Gazelle vs. Batavus

10-06-2020 10:14 27 berichten
Ik ben toe aan een nieuwe fiets. Het is duidelijk wat ik wil: 8 versnellingen (nadrukkelijk niet 7), een stadsfiets, een laag instapframe en niet elektrisch. 53" is voor mijn lengte de beste optie.

Met name die 8 versnellingen maken het best lastig, de meeste fietsen hebben er geen, 3 of 7. Ik zoef echter over de fietspaden op de 8e versnelling en een 8-versnellingsnaaf is kwalitatief beter dan een 7 volgens de Fietsersbond.

Op mijn shortlist staan een Gazelle Orange en Batavus Dinsdag. De afgelopen 25 jaar heb ik Gazelles gehad en ik heb het idee dat ze in kwaliteit achteruit aan het gaan zijn. Maar ja, dat geldt voor zoveel tegenwoordig. Ik gebruikte de fiets pre-Corona dagelijks voor woon-werkverkeer (3,6km) en boodschappen.

Heeft iemand een mening over Gazelle vs. Batavus of een andere suggestie?

Budget tot 1000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Cortina heeft ook fietsen met 8 versnellingen.
Ik zou gewoon op beide even een proefritje maken en kijken welke je het prettigst vindt fietsen. En kijk dan ook naar gewicht, als dat belangrijk voor je is.

Ik heb niet echt een voorkeur. Heb altijd gazelle gehad, maar dat is vooral omdat onze plaatselijke fietsenmaker die heeft.
Later is nu
Ik heb altijd een Batavus gehad en met veel plezier gereden. Op dit moment heb ik twee batuvus fietsen, eentje van meer dan 20 jaar oud en eentje van 10 jaar oud. Maar tussen die twee merk ik wel kwaliteitsverschil. Die van 10 jaar oud heeft zeker een net zo sterk frame maar het zit hem in de kleine dingen. Mijn dynamolamp van de oude fiets werkt nog steeds, op zo nu en dan verwisselen van de banden na heb ik aan de oude fiets nagenoeg geen omkijken. En dat ding heeft voornamelijk buiten gestaan op stations etc. Die van 10 jaar oud heeft al kapotte verlichting gehad, kapot zadel, kapotte versnelling. En ik heb hem echt veel minder gebruikt dan die oude. De kleinere onderdelen kijken van mindere kwaliteit. Maar ik ben bang dat dit voor bijna alle merken geld.
Mocht het niet te ver weg zijn, ga dan eens naar De Fietser in Ede. Daar hebben ze een grote testbaan en veel fietsen (zowel elektrisch als gewoon) van verschillende merken. Daar kun je alles uitgebreid uitproberen.
Een beetje als mijn ervaring met Gazelle dus. Probleem is dat er natuurlijk geen enkele fietsenwinkel in de buurt is die beide merken heeft, alsof ze elkaar uitsluiten (wat misschien ook wel zo is). Cortina kan ik wel vergelijken met Gazelle, zie ik. Dank je Emma95, neem ik mee.
manonte schreef:
10-06-2020 10:24
Mocht het niet te ver weg zijn, ga dan eens naar De Fietser in Ede. Daar hebben ze een grote testbaan en veel fietsen (zowel elektrisch als gewoon) van verschillende merken. Daar kun je alles uitgebreid uitproberen.
Da's helaas te ver en ik wil niet met het OV momenteel.
Je moet geen Cortina nemen, dat zijn echt kwalitatief mindere fietsen.
In Groningen is er ook zo'n fietsenmaker, die een testbaan heeft. Onze plaatselijke fiesenmaker vond het goed dat ik een rondje door de wijk reed :)
Later is nu
Inderdaad is de kwaliteit wel wat achteruit gegaan de afgelopen jaren.

Ik ben een trouwe batavus fietser met een uitstapje naar een gazelle fiets. Daar had ik spijt van, want die fiets past gewoon niet bij mij. Mijn fietshouding past goed bij een batavus fiets. Ik kreeg rugpijn bij een gazelle en hem weer hee snel ingeruild.
Ik heb pubers die veel fietsen en hard groeien dus best wat fietsen gekocht afgelopen jaren. Mij werd een keer een tweedehands cortina aangeboden door de fietsenmaker, moest nog wel even een beurt hebben. Was twee jaar oud. Zat onder de roestplekken. Dus voor mij geen Cortina.

Hier vooral Batavussen en erg tevreden altijd geweest. 1x een Sparta en dat was bagger. 1x een Azor en die vind ik top. Gazelle geen ervaring mee.
Nee geen Cortina doen hoor. Wij hebben er hier een van onze oudste. Hij is door gegaan naar nummer 2, maar ik vind dat hij er echt al slecht uit ziet. Terwijl hij thuis altijd binnen staat en het geen slordige pubers zijn die ik heb.

Het is wel echt heel persoonlijk wat je fijn vindt fietsen. Ik fiets nu zelf op een Sparta heel prettig, maar de Giant die ik hiervoor had was uiteindelijk mooi, maar reed vreselijk op de lange duur.

Zijn ze allebei in jouw buurt te krijgen? Dan zou ik een proefritje op gaan maken.
Ik heb de Dinsdag (sinds 3 jaar). Erg fijne fiets! Lekker licht en trapt ook zo. Maar verder kan ik er weinig over zeggen vergeleken met die Gazelle. Je kunt beter een paar proefritjes maken.
Ik zou inderdaad testritten gaan doen. Ook het ontwerp van het frame spelt enorm mee wat betreft fietscomfort. Ik heb een sparta fiets, als die voor onderhoud weg moet dat krijg ik een batavus leenfiets. Precies hetzelfde idee maar toch zit het heel anders door een andere vorm van het frame en stuur.
Zoon kreeg altijd tweedehands fietsen, die gingen prima. Op een "camping-mountainbike" van 20 euro is hij zelfs een paar jaar naar school gefietst.

Voor de brugklas een nieuwe fiets voor hem gekocht. Spijt, spijt, spijt. Het kreng rolde letterlijk uit elkaar en van service hebben ze bij Stokebrook in Wirdum nog nooit iets willen horen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hm, mijn eerdere posting was niet geplaatst?

Na testritten komen we eigenlijk altijd uit bij Gazelle. Zoon rijdt nu op een veertig jaar oude Batavus van zijn vader.

Momenteel staan er hier een Batavus (40 jaar)en twee Gazelle stadsfietsen (20 en 30 jaar), een Gazelle mountainbike (twee jaar) en een Gazelle elektrische fiets (één jaar).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik zou kijken voor een tweedehands Koga.

Zoiets: https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... -0?frame=D

En bij voorkeur nog tot de winter wachten. Ivm Corona zijn de fietsenmakers superdruk, duurder (zeker tweedehands) en hebben minder tijd voor afstellen/service Ed.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Azor heb ik naar gekeken een jaar of anderhalf geleden. Waar ik op afknapte was dat je een heel dure fiets samenstelt en dat de remkabels vervolgens met klemmetjes op de buizen zijn vastgemaakt in plaats van dat ze netjes binnendoor gaan. Dat zal wel inherent zijn aan het zelf samenstellen, niet iedereen heeft daar behoefte aan, maar het komt zo goedkoop over.

Ik heb in elk geval Gazelle, Batavus en Cortina in de buurt. Giant zal ook wel ergens te krijgen zijn, net als een reeks onbekende merken. Straks begin ik bij de Batavus- en Sparta-dealer, die blijkt hier om de hoek te zitten.

Ik houd jullie opmerkingen in het achterhoofd, dank!
Die Koga had ik ook gezien Kleinezon. Goeie over de Corona ... ik had gelezen dat racefietsen niet meer te krijgen zijn, maar waarom alleen die natuurlijk. Misschien dat het winkelbezoek kan helpen, moet je het zelf uitzoeken of is een verkoper behulpzaam.
Izzy_ schreef:
10-06-2020 11:48
Die Koga had ik ook gezien Kleinezon. Goeie over de Corona ... ik had gelezen dat racefietsen niet meer te krijgen zijn, maar waarom alleen die natuurlijk. Misschien dat het winkelbezoek kan helpen, moet je het zelf uitzoeken of is een verkoper behulpzaam.
Ik heb een maand geleden op een dinsdag daadwerkelijk een half uur in de rij moeten staan toen ik een paar nieuwe trappers voor mijn fiets wilde kopen. Misschien is die piek en nu een beetje af.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Mijn kinderen fietsen en fietsten 2x 20 km per dag naar school. Gazelle blijft bij ons goed. Giant blijft goed. En de fietsen van de Lidl van 399 ook, een van mijn kinderen is er vier jaar dagelijks mee heen en weer gependeld. Vriendjes hadden ook Batavus dat blijft ook goed. Cortina ken ik niet. Sparta had ook een vriendje en daar was alleen maar ellende mee. Op een gegeven moment is die fiets ingeruild, weet ik. Geen idee of het een maandagmorgenmodel was. Kapitein van de Makro die ik via mijn werk kon kopen, heb ik acht jaar op gefietst. De kinderen fietsen allemaal er ongeveer een jaar of 4,5 op. Dan komt er zoveel onderhoud aan de draaiende delen dat het niet meer loont. Dat hoor ik ook van andere ouders in de buurt. Ze kunnen de havo en het vwo net niet op een fiets doen. Voor mijn kinderen die op die niveaus zaten kochten we ergens in de 4e een nieuwe fiets met 3 versnellingen. Ze waren dan sterker en hadden die 5 of 8 niet meer nodig en hadden dan een fiets die mee op kamers kon.
Zelf heb ik geen ervaring met Batavus, maar ik heb net als jij vorig jaar getwijfeld over de Gazelle Orange C8. Uiteindelijk heb ik voor de sportievere Gazelle Chamonix C8 gekozen, omdat deze een stuk lichter fietste dan de Orange. De instap vind ik zelf laag genoeg en ook met kinderzitje voor is er genoeg ruimte (mocht dat een vereiste zijn). Als je gaat proeffietsen, dan zou ik deze dus ook zeker uitproberen.
Ik volg. Ook ik zoek een nieuwe fiets. Ook ik twijfel tussen Batavus, Gazelle maar ook Giant. Gewoon een fijne fiets waar je goed rechtop zit.
Ik vind de keuze is erg lastig. Ik schuif het ook een beetje vooruit. Ook gezien het feit dat werkgever al heeft aangegeven dat we de rest van het jaar thuiswerken.
Hier tientallen jaren Gazelle, en toen overgestapt op Batavus.
Inderdaad ook wegens teruglopende kwaliteit, goed om te kezen dat ik niet de enige ben die het is opgevallen.

Maar inderdaad, gewoon beide fietsen proberen!
De toekomst is niet meer wat het was
Ik zou kijken voor een Rih
Heel degelijk Nederlands merk en met 8 versnellingen
Ik heb zelf de Rih delta ,bevalt prima

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven