Lui huishouden
dinsdag 26 mei 2020 om 13:02
Ik houd van lui huishouden.
Zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat.
Wie ook? En wat is je ultieme tip?
Mijn lui-huishouden-tips:
Een slowcooker. Gooi het erin, wacht rustig een paar uur af en eet het op.
Niet strijken.
Zo veel mogelijk dichte kasten (minder af te stoffen en rustiger voor het oog).
Sowieso: minder spullen. Je hoeft het niet op te bergen, niet schoon te houden en niet te onderhouden.
Waar ik nog steeds veel te veel tijd aan besteed:
De was.
Zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat.
Wie ook? En wat is je ultieme tip?
Mijn lui-huishouden-tips:
Een slowcooker. Gooi het erin, wacht rustig een paar uur af en eet het op.
Niet strijken.
Zo veel mogelijk dichte kasten (minder af te stoffen en rustiger voor het oog).
Sowieso: minder spullen. Je hoeft het niet op te bergen, niet schoon te houden en niet te onderhouden.
Waar ik nog steeds veel te veel tijd aan besteed:
De was.
dinsdag 2 juni 2020 om 11:30
Ik begrijp dit niet zo goed. In mijn studententijd heb ik schoongemaakt bij een oudere dame die ook kranten bovenop haar keukenkastjes had en die moesten ook vervangen worden en daarna afgenomen. Ik was volgens mij net zoveel tijd kwijt geweest met een sopje zonder kranten, dan met het weghalen vd kranten, daarna nat afnemen en opnieuw kranten erop leggen. Als je een afzuigkap hebt en je frituurt niet wekelijks, wordt het bovenop keukenkastjes nl. niet écht heel vet.
dinsdag 2 juni 2020 om 11:32
Ik neem aan dat die bovenste boeken ook al een jaar op 15 niet ingekeken zijn
dinsdag 2 juni 2020 om 13:23
Het is niet dat het dekbed er aan de onderkant uitkomt. Mijn man trekt het dekbedovertrek naar zich toe en houdt alleen het stof van het overtrek vast ipv overtrek + dekbed. Dan trek je het overtrek los en hou je los stof over aan de bovenkant. Ontzettend irritant!
dinsdag 2 juni 2020 om 13:43
Jawel hoor.diyer schreef: ↑02-06-2020 11:30Ik begrijp dit niet zo goed. In mijn studententijd heb ik schoongemaakt bij een oudere dame die ook kranten bovenop haar keukenkastjes had en die moesten ook vervangen worden en daarna afgenomen. Ik was volgens mij net zoveel tijd kwijt geweest met een sopje zonder kranten, dan met het weghalen vd kranten, daarna nat afnemen en opnieuw kranten erop leggen. Als je een afzuigkap hebt en je frituurt niet wekelijks, wordt het bovenop keukenkastjes nl. niet écht heel vet.
Ik ben echt 10x sneller klaar met de bovenkant als ik er wat opleg en verschoon 1x per jaar. Dan met poetsen. Vet, kattenharen en stof.
En het is minder arbeidsintensief, ook fijn als je rugklachten heb zoals ik.
woensdag 3 juni 2020 om 19:07
Naar aanleiding van dit topic heb ik ook een robot stofzuiger besteld, die ook kan dweilen. Ik ben benieuwd.
Niet echt een "luie" tip, maar voor glazen douchewanden heb ik ooit de tip gekregen om ze eens in de zoveel tijd in de turtle autowax te zetten. Zodat het water er goed vanaf glijdt en er geen kalk op vormt.
Niet echt een "luie" tip, maar voor glazen douchewanden heb ik ooit de tip gekregen om ze eens in de zoveel tijd in de turtle autowax te zetten. Zodat het water er goed vanaf glijdt en er geen kalk op vormt.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
vrijdag 5 juni 2020 om 21:03
Ik ben straks wel benieuwd of het je bevalt!S7rin schreef: ↑03-06-2020 19:07Naar aanleiding van dit topic heb ik ook een robot stofzuiger besteld, die ook kan dweilen. Ik ben benieuwd.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
zondag 7 juni 2020 om 18:10
Minimalistische poetserHurrayforgoats schreef: ↑07-06-2020 17:49Hallo forummers, nieuw hier maar wat een heerlijk topic dit. Ik ben ook "minimalistisch" poetser. Alleen als het echt niet anders kan.
Leuke tips! Ik blijf even meelezen.
zondag 7 juni 2020 om 23:31
Tot nu toe heel goed! Ik heb er eentje met WiFi uitgekozen uit het - volgens mij - goedkopere segment (met gyroscoop en geen laser / €240) en ben verrast hoe "slim" hij toch nog is. En ik heb het idee dat hij met het stofzuigen meer meeneemt dan ik zelf. Het dweilen is niet heel grondig (hij trekt een vochtig lapje met zich mee) maar goed genoeg om tussen mijn schoonmaakbeurten door de badkamer voor het oog fris te houden.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
zaterdag 13 juni 2020 om 12:24
Ik heb je tip van het koelkastinterieur in de vaatwasser uitgevoerd, op het glasprogramma. Het kwam er mooi schoon uit!
Hartelijk dank voor het idee!
Het paste allemaal precies in de vaatwasser. Die grote glazen platen passen niet lekker in mijn gootsteen en dat was altijd zo’n gehannes dat ik het niet vaak deed. Wat zal mijn koelkast voortaan schoon blijven!
zaterdag 13 juni 2020 om 16:54
Ook nieuw hier.
Heb een grondige hekel aan schoonmaken maar weet dat dit nu eenmaal zo nu en dan moet gebeuren. Vind stofzuigen een echt rotklusje (trap op, snoer uit stopcontact, boel weer inpluggen, sjouwen). Ben daarom heeeeel blij met mijn robotstofzuiger. Die doet het net zo goed als ik, nee zelfs nog beter. Robo zuigt namelijk wel onder de bank.
Heb een grondige hekel aan schoonmaken maar weet dat dit nu eenmaal zo nu en dan moet gebeuren. Vind stofzuigen een echt rotklusje (trap op, snoer uit stopcontact, boel weer inpluggen, sjouwen). Ben daarom heeeeel blij met mijn robotstofzuiger. Die doet het net zo goed als ik, nee zelfs nog beter. Robo zuigt namelijk wel onder de bank.
zondag 14 juni 2020 om 13:17
Hurrayforgoats schreef: ↑14-06-2020 13:09Prijzig maar een tip tegen ranzige kalkaanslag; een waterontharder!
Ons nieuwe huis wordt nu nog gebouwd, maar daarvoor hebben we er ook eentje als meerwerkoptie laten opnemen. Het lijkt me ideaal, dat alle gloednieuwe apparaten, kranen en tegels er ook als nieuw blijven uitzien.
zondag 14 juni 2020 om 15:30
Hurrayforgoats schreef: ↑14-06-2020 13:35@ Trotter; ik zou er zeker voor gaan als ik jou was!
(Zeker als je geen poetsfanaat bent)![]()
Hij komt er sowieso (is al besteld, wordt tijdens de bouw geïnstalleerd), alleen duurt het nog een jaar voor het huis klaar is.
zondag 14 juni 2020 om 15:41
Niet alles gelezen, maar dat ga ik zeker nog eens doen.
Mijn tip: azijn met water en wat afwasmiddel in een spuitbus met een lekker geurtje er in en je hoeft nooit meer te hannessen met emmers en sopjes. Gewoon sprayen en met een natte doek er overheen. Werkt op alle materialen, behalve natuursteen (dan is azijn af te raden)
En een droge dweil in een hoekje van de kamer/keuken zetten. Na het eten gewoon even met een droge dweil de zooi weg vegen naar een onzichtbaar hoekje (dat kun je dan eens in de zoveel tijd zuigen of met handveger en blik opvegen); 30 seconde werk
Mijn tip: azijn met water en wat afwasmiddel in een spuitbus met een lekker geurtje er in en je hoeft nooit meer te hannessen met emmers en sopjes. Gewoon sprayen en met een natte doek er overheen. Werkt op alle materialen, behalve natuursteen (dan is azijn af te raden)
En een droge dweil in een hoekje van de kamer/keuken zetten. Na het eten gewoon even met een droge dweil de zooi weg vegen naar een onzichtbaar hoekje (dat kun je dan eens in de zoveel tijd zuigen of met handveger en blik opvegen); 30 seconde werk
maandag 15 juni 2020 om 12:02
Voor de keuken doe ik dat ook: een spuitbus met daarin water en een klein beetje allesreiniger. Kan ik snel de tafel afnemen en het aanrecht schoonmaken en de tegeltjes en zelfs het fornuis, zonder een sopje maken en al dat gedoe.TijdvoorTaart schreef: ↑14-06-2020 15:41Niet alles gelezen, maar dat ga ik zeker nog eens doen.
Wat eten we vanavond?
maandag 15 juni 2020 om 12:07
Lui huishouden en de was. Zijn hier mensen die alles in de droger doen?
Ik volg op Insta mamavanzeven en die doet (vanwege enorm veel was) alles in de droger en hun kleren zien er prima uit. Ik heb verschillende standen op m'n droger, ook voor fijne was.
Met zonnig weer heb ik de was wel buiten en in de winter op/bij de verwarming, maar met half mooi/half regen weer droogt het gewoon niet snel genoeg en dan gaat het stinken.
Toch eens de droger proberen? Iemand hier die alles in de droger gooit?
Ik volg op Insta mamavanzeven en die doet (vanwege enorm veel was) alles in de droger en hun kleren zien er prima uit. Ik heb verschillende standen op m'n droger, ook voor fijne was.
Met zonnig weer heb ik de was wel buiten en in de winter op/bij de verwarming, maar met half mooi/half regen weer droogt het gewoon niet snel genoeg en dan gaat het stinken.
maandag 15 juni 2020 om 12:20
Nee, hier geen droger, maar ja, met 1,5 was per week is dat ook niet nodig. Momenteel zelfs maar 1 was per week ivm thuiswerken.
Mijn moeder droogt 's winters veel in de droger, gaat prima. Alleen je moet soms iets meer sorteren ivm fijne was of dingen als blousjes. Dus dan gaan handdoeken wel in de droger en hangt ze die paar shirts en zo gewoon op.
En vroeger bij vriend ging het stinken doordat de wasmachine niet echt schoon meer was doordat hij altijd op lage temperatuur waste. De was bleef dan wat muffig. Of misschien op een hoger toerental laten centrifugeren?
Mijn moeder droogt 's winters veel in de droger, gaat prima. Alleen je moet soms iets meer sorteren ivm fijne was of dingen als blousjes. Dus dan gaan handdoeken wel in de droger en hangt ze die paar shirts en zo gewoon op.
En vroeger bij vriend ging het stinken doordat de wasmachine niet echt schoon meer was doordat hij altijd op lage temperatuur waste. De was bleef dan wat muffig. Of misschien op een hoger toerental laten centrifugeren?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 15 juni 2020 om 12:36
Ja precies, ik verdeel het nu ook al, maar onze kleren gaan niet in de droger. En die dingen gaan dan stinken als ze lang hangen. Handdoeken trouwens ook, maarja die gaan toch de droger in, dus dat probleem heb ik niet meer.
Het droogt gewoon binnen niet snel genoeg als het flut weer is.
Ik centrifugeer op de hoogst mogelijke stand en de machine is schoon. Als ik de was wel snel kan drogen stinkt het ook niet. Het is echt omdat het zo slecht droogt (lang hangen) dat het gaat stinken.
Ik ben alleen zo bang dat het in de droger allemaal lelijk wordt.
Het droogt gewoon binnen niet snel genoeg als het flut weer is.
Ik centrifugeer op de hoogst mogelijke stand en de machine is schoon. Als ik de was wel snel kan drogen stinkt het ook niet. Het is echt omdat het zo slecht droogt (lang hangen) dat het gaat stinken.
Ik ben alleen zo bang dat het in de droger allemaal lelijk wordt.
maandag 15 juni 2020 om 12:55
Ja, ik doe alles in de droger op het dekbedovertrek na. Maar dat is meer omdat het me 1x de droger aanzetten scheelt._melon schreef: ↑15-06-2020 12:07Lui huishouden en de was. Zijn hier mensen die alles in de droger doen?