Lui huishouden

26-05-2020 13:02 449 berichten
Ik houd van lui huishouden.

Zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat.

Wie ook? En wat is je ultieme tip?

Mijn lui-huishouden-tips:
Een slowcooker. Gooi het erin, wacht rustig een paar uur af en eet het op.

Niet strijken.

Zo veel mogelijk dichte kasten (minder af te stoffen en rustiger voor het oog).

Sowieso: minder spullen. Je hoeft het niet op te bergen, niet schoon te houden en niet te onderhouden.

Waar ik nog steeds veel te veel tijd aan besteed:
De was.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
15-06-2020 13:11
En je loopt niet in vervallen vodden rond? :$
Ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit die je koopt en hoe vaak iets in de wasmachine/droger gaat. Een shirt dat na 1x dragen gewassen/gedroogd wordt, slijt wel harder dan eentje die pas na 2x dragen erin gaat. En mijn shirtje van de Primark ging na 5 keer wassen al pillen en mijn shirte van de WE na 5 jaar nog altijd niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Een karcher stoomreiniger met alle toeters en bellen erop en eraan.
Het is even een aanschaf maar het scheelt emmers sop, doekjes, poetsen etc en dus tijd.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
15-06-2020 13:20
Ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit die je koopt en hoe vaak iets in de wasmachine/droger gaat. Een shirt dat na 1x dragen gewassen/gedroogd wordt, slijt wel harder dan eentje die pas na 2x dragen erin gaat. En mijn shirtje van de Primark ging na 5 keer wassen al pillen en mijn shirte van de WE na 5 jaar nog altijd niet.
Ja Primark is soms na 1x wassen al uit vorm haha.
Op zich hebben wij wel redelijke kwaliteit kleren denk ik en dochter heeft zelfs veel kleren die echt in de droger mogen ook.
Ik zal me er eens aan wagen. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
15-06-2020 13:24
Een karcher stoomreiniger met alle toeters en bellen erop en eraan.
Het is even een aanschaf maar het scheelt emmers sop, doekjes, poetsen etc en dus tijd.
Wat maak je er mee schoon dan?

@Melon, keep us posted!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wij doen alles in de droger behalve shirts, blouses, overhemden en jurkjes. Dat hang ik op een rekje om te drogen.

Wij hebben een stoomreiniger (kaercher) en ben er erg blij mee. Vooral voor de wc, badkamer en tegelvloer. Laminaat heb ik er ook al mee gedaan. Alleen dan moet je wel opletten dat het niet te nat wordt.

Zijn er ook mensen die gordijnen stomen met de stoomreiniger? Nog tips daar voor? En een (top)matras, zou dat ook kunnen?
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
15-06-2020 14:22
Wat maak je er mee schoon dan?

@Melon, keep us posted!
Deuren...tegels. vloer. Etc
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk topic.

Ik ben iedere dag minimaal 30 minuten aan het opruimen/schoonmaken. Ik heb ook een schema gemaakt voor mezelf met dagelijkse taken en taken die ik eens per week, eens per twee weken etc, moet uitvoeren. Ik hou van structuur en lijstjes (autist😉) en anderen zullen het waarschijnlijk overdreven vinden maar het is bij mij thuis altijd heerlijk schoon en fris. Ik weet ook precies welke spullen ik heb en waar ik ze moet opbergen. Alles heeft een vaste plek en waag het niet mijn schema door de war te gooien! Ik gebruik zo veel mogelijk eco producten en gebruik enkel voor het toilet Glorix doekjes.

Één van mijn beste vriendinnen is een ontzettende viezerik. Het is daar ZO vies. Alles is stoffig, aanslag, plakkerig. Het boeit haar niet (ze ziet het ook niet) en dat begrijp ik dan weer niet (autist😉). Het is een lieverd maar ik merk dat ik het niet prettig vind om bij haar te eten bijvoorbeeld. Laatst had ze een cake voor mij gebakken (écht een lieverd), maar er dat een hele lange haar in. Zo goor. Ze loopt altijd op haar schoenen door mijn huis. Pleurt haar tas op een stoel en gooit haar jas op mij tafel. Ik merk dat ik me er aan irriteer maar wil er geen punt van maken. 😇

Vandaag was mijn taakje overigens om mijn tuintje te vegen en te ontdoen van onkruid.
Ik zie nog niks dat op lui lijkt AngelEyes ;-D
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
31-05-2020 22:54
In mijn vorige huis had ik in de keuken aluminium exemplaren: die haalde ik er af en toe af.
Oud douchegordijn op de vloer leggen en dan kun je de lamellen, die plat op de vloer liggen, goed schoonmaken zonder dat ze knakken/buigen. Vervolgens de achterkant en daarna weer ophangen.

Of dat bij hout ook goed werkt, zal o.a. liggen aan hoe poreus (of gelakt?) het hout is.

Je moet de boel dan wel even los schroeven en weer ophangen, maar het is veel minder werk dan elke lamel apart poetsen terwijl je onhandig op een krukje staat.
Neem een knijptang (heet dat zo?) uit de keuken. In ieder geval zo’n ding waarmee je eten omdraait op de bbq. Wikkel er een doek omheen, maak vast met een elastiekje en dan kan je de jaloezie tussen je tang knijpen en zo schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
15-06-2020 20:40
Ik zie nog niks dat op lui lijkt AngelEyes ;-D
Oeps, nee! Qua huishouden ben ik niet lui. Waar ik wel een hekel aan heb is het bed verschonen. Ik doe het trouw iedere zaterdag maar ben altijd blij als het erop zit!
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
15-06-2020 14:22
Wat maak je er mee schoon dan?

@Melon, keep us posted!
Nou ik heb mezelf in het diepe gegooid en allemaal fijne was in de droger gehad. Zo op het eerste gezicht lijkt het gewoon op droge was die ook nog eens lekker ruikt, niks mis mee. M'n dochter en vriend passen hun kleren ook nog.
Nu kan het mijne er ook in. :$ :$ :$
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
15-06-2020 20:46
Oeps, nee! Qua huishouden ben ik niet lui. Waar ik wel een hekel aan heb is het bed verschonen. Ik doe het trouw iedere zaterdag maar ben altijd blij als het erop zit!
O dat vind ik juist altijd zo heerlijk! Verder doe ik ook zo lui mogelijk, maar ik hou toch wel van schoon. Wat ik wel weet is dat als er eens een nieuwe keuken komt, ik never nooit een rvs afzuigkap wil. Wat een drama om die streeploos schoon te krijgen. Verder is de vloer hier altijd vies met twee honden, en in plaats van een schoonmaak ronde doe ik dan hier en dan daar een veeg als ik stof zie. Het is wel altijd opgeruimd hier, dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
18-06-2020 14:50
O dat vind ik juist altijd zo heerlijk! Verder doe ik ook zo lui mogelijk, maar ik hou toch wel van schoon. Wat ik wel weet is dat als er eens een nieuwe keuken komt, ik never nooit een rvs afzuigkap wil. Wat een drama om die streeploos schoon te krijgen. Verder is de vloer hier altijd vies met twee honden, en in plaats van een schoonmaak ronde doe ik dan hier en dan daar een veeg als ik stof zie. Het is wel altijd opgeruimd hier, dat scheelt.
Action (en ook HG) heeft een RVS reiniger die z'n werk streeploos doet. Wel met keukenpapier schoonmaken, niet met doeken, dan krijg ik het niet voor elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al van alles geprobeerd. Action, HG... Maar wel altijd met een doek, dus ik ga dat de volgende keer eens met keukenpapier doen, bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
15-06-2020 12:07
Lui huishouden en de was. Zijn hier mensen die alles in de droger doen?

Ik volg op Insta mamavanzeven en die doet (vanwege enorm veel was) alles in de droger en hun kleren zien er prima uit. Ik heb verschillende standen op m'n droger, ook voor fijne was.
Met zonnig weer heb ik de was wel buiten en in de winter op/bij de verwarming, maar met half mooi/half regen weer droogt het gewoon niet snel genoeg en dan gaat het stinken.

Toch eens de droger proberen? Iemand hier die alles in de droger gooit?
Yep, alles in de droger. Als kleding al gekreukt is in de wasmachine, komt het er ongekreukt uit, ook een voordeel. Ik strijk niet trouwens. Soms hang ik iets op, maar niet vaak.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
18-06-2020 14:45
Nou ik heb mezelf in het diepe gegooid en allemaal fijne was in de droger gehad. Zo op het eerste gezicht lijkt het gewoon op droge was die ook nog eens lekker ruikt, niks mis mee. M'n dochter en vriend passen hun kleren ook nog.
Nu kan het mijne er ook in. :$ :$ :$
:hihi:

Ik gooi al jaren alles in de droger hoor, geen enkel probleem.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
18-06-2020 14:59
:hihi:

Ik gooi al jaren alles in de droger hoor, geen enkel probleem.
Ik lees het net. Ja ik durfde het toch nooit eerder aan, dan denk ik; er zal niet voor niets op die kledingstukken staan dat het er niet in kan.
Maar wij dragen helemaal geen gekke aparte stoffen ofzo, dusja.
De drogers van tegenwoordig hebben natuurlijk ook niet meer 1 standaard super heet programma.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
18-06-2020 15:02
Ik lees het net. Ja ik durfde het toch nooit eerder aan, dan denk ik; er zal niet voor niets op die kledingstukken staan dat het er niet in kan.
Maar wij dragen helemaal geen gekke aparte stoffen ofzo, dusja.
De drogers van tegenwoordig hebben natuurlijk ook niet meer 1 standaard super heet programma.
Precies. Geen stinkende was meer omdat het te langzaam droogt, veel makkelijker. Vind ik. :proud:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
18-06-2020 15:05
Precies. Geen stinkende was meer omdat het te langzaam droogt, veel makkelijker. Vind ik. :proud:
En geen wasrekjes meer op de meest onmogelijke plaatsen in je huis!
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
18-06-2020 15:07
En geen wasrekjes meer op de meest onmogelijke plaatsen in je huis!
Idd! En dekbedovertrek afhalen, wassen, de droger in en opnieuw opleggen. Scheelt opvouwen. ;-D
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Nou de periode van 'slecht drogen' komt er weer aan en helaas zijn er toch wel wat kleren gekrompen in de droger, ondanks half warm/fijne stoffen programma. Dat doen we dus maar niet meer.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
31-08-2020 13:10
Nou de periode van 'slecht drogen' komt er weer aan en helaas zijn er toch wel wat kleren gekrompen in de droger, ondanks half warm/fijne stoffen programma. Dat doen we dus maar niet meer.
Oh vervelend. Ik weet dat mijn moeder voor shirts en zo de droger heel kort instelde. Maar ik kan mij voorstellen dat je niet meer gaat experiemteren.

Vriend klaagde al een tijdje over allerlei dozen die ik op zolder bewaarde, voor het geval dat ik dingen op marktplaats ging verkopen. En nu heb ik de laatste maand best veel verkocht en nu zijn er nog maar een paar dozen. Dus dubbel opgeruimd. Pakjes bracht ik weg tijdens de lunchwandeling.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Oooo, even een tvp. Ik lees mee, ideaal topic voor mij. Ik ben ook een zeer luie en slechte huisvrouw.
Als ik later nog tips heb dan deel ik ze. Ik ga eerst alles lezen.
Beste aankoop is ook hier de robotstofzuiger (met twee katten vliegen de haren echt in het rond als je niet elke dag alles stofzuigt). Dat ding zuigt echt veel op. Ik heb wel een redelijk dure/slimme (van Neato).
Verder ben ik erg blij met mijn aparte washok: altijd een opgeruimd huis... in mijn vorige huis stond de strijkplank in een slaapkamer en daar lag dus altijd een berg was op. Altijd rommel.
Nu is het altijd opgeruimd.
Verder: niet teveel kleine rommeltjes en accessoires.
En geen open kast/boekenkasten.
Verhuizen helpt trouwens enorm voor opruimen..... nu de kunst om het leeg en netjes te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven