Katje nemen?

27-04-2009 17:04 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
een kat alleen kan wel, maar uitgerekend een siamees..

kweenie..
En trouwens, een kattenhotel moeten ze ook maar net "willen". Eén van mijn katten komt helemaal verstoord en angstig naar huis als hij ergens is geweest waar te veel andere beesten waren (hebben we dus één keer geprobeerd en daarna nooit weer), terwijl hij thuis echt een ontzettende lieverd is. Fijn als je katten het leuk vinden in het hotel, maar dat is zeker niet standaard (tenminste, niet bij die van mij, haha)
Staat jouw nijn binnen of buiten Elninjoo? Ik vind het zielig om mijn nijn langer dan 2 dagen alleen thuis te laten, dat geeft me dan geen goed gevoel (hij loopt ook altijd los als ik er ben en zo lang in het hok daar wordt ie echt depri van).

Veel verschillende ervaringen hier zeg trouwens!
quote:Kym schreef op 28 april 2009 @ 17:22:

Staat jouw nijn binnen of buiten Elninjoo? Ik vind het zielig om mijn nijn langer dan 2 dagen alleen thuis te laten, dat geeft me dan geen goed gevoel (hij loopt ook altijd los als ik er ben en zo lang in het hok daar wordt ie echt depri van).

Veel verschillende ervaringen hier zeg trouwens!De mijne heeft 'n groot buitenhok van 'n paar m2. Als ie in 'n klein minihokje zit is het idd wel sneu als ie tussendoor niet los kan.
Hm, ja, dat maakt wel verschil inderdaad!
quote:elninjoo schreef op 28 april 2009 @ 15:12:

[...]

Mijn nijn blijft rustig een paar dagen alleen thuis als ik 'n weekend weg ga: gewoon grote waterfles ophangen, grote bak voer en nog hooi en groenvoer in het hok en dan kan ie er weer een paar dagen tegen.ah nee, ik vind een konijn in zijn uppie al zo zielig, het zijn echt groepsdieren, en dan ook nog een paar dagen alleen.....
quote:bosaapje schreef op 28 april 2009 @ 16:09:

[...]

Is ook kwestie van opvoeden Elninjoo...

Ik heb nog nooit een opgevoede kat gezien, oh, ja ze kunnen heel goed acteren dat ze goed opgevoed zijn... maar als jij wegbent dan valt het masker keihard af hoor.

Bij ons gaan de katten naar een Kattenhotel. Ze zitten met meerdere katten in een kamer vol speelgoed, krabpalen etc, etc en ze kunnen ook nog eens naar buiten (ren)

Qua kosten valt dit heel erg mee.
Nou, geen idee hoe ik deze keus ooit moet gaan maken. Beetje irritant. Ik ben niet overtuigd van het één, maar ook niet van het ander.

Heb ook al een hele leukerd op de dierenasiels site gezien...
Mijn katten hebben nog nooit wat gesloopt. Ik heb geloof ik heel veel geluk

Nu ben ik zelf ook wel makkelijk, ze mogen overal op springen behalve op het aanrecht, maar dat hebben ze nog nooit geprobeerd. Ja, ze haren uit, het is niet anders.

Toen ze bij mij in huis kwamen (13 week) waren ze overigens écht al wel zindelijk én opgevoed, ik heb ze laten zien waar de kattenbak staat en verder heb ik er zowat geen omkijken naar gehad. Ik vond het niet tof dat ze mijn plant sloopten en 'nee' snapten ze niet goed, dus nu staat de plant buiten bereik van katten. Ik heb ze overigens wel kunnen leren da tmijn toetsenbord geen goede plek is om op te slapen, nu wandelen ze er alleen nog maar over heen als ik zit te typen .
Hmm, leuk Tang! Hoe groot woon jij dan en kunnen ze bij jou naar buiten eigenlijk? En hoe doe jij het met vakanties/weekendjes etc? En met de haartjes op je outfitjes
Ga voor het asielbeest!!!! Geef dat dier gewoon een tweede kans!!! Het is al zo hopeloos voor volwassen katten zeker in dit seizoen dat de kittens weer bij bosjes binnen worden gebracht.
qua haar: geen witte kat!!!!
In veel steden heb je ook een poezenoppas. Die komt dan bij je thuis ( 1 of 2 keer per dag, mag je kiezen) en geeft de kat aandacht, eten en verschoont de bak ed.

Maak je geen illusies over opvoeden. Dat moet je ook niet willen, dan kan je namelijk beter een hond nemen Volgens mij kan namelijk niemand écht kwaad worden op een kat, en dat weten ze maar al te goed.
Qua haren: alles zit onder de haren. Ik stofzuig om de dag, maar ik zou het beter twee keer per dag kunnen doen. En mijn werkkleding hang ik zo gauw ik thuis ben, meteen in de kast. En dan nog... juist als ik een zwart jasje aan heb, krijg ik vlak voordat ik naar buiten ga nog even een kopje... en dan zit er dus weer een hele streep haar op. Een oplossing zou zijn: alleen maar kleding dragen in de kleur van de kat. Waarschijnlijk kan ik die pakjes zelf breien van al het haar dat ze in huis verliezen.
Mijn ervaring is ook dat twee katten wel erg leuk is. Onze twee katten (even oud, bij ons vanaf 10 weken) spelen veel met elkaar, rennen achter elkaar aan en stoeien. Wij zijn overdag veel weg en het is fijn te weten dat ze elkaar hebben. Al slapen ze volgens mij het merendeel van de tijd.
dankzij dit topic ben ik erachter dat ik toch geen kat wil,

heb alle voor- en nadelen op elkaar laten afwegen, en conclusie is nee, (voorlopig) geen kat in mijn huis,

ìk wil wel graag huisdiertjes dus ik overweeg nu maar een hamster (1 of twee?) en een parkiet
quote:godinvandejacht schreef op 27 april 2009 @ 23:19:

ik lees even mee, want ook ik zit in dubio, om een kat te nemen (krijgen )

Het lijkt me zo lief en gezellig als je savonds thuis van je werk komt, en zo`n diertje op je wacht.

maar ik woon ook in een flat, heb 1 grote slaapkamer en woonkamer met keuken in dezelfde ruimte en een halletje waar de toilet zit. ik mag zo`n beestje niet de hele dag opsluiten in het halletje neem ik aan? of mag dat wel

Mij lijkt het niet goed en prettig voor een kat om de hele dag in een halletje te moeten zitten. Waarom zou je een kat niet gewoon in de woon/slaap/eetkamer laten? Mijn zus heeft zo te horen een vergelijkbaar flatje en zij heeft 2 katten. Dit gaat helemaal goed en ze zitten niet overdag in het halletje.

Ik ben erg zuinig met mijn nieuwe bank en met mijn nieuwe behang.. maken alle katten het kapot dan..?

ook als je een goeie krappaal hebt?

mag een kat een heel weekend alleen thuis zitten?

(heel af en toe, niet elk weekend natuurlijk)

Ik denk niet dat alle katten van alles slopen. Wanneer je een (al wat oudere) kat uit het asiel haalt kunnen ten 1e de mensen daar je een beetje vertellen wat het karakter van het beestje is. Ten 2e is een oudere kat vaak toch rustiger dan een jonge kat. Misschien dat een kat in het begin zijn omgeving wil afasten en tot de zijne wil maken en dat je dan af en toe even duidelijk moet maken dat het jouw flatje is en niet die van de kat maar ik denk dus dat het prima te doen is met een oudere kat zonder (al te veel) gesloop. Een kat (ligt ook aan het ras en karakter natuurlijk) is wel af en toe een weekendje alleen te laten zolang je maar wel zorgt voor een goede oppas (iemand die 1x per dag eten en drinken geeft) en als het om 1 nachtje gaat kan je ook evt. at extra eten en drinken achterlaten. Ook heb je tegenwoordig van die apparaten die je kunt instellen wanneer ze voer of drinken aanvullen.

hoeveel kost zo`n kat kwa onderhoud? voer, kattengrid, antivlooien, onwormen..? (ik zou wel voor een volwassen asiel-kat gaan)

Hier kan ik je niet echt bij helpen maar ik geloof dat (de meeste) asiels castreren/steriliseren al doen en dan ook het ontwormen al doen? Maargoed dit zou je na moeten vragen. Voer (en ik neem aan ook kattengrit>) is te koop bij de supermarkt dus kijk anders daar eens naar de prijzen

maakt een kat je elke ochtend wakker? dus ook in het weekend als je eens wilt uitslapen,,?

dat tie steeds voor je deur gaat staan mauwen?

Ik zit nu weer 2 weken samen met mijn vriend in het huisje van zijn zus. Ook zij woont in een flatje (wel met aparte slaapkamers) en ook zij heeft 2 katten. Haar katten en die van mijn zus maken je 's ochtends niet wakker. De katten hebben elkaar, maar zodra je de kamer in komt, komen zij je wel gedag zeggen met kopjes geven etc. Als je een rustige, oudere kat neemt/krijgt (evt. 1 die wat meer op zichzelf is?) is het dus lang niet altijd het geval dat de kat(ten) je wakker komen maken.

klinkt nu allemaal erg negatief, maar volgensmij krijg je ook veel liefde van zo`n beestje, en tis best saai om alleen thuis te zijn vind ik.

en dan is zo`n poesje wel heel erg lief.

kan een poes dus wel elke dag alleen thuis zijn 8 a 9 uur)

of krabben ze dan je hele huis kapot?

zijn er ook katten die dat niet doen? kun je dat afleren?

Het is wel zo dat je vaker zult moeten stofzuigen en dat de kattenharen op je kleding zullen komen. Gelukkig heb je inderdaad van die speciale rollers waarmee je de haren van bijvoorbeeld je kleding af kan halen. Ook zul je denk ik wat consequenter in het huishouden moeten zijn en niet alles vooruitschuiven want met katten in huis zijn dingen wel eerder vies. Als je dit goed bij kunt houden hoeft dit helemaal geen probleem te zijn (ik ga er maar even vanuit dat je niet in een vies huis wilt wonen )

Mocht je toch voor 1 of 2 hamsters gaan, neem er dan geen 2 in 1 kooi Hamsters zijn solitair en alleen de roborovski hamster kan in een groepje leven, andere soorten zullen elkaar afmaken
quote:meds schreef op 29 april 2009 @ 01:00:

[...]

ah nee, ik vind een konijn in zijn uppie al zo zielig, het zijn echt groepsdieren, en dan ook nog een paar dagen alleen.....

Mee eens!

En hier op voortbordurend: is een tweede konijn niet iets voor je?

Ik denk dat je konijn hier heel blij mee zal zijn!
wij hebben dus wel een kat die je sochtends wakkermaakt...kan niet beter wakker worden Ben zelf persengek...heb net zo lang gezocht op internet op dierenasiels.com tot ik een pers in de buurt had gevonden die lekker knuffelig was....dus je voorkeur voor een specifiek ras snap ik, maar er zit zoooooveel in het asiel...daarom wilde ik dus absoluut geen kitten....katten verdienen een asiel niet! Gewoon even goed zoeken en je hebt vast binnen no-time een siamees gevonden...voordeel van asiel; alle inentingen zijn betaald, ze zijn gecastreerd/gesterriliseerd en de aankoop ligt meestal onder de ¤100 (voor zover ik weet) alleen een sterilisatie kost al ¤100 minimaal! Inentingen zijn ook zo ¤40 per enting en dan heb ik het nog niet over de aanschaf van een siamees kitten...

en je gunt een kat een tweede leven...het zijn soms de dankbaarste katten....
Even voor TO: ik ben het helemaal met Meds eens, ga voor het dier uit het asiel!! Ga gewoon eens langs en kijk met welke kat je daar "iets hebt". Mijn eerste kat kwam ook uit het asiel en zat als enige aan het deurtje te wachten totdat ik weer terugkwam uit een andere ruimte. Hij zat echt mijn aandacht te trekken en toen kón ik hem gewoon niet laten zitten. Het was geweldig, hij was al 7 toen ik hem kreeg, maar hij was perfect, voor mij als (toen nog) beginneling.

Van hem was bij het asiel-personeel bekend dat hij juist een kater was die graag alleen was. In het asiel hebben ze meestal een erg goed beeld van het karakter van zo'n dier en wat hij allemaal wel en niet verdraagt (dus of hij samen met een konijn kan e.d.). Dan weet je dus wel een beetje wat je in huis haalt, terwijl dat met een kitten natuurlijk niet zo is.

Dus, op naar het asiel, lijkt me
@ Kym

Als je een kat wilt, neem er dan eentje die (royaal) volwassen is. Die slapen wat meer, breken de boel niet af en vaak zijn ze al gesteriliseerd. Een klein katje is lief, snoezig en schattig, maar wordt uiteindelijk ook groot en je moet er behoorlijk wat tijd aan besteden om ze op te voeden.

Een kat opvoeden, zodat ie niet doet wat niet mag (ook als jij er niet bent) betekent veel tijd investeren in het spuiten met een plantenspuit, en dan zodanig dat ie het niet ziet. Eigenlijk zou je, om een kat echt op te voeden, het eerste jaar continue thuis moeten zijn.

En in asiels zitten ook vaak raskatten. Alleen is dat iets meer zoekwerk.
Ik sluit me aan bij nukje: waarom niet een wat oudere kat uit het asiel. Zo'n beestje is toch wat rustiger, en dan kun je zelf ook wennen aan het idee 'kat'. Bovendien kun je, als het bevalt, altijd nog kiezen om er een kitten bij te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven