Geld & Recht alle pijlers

kindrekening, vakantiegeld?

01-07-2020 09:19 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Samen met mijn ex heb ik een kindrekening waar we beide maandelijks een bedrag op storten. (ik 180/hij 90)
Nu loopt het saldo op die rekening nogal op. Ik maak al regelmatig wat extra's over naar de bijbehorende spaarrekening en de kinderbijslag verdeel ik onder ons beide. Indexeren hebben we ook niet gedaan sinds de scheiding in 2017 omdat we dat beide niet nodig achtte.

Zie ik iets over het hoofd waarom er zoveel alimentatie gestort 'moet' worden? Zijn in de standaard berekening kosten en sparen voor in de toekomst meegenomen? Hoe doen anderen dit?

Ik denk dat ik aan ons beide een bedrag overmaak als vakantiegeld. Beetje luxeprobleem dit. Maar ik snap inmiddels wel waarom ouders die geen co-ouderschap hebben en de minste zorgdagen soms piepen over de hoogte van de alimentatie.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
ik snap niet, haal je nu geld van de rekening van je kind af voor vakantiegeld voor jullie beide?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je kind?
Ik ben door het schooljaar heen (8 maanden per jaar) alleen al 100 euro per kind per maand kwijt aan de muzieklessen. Dan zitten ze allebei ook nog op een sport, ben ik gemiddeld voor die twee samen een paar tientjes per maand kwijt aan kleding, er zit er nog één op de BSO wat in ons geval netto zo'n 400 euro per maand kost. En dochter moest een laptop voor de brugklas: ruim 400 euro. (En dan is het VO, inclusief schoolgeld en kampen dus nog niet eens echt begonnen.)
Ik heb dus wel twee kinderen, maar bij ons komt die 270 per maand echt wel op. En dan heb ik de boodschappen, water en electriciteit nog niet eens meegerekend.
lariba wijzigde dit bericht op 01-07-2020 09:34
65.32% gewijzigd
Laten staan op de rekening natuurlijk. Fijn dat er een flinke buffer wordt opgebouwd voor onvoorziene omstandigheden of hoge kosten die nog in het verschiet liggen maar waar je nu nog geen weet van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wij ( nou ja, ik) rekenden elk jaar uit wat de te verwachten kosten waren. Dat werd door 12 gedeeld en maakten we beiden de helft over. Dat ging altijd goed. Er was een klein buffertje. Als het nodig was werd er even wat extra ingelegd, maar dat kwam niet vaak voor.
Hoe hebben jullie die berekening gemaakt dan,dat er zoveel overblijft?
Jouw kinderen sporten niet, hebben nooit nieuwe kleren nodig, geen fiets, geen tablet voor school?

Ik weet natuurlijk niet wat jullie afspraken zijn mbt wat wordt betaald van de kindrekening, maar weet wel dat er op de middelbare school ineens veel meer kosten zijn voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
De berekening is gemaakt door de mediator destijds volgens de officiële berekening.

per maand sparen we 50 euro op haar spaarrekening. Ik spaar zelf nog 25 per maand op een rekening voor haar. Net 150 extra overgemaakt.

Dochter is 5. kosten zijn nu kleding, zwemles en eigen bijdrage school. Fietsen komen nu vooral via facebook/mp/viavia. Kosten voor evt opknappen enzo mogen ook van de kindrekening. Ze heeft er nu een bij mij en een bij ex. Als ze wat ouder is zal er wel een nieuwe komen.
apatura wijzigde dit bericht op 01-07-2020 09:30
25.35% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Welke kosten betaal je van deze kindrekening? Ik kan alle clubs, schoolkosten en verjaardag-/Sinterklaascadeaus van de Kinderbijslag betalen. Kleding e.d. niet. Daarvoor is echter geen € 270,= per maand nodig. Ik zou het bedrag naar spaarrekening kind overboeken.
Staat de rekening op jullie naam of op naam van het kind? Als het op naam van het kind staat mag je er namelijk niet zomaar iets vanaf halen.
Hebben jullie afspraken gemaakt over welke kosten van de rekening betaald worden?

Kleding, fiets, fietsreparaties, pretparkbezoekje, eten, schoolgeld, schoolspullen, sportclub, sportkleding, schoolreisje, verjaardagscadeaus, sinterklaascadeaus, zakgeld, computer, tablet, mobieltje, abonnement op mobieltje, tijdschrift....

Kweenie, mijn kinderen kosten ruimschoots meer dan 270 per maand. Schoolgeld voor mijn oudste alleen was al ongeveer 1500 euro per jaar (wel tweetalig).
Alle reacties Link kopieren
Als de kosten hoger worden dan zal de kinderbijslag weer op de kindrekening blijven.
Been there, done that, got the T-shirt.
Maar jullie hebben dus co ouderschap en betalen tijdens die dagen dus zelf beide de uitgaven aan eten en uitjes?

Verjaardagscadeau?
Fiets?
Apatura schreef:
01-07-2020 09:27
De berekening is gemaakt door de mediator destijds volgens de officiële berekening.

per maand sparen we 50 euro op haar spaarrekening. Ik spaar zelf nog 25 per maand op een rekening voor haar. Net 150 extra overgemaakt.

Dochter is 5. kosten zijn nu kleding, zwemles en eigen bijdrage school. Fietsen komen nu vooral via facebook/mp/viavia. Kosten voor evt opknappen enzo mogen ook van de kindrekening. Ze heeft er nu een bij mij en een bij ex. Als ze wat ouder is zal er wel een nieuwe komen.
Je kind is 5. En nu al snap je waarom mensen met de minste zorgdagen piepen over de hoogte van de alimentatie?
Ten eerste moeten de échte kosten nog komen en ten tweede, als je geen co-ouderschap hebt, is de alimentatie ook bedoeld voor zaken zoals eten.
Alle reacties Link kopieren
sinterklaaskadoos, pretparkbezoekjes en vakanties betalen wel zelf. Vandaar mijn idee ook om nog een bedrag vakantiegeld over te maken.
Ik dacht dat ik met haar verjaardag ook 25 euro naar ons beide heb overgemaakt als bijdrage voor kado.

Rekening is de oude gezamelijke rekening. Spaarrekening is een raboregenboogrekening.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
ambra schreef:
01-07-2020 09:23
Wij ( nou ja, ik) rekenden elk jaar uit wat de te verwachten kosten waren.
;)
Apatura schreef:
01-07-2020 09:37
sinterklaaskadoos, pretparkbezoekjes en vakanties betalen wel zelf. Vandaar mijn idee ook om nog een bedrag vakantiegeld over te maken.
Ik dacht dat ik met haar verjaardag ook 25 euro naar ons beide heb overgemaakt als bijdrage voor kado.

Rekening is de oude gezamelijke rekening. Spaarrekening is een raboregenboogrekening.
Ik zou in overleg met ex kijken of het gewoon zo gehouden kan worden en dat jullie dan een grote buffer hebben voor als de echt dure jaren straks komen. Dan kunnen jullie daar mooi de school/studiereis van betalen, de mobiele telefoon, scooter, rijbewijs en laptop.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
01-07-2020 09:36
Je kind is 5. En nu al snap je waarom mensen met de minste zorgdagen piepen over de hoogte van de alimentatie?
Ten eerste moeten de échte kosten nog komen en ten tweede, als je geen co-ouderschap hebt, is de alimentatie ook bedoeld voor zaken zoals eten.
daarom vraag ik, wat zie ik over het hoofd. Als t in dit tempo doorgaat staat er 10.000 euro op haar spaarrekening voor ze 10 jaar is. Dus ja ik vraag me af wat ik mis en hoe anderen het doen
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Dan betalen jullie dus allerlei kosten die van die rekening zouden mogen, uit eigen zak. Dan klopt het ook dat je op die rekening geld overhoudt.
En hebben jullie helemaal geen kinderopvang?
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
01-07-2020 09:37
;)
Ha ha. Tja. We hadden afgesproken dat we elk jaar zouden wisselen. Hij deed niks. En ik had allang gezien dat het bedrag naar beneden kon. Dus had ik maar weer een berekening gemaakt. Ach ja...
Ik denk dat je het beste met je ex kunt bespreken wat jullie dan betalen van die kindrekening.

Bijv. kleding (allebei een bepaald budget om kleding met kind te kopen), de tweedehandsfiets dan, de zwemlessen, straks de muzieklessen, een spaarbedrag dat wordt doorgestort naar een rekening van het kind zelf, etc.

Als de vader verder niet moeilijk doet over wisselende bedragen is er weinig aan de hand. Het is pas een probleem als één van de partijen het helemaal geen enkel punt vindt als er minder betaald hoeft te worden, maar ineens heel problematisch doet als het duurder uitvalt. En dan dus vindt dat de ander ervoor mag opdraaien.

Zo te horen loopt jouw kind niet het risico dat één van jullie zich zo op gaat stellen.
Alle reacties Link kopieren
Als ze gaat studeren kost dat minimaal 3000 per jaar, keer 5 is 15.000. Dus dan kun je beter nu vast flink beginnen met sparen.
Je zegt dat in dit tempo als ze 10 is, er 10.000 op zal staan, maar haar kosten zullen ook hoger zijn, dus denk dat je dat bedrag niet zo vlot gaat aantikken.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-07-2020 09:42
daarom vraag ik, wat zie ik over het hoofd. Als t in dit tempo doorgaat staat er 10.000 euro op haar spaarrekening voor ze 10 jaar is. Dus ja ik vraag me af wat ik mis en hoe anderen het doen
Maar het gaat dus niet in dit tempo door: Kleren en clubjes worden duurder, Marktplaats heeft voor oudere kinderen echt minder keus omdat dingen langer gebruikt worden en dus harder slijten én omdat kinderen steeds meer hun eigen smaak en mening krijgen.
Daarnaast is 20.000 euro spaargeld op je 20e (ik trek de lijn even door) heel fijn, maar als je ervan moet studeren of een huis inrichten is het ook zó op. Het is dus niet eens overdreven om dat bedrag apart te houden.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-07-2020 09:42
daarom vraag ik, wat zie ik over het hoofd. Als t in dit tempo doorgaat staat er 10.000 euro op haar spaarrekening voor ze 10 jaar is. Dus ja ik vraag me af wat ik mis en hoe anderen het doen
Dochter is ook 5, en wij hebben ong dezelfde kosten, maar volgend jaar komt daar muziekles en een andere sport of 2 bij. Dat zal in 5 jaar geen 10.000 euro kosten, maar meer wordt het wel.

Je zou voorziene zaken voor de komende 15 jaar ongeveer uit kunnen reken en daar voor bufferen en sparen en de rest overleggen.
Gewoon doorsparen. Superfijn dat er straks geld is voor studie, rijbewijs etc.
Studeren kost flink veel geld. Als jullie het beide kunnen missen zou ik het gewoon zo laten..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven