Werk & Studie alle pijlers

Huismama blijven of weer aan het werk?

04-06-2020 16:46 642 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Zie titel. Ik zit behoorlijk in dubio, allebei de opties hebben voor- en nadelen en ik zou graag horen wat jullie in mijn situatie zouden doen :).

Per 1 mei 2019 ben ik bij mijn vorige werkgever gestopt, omdat ik fulltime voor mijn dochtertje wilde zorgen (toen 4 maanden). Ik werkte 4 dagen (mijn functie kan eigk nergens in minder dagen, vacatures zijn ook altijd voor fulltime) en mijn vriend 5, omdat zijn werk ook niet goed parttime kan. Onze relatie liep niet goed op dat moment, door alle werkstress, net verhuisd, ik nog hormonaal en we waren net ouders geworden. Om voor wat rust in de tent te zorgen ben ik toen vrij radicaal gestopt.

Al na een paar weken dat ik thuis was ging de zon weer schijnen bij ons, en twee maanden later was ik tot ons geluk alweer zwanger van de tweede. Omdat zwanger solliciteren helemaal lastig is, en het thuis nu lekker op rolletjes liep, spraken we af dat ik gedurende de zwangerschap nog thuis zou blijven als huismama.

Inmiddels is ons tweede kindje 2 maanden en zit ik te twijfelen om weer te gaan solliciteren.

De pluspunten: mijn kleine wereldje wordt weer groter, meer inkomen (we komen nu net rond, maar dat is voorlopig geen probleem door een grote financiele buffer), mijn vriend krijgt quality time tijdens zijn papa dag, geen gapend groot gat in mijn CV straks en ik heb weer tijd om iets anders te zijn dan ‘mama’.

De nadelen: kindjes moeten 2 dagen naar de opvang, ik moet een simpelere baan zoeken omdat ik maar parttime wil werken, wie weet hoe lang het duuer voordat ik ergens word aangenomen en ik ben vooral bang dat we het dan misschien wel weer te druk krijgen als gezin. Het zijn niet voor niets de tropenjaren, maar die kom ik natuurlijk het liefst zo goed mogelijk door.

Mijn vriend ziet het liefst dat ik nog een jaar thuis blijf bij de kids, zodat de jongste al wat groter is als ze naar de opvang gaat en zodat hij zich nog kan focussen op zijn carrière. Ook geeft het veel rust als alles thuis geregeld is. Maar ik heb in mijn hoofd om wel weer te gaan werken, ook omdat ik bang ben dat de drempel steeds hoger wordt om weer te beginnen en het steeds moeilijker zal zijn een leuke baan te vinden als ik er nog langer uit ben geweest.

Ik weet dat dit een mega luxe positie is waar we in zitten, maar blijf er toch over tobben. Wat zouden jullie doen? Zijn jullie team Werkende mama of Thuisblijfmama in mijn geval? Dankjewel :-D
vrijenblij20220 schreef:
18-06-2020 09:45
Waarom blijf je hier zo over door zeuren. Er zijn tegenwoordig veel meer mannen die part time werken dan vroeger en stellen die werk en zorg ongeveer 50/50 verdelen. Er is al veel verandert. Er zijn nu ook mannen die volledig thuis blijven en dat de vrouw fulltime werkt. Dat zag je vroeger bijna nooit. Er zijn ook mannen die helemaal niet partime willen werken en daar is niks mis mee als je daar beiden achter staat. Mensen maken keuzes wat voor hen het beste werkt en blijkt dat niet zo te zijn dan kunnen er nog dingen aangepast worden.
Zeuren nog wel.

Het klopt niet wat je zegt. Het komt echt heel weinig voor dat een vader bewust stopt met werken en de moeder fulltime werkt. Vaders gaan gemiddeld juist meer werken als er kinderen komen. Maar 11% van de mannen tussen de 25 en 54 jaar werkt in deeltijd.

Veel vaders willen wel minder werken, maar het kan in veel gevallen niet, omdat hun vrouw niet of heel weinig werkt. Of hun werkgever is er niet voor te porren. Helaas is er voor heel veel vaders geen keuzevrijheid wanneer ze meer tijd willen besteden met hun kinderen.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
18-06-2020 09:58
Zeuren nog wel.

Het klopt niet wat je zegt. Het komt echt heel weinig voor dat een vader bewust stopt met werken en de moeder fulltime werkt. Vaders gaan gemiddeld juist meer werken als er kinderen komen. Maar 11% van de mannen tussen de 25 en 54 jaar werkt in deeltijd.

Veel vaders willen wel minder werken, maar het kan in veel gevallen niet, omdat hun vrouw niet of heel weinig werkt. Of hun werkgever is er niet voor te porren. Helaas is er voor heel veel vaders geen keuzevrijheid wanneer ze meer tijd willen besteden met hun kinderen.
Ik blijf erbij dat er al veel verandert is vergeleken met vroeger maar jij blijft maar steeds dezelfde plaat afriedelen.
vrijenblij20220 schreef:
18-06-2020 08:44
Ik schreef enkele voordelen op die het met zich mee bracht want ik zag bij andere mensen wel degelijk gehaast en gestress. Dat hebben wij zelf inderdaad gelukkig niet ervaren. Van vriendinnen hoorde ik ook vaak dat ze liever thuis waren gebleven maar dat het financieel niet kon. Ook hier lees je vaak dat veel vrouwen er moeite mee hebben en zelfs stress ervaren om alle ballen hoog te houden. Zo'n leven wilden wij dus niet en daar hebben we nooit spijt van gehad.

Hoe gek om je mening te baseren op ervaringen van anderen. Als je het niet probeert weet je niet hoe het voor jou zou zijn geweest.

Weinig zinvol om hier dan steeds te posten dat je de stress en de drukte (die je nooit ervaren hebt) niet wilde. Daarbij ook steeds verkondigd dat het drukte en stress geeft, als feit en niet als mening.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
18-06-2020 10:15
Hoe gek om je mening te baseren op ervaringen van anderen. Als je het niet probeert weet je niet hoe het voor jou zou zijn geweest.

Weinig zinvol om hier dan steeds te posten dat je de stress en de drukte (die je nooit ervaren hebt) niet wilde. Daarbij ook steeds verkondigd dat het drukte en stress geeft, als feit en niet als mening.
Wij hebben het inderdaad nooit geprobeerd omdat zowel mijn man als ik deze verdeling ideaal vonden. Ik ken mezelf veel te goed dat ik me niet fijn voel met veel verplichtingen en alles op uur en tijd. Zorgen dat kind op tijd op school is, daarna werken en dan weer zorgen dat kind weer op tijd opgehaald wordt etc. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen maar ik voel me niet goed in een strak ritme.
Alle reacties Link kopieren
Als het financieel kan zou ik lekker thuis blijven heerlijk! Lekker genieten van de vrijheid en van jouw kindjes. Werken kun je later ook nog wel. Als ik het financieel kon had ik het ook gedaan, maar helaas heb ik het geld echt nodig. Ik ga dus drie dagen per week werken. Dat is ook nog wel te doen, maar zou liever ook lekker thuis blijven.
Yasinaa schreef:
18-06-2020 10:45
Als het financieel kan zou ik lekker thuis blijven heerlijk! Lekker genieten van de vrijheid en van jouw kindjes.

Maar welke vrijheid dan? Overgeleverd zijn aan de inkomenspositie van je partner? Dat is toch een schijnvrijheid. Ongelooflijk bijna dat mensen anno 2020 nog steeds zo denken.
Alsof een leven thuis met kinderen ook echt zo vrij is. Ik vind het enorm beperkend en voel me veel vrijer als ik er nog andere dingen naast doe.
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
18-06-2020 09:45
Waarom blijf je hier zo over door zeuren. Er zijn tegenwoordig veel meer mannen die part time werken dan vroeger en stellen die werk en zorg ongeveer 50/50 verdelen. Er is al veel verandert. Er zijn nu ook mannen die volledig thuis blijven en dat de vrouw fulltime werkt. Dat zag je vroeger bijna nooit. Er zijn ook mannen die helemaal niet partime willen werken en daar is niks mis mee als je daar beiden achter staat. Mensen maken keuzes wat voor hen het beste werkt en blijkt dat niet zo te zijn dan kunnen er nog dingen aangepast worden.
Zeuren? Mannen die volledig thuis blijven en dat de vrouw fulltime werkt zie je nog steeds bijna nooit. Ik ken in mijn omgeving 1 stel waarbij dat zo is en dat is omdat de man arbeidsongeschikt is. De werk/zorg verdeling is nog steeds enorm scheef in Nederland en is de laatste 10 jaar ook niet echt verbeterd.
Yasinaa schreef:
18-06-2020 10:45
Als het financieel kan zou ik lekker thuis blijven heerlijk! Lekker genieten van de vrijheid en van jouw kindjes. Werken kun je later ook nog wel. Als ik het financieel kon had ik het ook gedaan, maar helaas heb ik het geld echt nodig. Ik ga dus drie dagen per week werken. Dat is ook nog wel te doen, maar zou liever ook lekker thuis blijven.
En je man? Wat wil die?
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
18-06-2020 09:37
Maar voor vaders is het meestal geen mogelijkheid. Die moeten in de meeste gevallen gewoon ft werken, omdat er nu eenmaal geld binnen moet komen.

Ik blijf het gek vinden dat die keuzevrijheid er alleen voor moeders lijkt te zijn, om thuis te blijven. Waar blijft de emancipatie van de man?
Die keuzevrijheid moet natuurlijk ook voor mannen gelden. Van mij mogen ze. Mijn eigen man mag ook gewoon stoppen met zijn baan.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
18-06-2020 11:40
Alsof een leven thuis met kinderen ook echt zo vrij is. Ik vind het enorm beperkend en voel me veel vrijer als ik er nog andere dingen naast doe.
Jij wel. Een ander niet.
TanteOlivia schreef:
18-06-2020 11:40
Alsof een leven thuis met kinderen ook echt zo vrij is. Ik vind het enorm beperkend en voel me veel vrijer als ik er nog andere dingen naast doe.

Ik ook, maar dat dat niet voor een ander geldt, kan ik me nog wel voorstellen. Maar dat je jezelf willens en wetens financieel afhankelijk maakt van een ander, terwijl dat niet hoeft? Nee, daar kan ik op geen enkele manier bij met mijn hoofd.
vrijenblij20220 schreef:
18-06-2020 10:04
Ik blijf erbij dat er al veel verandert is vergeleken met vroeger maar jij blijft maar steeds dezelfde plaat afriedelen.
Ze benoemt gewoon de feiten. Hartstikke gelijk heeft ze.
Yasinaa schreef:
18-06-2020 10:45
Als het financieel kan zou ik lekker thuis blijven heerlijk! Lekker genieten van de vrijheid en van jouw kindjes. Werken kun je later ook nog wel. Als ik het financieel kon had ik het ook gedaan, maar helaas heb ik het geld echt nodig. Ik ga dus drie dagen per week werken. Dat is ook nog wel te doen, maar zou liever ook lekker thuis blijven.
Zelf kan ik me gewoon niet voorstellen dat ik zo'n saaie en ongeïnspireerde muts zou zijn die 5 dagen in de week thuis blijft met de kinderen. Intellectuele armoede als je het mij vraagt. Dat staat eigenlijk nog los van het geld wat ik ermee verdien.
Andersom schreef:
17-06-2020 21:33
Dat kan natuurlijk. Gelukkig begrijp jij wel dat jouw stress niet betekent dat iedereen automatisch diezelfde stress ervaart.

Het gekke is dat heel veel mensen die hier altijd over stress posten het niet eens geprobeerd hebben en dus ook niet weten waar ze het over hebben. Ze stoppen direct na de geboorte met werken, omdat ze geen stress willen. Welke stress kun je hebben als je het nooit probeert?
Dat valt mij ook op. Bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
20-06-2020 08:40
Zelf kan ik me gewoon niet voorstellen dat ik zo'n saaie en ongeïnspireerde muts zou zijn die 5 dagen in de week thuis blijft met de kinderen. Intellectuele armoede als je het mij vraagt. Dat staat eigenlijk nog los van het geld wat ik ermee verdien.
Waarom nou weer zo denigrerend? Misschien haalt zo iemand haar inspiratie wel uit andere dingen en doet ze naast het zorgen voor de kinderen genoeg wat niet saai is, of wat zij niet saai vindt. Mijn keuze zou het ook niet zijn, maar ik heb wel eens een tijdje noodgedwongen thuisgezeten en toen deed ik een opleiding en had ik genoeg hobby’s en contacten. Niks mis mee, ook niet als je dat niet doet.
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
20-06-2020 08:40
Zelf kan ik me gewoon niet voorstellen dat ik zo'n saaie en ongeïnspireerde muts zou zijn die 5 dagen in de week thuis blijft met de kinderen. Intellectuele armoede als je het mij vraagt. Dat staat eigenlijk nog los van het geld wat ik ermee verdien.
Jij gelooft dus dat je een saaie ongeïnspireerde muts wordt als je thuis blijft, dat kan. Anderen ontplooien zich op een andere manier dan jij en kunnen zich blijkbaar wel ontplooien thuis met 5 kinderen.

Ik vind het gewoon niet zo aardig, dat de maat nemen en vooroordelen over en weer. Of het nou om niet eens zelf ervaren stress of niet zelf ervaren saaie mutserigheid gaat.
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
20-06-2020 08:43
Dat valt mij ook op. Bijzonder.
Heb je zelf wel ervaren hoe het is als je thuis blijft met 5 kinderen dan?
pamelacourson schreef:
20-06-2020 08:46
Waarom nou weer zo denigrerend? Misschien haalt zo iemand haar inspiratie wel uit andere dingen en doet ze naast het zorgen voor de kinderen genoeg wat niet saai is, of wat zij niet saai vindt. Mijn keuze zou het ook niet zijn, maar ik heb wel eens een tijdje noodgedwongen thuisgezeten en toen deed ik een opleiding en had ik genoeg hobby’s en contacten. Niks mis mee, ook niet als je dat niet doet.
Ach, ik heb ook een tijdje noodgedwongen thuis gezeten. Heb toen ook een opleiding, cursus en noem maar op gedaan. Voor de meeste huismoeders, die hele jaren achter mekaar alleen maar moederen, geldt dat echter niet. Die doen geen interessante opleidingen of vrijwilligerswerk ernaast. Het is, over het algemeen, wel degelijk een bepaald type vrouw dat zich zo makkelijk schikt in een rol als niet-werkende moeder. En dat is niet het type vrouw dat ik zou willen zijn, als ik op het schoolplein om me heen kijk. Heerlijk om mijn vriend na een dag werken uit te horen over zij de ingewikkeldheden op zijn werk. En andersom vindt hij het leuk om over mijn werk te horen. En niet alleen maar over tante Bep die even langskwam, de koelkast die goed schoongemaakt is, of dat ik voor de 4e keer Frozen heb gekeken met de kids.
Mevrouw75 schreef:
20-06-2020 08:52
Heb je zelf wel ervaren hoe het is als je thuis blijft met 5 kinderen dan?
Nee, maar gelukkig maakt dat ook geen ene drol uit.

5 kinderen zou ik trouwens sowieso niet willen. Zou het ook niemand aanraden. Vreselijk.
Mevrouw75 schreef:
20-06-2020 08:52
Heb je zelf wel ervaren hoe het is als je thuis blijft met 5 kinderen dan?

Niet met vijf maar wel met drie kinderen. Ik weet hoe het is, zal ook nooit iemand mutserigheid verwijten die wel thuis blijft. Ik kan alleen heel slecht tegen de verhalen dat ze thuis blijven om stress en drukte die nooit ervaren is een die ze alleen kennen uit verhalen van anderen.

Vrijenblij heeft hier bijvoorbeeld ook aan dat ze thuis blijft omdat ze werken niet leuk vind. Nou daar vind ik niks van want dat is haar eigen ervaring en dat kan ik niet weerleggen. Maar als zij zegt dat ze die stress en drukte niet wilde heeft ze dus aan dat stress en drukte kennelijk bij iedereen die wel werkt aan de orde van de dag is en dat probeer ik dan te weerleggen.
@Lianne1990_R:

Gewoon gaan werken dus. Ten eerste levert het je geld op, wat je een stuk onafhankelijker maakt van je man. Ten tweede maakt het je een interessantere, rijkere vrouw en partner.

Werken kan ook prima parttime, bijvoorbeeld 3 of 4 dagen.

Ik zie alleen maar voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
20-06-2020 09:14
Ach, ik heb ook een tijdje noodgedwongen thuis gezeten. Heb toen ook een opleiding, cursus en noem maar op gedaan. Voor de meeste huismoeders, die hele jaren achter mekaar alleen maar moederen, geldt dat echter niet. Die doen geen interessante opleidingen of vrijwilligerswerk ernaast. Het is, over het algemeen, wel degelijk een bepaald type vrouw dat zich zo makkelijk schikt in een rol als niet-werkende moeder. En dat is niet het type vrouw dat ik zou willen zijn, als ik op het schoolplein om me heen kijk. Heerlijk om mijn vriend na een dag werken uit te horen over zij de ingewikkeldheden op zijn werk. En andersom vindt hij het leuk om over mijn werk te horen. En niet alleen maar over tante Bep die even langskwam, de koelkast die goed schoongemaakt is, of dat ik voor de 4e keer Frozen heb gekeken met de kids.
Ok, lekkere stereotypering weer.

Nu moet ik toegeven dat ik alleen huismoeders uit de hoogtijdagen jaren 80 ken en eentje die wel/niet afgekeurd is en juist die huismoeders hadden een heel rijk leven, rijker in inspiratie dan mijn leven soms lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-06-2020 09:22
Niet met vijf maar wel met drie kinderen. Ik weet hoe het is, zal ook nooit iemand mutserigheid verwijten die wel thuis blijft. Ik kan alleen heel slecht tegen de verhalen dat ze thuis blijven om stress en drukte die nooit ervaren is een die ze alleen kennen uit verhalen van anderen.

Vrijenblij heeft hier bijvoorbeeld ook aan dat ze thuis blijft omdat ze werken niet leuk vind. Nou daar vind ik niks van want dat is haar eigen ervaring en dat kan ik niet weerleggen. Maar als zij zegt dat ze die stress en drukte niet wilde heeft ze dus aan dat stress en drukte kennelijk bij iedereen die wel werkt aan de orde van de dag is en dat probeer ik dan te weerleggen.
Prima natuurlijk, dat je er niet voor kiest, maar ik ageer echt tegen bewoordingen als ongeïnspireerd, saai en mutserig als je het zelf ook stom vindt als iemand werken en kinderen stressvol noemt. Beetje hand in eigen boezem hoor. (Niet jij, maar waar ik op reageerde).
Lachattenoir schreef:
20-06-2020 09:14
Ach, ik heb ook een tijdje noodgedwongen thuis gezeten. Heb toen ook een opleiding, cursus en noem maar op gedaan. Voor de meeste huismoeders, die hele jaren achter mekaar alleen maar moederen, geldt dat echter niet. Die doen geen interessante opleidingen of vrijwilligerswerk ernaast. Het is, over het algemeen, wel degelijk een bepaald type vrouw dat zich zo makkelijk schikt in een rol als niet-werkende moeder. En dat is niet het type vrouw dat ik zou willen zijn, als ik op het schoolplein om me heen kijk. Heerlijk om mijn vriend na een dag werken uit te horen over zij de ingewikkeldheden op zijn werk. En andersom vindt hij het leuk om over mijn werk te horen. En niet alleen maar over tante Bep die even langskwam, de koelkast die goed schoongemaakt is, of dat ik voor de 4e keer Frozen heb gekeken met de kids.

Je zegt het wat bot, maar ik begrijp wat je bedoelt.

Volgens mij zijn er twee soorten 'thuisblijfmoeders'. Eerste soort is uit overtuiging thuis gebleven na de geboorte van de kinderen. De tweede is per toeval tijdelijk thuis beland maar in overtuiging nog steeds een werkende moeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven