Rosacea kliniek
dinsdag 9 juni 2020 om 11:28
De titel zegt het al. Ik heb rosacea, type 2, ik heb heel veel last van puistjes en een extreem vette huid. Had het altijd al een beetje, maar kon het goed onder controle houden door op mijn eten te letten. Dacht altijd dat het acne was.
6 jaar geleden is het ineens heel veel erger geworden. Vooral heel veel pustules en rode wangen en kin. Ik reageer overal op. Parfums, geurkaarsen, warm weer, stress en drukte, alle soorten creme (veel geprobeerd) en vooral op heel veel soorten eten.
Het ziet er precies zo uit als een puber met heel veel jeugdpuistjes, alleen ben ik al 3 keer zo oud.
Ik heb op internet veel gelezen over de Rositta kliniek in Drenthe, die speciaal is voor mensen met Rosacea. Heb al geinformeerd en de behandeling is heel erg duur (wordt duizenden euro's) en ze geven geen garanties. Ik zie heel veel positieve recensies maar omdat mij rosacea zo hardnekkig is (heb al jaren van alles geprobeerd) heb ik erg veel twijfel...
ZIjn er hier mensen die ervaring hebben met deze kliniek of die me meer zouden kunnen vertellen?
Erg gewaardeerd, alvast bedankt!
6 jaar geleden is het ineens heel veel erger geworden. Vooral heel veel pustules en rode wangen en kin. Ik reageer overal op. Parfums, geurkaarsen, warm weer, stress en drukte, alle soorten creme (veel geprobeerd) en vooral op heel veel soorten eten.
Het ziet er precies zo uit als een puber met heel veel jeugdpuistjes, alleen ben ik al 3 keer zo oud.
Ik heb op internet veel gelezen over de Rositta kliniek in Drenthe, die speciaal is voor mensen met Rosacea. Heb al geinformeerd en de behandeling is heel erg duur (wordt duizenden euro's) en ze geven geen garanties. Ik zie heel veel positieve recensies maar omdat mij rosacea zo hardnekkig is (heb al jaren van alles geprobeerd) heb ik erg veel twijfel...
ZIjn er hier mensen die ervaring hebben met deze kliniek of die me meer zouden kunnen vertellen?
Erg gewaardeerd, alvast bedankt!
dinsdag 9 juni 2020 om 11:34
Gezien er wetenschappelijk nog geen uitsluitend antwoord is waardoor rosacea verklaard kan worden, zou ik absoluut geen duizenden euro’s uitgeven aan mensen die denken het antwoord te hebben. Laseren helpt, dat is zeker, maar dat helpt tijdelijk. Je moet dat onderhouden. Er blijven nieuwe plekjes ontstaan.
dinsdag 9 juni 2020 om 11:43
Mijn ex heeft een (milde) vorm van rosacea en is niet naar de kliniek geweest. Sorry, daar kan ik dus niks over zeggen. Hij gebruikt wel een creme tegen een bepaald soort demodex mijt en reageert goed op die zalf. Maar dat zal vast geen nieuwtje voor je zijn.
Wat ik me afvraag of je niet onder bepaalde omstandigheden recht hebt op een vergoeding, aangezien dit wel echt onder een huidziekte valt. Als ik jou was zou ik toch nog eens proberen je licht op te steken door bijv. de kliniek te benaderen en te vragen of ze wel eens patienten hebben die een (gedeeltelijke) vergoeding van hun verzekering hebben gekregen. Als ze dan kunnen vertellen welke verzekeringen dat zijn, dan zou je voor 2021 kunnen overstappen naar die verzekeraar. Je bent waarschijnlijk nog steeds geld kwijt vanwege eigen risico of eigen bijdrages, maar het zou flink kunnen schelen.
Goed speuren kan veel geld schelen.
Wat ik me afvraag of je niet onder bepaalde omstandigheden recht hebt op een vergoeding, aangezien dit wel echt onder een huidziekte valt. Als ik jou was zou ik toch nog eens proberen je licht op te steken door bijv. de kliniek te benaderen en te vragen of ze wel eens patienten hebben die een (gedeeltelijke) vergoeding van hun verzekering hebben gekregen. Als ze dan kunnen vertellen welke verzekeringen dat zijn, dan zou je voor 2021 kunnen overstappen naar die verzekeraar. Je bent waarschijnlijk nog steeds geld kwijt vanwege eigen risico of eigen bijdrages, maar het zou flink kunnen schelen.
Goed speuren kan veel geld schelen.
dinsdag 9 juni 2020 om 12:10
Ik heb ook antibiotica geprobeerd, dat hielp tot een week na de kuur, toen kwam het weer terug.
Heb je al eens La roche posay effaclar duo+ geprobeerd? Daar is mijn huid enorm van opgeknapt. Af en toe krijg ik nog een puistje en daar doe ik Mario Badescu drying lotion op. Voor diepere onstekingen gebruikte ik La roche posay effaclar A.I. Inmiddels heb ik die eigenlijk niet meer nodig.
's Morgens en 's avonds was ik mijn gezicht met La Roche posay effaclar zuiverende gel, daarna de breng ik de effaclar duo aan.
Het enige wat ik nu nog heb is couperose, dat smeer je niet weg helaas dus dat wil ik laten laseren.
Heb je al eens La roche posay effaclar duo+ geprobeerd? Daar is mijn huid enorm van opgeknapt. Af en toe krijg ik nog een puistje en daar doe ik Mario Badescu drying lotion op. Voor diepere onstekingen gebruikte ik La roche posay effaclar A.I. Inmiddels heb ik die eigenlijk niet meer nodig.
's Morgens en 's avonds was ik mijn gezicht met La Roche posay effaclar zuiverende gel, daarna de breng ik de effaclar duo aan.
Het enige wat ik nu nog heb is couperose, dat smeer je niet weg helaas dus dat wil ik laten laseren.
dinsdag 9 juni 2020 om 12:23
Mijn huid was ook verschrikkelijk ontstoken trouwens, heel veel puisten, rode branderige trekkende huid, erg droog ook. Ik kon niets verdragen. Toen vond ik een soort poeder met zwavel er in. Dat werkte maar helaas werd het uit de handel gehaald. Toen ben ik op zoek gegaan naar een alternatief en kwam ik op epsomzout uit. Dat loste ik op in warm water en depte ik met een wattenschijfje op mijn gezicht en dat liet ik opdrogen als een masker. Dat hielp enorm goed tegen de ontstekingen maar mijn huid werd er ontzettend droog van. Daarna heb ik de effaclar duo ontdekt. Dat gebruik ik nu al een paar jaar. Het kan wel zijn de het epsomzout toch ergens goed voor is geweest, dat weet ik niet zeker. Ik weet wel dat een droge huid sneller beschadigd en daardoor sneller ontsteekt, ik weet dus niet zeker of ik het aan moet raden.
dinsdag 9 juni 2020 om 13:13
Ja, ik weet idd dat er een relatie is met de demodex mijt.
Er is ook een speciale 'wondercreme', zz creme, speciaal tegen de mijt. Ook maanden geprobeerd maar helpt ook niet. Daarom denk ik dat het bij mij niet door mijten wordt veroorzaakt.
Antibiotica werken in het begin, dan weet ik niet wat me overkomt, hoe ik er ook uit kan zien. En na verloop van tijd stopt de werking en lijkt het of ik er resistent tegen word.
Hoge korte dosis antibiotica heb ik vreselijk zware bijwerkingen van, kan ik niet meer functioneren.
Zwavelpoeder heb ik ook, werkt wat tegen de vette huid maar niet tegen de puistjes. Epsomzout ook geprobeerd.
La roche possay toevallig niet geprobeerd, maar heb echt nog nooit een cosmetische creme gevonden waar ik wel tegen kwam, dus niet echt vertrouwen.
dinsdag 9 juni 2020 om 14:05
Nee, nooit geprobeerd. Ik las er destijds wel over en wilde er opnieuw voor langs de huisarts gaan maar toen merkte ik dat die crème van La Roche Posay voor mij werkte.
Het is wel zo dat mijn huid weer slechter begint te worden als ik de crème een tijdje niet smeer, misschien moet ik er toch nog eens naar laten kijken. Ik vind het alleen wel eng omdat mijn huid nu eindelijk zo rustig en goed gehydrateerd is.
dinsdag 9 juni 2020 om 16:19
Ik heb ook type 2. Ben naar de dermatoloog in het ziekenhuis gegaan, die heeft me eerst Rozex gegeven en dat hielp in het begin erg goed maar droogde mijn huid uit, daarna Soolantra (ivermectine) gekregen en nu is het zo goed als weg.
Echt geen duizenden euro's aan behandelingen en dure producten uitgeven hoor!! Heb er zelf ook jaren lang van alles geprobeerd voordat ik naar de dermatoloog ging en niks heeft echt geholpen.
Echt geen duizenden euro's aan behandelingen en dure producten uitgeven hoor!! Heb er zelf ook jaren lang van alles geprobeerd voordat ik naar de dermatoloog ging en niks heeft echt geholpen.
dinsdag 9 juni 2020 om 20:24
Een dermatoloog lijkt mij ook de eerst aangewezene. Zeker als je zo'n heftige vorm hebt. Ik denk dat een dermatoloog ook op de hoogte zou moeten zijn van mogelijkheden tot vergoedingen en een verklaring opstellen van de medisch noodzakelijkheid ervan.
Laserbehandelingen werken volgens mij niet alleen op de vaatjes, maar ook op de huidbarriere qua bacterien ed.
Ik geloof wel dat het klopt dat je huidflora op een gegeven moment went aan een bepaalde dosis AB. Ik ben absoluut geen expert, maar daarom is het volgens mij ook de bedoeling dat je af en toe perioden wat anders gebruikt of helemaal stopt.
Laserbehandelingen werken volgens mij niet alleen op de vaatjes, maar ook op de huidbarriere qua bacterien ed.
Ik geloof wel dat het klopt dat je huidflora op een gegeven moment went aan een bepaalde dosis AB. Ik ben absoluut geen expert, maar daarom is het volgens mij ook de bedoeling dat je af en toe perioden wat anders gebruikt of helemaal stopt.
woensdag 10 juni 2020 om 13:25
Dank voor jullie reacties.
Ik wil wel naar de dermatoloog, maar het zal niets toevoegen want de huisarts schrijft dezelfde dingen voor. Antibiotica (creme en of oraal) of Soolantra.
Laseren kan bij schoonheidsklinieken idd, maar ik heb wel begrepen dat dat vooral op de couperose en eventueel neusverdikkingen is gericht.
Ja, ik hou me graag voor dat het nog meevalt... Maar het is idd wel een ernstige vorm die ik heb
Vooral de puistjes.
Op internet en op de foto's van klinieken zie je ook foto's van wat zij dan de ernstige vorm noemen. En dat is met grote neusvervorming en met korstvorming op de huid. Dat heb ik gelukkig niet.
Een optie zou ook nog roaccutane kunnen zijn, dat heb ik nog niet gebruikt. Maar word niet blij van de bijwerkingen die ik lees.
Ik ga verder zoeken, bedankt iig!
Ik wil wel naar de dermatoloog, maar het zal niets toevoegen want de huisarts schrijft dezelfde dingen voor. Antibiotica (creme en of oraal) of Soolantra.
Laseren kan bij schoonheidsklinieken idd, maar ik heb wel begrepen dat dat vooral op de couperose en eventueel neusverdikkingen is gericht.
Ja, ik hou me graag voor dat het nog meevalt... Maar het is idd wel een ernstige vorm die ik heb
Op internet en op de foto's van klinieken zie je ook foto's van wat zij dan de ernstige vorm noemen. En dat is met grote neusvervorming en met korstvorming op de huid. Dat heb ik gelukkig niet.
Een optie zou ook nog roaccutane kunnen zijn, dat heb ik nog niet gebruikt. Maar word niet blij van de bijwerkingen die ik lees.
Ik ga verder zoeken, bedankt iig!