Leuke weetjes
vrijdag 12 juni 2020 om 22:51
Ik ben een pdf'je van het onderwijsmuseum aan het lezen en daar staat:
"Schrijven met de rechterhand vereiste een goede lichtval van links. Vandaar dat de ramen, vanuit de leerlingen gezien, aan de linkerkant
zaten."
En inderdaad bij mijn lagere school was het ook zo. Is verder natuurlijk logisch, maar zijn niet zo gauw dingen waar je bij stilstaat.
Zaten bij jullie de ramen ook aan de linker kant?
"Schrijven met de rechterhand vereiste een goede lichtval van links. Vandaar dat de ramen, vanuit de leerlingen gezien, aan de linkerkant
zaten."
En inderdaad bij mijn lagere school was het ook zo. Is verder natuurlijk logisch, maar zijn niet zo gauw dingen waar je bij stilstaat.
Zaten bij jullie de ramen ook aan de linker kant?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
zondag 14 juni 2020 om 21:45
Dat heb ik ook gelezen. Maar ik heb er nog niet achter kunnen komen wat ze dan kunnen met die kennis oftewel hoe ze zichzelf dan kunnen beschermen
don't watch the movie, read the book
zondag 14 juni 2020 om 21:47
Bij gras weet ik het niet maar er zijn planten die als ze bepaalde stofjes van buurplanten oppikken die vrijkomen bij vraat, zelf gaan investeren in toxines. Hierdoor kunnen rupsen e.d. Ze dan niet meer eten. En de plant doet dit niet altijd omdat het duur is om te produceren en dus erg ten koste van groei gaat.WildeMimosa schreef: ↑14-06-2020 21:45Dat heb ik ook gelezen. Maar ik heb er nog niet achter kunnen komen wat ze dan kunnen met die kennis oftewel hoe ze zichzelf dan kunnen beschermen
zondag 14 juni 2020 om 21:47
Snel bukken?WildeMimosa schreef: ↑14-06-2020 21:45Dat heb ik ook gelezen. Maar ik heb er nog niet achter kunnen komen wat ze dan kunnen met die kennis oftewel hoe ze zichzelf dan kunnen beschermen
zondag 14 juni 2020 om 21:48
Als je wil bakken met soda, moet er vooral iets zuurs bij om koolzuurgas te doen ontstaan, zodat je gebak rijst
zondag 14 juni 2020 om 21:50
En nog eentje in die categorie : zeeanemonen zijn onsterfelijk. Zolang ze niet opgegeten of uit het water gehaald worden kunnen ze eeuwig in leven blijven.Ugli schreef: ↑14-06-2020 19:42
Nog eentje: Normaal veroudert het DNA met elke celdeling. We kunnen dit al stoppen en cellen eeuwig laten leven. Jammer wel dat die cellen dan kankercellen heten. Er bestaat een onsterfelijke cellijn (HeLa, vernoemd naar de eigenaresse) die al sinds de jaren 50 aan het delen is en populair is om te gebruiken in onderzoek. De cellen komen van eigenaresse, Helena, die leed aan baarmoederhalskanker en daar uiteindelijk ook aan overleden is. Nog een hele ruzie geworden toen de familie er achter kwam dat die cellen gebruikt werden.
zondag 14 juni 2020 om 21:50
Dankjewel voor dit antwoord. Klinkt logischboontje89 schreef: ↑14-06-2020 21:47Bij gras weet ik het niet maar er zijn planten die als ze bepaalde stofjes van buurplanten oppikken die vrijkomen bij vraat, zelf gaan investeren in toxines. Hierdoor kunnen rupsen e.d. Ze dan niet meer eten. En de plant doet dit niet altijd omdat het duur is om te produceren en dus erg ten koste van groei gaat.
zondag 14 juni 2020 om 22:05
Ja klopt, ze maken dan stofjes om zichzelf vies of giftig te maken en stofjes om zichzelf snel te herstellen en de boodschap verder over te brengen. Sommige planten maken stofjes die insecteneters aan trekken om hun belagers op te eten, bijvoorbeeld lieveheersbeestjes.
Er is ook een kwalsoort die zichzelf steeds opnieuw kan resetten naar babyfase en op die manier in principe eeuwig kan leven.
Er is ook een kwalsoort die zichzelf steeds opnieuw kan resetten naar babyfase en op die manier in principe eeuwig kan leven.
zondag 14 juni 2020 om 22:38
Het buurmanmysterie zal wel over een ander topic gaan.
Wat je eerder postte over Zeeman en Wibra, wist ik ook niet. Bij Zeeman dacht ik dat de naam iets was van, "het schip met veel waar is weer binnen". Net zoiets als Xenos = vreemdeling = spullen uit den vreemde.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
zondag 14 juni 2020 om 23:57
De Rabobank is ontstaan vanuit de Raffeissen bank en de Boerenleen bank, vandaar ook de naam (Ra - Bo bank).
Charles Darwin was verschrikkelijk racistisch. Ook had hij hoogstwaarschijnlijk autisme, wat verklaart waarom hij zo gruwelijk lang over de snavels van vogels kon bakkeleien en daar natuurlijke selectie uit brouwde.
Charles Darwin was verschrikkelijk racistisch. Ook had hij hoogstwaarschijnlijk autisme, wat verklaart waarom hij zo gruwelijk lang over de snavels van vogels kon bakkeleien en daar natuurlijke selectie uit brouwde.
maandag 15 juni 2020 om 02:08
En sommige algen die elkaar hebben gewaarschuwd dat er (algen etende) watervlooien zijn vormen dan samen een soort klonten die minder makkelijk op te eten zijn door die vlooien :-dWildeMimosa schreef: ↑14-06-2020 21:45Dat heb ik ook gelezen. Maar ik heb er nog niet achter kunnen komen wat ze dan kunnen met die kennis oftewel hoe ze zichzelf dan kunnen beschermen
Wat heb jij een boel leuke weetjes Ugli! Die van de muilezel kende ik nog niet.
maandag 15 juni 2020 om 07:26
Het spel Set is bedacht door een onderzoeker op het gebied van populatiegenetica.
https://www.999games.nl/nieuws/het-ontstaan-van-set
https://www.999games.nl/nieuws/het-ontstaan-van-set
maandag 15 juni 2020 om 10:13
Dank je haha. Ik ben een sucker voor bar-onnuttige weetjes. Hoofd als een vergiet maar de weetjes blijven hangen.
Een computer bug heet een bug omdat vroeger de leidingen van (de voorlopers van) computers holle buizen waren. Daar kon soms een beestje in kruipen en je (voorloper van) computer over de zeik mee helpen; dan had je dus last van een bug.
Spam (van spam mail) heet spam naar het ingeblikte blikje vlees (ook wel bekend als Smac hier) omdat Monthy Python er ooit een keer een sketch over gemaakt heeft.
Computer mensen zijn sowieso fan van Monty Python: De computer taal Python is vernoemd naar Monty Python en menig informatief boek over Python zit dan ook vol Monty Python verwijzingen.
Als je aan het programmeren bent en je bent bezig met een experiment of proof of concept, boeit het veelal niet wat je code doet en zijn wegwerp-niets-zeggende-namen prima. Hiervoor wordt zeer vaak het woord Foobar gebruikt. Dat komt van de militaire benaming FUBAR, wat staat voor Fucked Up Beyond All Recognition en ook wel wordt gebruikt om machinerie of personen die zwaar verminkt zijn aan te duiden. Je ziet bijvoorbeeld weleens een functie Foobar die Foobar + Foobar doet, Foobars telt, Foobars print of misschien wel een mooi text bestand maakt vol met Foobar.
maandag 15 juni 2020 om 10:32
Tijdens het filmen van Django Unchained, legde Leonardo DiCaprio de opnames stil omdat hij best wel moeite had met racistische taal die hij moest uitslaan, Samuel L Jackson nam hem toen even apart en zei : ''motherfucker dit is gewoon een normale dinsdag voor ons''
ook raakte Leonardo tijdens het filmen van een scène gewond aan zijn hand. Hij sloeg te hard op de tafel waardoor hij een stuk glas brak met zijn hand. Ondanks het bloed en de pijn, bleef DiCaprio in zijn rol en verwerkte zelfs zijn bebloede hand in de scène door het in het gezicht te smeren van Kerry Washington. Dit stuk in de film is dus geheel geïmproviseerd door Leonardo DiCaprio zelf.
In 1984 hoorde Steven Tyler (zanger van Aerosmith) een oud nummer van de band op de radio, die hij totaal niet herkende. hij suggereerde tegen de andere leden om er een cover van te maken, waarop Joe perry zei : ''dat zijn wij gek!"
Mel Blanc de stem van bugs bunny, raakte door een zwaar auto-ongeluk in coma, na veel mislukte pogingen om hem aan het praten te krijgen, zei de dokter uiteindelijk : bugs, kan je me horen?
waarop Mel met de stem van Bugs zei : whatsup doc
ook raakte Leonardo tijdens het filmen van een scène gewond aan zijn hand. Hij sloeg te hard op de tafel waardoor hij een stuk glas brak met zijn hand. Ondanks het bloed en de pijn, bleef DiCaprio in zijn rol en verwerkte zelfs zijn bebloede hand in de scène door het in het gezicht te smeren van Kerry Washington. Dit stuk in de film is dus geheel geïmproviseerd door Leonardo DiCaprio zelf.
In 1984 hoorde Steven Tyler (zanger van Aerosmith) een oud nummer van de band op de radio, die hij totaal niet herkende. hij suggereerde tegen de andere leden om er een cover van te maken, waarop Joe perry zei : ''dat zijn wij gek!"
Mel Blanc de stem van bugs bunny, raakte door een zwaar auto-ongeluk in coma, na veel mislukte pogingen om hem aan het praten te krijgen, zei de dokter uiteindelijk : bugs, kan je me horen?
waarop Mel met de stem van Bugs zei : whatsup doc
Relax we're all crazy, it's not a competition
maandag 15 juni 2020 om 17:17
Blauwe ogen zijn blauw omdat het bruine pigment ontbreekt. Het is de default iris kleur zeg maar. Bij albinisme ontbreekt óók het blauwe pigment en krijg je de kleur van bloedvaatjes: Rood dus.
In dieren is het normaal om de helft van je chromosoom aantal in je voortplantingscellen te hebben zitten. Chromosomen bestaan namelijk in paartjes, chromosoom bestaat dus 2 keer, 1 gekregen van mamma en 1 van pappa en in je voortplantingscellen zit 1 van dat paartje in de ei - of zaadcel. Dat is handig, want als je dan een baby maakt krijg je 2x de helft van mamma en pappa en heb je dus weer het volledige aantal chromosomen. Dit noemen we diploïde organismen (di van twee). Beide chromosomen dienen van dezelfde soort te komen, anders krijg je muilezel en liger taferelen (heb ik al eerder benoemd). En als je per ongeluk eindigt met 3 chromosomen per paartje, krijg je zoiets als het Down syndroom (bij dit syndroom bestaan er 3 chromosomen van chromosoom 22, triploïdie genoemd) als je mazzel hebt, maar meestal ga je gewoon hartstikke dood.
Planten zijn raar, daar gaat die regel niet persé op. Koolzaad, raapzaad en kool zijn daar een goed voorbeeld van. Als je raapzaad en kool namelijk kruist, krijg je koolzaad. Een hybride dus, die in het dierenrijk veelal steriel hoort te zijn. Maar koolzaad is géén diploïd. Koolzaad gapt de chromosomen PAAR van raapzaad én van kool, en heeft dus 4 chromosomen van 1 type in zijn cellen zitten: Koolzaad is hierme tetraploïd (tetra van 4). Dankzij die jatmanouvre kan koolzaad zich gewoon voortplanten en je kunt je voorstellen dat je op die manier nog veel gekkere dingen kunt brouwen als je dan vrolijk door blijft kruisen (3 paartjes - triploïdie, 6 paartjes hexploïdie, 8 paartjes - octoploïdie).
Misschien een iets te in depth weetje, maar moraal is PLANTEN ZIJN GEWOON RAAR, ze kunnen in plaats van paartjes van 2 paartjes van wel 8 chromosomen hebben door een beetje gek kruisen, DAT IS RAAR. Bij dieren krijg je dit nooit voor elkaar, zie het Down syndroom voorbeeld. Ikzelf vind dit soort dingen leuk, misschien ben ik zelf wel gewoon raar. :')
In dieren is het normaal om de helft van je chromosoom aantal in je voortplantingscellen te hebben zitten. Chromosomen bestaan namelijk in paartjes, chromosoom bestaat dus 2 keer, 1 gekregen van mamma en 1 van pappa en in je voortplantingscellen zit 1 van dat paartje in de ei - of zaadcel. Dat is handig, want als je dan een baby maakt krijg je 2x de helft van mamma en pappa en heb je dus weer het volledige aantal chromosomen. Dit noemen we diploïde organismen (di van twee). Beide chromosomen dienen van dezelfde soort te komen, anders krijg je muilezel en liger taferelen (heb ik al eerder benoemd). En als je per ongeluk eindigt met 3 chromosomen per paartje, krijg je zoiets als het Down syndroom (bij dit syndroom bestaan er 3 chromosomen van chromosoom 22, triploïdie genoemd) als je mazzel hebt, maar meestal ga je gewoon hartstikke dood.
Planten zijn raar, daar gaat die regel niet persé op. Koolzaad, raapzaad en kool zijn daar een goed voorbeeld van. Als je raapzaad en kool namelijk kruist, krijg je koolzaad. Een hybride dus, die in het dierenrijk veelal steriel hoort te zijn. Maar koolzaad is géén diploïd. Koolzaad gapt de chromosomen PAAR van raapzaad én van kool, en heeft dus 4 chromosomen van 1 type in zijn cellen zitten: Koolzaad is hierme tetraploïd (tetra van 4). Dankzij die jatmanouvre kan koolzaad zich gewoon voortplanten en je kunt je voorstellen dat je op die manier nog veel gekkere dingen kunt brouwen als je dan vrolijk door blijft kruisen (3 paartjes - triploïdie, 6 paartjes hexploïdie, 8 paartjes - octoploïdie).
Misschien een iets te in depth weetje, maar moraal is PLANTEN ZIJN GEWOON RAAR, ze kunnen in plaats van paartjes van 2 paartjes van wel 8 chromosomen hebben door een beetje gek kruisen, DAT IS RAAR. Bij dieren krijg je dit nooit voor elkaar, zie het Down syndroom voorbeeld. Ikzelf vind dit soort dingen leuk, misschien ben ik zelf wel gewoon raar. :')
maandag 15 juni 2020 om 19:41
Airecolette1 schreef: ↑15-06-2020 18:56Jemig, er is blijkbaar zoveel waar ik het bestáán niet af weet...![]()
maandag 15 juni 2020 om 21:21
Dat is juist leuk, dingen lezen die je al weet is niks aan.Airecolette1 schreef: ↑15-06-2020 18:56Jemig, er is blijkbaar zoveel waar ik het bestáán niet af weet...![]()
Nog een: Voetbalvissen (beter bekend als angler fish, die dingen met een lantaarntje op hun voorhoofd) leven in de diepzee. Het is nogal een eenzaam gedoetje daar beneden, dus een partner vinden is nogal lastig. Als een mannetje dan eindelijk een vrouwtje heeft gevonden, groeit hij aan haar vast als een en leeft zo verder als een soort parasitair spermazakje. Handig voor het vrouwtje, want die kan zo lekker makkelijk babies maken.
maandag 15 juni 2020 om 22:56
Ik twijfel tussenUgli schreef: ↑15-06-2020 21:21Dat is juist leuk, dingen lezen die je al weet is niks aan.
Nog een: Voetbalvissen (beter bekend als angler fish, die dingen met een lantaarntje op hun voorhoofd) leven in de diepzee. Het is nogal een eenzaam gedoetje daar beneden, dus een partner vinden is nogal lastig. Als een mannetje dan eindelijk een vrouwtje heeft gevonden, groeit hij aan haar vast als een en leeft zo verder als een soort parasitair spermazakje. Handig voor het vrouwtje, want die kan zo lekker makkelijk babies maken.
maandag 15 juni 2020 om 23:02
Water van 4 graden is het zwaarst.
In de zomer warmt de bovenste laag van het water in bijvoorbeeld een meertje op, daarom is het fijn om te zwemmen in de bovenlaag. Soms voel je dieper naar beneden dat het kouder is. Vaak is het in diepe meren een eind naar beneden een erg eind kouder. Het warme water drijft op het koude water, zoals warme lucht ook opstijgt.
Maar, in de winter ligt het ijs wel bovenop. Onderin overwinteren de kikkers en vissen, want daar is het het warmst.
Na een zomer is er dus een laag warm water bovenop. Het begint af te koelen in de herfst. Net zo lang tot het 4 graden is, dan mixt alles door elkaar. Vanaf dat moment koelt het bovenaan het meest af en onstaat van bovenaf het ijs.
In de zomer warmt de bovenste laag van het water in bijvoorbeeld een meertje op, daarom is het fijn om te zwemmen in de bovenlaag. Soms voel je dieper naar beneden dat het kouder is. Vaak is het in diepe meren een eind naar beneden een erg eind kouder. Het warme water drijft op het koude water, zoals warme lucht ook opstijgt.
Maar, in de winter ligt het ijs wel bovenop. Onderin overwinteren de kikkers en vissen, want daar is het het warmst.
Na een zomer is er dus een laag warm water bovenop. Het begint af te koelen in de herfst. Net zo lang tot het 4 graden is, dan mixt alles door elkaar. Vanaf dat moment koelt het bovenaan het meest af en onstaat van bovenaf het ijs.
maandag 15 juni 2020 om 23:31
4 graden, grappig!
Nog iets over water: Het kookpunt van water is 100 graden. Dan gaat het koken en veranderen in een gas. Maar het is mogelijk om water warmer dan 100 graden te laten worden zonder het te laten koken. Dit heet boiling retardation oftewel super heating. Het heeft iets te maken met druk in een afgesloten ruimte en je kan het voor elkaar krijgen in o.a. een magnetron. Het water bestaat dan als vloeistof boven 100 graden en zit in een soort equilibrium. Het jammere is dat je dat equilibrium heel makkelijk kunt verstoren door iets te hard je bekertje hete water te bewegen of te stoten. Als je dat doet, gaat het water spontaan koken maar dan vliegt het door de reactie alle kanten uit (lees: Geen aanrader als je huidje je lief is
).
Nog iets over water: Het kookpunt van water is 100 graden. Dan gaat het koken en veranderen in een gas. Maar het is mogelijk om water warmer dan 100 graden te laten worden zonder het te laten koken. Dit heet boiling retardation oftewel super heating. Het heeft iets te maken met druk in een afgesloten ruimte en je kan het voor elkaar krijgen in o.a. een magnetron. Het water bestaat dan als vloeistof boven 100 graden en zit in een soort equilibrium. Het jammere is dat je dat equilibrium heel makkelijk kunt verstoren door iets te hard je bekertje hete water te bewegen of te stoten. Als je dat doet, gaat het water spontaan koken maar dan vliegt het door de reactie alle kanten uit (lees: Geen aanrader als je huidje je lief is
maandag 15 juni 2020 om 23:33
dinsdag 16 juni 2020 om 00:00
Dit zal dan ook wel de reden zijn waarom konijnen geen gemaaid gras mogen gevoerd krijgen. Dit is giftig voor ze, krijgen ze gas van in hun maag en darmen en kunnen ze zelfs aan dood gaan.Ugli schreef: ↑14-06-2020 22:05Ja klopt, ze maken dan stofjes om zichzelf vies of giftig te maken en stofjes om zichzelf snel te herstellen en de boodschap verder over te brengen. Sommige planten maken stofjes die insecteneters aan trekken om hun belagers op te eten, bijvoorbeeld lieveheersbeestjes.
dinsdag 16 juni 2020 om 06:33