Geen zzp’er, hoe betalen?
woensdag 24 juni 2020 om 07:45
Ik ben zelf zzp’er en besteed regelmatig werk uit aan andere zzp’ers. Nu wil ik werk aan iemand geven die geen zzp’er is.
Is er dan meteen sprake van loondienst, of kan het simpeler?
Ik weet dat je een paar uur huishoudelijk werk gewoon kunt uitbetalen. Maar dit is niet huishoudelijk. Het is wel eenmalig, ongeveer een week werk.
Wie weet hoe het zit?
Ik weet dat je een paar uur huishoudelijk werk gewoon kunt uitbetalen. Maar dit is niet huishoudelijk. Het is wel eenmalig, ongeveer een week werk.
Wie weet hoe het zit?
woensdag 24 juni 2020 om 08:00
Om wat voor type werk gaat het? iets via internet of schrijven?
Uiteindelijk is het probleem niet van jou maar van je vriendin want zij moet het regelen mbt belasting e.d.. Zij kan het mogelijk als overige inkomsten opgeven.
Uiteindelijk is het probleem niet van jou maar van je vriendin want zij moet het regelen mbt belasting e.d.. Zij kan het mogelijk als overige inkomsten opgeven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 24 juni 2020 om 08:02
Volgens mij is of de werkgever of de werknemer verantwoordelijk voor het afdragen/afsluiten van de belastingen en verzekeringen end. Deze persoon wil dit dus duidelijk niet doen als zzp-er. Blijft over dat jij het doet als werkgever, of een andere constructie zoals payroll via een uzb overwegen?
Alleen voor een heel klein contract zoals huishoudelijke hulp of oppassen vervalt dit geloof ik, als je onder een max bedrag blijft, dat zou je kunnen opzoeken als het maar om een week.werk in totaal gaat maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de overige inkomsten van deze persoon.
Alleen voor een heel klein contract zoals huishoudelijke hulp of oppassen vervalt dit geloof ik, als je onder een max bedrag blijft, dat zou je kunnen opzoeken als het maar om een week.werk in totaal gaat maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de overige inkomsten van deze persoon.
woensdag 24 juni 2020 om 08:04
Ik zou een uitzendbureau doen of zo.
Of een payroll bedrijf.
Het wordt daarmee wel een stuk duurder, waarschijnlijk, afhankelijk van wat je had willen betalen.
Ik ga ervan uit dat je deze persoon vanuit je bedrijf wilt betalen, trouwens.
Zo niet, dan is het sowieso geen probleem, want dan is het aan de ander om het op te geven als inkomsten.
Of een payroll bedrijf.
Het wordt daarmee wel een stuk duurder, waarschijnlijk, afhankelijk van wat je had willen betalen.
Ik ga ervan uit dat je deze persoon vanuit je bedrijf wilt betalen, trouwens.
Zo niet, dan is het sowieso geen probleem, want dan is het aan de ander om het op te geven als inkomsten.
woensdag 24 juni 2020 om 08:04
Google eens op "verloningsbureau". Dit zijn bedrijven die je het werkgeverschap uit handen nemen en alle premies inhouden en afdragen, in ruil voor een percentage van de factuur. Degene die het werk doet kan zich daar inschrijven en krijgt van het bureau uitbetaald. Jij krijgt een factuur van het bureau.
woensdag 24 juni 2020 om 08:08
woensdag 24 juni 2020 om 08:08
viva-amber schreef: ↑24-06-2020 08:00Uiteindelijk is het probleem niet van jou maar van je vriendin want zij moet het regelen mbt belasting e.d.. Zij kan het mogelijk als overige inkomsten opgeven.
Dat klopt, maar ik neem aan dat TO de kosten ook wil kunnen verantwoorden.
TO, ik neem aan dat je hier al gekeken had: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... eel-nodig/
woensdag 24 juni 2020 om 08:23
Of er weinig overblijft hangt af van het tarief dat jullie afspreken he
woensdag 24 juni 2020 om 08:29
woensdag 24 juni 2020 om 09:23
Ik heb nog even verder gezocht, en het blijkt dat dit inderdaad mag voor bepaald soort werk:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... k-aangeven
Gelukkig valt het hier onder! Alweer opgelost, dank voor het meedenken allemaal!
woensdag 24 juni 2020 om 09:58
Verloning is een constructie waarbij een freelancer in loondienst is bij een payrollbedrijf, het is dus eigenlijk een synoniem voor payrolling.bergkristal schreef: ↑24-06-2020 08:04Google eens op "verloningsbureau". Dit zijn bedrijven die je het werkgeverschap uit handen nemen en alle premies inhouden en afdragen, in ruil voor een percentage van de factuur. Degene die het werk doet kan zich daar inschrijven en krijgt van het bureau uitbetaald. Jij krijgt een factuur van het bureau.
woensdag 24 juni 2020 om 10:00
Altijd vanuit jezelf denken. Vanuit jou bezien is het een eenmalige klus die afgebakend is. Daarnaast is even van belang dat de ander het werk zelfstandig uitvoert en jij dus niet je daarmee bemoeit anders dan sturing op het eindresultaat.xynix schreef: ↑24-06-2020 07:45Ik ben zelf zzp’er en besteed regelmatig werk uit aan andere zzp’ers. Nu wil ik werk aan iemand geven die geen zzp’er is.
Wie weet hoe het zit?
Vanuit dat oogpunt is er geen sprake van loondienst.
Vervolgens nog even nadenken over aansprakelijkheden (dat geldt ook als je een zzp-er inschakelt trouwens).
woensdag 24 juni 2020 om 10:12
xynix schreef: ↑24-06-2020 09:23Ik heb nog even verder gezocht, en het blijkt dat dit inderdaad mag voor bepaald soort werk:
Gelukkig valt het hier onder! Alweer opgelost, dank voor het meedenken allemaal!
Dit zijn voorbeelden, geen lijst met toegestane werkzaamheden. En je moet niet kijken naar waar degene die je inhuurt aan moet voldoen, je moet kijken naar waar jij aan moet voldoen. Voor jou is de arbeidsrelatie belangrijk. Lees dit eens: https://ondernemersplein.kvk.nl/zzper-inhuren/ En je moet natuurlijk een factuur ontvangen. Als je dit goed regelt, is de afdracht van belastingen het probleem van de zzp'er.
woensdag 24 juni 2020 om 11:12
Die informatie is voor jou helemaal niet van belang. Dat is van belang voor degene die het werk uitvoert.xynix schreef: ↑24-06-2020 09:23Ik heb nog even verder gezocht, en het blijkt dat dit inderdaad mag voor bepaald soort werk:
Je kan gewoon een kwitantie vragen en de ontvanger op deze wijze betalen. Voor mijn bedrijf laat ik ook weleens mensen zonder bedrijf eenmalig werkzaamheden uitvoeren. Spreek dus uit ervaring. Wat de ontvanger doet met het geld moet hij/zij weten.
woensdag 24 juni 2020 om 11:31
Precies. Enige verschil is dat er bij een kwitantie niet wordt gerekend met BTW, die kun je dus niet aftrekken.Dahlia74 schreef: ↑24-06-2020 11:12Die informatie is voor jou helemaal niet van belang. Dat is van belang voor degene die het werk uitvoert.
Je kan gewoon een kwitantie vragen en de ontvanger op deze wijze betalen. Voor mijn bedrijf laat ik ook weleens mensen zonder bedrijf eenmalig werkzaamheden uitvoeren. Spreek dus uit ervaring. Wat de ontvanger doet met het geld moet hij/zij weten.
woensdag 24 juni 2020 om 17:56
Vergeet alle andere antwoorden hiervoor.
Dat die je dus via een IB 47
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... an_derden2
Dat die je dus via een IB 47
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... an_derden2