11,5 maand; leren tijgeren / kruipen

25-04-2009 21:30 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tips en ervaringen gevraagd...

Mijn dochter is 11,5 maand; is op sommige gebieden erg snel; taalontwikkeling , fijne motoriek; het is een slim meisje.

Maar qua grove motoriek is ze niet zo rap. Ze zit veel, kan achteruit tijgeren en ik had gedacht dat ze de vooruit ook dan wel eens zou kunnen vinden; aangezien ze al 3,5 maand alleen maar achteruit tijgert of op haar billen schuift heeft t CB aangeraden haar wat te stimuleren naar voren te kruipen; schijnt belangrijk te zijn ook voor t zich leren optrekken; (dit doet ze alleen tot op haar knieën) en later lopen.

Ze gebruikt haar beentjes te weinig, daarom moeten we nu een paar keer per dag met haar oefenen; zij op haar buik, speeltje buiten bereik en tegendruk geven aan haar voeten; ze heeft nl nog niet in de gaten dat ze die kan gebruiken om vooruit te komen.

Ik heb t vandaag gedaan en opzich gaat dat best goed; als ik mijn hand bij haar voeten hou dan zet ze zich af.

Ws hebben we zelf de 'fout' gemaakt haar altijd neer te zetten omdat ze graag zo speelde; zo heeft ze bv ook nooit geleerd zelf uit buiklig te gaan zitten.

Is dit herkenbaar voor mensen en hebben jullie nog tips oid??Ik vind haar in de grove motoriek nl behoorlijk 'lui', maar wil haar ook niet teveel pushen.

Alvast bedankt!!
Hier een zoon die pas op zijn 1e verjaardag vooruit ging kruipen, tot die tijd alleen een beetje achteruit tijgeren. Hier hebben we zoon ook veel neergezet, vond op zijn buik liggen vreselijk, dus misschien daar idd een oorzaak. Hier ging t vanzelf goed, loopt nu prima. Tips van cb zijn goed, t kwartje valt vanzelf een keer, dus niet teveel pushen, maar oefenen kan geen kwaad. Succes.
You can't have a rainbow without a little rain 🌈
Zoon hier kon met 12 maanden ook nog niet tijgeren. Op advies van de fysiotherapeut hebben we toen een stuk vloerbedekking in de woonkamer gelegd, omdat zoon zich niet af kon zetten op het gladde laminaat. Binnen 2 dagen kon hij tijgeren en nu zes weken later kan hij ook zelf gaan zitten, kruipen en zich optrekken tot staan.
The time is now
Mijn zusje schoof ook alleen op haar billen en kroop niet. Het bleek dat haar ene beentje wat korter was. Het is allemaal prima in orde gekomen maar het kan de moeite waard zijn om er ff naar te kijken.
Ik neem aan dat dat je dochter is, Femke?

Zie je avatar wel vaker verschijnen zo hier en daar en denk dan altijd: wat een poepie!

Dit was even offtopic
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Ah een billenschuivertje dus. Hier hetzelfde met een dochter van 18 maanden en een echte billenschuiver. Ik heb van het CB nooit oefeningen hoeven doen, omdat ze hoe weinig dan ook altijd vooruitgang liet zien. Nu pas gaat ze haar beentjes gebruiken en eerst op haar knietjes en dan optrekken tot staan. Lopen doet ze nog niet en kruipen of tijgeren heeft ze nooit gedaan. Dit laatste zal ze waarschijnlijk helemaal overslaan.

Ik vind het niet erg, zolang ik vooruitgang zie is het goed. Een fysio vind ik ook nog niet nodig. Ze ontwikkeld zich, maar met de grove motoriek wat langzamer. So what? Billenschuivers lopen gemiddeld pas rond hun tweede. Google maar eens op billenschuivers dan lees je best veel info

Laat je niet gek maken dat ze wat langzamer is en het heeft helemaal niks met lui te maken. Ieder kind heeft zijn eigen tempo. Het komt echt wel. Billenschuiven heeft trouwens bijna niks te maken met snel overeind zetten. Het heeft wel invloed en helpt niet mee, maar vaak zit het gewoon in de genen. Dus laat je geen schuldgevoel aanpraten hoor. Je hebt niks fout gedaan en zij is niet lui. Gewoon allebei wat geduld en dan komt het helemaal goed.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
ik meen dat het zo is dat kindertjes zich vaak op 1 gebied heel snel ontwikkelen, en op een ander gebied wat langzamer. Taalontwikkeling snel, grove motoriek langzaam klinkt mij dus heel logisch in de oren. Zou me niet te druk maken en gewoon een beetje bezig zijn met de tips van het CB.
Misschien wel goed om even toe te voegen waarom het zo belangrijk is goed te leren kruipen; de twee hersenhelften leren dan samen te werken, voor de verdere ontwikkeling is t dan ook belangrijk dat die helften goed leren samenwerken.

En wat je kan doen staan hierboven al goede dingen vermeld, vooral en veel stimuleren en die tip van de vloerbedekking ipv tegels of laminaat vind ik ook een goede. Vooral lekker de tijd nemen en rustig met je kindje gaan spelen en haar daarbij met allerlei kleine dingetjes uitlokken. Leg haar lekker op de rug en laat haar maar overeind komen! Veel speelplezier!
Fijn om alle tips en verhalen te lezen!!

@ La vie en Rose thanks...vindt d'r zelf ook een poepie!!

@ banda; we hebben nu ook een stuk kleed in de kamer liggen, maar het lijkt me juist dat ze tijgeren makkelijker leren op een gladde vloer....blijkbaar niet??
Mijn jongste is nu 8 maanden en ik merk dat die het buikliggen ook niet zo denderend vindt. Ze gaat mopperen en daarna legt ze haar hoofd neer en gaat duimen. Ik snap best dat de verleiding dan groot is om haar op haar billen te zetten, op de creche deden ze dit van de week ook zag ik.

Ik heb toen ook wel gevraagd of ze dat nog even niet willen doen tot ze wat handiger op haar buik is.

Maar ik snap dus heel goed waar het probleem vandaan komt en als ik dit lees heb ik weer een extra steuntje in de rug om streng te zijn in het liggend spelen.

En offtopic: inderdaad een prachtig kindje in die avatar
Dat goed leren samenwerken van de hersenhelften kan ook op veel meer verschillende manieren dan alleen kruipen. Ik heb dit nagevraagd en opgezocht. Ik was daar ook een beetje bang voor maar kleine kinderen halen dat gewoon later op een andere manier in. Kruipen zou dus inderdaad beter zijn maar het is echt niet erg als ze het niet doen. Je kind houdt er dan eht niks aan over.

Tuurlijk moet je ze stimuleren, maar je moet het niet overdrijven en is niks mis met haar (tenminste daar ga ik even van uit lichamelijk gezien) het duurt gewoon wat langer en ze ontwikkeld zich niet helemaal volgens het boekje en ook daar is niks mis mee.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
quote:krokusje schreef op 25 april 2009 @ 21:45:

ik meen dat het zo is dat kindertjes zich vaak op 1 gebied heel snel ontwikkelen, en op een ander gebied wat langzamer. Taalontwikkeling snel, grove motoriek langzaam klinkt mij dus heel logisch in de oren. Zou me niet te druk maken en gewoon een beetje bezig zijn met de tips van het CB.Ik heb pas een lezing gehad van een hoogleraar kindernog wat. En dat blijkt inderdaad zo te zijn. Bij mijn zoon merkte ik dat toen hij bezig was met leren lopen zn taalontwikkeling vrijwel stil stond. Ik zou proberen haar te stimuleren en als je je echt zorgen maakt zou ik nog altijd eerder langs de huisarts of kinderarts gaan dan cb om te kijken of er misschien iets mis is. Overigens vertelde die hoogleraar ook dat er nu eenmaal kinderen zijn die billenschuivers zijn en dat dat helemaal niet erg is zolang er geen fysieke problemen zijn waardoor ze niet kunnen kruipen. Ook billenschuivers leren gewoon staan, lopen, etc.
Mijn dochter van dik 10 maanden kruipt of tijgert ook nog niet. Echter, ik denk nou niet dat veel op de billen zitten er echt wat meer te maken heeft. Wij leggen haar bewust heel veel op haar buik en ze kan zich dan rustig een half uur prima vermaken, maar vooruit komen ho maar.

Ik hoorde laatst dat juist intelligente kinderen wat later zijn in hun grof motorische ontwikkeling en vond deze website:

http://www.pmtinfosite.nl/index.php

Ik zeg niet dat mijn dochter hoogbegaafd is (liever niet zelfs) maar ik vond er wel wat inzitten. Ze was al toen ze 2 weken oud was enorm bezig met de buitenwereld en dat is nog steeds zo. Een echte observator die kijken naar wat anderen doen leuker vindt dan zelf dingen doen. Femke, misschien herken jij er ook wat in?
Mijn zoontje viel een dag voor zijn eerste verjaardag niet meer om als ik hem neerzette... Ging pas maanden later kruipen en lopen. Is helemaal goed gekomen!
Ik oefen nu soms met haar en ze heeft nu wel door dat ze met haar voeten tegenmijn handen moet duwen om vooruit te gaan. Wel ist zo dat ze soms boos wordt als ik haar op d'r buik leg om te oefenen; herkenbaar??
Dit lijkt heel erg een kopie van mijn oudste. Ook alleen maar zitten, niet op zijn buik willen en billenschuiven. Omdat hij rond 11 maanden ook niet omrolde zijn wij naar de fysio gegaan. Zij gaf ons naast de al genoemde opmerkingen ook nog de tip om hem altijd op zijn rug neer te leggen. (dus niet op de grond neerzetten). Je kindje zal dan zelf gaan omrollen wat goed voor de beenspieren is. Tijdens het omrollen komt je kindje ook nog in een soort kruiphouding.

Mijn kindje is na het billenschuiven uiteindelijk toch nog gaan kruipen toen hij ongeveer 15 maanden was. De reden hiervan was een blauwe speeltunnel van Ikea waar hij toch echt alleen maar kruipend doorheen kon. Met 22 maanden is hij gaan lopen.
Dank voor alle tips en ervaringen; ze tijgert vooruit...goed he??Nou...heeft ze dan toch snel geleerd...
Mijn zoon van 11 maanden kan het tijgeren sinds 5 weken ofzo. Hij had eerst een hekel aan op de buik spelen, deed het ook niet. Met rollen was hij dan ook redelijk laat.

Toen hij het rollen echt doorkreeg, ging hij meer op de buik liggen. Mijn vriend ging toen steeds stapeltjes blokken voor hem bouwen en zoonlief gooide ze graag om. Daarna kwamen de blokjes net iets buiten bereik te staan en kon ineens vooruit komen.

Wij merken dat hij de laatste weken enorm motorisch ontwikkelt, maar dat de taalkant achterblijft. De tegenpool van jouw dochter waarschijnlijk. Zullen we ze eens samen laten spelen? Misschien leren ze iets van elkaar
haha, heeft ze gewoon in 7 uur leren tijgeren!

Snelle leerling.
Femke, klinkt net als mijn dochter! Ook een echte billenschuiver en wilde al helemaal niet omrollen (heeft ze geloof ik 1 week gedaan en verder nooit). Pas toen ze kon lopen is ze ook gaan kruipen. (Volgens mijj heeft ze tussendoor wel getijgerd trouwens.) Ze wilde wel al snel lopen, maar deed dat vervolgens máánden alleen aan de hand. Met 1,5 jaar durfde ze opeens los te lopen en sindsdien is het alleen maar beter gegaan. Ze is nog steeds niet heel soepel in haar grove motoriek, maar ook dat gaat steeds beter. (Ze is nu 2.)

Ik zou me niet te veel zorgen maken (zeker gezien ze nu zo snel heeft geleerd te tijgeren!).

Bij ons zei het cb trouwens dat het kruipen ook van belang is voor een goede uitspraak en dat reletief veel kindjes die bij een logopedist komen nooit hebben gekropen.
anoniem_31485 wijzigde dit bericht op 29-04-2009 12:04
Reden: kleine toevoeging
% gewijzigd
Wat een snelle leerling inderdaad!!!

Hier ook een moeder van een billenschuiver!

Dat kon ze al best snel, net als zelf rechtop zitten maar kruipen / tijgeren: ho maar! Ze is nu anderhalf en gaat nu vaak zelf staan en loopt overal langs en ook aan de handjes en denk dat ze nu binnenkort echt wel zal gaan stappen - staat redelijk stabiel maar ik dacht dat het nooit zo snel zou komen. Met 1 jaar kon ze echt alleen maar zitten en schuiven en ging ze echt helemaal niet lopen ofzo... ook niet vasthouden aan de tafel of optrekken.

Nu heb ik een kennis die kinderfysio is dus vanaf ongeveer 1 jaar ben ik een paar keer bij haar langsgeweest om te kijken of ze lichamelijk helemaal 100% ok is. Nu is ze heeeeel fijntjes dus ook minder spierkracht en ook nog hypermobiel (heeft ze van mij) dus dat waren al twee redenen waarom ze niet zo'n rappe is. De fysio heeft toen wel wat leuke oefeningetjes gedaan met haar en ons elke keer opdrachtjes gegeven zoals:

- zet haar niet op haar billen neer maar op de buik en daarna ook op de rug

- ga heel veel met haar rollebollen op een bed zodat ze zich wat beter kan afzetten (bed+dekbed) en daardoor wat meer fun krijgt in omrollen enzo

- daarna leuke uitdagende dingetjes neerzetten waar ze net niet bij kan

- etc, etc

en we zagen best snel vooruitgang, maar je weet natuurlijk niet hoe het zonder fysio zou zijn geweest...

Sinds een paar weken kruipt ze nu trouwens ook best veel, erg grappig dat ze dat ook ineens doet en ik hoop dat ze hiermee dat ontwikkelingsdingetje van links/rechts-coordinatie misschien dan toch nog meepakt...

Waar we trouwens ook nog een paar maanden geleden achterkwamen: dochter had heeeel vaak oorontsteking en heeft in feb buisjes gekregen en KNO-arts zei toen dat ze echt veel pus in de oren had en dat ze waarschijnlijk echt wel vaker last van haar oren moet hebben gehad. Het viel haar op dat ze billenschuiver was en hij dacht dat die pijnljike oortjes daar ook iets mee te maken konden hebben..dan is het nl altijd fijner om rechtop te zitten!

Ik moet weer aan het werk...(daar word ik tenslotte voor betaald ;) )

maar dacht schrijf even mijn verhaal op: ook ivm die oren: misschien dat anderen het herkennen en dan wat eerder naar KNOarts gaan en zich niet 3x laten tegenhouden door huisarts...
Wat een knappe meid!! Komt helemaal goed!
You can't have a rainbow without a little rain 🌈

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven