Paspoort verlopen

05-07-2020 13:24 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
de planning was om met de auto naar Portugal te gaan. Vanwege code oranje kiezen we liever iets anders. De planning is nu om naar Kroatië te rijden. Ik kom er alleen gisteren achter dat de paspoort van mijn 11 jarige vorige maand is verlopen. Kan hij met verlopen paspoort langs de grens? Online word ik niet wijzer. Morgen bel ik de gemeente voor een spoed paspoort, maar de planning is dinsdag vertrekken, ik weet niet of dat lukt.
Alle reacties Link kopieren
Dank Zaza, ik dacht al dat het aan mij lag.
Even nog over Kroatië. Wij gaan daar niet heen ivm inderdaad de berichten dat het daar weer oploopt. Het gaat Oostenrijk worden.
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
06-07-2020 09:36
Dank Zaza, ik dacht al dat het aan mij lag.
Even nog over Kroatië. Wij gaan daar niet heen ivm inderdaad de berichten dat het daar weer oploopt. Het gaat Oostenrijk worden.

Natuurlijk ligt dat niet aan jou.

Het is weliswaar geen zee, maar in Oostenrijk kun je in een bergmeer zwemmen, lijkt me heerlijk nu :heart:
Veel plezier!
nounou
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier in Oostenrijk!
Alle reacties Link kopieren
Ja inderdaad geen zee maar zwembad en bergmeer is ook fijn.
Dank je wel ;)
Argentovivo schreef:
06-07-2020 03:52
Dan had ze niet zo'n OP moeten plaatsen. Sorry, maar nu deze vraag stellen in de hoop of met het idee dat iets misschien toch nog even kan omdat een paar forummers dat zeggen of met verhalen over 'pesterijen' komen, is naïef. Nog niet gesproken over de overlast die je evt. veroorzaakt bij versterkte grenscontroles omdat je je zaken niet op orde hebt. Die mensen hebben wel wat beters te doen dan slecht voorbereide reizigers te managen. Ik vind de vraag in de OP dan ook ronduit asociaal.

Excusez le mot.


Je opende vorig jaar een topic over de sfeer op Viva. Dat een bepaald groepje de sfeer nogal bepaalde, en dat het niet ok was. Sindsdien vallen dit soort berichten van jou me nogal op. Vind je dit nu echt een normale bijdrage aan de discussie? TO suggereert echt nergens dat ze met dat verlopen paspoort op pad willen als dat niet mag. Ze vraagt alleen of het wel mag, en hoe ze anders snel aan een geldig paspoort komen.
Arizona15 schreef:
06-07-2020 09:55
Ja inderdaad geen zee maar zwembad en bergmeer is ook fijn.
Dank je wel ;)

Fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Dank Marana :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind in deze tijd de vraag stellen of je met een verlopen paspoort allerlei grenzen over kan in Europa (de hoofdvraag uit de OP) overkomen als nogal laconiek en een beetje alsof de regels niet voor jou gelden.
Iedereen kan nu bedenken dat je papieren in deze tijd gewoon in orde moeten zijn als je al gaat reizen, met al die verschillende regels per land die ook met de dag kunnen veranderen.
Dat was waar ik op doelde, maar als het pinnig overkwam, excusus daarvoor.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
06-07-2020 09:36
Dank Zaza, ik dacht al dat het aan mij lag.
Even nog over Kroatië. Wij gaan daar niet heen ivm inderdaad de berichten dat het daar weer oploopt. Het gaat Oostenrijk worden.
Heb je al een plaats/camping in Oostenrijk? Anders kan camping Natterer See in Natters, 7 km onder Innsbruck, echt heel erg aanraden!
Argentovivo schreef:
06-07-2020 17:13
Ik vind in deze tijd de vraag stellen of je met een verlopen paspoort allerlei grenzen over kan in Europa (de hoofdvraag uit de OP) overkomen als nogal laconiek en een beetje alsof de regels niet voor jou gelden.
Iedereen kan nu bedenken dat je papieren in deze tijd gewoon in orde moeten zijn als je al gaat reizen, met al die verschillende regels per land die ook met de dag kunnen veranderen.
Dat was waar ik op doelde, maar als het pinnig overkwam, excusus daarvoor.
Zo kwam het op mij totaal niet over. En ik vind het ook geen rare vraag. Als je er daags voor vertrek achter komt dat je paspoort kwijt is of verlopen, dan snap ik dat je de mogelijkheden even verkent. Dat je dan gaande het topic een beslissing neemt vind ik ook heel logisch.

En wat is er mis met laconiek zijn? Dat vind ik beter dan dat opgefokte dat sommigen hebben. Het is maar een verlopen paspoort, kan gebeuren toch. Misschien is de brief opeens via Mijn Overheid verstuurd, dat ontgaat mensen ook nog weleens.

Maar goed, hier spreekt iemand die haar paspoort weleens kwijt is geraakt en ook een aantal keer vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Misschien ligt het er dan aan dat ik sowieso altijd alert ben qua paspoorten enz.
Bewust nog met veel pijn en moeite verlengd in coronatijd voor het geval de maatregelen zouden veranderen en we alsnog wegkonden. Maar buiten dat staat het hier altijd in de agenda’s en zou ik het anders ook gedaan hebben.
:-[
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Argentovivo schreef:
06-07-2020 17:44
Misschien ligt het er dan aan dat ik sowieso altijd alert ben qua paspoorten enz.
Bewust nog met veel pijn en moeite verlengd in coronatijd voor het geval de maatregelen zouden veranderen en we alsnog wegkonden. Maar buiten dat staat het hier altijd in de agenda’s en zou ik het anders ook gedaan hebben.
:-[
Oh, zo ben ik dan weer totaal niet. Ik ben slordig en chaotisch en heb daar meestal ook geen last van.

Heb 1x met veel gedoe een noodpaspoort aangevraagd omdat ik 'm kwijt was en de volgende ochtend voor dag en dauw moest vliegen. Heel veel geregel en gelukt! Heel de reis heeft er niemand op geen enkel vliegveld naar mijn mooi noodpaspoort gekeken. Haha! Mijn verdiende loon. Vond het wel jammer, want hij was heel mooi roze.
Alle reacties Link kopieren
Haha, wel zonde inderdaad ;-D maar het zou voor mij echt een schrikbeeld zijn aan de grens te staan zonder pas, zeker met een kind. Mijn broer heeft het ook een keer gehad, vreselijk gedoe met dat noodpaspoort. Was bijna te laat voor een begrafenis in het buitenland en een hoop centen verder ;-D
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Argentovivo schreef:
06-07-2020 18:29
Haha, wel zonde inderdaad ;-D maar het zou voor mij echt een schrikbeeld zijn aan de grens te staan zonder pas, zeker met een kind. Mijn broer heeft het ook een keer gehad, vreselijk gedoe met dat noodpaspoort. Was bijna te laat voor een begrafenis in het buitenland en een hoop centen verder ;-D
Ja, ik heb er verder geen stress van ervaren, maar dat is omdat ik heel vaak dat soort dingen meemaak.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel duidelijk dat je een paspoort nodig hebt. Maar in alle eerlijkheid snap ik die vakantie woedenog niet echt. De situatie is zo onvoorspelbaar nog steeds en volgens mij ben je met een code geel (wat het nu is in Oostenrijk) nog steeds niet verzekerd mocht er wel een uitbraak zijn.

Gewaarschuwd mens telt voor twee, zeg maar.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
05-07-2020 21:23
TO heeft toch ook al meermalen aangegeven alleen met geldige documenten op pad te gaan.
TO heeft ook aan te geven soms wel zonder paspoort van haar kind op pad te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
06-07-2020 11:19
Je opende vorig jaar een topic over de sfeer op Viva. Dat een bepaald groepje de sfeer nogal bepaalde, en dat het niet ok was. Sindsdien vallen dit soort berichten van jou me nogal op. Vind je dit nu echt een normale bijdrage aan de discussie? TO suggereert echt nergens dat ze met dat verlopen paspoort op pad willen als dat niet mag. Ze vraagt alleen of het wel mag, en hoe ze anders snel aan een geldig paspoort komen.
TO kan moeilijk principieel doen dat ze natuurlijk noooooit zonder paspoort op pad zou gaan als ze zelf aangeeft dat ze dit eerder wel heeft gedaan omdat er geen corona was en omdat het wel Schengen was. Dus ik vind dat het helemaal niet zo vreemd is dat mensen dat als een indicatie zien dat ze dus wel op pad gaat en dat het meer een issue is van: kun je op pad zonder paspoort, zonder er gelazer mee te krijgen.

Dan is het logisch dat mensen dat lezen en dan met die informatie in gedachten een antwoord schrijven.

Ik vind de antwoorden hier niet zo naar. Ze zijn vooral ingestoken om duidelijk te maken dat je ook binnen Schengen (corona of niet) gewoon een paspoort moet hebben omdat je er anders gezeur mee kunt krijgen en dat je het beter niet kunt doen. Volgens mij zijn dat allemaal heel normale opmerkingen.

En wat je altijd ziet: als er vier keer dezelfde vraag wordt gesteld en er wordt niet op gereageerd door TO, dan wordt het snel een tikje venijniger. Dat gebeurt hier in ieder topic en is ook logisch. Op anderen komt dat over als: “wil je nou advies of niet”, ook al is dat helemaal niet de bedoeling die TO heeft met niet reageren.

Kortom, ik denk dat er ook niet zoveel gezocht moet worden achter de opmerkingen van mensen dat je beter niet zonder paspoort op pad kunt gaan :)
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
06-07-2020 17:50
Oh, zo ben ik dan weer totaal niet. Ik ben slordig en chaotisch en heb daar meestal ook geen last van.

Heb 1x met veel gedoe een noodpaspoort aangevraagd omdat ik 'm kwijt was en de volgende ochtend voor dag en dauw moest vliegen. Heel veel geregel en gelukt! Heel de reis heeft er niemand op geen enkel vliegveld naar mijn mooi noodpaspoort gekeken. Haha! Mijn verdiende loon. Vond het wel jammer, want hij was heel mooi roze.
Ik heb er zelfs een met een stempel van de Nederlandse marechaussee er in... Blijkbaar is een noodpaspoort alleen maar geldig voor één reis. Ze maken hem wel wat langer geldig (mocht je ziek worden of je vlucht opeens niet meer gaan ouzo), maar je mag er blijkbaar niet nogmaals mee vliegen. Ik moest toen in een week twee keer op reis en toen ik de tweede keer bij de marechaussee kwam, zeiden ze gelijk: dit ding is drie dagen oud, dus daar kun je nu niet meer mee op pad... Maar ja, ik had in de tussentijd natuurlijk mijn nieuwe paspoort nog niet. Hebben ze er een stempel in gezet zodat ik iig niet nog een derde keer er mee op pad kon :) Scheelde toch weer een nieuw noodpaspoort.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me langzaam af; waarom kunnen mensen niet gewoon een jaar in eigenland op vakantie..... maar dat is geloof ik een schande als je dat op het viva forum schrijft........
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
06-07-2020 19:43
Ik vraag me langzaam af; waarom kunnen mensen niet gewoon een jaar in eigenland op vakantie..... maar dat is geloof ik een schande als je dat op het viva forum schrijft........
Ja die vind ik ook wel interessant... Paar maanden geleden ging heel Europa opeens potdicht, mensen massaal gerepatrieerd, ellende met afgebroken reizen, quarantaines, duizenden euro’s aan tickets moeten boeken om weg te komen. En vier maanden laten zit iedereen, met de brandhaarden her en der weer oplaaiend: goh, laat ik eens kijken in welke problemen ik mezelf weer kan manoeuvreren...

Dus over paar weken krijgen we gewoon weer de klaagtopics over de reisverzekering die niet uitkeert, de overheid die geen vliegtuig stuurt, het all-inclusive-resort waar de nootjes op zijn omdat ze die niet meer geleverd kunnen krijgen etc.
Stampertje12 schreef:
06-07-2020 19:40
Ik heb er zelfs een met een stempel van de Nederlandse marechaussee er in... Blijkbaar is een noodpaspoort alleen maar geldig voor één reis. Ze maken hem wel wat langer geldig (mocht je ziek worden of je vlucht opeens niet meer gaan ouzo), maar je mag er blijkbaar niet nogmaals mee vliegen. Ik moest toen in een week twee keer op reis en toen ik de tweede keer bij de marechaussee kwam, zeiden ze gelijk: dit ding is drie dagen oud, dus daar kun je nu niet meer mee op pad... Maar ja, ik had in de tussentijd natuurlijk mijn nieuwe paspoort nog niet. Hebben ze er een stempel in gezet zodat ik iig niet nog een derde keer er mee op pad kon :) Scheelde toch weer een nieuw noodpaspoort.
Ja, klopt, je moet ‘m daarna weer inleveren en je moet precies aangeven welke reis je er mee af wil leggen.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
06-07-2020 21:08
Ja, klopt, je moet ‘m daarna weer inleveren en je moet precies aangeven welke reis je er mee af wil leggen.
Ja dat inleveren heb ik niet gedaan. Ik dacht toen: het kost een week om een nieuwe te krijgen, ik moet nog langs het gemeentehuis daarvoor, dus sowieso had ik geen paspoort voor die tweede reis kunnen hebben. Dan vond ik het zonde om een tweede aan te vragen...
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
06-07-2020 19:37
TO kan moeilijk principieel doen dat ze natuurlijk noooooit zonder paspoort op pad zou gaan als ze zelf aangeeft dat ze dit eerder wel heeft gedaan omdat er geen corona was en omdat het wel Schengen was. Dus ik vind dat het helemaal niet zo vreemd is dat mensen dat als een indicatie zien dat ze dus wel op pad gaat en dat het meer een issue is van: kun je op pad zonder paspoort, zonder er gelazer mee te krijgen.

Precies zo vatte ik de OP op. En vind dat je zoiets gewoon niet moet doen. Zeker niet in coronatijd en met een kind erbij. Stel dat je opeens terug moet vliegen o.i.d. voor een ziek familielid, als dat dan nog kan...
Moet er niet aan denken.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Stampertje12 schreef:
06-07-2020 23:20
Ja dat inleveren heb ik niet gedaan. Ik dacht toen: het kost een week om een nieuwe te krijgen, ik moet nog langs het gemeentehuis daarvoor, dus sowieso had ik geen paspoort voor die tweede reis kunnen hebben. Dan vond ik het zonde om een tweede aan te vragen...
Ik weet niet wanneer dit was, maar tegenwoordig krijg je je nieuw aangevraagde echte paspoort niet mee als je het noodpaspoort niet inlevert. Omgekeerd krijg je het noodpaspoort niet als je geen bewijs van aanvraag van een nieuw paspoort van je gemeente hebt en een aangifte van vermissing van je paspoort dat je kwijt bent. Op geen enkel moment kun je twee paspoorten in je bezit hebben.

Waar iedereen trouwens zo vreselijk bang voor is, mocht je geen geldig paspoort hebben begrijp ik niet. Je wordt echt niet in een kerker gegooid hoor.
Alle reacties Link kopieren
De Staat blijft eigenaar van het paspoort overigens, ik vind het zorgelijk dat sommigen er zo laconiek mee omgaan. En iedere gemeente stuurt een reminder per post.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven