Therapie psyq niet echt helpend

13-06-2020 08:28 112 berichten
Hoi,

Ik heb ADHD en kamp vaak met spanningsklachten ivm trauma's uit het verleden.
Sinds 2 jaar heb ik (eerst 1x pw, nu 1x per 2 weken) therapie bij Psyq.
Maar, ik heb niet echt het gevoel dat het helpend is, sterker nog, ik heb het gevoel dat mijn spanningsklachten alleen maar zijn toegenomen.
Ik krijg schematherapie en moet dan situaties bespreken die me dwars zitten en waarop ik reageer vanuit een verkeerd patroon.
Bijvoorbeeld: " mijn moeder is erg dominant en probeert me dingen op te leggen en ik please dan teveel en kom dan in het schema van "onderwerping".
Dat gedeelte dringt wel door, waar de knelpunten liggen, maar verder krijg ik nauwelijks oefeningen of feedback hoe ik dan uit dat patroon kan komen of wat helpende gedachtes zijn en wat gezonde gedachtes zijn.
Eigenlijk heb ik het gevoel dat ze me alleen laat praten en totaal geen input geeft.
Doordat ze vragen stelt als: " hoe voel je je hierbij" of " hoe had je anders kunnen reageren" , ga ik wel nadenken hierover maar ik krijg geen feedback hoe ik dan anders had kunnen reageren.
Na 2 jaar heb ik dus wel inzicht in mijn verkeerde patronen, maar totaal geen handvaten hoe ik het moet ombuigen.
Verder wordt ik vooral op medicatie gezet: antidepressiva tegen mijn angsten en spanning, dexamfetamine tegen mijn ADHD klachten, maar geen gerichte therapie om met mijn ADHD of spanning om te gaan.
Ik heb daar specifiek om gevraagd maar ze zei; we doen nu al schematherapie en dan kunnen we geen andere dingen behandelen want dat wordt teveel.
Mijn spanningen zijn alleen maar erger geworden door het besef wat er vroeger allemaal is gebeurd, maar heb het idee dat ik er geen begeleiding in krijg, hoe ermee om te gaan.

Steeds moet ik een tussenmeting doen (protecol bij Psyq) en dan komt eruit dat het nu slechter met me gaat als in het begin van de therapie. Dat wuift ze dan weg door te zeggen dat het maar momentopname is .
Van één op andere moment zei ze: ik heb het gevoel dat het beter met je gaat dus we hebben minder afspraken nodig (nog maar 1x per 2 weken ipv iedere week)..
Ik was totaal verbaasd en heb haar ook verteld dat ik het gevoel heb dat het nog helemaal niet beter gaat, maar dat wuift ze ook weg.

Weet iemand of je na al 2 jaar therapie nog kunt overstappen naar een andere organisatie? Ik heb volgende week een afspraak met de huisarts.
En is hier verder iemand bekend met Psyq?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
13-06-2020 09:37
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen, of dat het meer te maken heeft met de persoon.
Eens. Het is echt heel persoonlijk. Er is natuurlijk ook helemaal geen inter- en supervisie in de spreekkamer. Ze kunnen alles met je doen wat ze willen. En jij denkt (zeker in het begin) dat het zo hoort. Later leer je bij.
Zonder oorzaak geen gevolg
Elke psycholoog werkt natuurlijk anders. Ook al hebben ze allemaal dezelfde opleidingen gevolgd en hebben ze dezelfde protocollen. Gewoon, omdat het andere mensen zijn, met hun eigen voorgeschiedenis, ervaring, intelligentie, karakter.
Als je 2 jaar dezelfde psycholoog hebt en je hebt het gevoel dat het niet beter gaat, maar slechter, dan is het misschien gewoon ‘op’ met deze persoon. Zij heeft je inzicht gegeven, heeft je laten praten, je hebt nu de kennis van schematherapie. Maar zij is minder praktisch dan jij zou wensen. En misschien geeft ze je minder voorbeelden van wat je gezonde kant kan zeggen, of oefent ze te weinig met jou.

En eerlijk gezegd denk ik niet dat dat gaat veranderen. Zij is zo, dit is wat ze kan en weet en dit is hoe ze werkt. Dus als je merkt dat jij behoefte hebt aan iets anders, en je geeft dat aan, maar je krijgt het niet, dan ben je misschien aan het maximale bereik gekomen van wat jij en deze therapeut samen kunnen bereiken.
Daar is niks ergs aan, dat gaat niet over of zij wel goed is, of jij wel doorzet en dat soort dingen.
Maar jij hebt nu iets nodig wat zij niet biedt.
Dan zoek je verder. Dat mag en dat kun je ook zonder schaamte bespreken met je therapeut. Zij kan dan meedenken wie dat beter kan.
polkat schreef:
13-06-2020 09:16
Ook dit is zeer herkenbaar! Ik kwam na 1 jaar therapie veel slechter uit de screening dan daarvoor. Maar daar werd niets mee gedaan.

Ja, je mag gewoon overstappen.
De screening is blijkbaar protocol.
Maar als je er slechter uitkomt dan wordt er gezegd dat het maar momentopnames zijn.
Zo kun je je natuurlijk overal onder verschuilen.
Ik heb heel lang doorgezet omdat ik dacht dat het nog wel beter zou gaan en omdat ik niet de expert wil onderschatten.
Bedankt voor het delen van je ervaring.
polkat schreef:
13-06-2020 09:44
Eens. Het is echt heel persoonlijk. Er is natuurlijk ook helemaal geen inter- en supervisie in de spreekkamer. Ze kunnen alles met je doen wat ze willen. En jij denkt (zeker in het begin) dat het zo hoort. Later leer je bij.
Zeker!
Je bent dan vaak al wat onzeker.
En denkt ze hebben ervoor geleerd dus ze moeten wel gelijk hebben in wat het beste voor je is.
Of je gaat het bij jezelf zoeken.
Ik had een jaar geleden al een afspraak bij huisarts had gemaakt om te bespreken dat het niet bij me past.
De huisarts wilde een vervolg afspraak met me inplannen om langdurig te bespreken wat wel passend bij me was en of er een alternatief voor me was qua medicatie.
Ik heb vervolgens bij mijn psycholoog aangegeven dat ik ook een visie van mijn huisarts wilde horen. (Mijn huisarts heeft zelf ook nog eens ADHD dus heb echt het gevoel dat ze me begrijpt).
De psycholoog verzocht me met klem om mijn problemen alleen bij Psyq te bespreken, anders zou het te verwarrend worden.
Ik nam het voor waar aan en heb het traject met huisarts afgezegd.
Nu ben ik een jaar verder en nog niks opgeschoten.
Hier ook Psyq gehad. Afgelopen 10 jaar 3x geweest en bij de 3e keer zei ik al dat ik daar niet meer naar toe wilde maar op dat moment had ik weinig keuze dacht ik.
Na elk gesprek had ik ook het gevoel te verzuipen in mijn verdriet. Einde van een sessie zei ze Fijn weekend en tot de volgende keer en dan kwam ik thuis met chaos in mijn hoofd en woedeuitbarstingen. Ik kon intense haat voelen naar mensen uit mijn verleden die mij geen bescherming hadden geboden.

Wat ik ook al diverse keren had meegemaakt is dat ze vergeten af te bellen, sta je daar aan de balie.
Aangemeld voor een groepstherapie die al 2 weken daarvoor was begonnen. Waren ze vergeten om te bellen. Groep was gestart met 12 mensen, elke week kwamen er steeds minder en uiteindelijk zaten we na 5 weken nog maar met 4 personen. Het grappigste vond ik de adviezen op naam die zij hadden uitgewerkt (door een stagiaire die er elke week bij zat) zo discreet mogelijk opgevouwen maar op de voorkant van het blad stond een andere naam dan in het advies. Kreeg je het advies van een ander maar ook persoonlijke zaken stonden er in.

Ik heb aan mijn Zorgverzekeraar doorgegeven dat ik niet tevreden was. Er speelde ook iets met de rekening volgens mij en toen vroeg ze gelijk naar hoe ik het ervaren had. Bij veel klachten gaan zij nl in gesprek met de zorgverlener dus dat is misschien ook iets om te weten.

Op Zorgkaart Nederland staan alle zorgverleners met reviews misschien zit hier iets voor je bij.
anoniem_398085 wijzigde dit bericht op 13-06-2020 10:14
1.43% gewijzigd
x
oohboy wijzigde dit bericht op 19-06-2020 12:51
99.79% gewijzigd
helena2 schreef:
13-06-2020 09:53
Elke psycholoog werkt natuurlijk anders. Ook al hebben ze allemaal dezelfde opleidingen gevolgd en hebben ze dezelfde protocollen. Gewoon, omdat het andere mensen zijn, met hun eigen voorgeschiedenis, ervaring, intelligentie, karakter.
Als je 2 jaar dezelfde psycholoog hebt en je hebt het gevoel dat het niet beter gaat, maar slechter, dan is het misschien gewoon ‘op’ met deze persoon. Zij heeft je inzicht gegeven, heeft je laten praten, je hebt nu de kennis van schematherapie. Maar zij is minder praktisch dan jij zou wensen. En misschien geeft ze je minder voorbeelden van wat je gezonde kant kan zeggen, of oefent ze te weinig met jou.

En eerlijk gezegd denk ik niet dat dat gaat veranderen. Zij is zo, dit is wat ze kan en weet en dit is hoe ze werkt. Dus als je merkt dat jij behoefte hebt aan iets anders, en je geeft dat aan, maar je krijgt het niet, dan ben je misschien aan het maximale bereik gekomen van wat jij en deze therapeut samen kunnen bereiken.
Daar is niks ergs aan, dat gaat niet over of zij wel goed is, of jij wel doorzet en dat soort dingen.
Maar jij hebt nu iets nodig wat zij niet biedt.
Dan zoek je verder. Dat mag en dat kun je ook zonder schaamte bespreken met je therapeut. Zij kan dan meedenken wie dat beter kan.
Heb je helemaal gelijk in! Alleen Psyq werkt heel erg met protecol.
Doet allerlei soorten therapie volgens een vaste omschrijving (mijn psycholoog pakt regelmatig haar instructies erbij die speciaal voor Psyq zijn gemaakt) en ik denk zelf dat het plan van Psyq niet zo bij mij past.

Ik ga moed verzamelen om het te bespreken, ik vind dat wel moeilijk, om te zeggen dat ik gewoon niet tevreden ben.
Heb al eerder geprobeerd duidelijk te maken waar ik behoefte aan had, maar dat werd echt weggewuifd. (Zijn ze ook goed in hoor)
Eviva1983 schreef:
13-06-2020 10:06
Zeker!
Je bent dan vaak al wat onzeker.
En denkt ze hebben ervoor geleerd dus ze moeten wel gelijk hebben in wat het beste voor je is.
Of je gaat het bij jezelf zoeken.
Ik had een jaar geleden al een afspraak bij huisarts had gemaakt om te bespreken dat het niet bij me past.
De huisarts wilde een vervolg afspraak met me inplannen om langdurig te bespreken wat wel passend bij me was en of er een alternatief voor me was qua medicatie.
Ik heb vervolgens bij mijn psycholoog aangegeven dat ik ook een visie van mijn huisarts wilde horen. (Mijn huisarts heeft zelf ook nog eens ADHD dus heb echt het gevoel dat ze me begrijpt).
De psycholoog verzocht me met klem om mijn problemen alleen bij Psyq te bespreken, anders zou het te verwarrend worden.
Ik nam het voor waar aan en heb het traject met huisarts afgezegd.
Nu ben ik een jaar verder en nog niks opgeschoten.
Dit vind ik een rode vlag....
Zonder oorzaak geen gevolg
Renee* schreef:
13-06-2020 10:08
Hier ook Psyq gehad. Afgelopen 10 jaar 3x geweest en bij de 3e keer zei ik al dat ik daar niet meer naar toe wilde maar op dat moment had ik weinig keuze dacht ik.
Na elk gesprek had ik ook het gevoel te verzuipen in mijn verdriet. Einde van een sessie zei ze Fijn weekend en tot de volgende keer en dan kwam ik thuis met chaos in mijn hoofd en woedeuitbarstingen. Ik kon intense haat voelen naar mensen uit mijn verleden die mij geen bescherming hadden geboden.

Wat ik ook al diverse keren had meegemaakt is dat ze vergeten af te bellen, sta je daar aan de balie.
Aangemeld voor een groepstherapie die al 2 weken daarvoor was begonnen. Waren ze vergeten om te bellen. Groep was gestart met 12 mensen, elke week kwamen er steeds minder en uiteindelijk zaten we na 5 weken nog maar met 4 personen. Het grappigste vond ik de adviezen op naam die zij (een stagiaire die er elke week bij zat) hadden uitgewerkt, zo discreet mogelijk opgevouwen maar op de voorkant van het blad stond een andere naam dan in het advies. Kreeg je het advies van een ander maar ook persoonlijke zaken stonden er in.

Ik heb aan mijn Zorgverzekeraar doorgegeven dat ik niet tevreden was. Er speelde ook iets met de rekening volgens mij en toen vroeg ze gelijk naar hoe ik het ervaren had. Bij veel klachten gaan zij nl in gesprek met de zorgverlener dus dat is misschien ook iets om te weten.

Op Zorgkaart Nederland staan alle zorgverleners met reviews misschien zit hier iets voor je bij.
Dit is precies hoe het bij mij ook is gegaan! Er is intense haat aangewakkerd maar geen handvaten.

Ik zat een keer volledig in de put met mijn emoties en mailde mijn psycholoog voor extra afspraak.
Ik werd op matje geroepen dat ik niet mag mailen, zonder dat er naar mijn emotie werd gekeken.

Dat van die andere naam op dossier is echt heel slordig!

Ik heb ook een klacht ingediend tegen het secretariaat omdat ze echt ontzettend onvriendelijk zijn.
Ze praten over cliënten terwijl ik dat in de wachtkamer kan horen en nemen niet de moeite om me te begroeten.
Als ik een afspraak wil omzetten hoor ik eerst een diepe zucht.

Wat heb je vervolgens gedaan qua therapie?
Eviva1983 schreef:
13-06-2020 10:09
Heb je helemaal gelijk in! Alleen Psyq werkt heel erg met protecol.
Doet allerlei soorten therapie volgens een vaste omschrijving (mijn psycholoog pakt regelmatig haar instructies erbij die speciaal voor Psyq zijn gemaakt) en ik denk zelf dat het plan van Psyq niet zo bij mij past.

Ik ga moed verzamelen om het te bespreken, ik vind dat wel moeilijk, om te zeggen dat ik gewoon niet tevreden ben.
Heb al eerder geprobeerd duidelijk te maken waar ik behoefte aan had, maar dat werd echt weggewuifd. (Zijn ze ook goed in hoor)
Ga ervoor!
Het is echt niet raar om te zeggen dat je besloten hebt om te stoppen, omdat je merkt dat het je niet verder meer helpt. Dat is je goed recht. En de schuldinducerende kant moet dan gewoon even zijn kop houden, want jij zorgt op dat moment heel goed voor jezelf en daar heb je recht op :yes:
Ben jij vlakbij ..... geweest? Niet quoten want dit haal ik straks weg.
anoniem_398085 wijzigde dit bericht op 13-06-2020 10:23
7.04% gewijzigd
OohBoy schreef:
Bedoel je de ROM? Die kan je gewoon skippen. Stompzinnigheid ten top. :whoops:

Ik ben na jaren en jaren door PsyQ doorverwezen naar de derde lijn (waar ik nu schematherapie én een hoop ondersteuning heb), en wat een verschil. Eindelijk het gevoel dat ík gezien word, en niet een ‘standaard probleem’ waar een ‘standaard oplossing’ tegenaan gegooid moet worden.

Denk alsjeblieft niet dat je met ‘al’ twee jaar je rechten op therapie verspeeld hebt ofzo. Als het niet werkt, werkt het niet en ben je volledig vrij om verder te kijken!
Ik dacht steeds dat het wel aan mij zou liggen omdat zij de experts zijn.
Wat fijn dat je nu echt gezien wordt!
Wat is precies derde lijn? En wanneer kun je doorverwezen worden daarheen?
Alles is standaard inderdaad, ze lezen het nog net niet op.
polkat schreef:
Dit vind ik een rode vlag....
Destijds dacht ik. Ja misschien inderdaad wel verwarrend om 2 verschillende hulpverleners te hebben. (Omdat de expert dat zegt).
En dacht ook, de mensen bij Psyq zijn veel hoger geschoold.
Terwijl ik me 1000x beter voel bij mijn huisarts .
* poef *
anoniem_390457 wijzigde dit bericht op 13-06-2020 10:30
92.08% gewijzigd
helena2 schreef:
13-06-2020 10:15
Ga ervoor!
Het is echt niet raar om te zeggen dat je besloten hebt om te stoppen, omdat je merkt dat het je niet verder meer helpt. Dat is je goed recht. En de schuldinducerende kant moet dan gewoon even zijn kop houden, want jij zorgt op dat moment heel goed voor jezelf en daar heb je recht op :yes:
Haha je hebt m goed!
Heb je ook schematherapie gehad?
Één van mijn grootste valkuilen heb je nu te pakken.
Nee, ik geef t :-)
Ik heb nu geen therapie meer. Vind het zinloos en zonde van mijn tijd.

Ik rommel wat aan in het leven en pas mijzelf zo aan dat het bijna ongezond is. Niet zoals het hoort in ieder geval. Ik zit qua emoties en geluksgevoel het meest vaak onder de grens (als in daarboven een gevoel van gelukkig zijn en daaronder neerslachtig zijn). Het is geen depressie maar meer iets van oppervlakkig blijven, mezelf rustig houden en geen situaties en dingen opzoeken die mij kunnen triggeren. Ik heb dus geen advies voor jou 😄.
[quote=helena2 post_id=31515874 t

Oh :) toevallig!
Wat vind jij van deze therapie, als deze goed gegeven wordt?
Dat is vlakbij een bekend iets zeg maar. Ik snap dat jij dat niet kent. Haal je quote maar weg nu want je bent heel herkenbaar nu met je naam en locatie.
@ Renée soms is het inderdaad meer helpend om gewoon te leven en je leven zo in te delen dat het neutraal is.
Ik begrijp precies wat je bedoeld.
In mijn geval heeft het totaal niet geholpen om oud zeer naar boven te krijgen en erachter te komen dat ik vroeger slecht behandeld ben door mijn ouders bijvoorbeeld.
Want hierdoor kan ik ze nu bijna niet meer zien (zonder spanningsklachten) terwijl ik helemaal niet in het verleden wil blijven hangen.
Ik voelde me echt beter voordat ik therapie had.
@ Renee hij is weg :) . Was het dezelfde locatie?
Eviva1983 schreef:
13-06-2020 10:17
Ik dacht steeds dat het wel aan mij zou liggen omdat zij de experts zijn.
Wat fijn dat je nu echt gezien wordt!
Wat is precies derde lijn? En wanneer kun je doorverwezen worden daarheen?
Alles is standaard inderdaad, ze lezen het nog net niet op.

Zal ik je even DM’en? :)
Ik vind het geweldig. Maar het is best moeilijk. Om goed te doen en vol te houden, zowel voor de client als voor de hulpverlener. Hier is veel intervisie en supervisie voor nodig. En dit kun je niet vangen in protocollen, dat is echt idioot. Het is juist maatwerk. En heel erg veel oefenen en doen. Het is wat ze noemen een experientiele therapie: dus je gaat dingen doen om te ervaren (experience), op gevoelsniveau dus. Niet om er alleen over te praten. En dan bedoel ik niet alleen ervaren van negatieve emoties zoals haat, maar ook verdriet, blijdschap, opluchting ed. Ik worstel soms ook als therapeut, maar ik vind het juist heel erg waardevol om dat samen met de client te doen. Samen uitzoeken wat nu maakt dat iemand zich zo voelt en daar dan oplossingen voor te zoeken.

Maar als ik jouw bericht lees, dan vind ik het echt heel erg dat je na zoveel doorzetten, proberen, opvolgen van advies, nu nog het gevoel hebt niks verder te zijn. En dan toch nog twijfelt of je het wel kan zeggen. Het gaat om jou. Het is jouw leven. Jij mag hierin beslissingen nemen die jij wil, ook al weet je niet of de ander het ermee eens is of niet.
OohBoy schreef:
13-06-2020 10:34
Zal ik je even DM’en? :)
Yes please
helena2 schreef:
13-06-2020 10:34
Ik vind het geweldig. Maar het is best moeilijk. Om goed te doen en vol te houden, zowel voor de client als voor de hulpverlener. Hier is veel intervisie en supervisie voor nodig. En dit kun je niet vangen in protocollen, dat is echt idioot. Het is juist maatwerk. En heel erg veel oefenen en doen. Het is wat ze noemen een experientiele therapie: dus je gaat dingen doen om te ervaren (experience), op gevoelsniveau dus. Niet om er alleen over te praten. En dan bedoel ik niet alleen ervaren van negatieve emoties zoals haat, maar ook verdriet, blijdschap, opluchting ed. Ik worstel soms ook als therapeut, maar ik vind het juist heel erg waardevol om dat samen met de client te doen. Samen uitzoeken wat nu maakt dat iemand zich zo voelt en daar dan oplossingen voor te zoeken.

Maar als ik jouw bericht lees, dan vind ik het echt heel erg dat je na zoveel doorzetten, proberen, opvolgen van advies, nu nog het gevoel hebt niks verder te zijn. En dan toch nog twijfelt of je het wel kan zeggen. Het gaat om jou. Het is jouw leven. Jij mag hierin beslissingen nemen die jij wil, ook al weet je niet of de ander het ermee eens is of niet.
Ik denk dat het inderdaad een goede therapie kan zijn als er een goede klik is en het wordt op een juiste manier gegeven.
Het is ook erg behulpzaam om erachter te komen welke schema's je hebt en de patronen waarin je bent vastgelopen.
Wat dat betreft is het erg verhelderend.
Zelf ben ik na 2 jaar niet verder gekomen dan inzicht in mijn schema's en het besef hoe de schema's zijn ontstaan.
Verder veel te weinig handvaten hoe de patronen om te buigen en weinig concrete opdrachten of feedback

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven