Paspoort verlopen

05-07-2020 13:24 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
de planning was om met de auto naar Portugal te gaan. Vanwege code oranje kiezen we liever iets anders. De planning is nu om naar Kroatië te rijden. Ik kom er alleen gisteren achter dat de paspoort van mijn 11 jarige vorige maand is verlopen. Kan hij met verlopen paspoort langs de grens? Online word ik niet wijzer. Morgen bel ik de gemeente voor een spoed paspoort, maar de planning is dinsdag vertrekken, ik weet niet of dat lukt.
Alle reacties Link kopieren
Zorg ervoor dat je alle papieren op orde hebt als je naar Kroatië gaat. Er is daar altijd controle en nu nog meer. En de grenswachters/douane zijn echt heel dominant en autoritair naar buitenlanders (ook naar eigen mensen trouwens of bijvoorbeeld Serviërs). in hun ogen heb je een hele goede baan als je daar passen mag checken, en ze voelen zich als god.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging een keer met de kinderen vliegen naar Kroatie, en man ging met de auto. hij nam allerlei kinderspullen mee, autozitjes, buggy, campingbedje. Heel de auto moest leeg. terwijl hij de taal goed spreekt en prima kon uitleggen hoe het in elkaar zat. Zelfs de tassen met kleren moesten leeg. is gewoon pesten
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
05-07-2020 13:48
jezus christus ik ben echt blind excuses
Moet dat nou, dat vloeken?
Wij hebben zelfs ooit controle gehad toen we via één of ander gat de grens van België naar Frankrijk overgingen (volgens mij zochten ze iemand, iedereen moest aan de kant). Geen idee wat de consequenties waren geweest als we ons niet hadden kunnen legitimeren, maar ik heb dat soort dingen liever in 3 minuten afgehandeld dan in 3 uur.

En wat iemand anders al schreef: in deze tijd met eventuele lockdowns zou ik het zekere voor het onzekere nemen.
Als je nog niets geboekt hebt zou je ook in Oostenrijk/Zwitserland kunnen blijven ipv helemaal door naar Kroatie. Evengoed nog met 'n geldig paspoort natuurlijk, maar in West Europa denk ik dat je minder voor nare verrassingen kunt komen staan als in het oostblok als er weer lockdowns plaatsvinden.
Alle reacties Link kopieren
Skellar schreef:
05-07-2020 13:32
Volgens mij moet bij reizen binnen Europa een paspoort nog minimaal twee maanden geldig zijn.
Dit is echt onzin.
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat je of online of direkt aan de grens je daten moet achterlaten i.v.m. Corona.... Het aantal gevallen neemt toe in Kroatie!
Alle reacties Link kopieren
TO, ik zou even goed bekijken of het wel verstandig is die kant op te gaan.
https://nos.nl/artikel/2339620-balkanla ... virus.html

Hier vind je de grafiek met nieuwe besmettingen in Kroatië:
https://www.worldometers.info/coronavir ... y/croatia/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het er in deze tijd niet op wagen, je weet niet in welke situatie je beland als er bijvoorbeeld Corona uitbreekt. Het hoeft geen gezeur op te leveren, kan wel. Dit topic doet mij trouwens ook herinneren aan een spontaan dagje winkelen in Antwerpen. We zouden ‘s ochtends heen gaan en aan het einde van de dag weer naar huis rijden. Maar ja het was gezellig, mooi weer en we belanden als snel op een terras. Lang verhaal kort: we besloten een hotel te boeken ipv naar huis te rijden. Maar bij het hotel aangekomen bleek mijn paspoort verlopen waardoor het hotel heel moeilijk begon te doen. Uiteindelijk is het wel goed gekomen maar sindsdien heb ik altijd een geldig paspoort bij me.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
05-07-2020 14:58
Dit is echt onzin.
Ja inderdaad, dat was vroeger zo.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zorgen dat je spullen op orde zijn. Hebben jullie 6 weken voor het paspoort verliep geen brief van de gemeente gehad?
Je krijgt toch altijd bijtijds bericht van de gemeente als je paspoort gaat verlopen?
Iets over het hoofd gezien?
Alle reacties Link kopieren
Je kan trouwens met de auto altijd terug. als de grenzen dicht zijn mag je niet het land in en daar blijven, maar je mag wel door het land heen rijden, alleen niet stoppen. behalve om te tanken, maar je mag niet uitrusten op parkeerplaatsen of overnachten als je op doorreis bent. In België mocht je ook niet stoppen om te tanken maar moest je zorgen dat je tank vol was en moest je in een keer doorrijden.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga niet weg voordat zijn paspoort is gemaakt. Ik ben wel eens zonder zijn paspoort naar Portugal gereden, toen werden we niet gecontroleerd. Maar dat is inderdaad Schengen en pre corona.
Wat betreft Kroatie zelf, ik dacht dat het daar juist wel meeviel. Oostenrijk wilden we sowieso 2 dagjes blijven.
Kroatie is zeker geen must dus uitwijken naar iets anders is geen probleem.
Wij willen het liefst een land met iig strand/zee.
Iemand tips? we hebben ruim 2.5 week.
Alle reacties Link kopieren
Heb een tip; Nederland.... Geen Italië want daar lopen de besmettingen weer op.... Spanje heeft ook plaatselijke lockdowns. Servië staat op de lijst van de 29 landen waar je niet heen moet, dus..... doe eens slim; Nederland
Kijk op de website van de gemeente voor de voorwaarden voor het aanvragen van paspoort via de spoedprocedure. Daar staat meestal goed uitgelegd hoe de werkwijze in jouw gemeente is.
Bij ons moet je, geloof ik, voor 12 uur de aanvraag hebben ingediend op het gemeentehuis. En dan is die 24-30 uur later klaar.
Heb je al geschikte pasfoto’s klaar liggen?
Alle reacties Link kopieren
Je zoontje heeft geen ID en een verlopen paspoort. Dan maakt het niet uit waar je naartoe reist, of dit nu Portugal is of Kroatië: hij mag in beide gevallen niet naar die landen toe.

Dus of een nieuwe ID aanvragen of een paspoort. Stuurt jouw gemeente je geen brief dat je paspoort bijna verloopt? Doen de meeste gemeenten inmiddels wel volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, je geeft aan dat Portugal Schengen is en dat je daar toch niet gecontroleerd word. Ik zou mijzelf en al helemaal mijn kinderen niet in die situatie brengen dat ze ergens zijn zonder identiteitspapieren.

Aantal redenen:

> Er kan controle zijn en dan word je toch gepakt, dit levert allemaal problemen op met terugkeren.
> Er kan een noodgeval zijn waardoor je snel terug moet, bijv. Met het vliegtuig en dat kan dan niet meer.
> Er zijn controles op ontvoering van kinderen, als je niet kunt aantonen dat het jouw kind is (wat je niet kan als ie geen ID heeft), levert dat mogelijk een hoop gedoe op.
> Je kunt een overijverige / corrupte agent tegenkomen die ook maar iets zoekt om je te kunnen beboeten.
> Veel hotels vragen om paspoorten van hun gasten, dat gebeurt steeds vaker. Misschien dat ze die van je kind niet nodig hebben.

Kost een tientje per jaar, waarom zou je het risico lopen dat je in problemen komt?
TO heeft toch ook al meermalen aangegeven alleen met geldige documenten op pad te gaan.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
05-07-2020 14:58
Dit is echt onzin.
Sommige landen vereisen dat, maar volgens mij niet tussen Europese landen onderling, als je met Europa dan de EU bedoelt tenminste. Daarin mag je als Europeaan vrij reizen. Maar je wil in principe niet op pad met een paspoort dat bijna verloopt. Er kan altijd iets gebeuren waardoor je niet terug kan en langer moet blijven.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-07-2020 13:31
Ik zou juist zorgen dat je paspoort in orde is gezien de pandemie. Straks kom je ergens vast te zitten in lockdown en dan blijkt dat je geen geldig reisdocument hebt. Dan maar een paar dagen later vertrekken.

Dit. In deze tijd last minute gaan reizen met een minderjarige wiens pas verlopen is :bonk: Met risico's op lock-downs, enz. en allerlei toestanden waar je gewoon moet kunnen aantonen wie je bent. Hoe kom je erop? En hoezo is het paspoort van je kind überhaupt verlopen als je met zulke plannen loopt? Zal wel weer aan mij liggen, maar ook in Portugal moet je je desgevraagd, zéker in deze tijd gewoon kunnen legitimeren.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
05-07-2020 21:23
TO heeft toch ook al meermalen aangegeven alleen met geldige documenten op pad te gaan.

Dan had ze niet zo'n OP moeten plaatsen. Sorry, maar nu deze vraag stellen in de hoop of met het idee dat iets misschien toch nog even kan omdat een paar forummers dat zeggen of met verhalen over 'pesterijen' komen, is naïef. Nog niet gesproken over de overlast die je evt. veroorzaakt bij versterkte grenscontroles omdat je je zaken niet op orde hebt. Die mensen hebben wel wat beters te doen dan slecht voorbereide reizigers te managen. Ik vind de vraag in de OP dan ook ronduit asociaal.

Excusez le mot.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Eens! En TO gaat ook niet op de vraag die meermaals is gesteld...heb je een brief van de gemeente gehad? 6 weken voor een dergelijk document verloopt krijg je nl een herinnering.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen brief ontvangen hierover. Ik snap niet wat er zo asociaal is aan mijn vraag. Ik stel gewoon een normale vraag, ik heb niet gezegd dat ik zonder paspoort de grens over ga.
Ik heb net de gemeente gebeld en kan vandaag terecht, bedankt voor jullie adviezen.
Alle reacties Link kopieren
Kom op zeg, ze hoeft daarover toch geen verantwoordelijkheid af te leggen aan forummers.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven