minimum loon bij de Action willen staan tja dan zal er niet veel en snel iets veranderen, daarbij komt dat ze in de retail ook niet massaal lid zijn van een vakbond zodat ze met stakingen iets kunnen afdwingen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Belachelijk inderdaad dat een hbo-verpleegkundige niet fatsoenlijk wordt betaald.

Maar dat hoeft niet afgezet te worden tegenover leraren, dat heeft er niks mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
hallohoihey567 schreef:
29-05-2020 19:12
Ik snap de vergelijking zorg en onderwijs écht niet. Vergelijk het zorg salaris eens met mensen die bij een bank werken bijvoorbeeld. Er zijn zoveel banen die minder belangrijk zijn voor de samenleving en veel meer verdienen dan zorg personeel en leraren. Dat is een probleem.

Daarbij: zorg heeft veelal beschermende kleding en goede mondkappen, handschoenen, handgel (oké daar is de overheid tekort geschoten - maar dat is niet de schuld van de leraren) en 30 kleuters gaan gewoon aan je zitten zonder bescherming. Het zijn andere beroepen met andere voorwaarden om te kunnen werken.
Alleen bij patiënten met een verdenking op covid hoor, anders niet. En bij het verplegen van een patiënt is er over het algemeen veel lichamelijk contact.
Qua verdiensten heb ik niet zo'n probleem met de leraren. Ze doen goed werk en hebben hun best gedaan.

Wat ik met name jammer vind is dat de verkeerde leraren publiciteit krijgen. Er zijn relatief veel positieve hardwerkende leraren, maar die krijgen geen podium. De klagers krijgen dat wel en dat wordt enorm uitvergroot.

Ik werk in de zorg en verdien prima. Ik heb het enorm druk en dit wordt enkel meer deze weken. En we hebben het al enorm druk gehad. Hier en daar komen barstjes en we moeten heel hard werken om dat in goede banen te leiden. wij zijn blij dat onze patiënten weer komen...met open armen ontvangen wij ze. leraren doen dat ook m.u.v. de kleine groep klagers. En wie hoor je met name..juist die groep.
anoniem_372936 wijzigde dit bericht op 29-05-2020 19:42
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
29-05-2020 19:24
Belachelijk inderdaad dat een hbo-verpleegkundige niet fatsoenlijk wordt betaald.

Maar dat hoeft niet afgezet te worden tegenover leraren, dat heeft er niks mee te maken.
Een hbo verpleegkundige doet over het algemeen hetzelfde werk als een mbo verpleegkundige, in het ziekenhuis in ieder geval. Dus allebei een fatsoenlijk salaris!
Maar goed, dat is een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
In het onderwijs, vooral het BASIS onderwijs werken 90% vrouwen en die krijgen we in Nederland niet fulltime aan het werk.

3 max 4 dagen dus ja dan hou je een leraren tekort.
En wat mij betreft is deeltijd werk prima maar een hoger salaris is gewoon niet de oplossing.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Waar is het pinkstervakantie?
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
29-05-2020 19:30
In het onderwijs, vooral het BASIS onderwijs werken 90% vrouwen en die krijgen we in Nederland niet fulltime aan het werk.

3 max 4 dagen dus ja dan hou je een leraren tekort.
En wat mij betreft is deeltijd werk prima maar een hoger salaris is gewoon niet de oplossing.
Waarom denk je dat het van een mannelijk bastion is verworden tot een bijna exclusieve vrouwenwereld?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
29-05-2020 19:34
Waar is het pinkstervakantie?
Goede vraag.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven