Depressietopic - deel 2

31-05-2020 19:28 1258 berichten
Veel mensen op het forum (en daarbuiten) kampen met (de gevolgen van) depressie.
Een depressie is iets anders dan een dip of een paar dagen niet lekker in je vel. Depressie is een ziekte die je hele leven kan beheersen. Hoe ga jij ermee om? Hoe kom je je dagen door?
Dit topic is voor iedereen die een depressie heeft of heeft gehad, en voor iedereen die iemand kent met een depressie en daarover wil praten.
Voel je welkom!

Dit is deel 2. We komen hier vandaan: viewtopic.php?f=16&t=437997&p=29631642&start=#p29631642
Alle reacties Link kopieren Quote
Chocoladeballetjes dat warrige praten herken ik zelf niet.
Wat ik wel heb is als het niet zo goed gaat dat ik totaal niet meer op woorden kan komen en mijn zinsopbouwen verkeerd gaan. Dan moet ik echt even aangeven dat ik. Ket op het woord kom , mijn rust nemen en dan herpakken.

Hier gaat het redelijk , alleen pas geopereerd (onverwachts) en daar heb ik nu wel last van wat een achtbaan was het zeg.
Woensdag krijg ik de uitslag wat ik toch wel zeer spannend vind. Ik merk dat ik mezelf terug trek en wat geïrriteerder ben, maar dat is ook niet zo gek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Morgenochtend vroeg heb ik een afspraak staan voor het plaatsen van een spiraal bij de huisarts. Ik heb nu al een spiraal en die deed zoveel pijn bij het zetten en dat was in het ziekenhuis. Tweede spiraal schijnt vaak pijnlijker te zijn zeker omdat ik niet meer menstrueer.
Ik zie er zo enorm tegenop. Zegt mijn man: ja mop eens in de 5 jaar moet je even pijn hebben het is niet anders (wel op lieve toon hoor) nou die viel even verkeerd: hallo zeg jij hoeft helemaal nooit pijn te hebben voor hetzelfde resultaat makkelijk gezegd.
Nou ja ik neem een oxa en paracetamol en wat moet dat moet.
Hier zeiden ze bij de apotheek: ow geen pijnmedicatie? Nou dan dus paracetamol en zeker de hele dag vrij houden voor herstel. Dat beurde me ook niet echt op.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@konijn. Ja daarin nemen ze mensen echt niet serieus. Terwijl er een tijdje geleden een onderzoek is geweest dat mensen daar toch echt last van hebben. Je kan bijvoorbeeld al allergisch zijn voor het een van de hulpstoffen die soms wel anders zijn.

Gelukkig heb je je normale pillen weer!

@grietje. Bedankt voor je antwoord!
Wow geopereerd, ja daar mag je best wat geïrriteerder door zijn hoor. Hopelijk knap je snel op en zijn de uitslagen goed.

@ibi. Sterkte met het zetten van je spiraal. En de opmerking van je man is zeker onhandig. Ik kan me wel voorstellen dat hij het goed bedoelde. Maar zelf was ik ook wel geïrriteerd geworden.
Ik heb vandaag een rustdag gehouden. Heel veel geslapen, wat voor mij echt uitzonderlijk is. En verder ja, tv en Social media.

Maar ik ben nu ook wel helemaal klaar met het nietsdoen dus ik ben blij dat ik morgen moet werken. Hoewel ik nog niet alle uren wil gaan.

Het ijs is nog wel dun. Maar ik hoop dat deze rustdag er wel aan bijdraagt dat ik wat ben uitgerust en daardoor weer wat stabieler ben.

Ben benieuwd hoe ik morgen wakker word!
Alle reacties Link kopieren Quote
Iblopviva, gaat het al iets beter met je ivm spiraal plaatsen. Je partner bedoelt het ook goed maar ik begrijp je reactie hoor. Mannen zijn soms zo onhandig met woorden en emoties.

Chocoballetjes, hoop dat deze rustdag je energie en stabiliteit brengt.

Vandaag huilend op terras gezeten, Ivm overlijden van mijn zus in coronatijd zouden wij zusters en broer plus partners nog bij elkaar eten. Nu is er door haar kind een datum uitgekozen waarbij wij, mijn man en ik, niet aanwezig kunnen zijn. Voelde mij zo buitengesloten, ik ben de enige die ruim 1,5 uur moet rijden en zie mijn familie op dit moment niet omdat ze vrij voorzichtig zijn.

Ik was net op terras toen ik het las. Beetje abracadabra hoe ik het schrijf.
Ben echt van slag.
vlin02der wijzigde dit bericht op 20-07-2020 22:12
Reden: Toevoeging
1.16% gewijzigd
@vlinder. Wat ontzettend verdrietig! Ik vond het ook echt verdrietig om zo te lezen. Kan me voorstellen dat je je naar voelt onder zulke omstandigheden.
Stomme corona er ook bij!

Ik kan niet veel doen dan je sterkte wensen!
Eigenlijk gaat het hier weer een stap minder. Het gaat nog wel wat beter dan begin vorige week, maar het was wel een moeilijke dag.

Ik ben telkens erg overprikkelt. Gelukkig kwam de vervangster van mijn woonbegeleider en die was wel erg aardig en hielp me met het maken van een schema.

Vanavond moet ik veel huilen.

Ook maak ik mij zorgen dat ik al zo instabiel ben VOOR de verbouw klussen en verhuizing zijn begonnen. En dan moet ik daar ook nog wennen.

Ik weet soms niet hoe dit gaat lukken zonder terugval vooral omdat ik al behoorlijk verzwakt ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve Chocoballetjes, je bent altijd zo attentvol en medeleven naar andere en nu ook weer met mij terwijl het met jou ook niet zo goed gaat. Ik wilde dat ik je kon troosten dus doe het op een virtuele manier :hug:
Ah lief!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een snel berichtje.

Maar wat naar choco dat het niet lekker met je gaat en dat je ook zoveel stress door je verhuizing hebt. Wel fijn dat je iets hebt gehad aan de vervangende woonbegeleider! Is het een optie om dit nog af te kunnen zeggen omdat het misschien gewoon te veel voor je is op dit moment? Al is dat natuurlijk super rot om te moeten doen als het al zou kunnen.

Ik hoop dat je het lekker rustig aan kan doen en goed aan jezelf kan denken. Probeer niet te veel te willen en pak echt je rust! Want die heb je zo te lezen hard nodig.

Sterkte! :hug: :heart:

@Vlinder: Nog gecondoleerd en wat rot dat ze een datum hebben uitgekozen waarbij jullie niet aanwezig kunnen zijn. Ik snap goed dat je daar verdrietig om bent! Is het ook niet meer te verschuiven?

@Ibi: Hoe is het gegaan met het spiraal zetten? En idd beetje onhandige woordkeuze van je man. Ik was denk ik ook boos geworden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij heb ik het niet goed beschreven. In April toen de corona maatregelen zo heftig was is mijn zus overleden. Het was een liefdevolle afscheid maar alles op afstand en iedereen direct naar huis. En wij hadden als zusters en broer zijnde nog altijd het idee om met elkaar te eten als herinnering voor mijn overleden zus en goede afsluiting en om ook weer elkaar te zien na al die maanden. Nu is er voor dat etentje een dag uitgekozen dat mijn man en ik absoluut niet kunnen. En ik voel me nu zo buitengesloten maar dat samenzijn zou ook goed zijn voor mijn rouwverwerking. Omdat ik er niet over praat ook niet met mijn therapeut want dan ga ik het voelen en dat wil ik niet.

Sorry voor de verwarring.

Hoe gaat het met jou shiverrr?
vlin02der wijzigde dit bericht op 21-07-2020 00:08
Reden: Toevoeging
7.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werd vandaag verdrietig wakker maar ben nu heel boos dat een goede afscheid mij , wordt ontnomen. We zouden met zijn allen na de begraafplaats gaan. En daarna gezamenlijk, zusters broer en partners gaan eten, ons kennende vol met een lach en een traan herinneringen.

Ben even zo van slag, omdat het zo goed zo zijn voor het rouwproces.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh Vlinder, wat verdrietig. 😢 Begrijpelijk hoor dat je je zo voelt. Nog gecondoleerd.

Ik ben in ieder geval blij dat ik me weer helderder in mijn hoofd voel. Mijn ouders schrokken er nog van, want ik liep opeens ook heel anders, bijna schuifelend en stijf, en keek echt niet meer helder uit mijn ogen.
Ik vind het wel raar, want ik heb tot 2 jaar geleden ook heel lang Mylan geslikt. Vanaf dat ik ermee startte. Nu kan ik me van de opstart niet meer veel herinneren, behalve dat ik toen ook heel ellendig was. De allereerste dag heb ik toen zelfs hallucinaties gehad. En dat het toen mijn angst en somberheid juist verergerde, maar dat tijdelijk van de dokter mocht onderdrukken met pammetjes. En na een week of 2-3 trokken de bijwerkingen weg en merkten anderen veel eerder dan ik dat het medicijn aan begon te slaan.
2 jaar geleden moest ik wel naar een duurdere switchen omdat die van Mylan een hele tijd niet leverbaar was. Dus toen kwamen we bij Seroxat uit, van die wissel ben ik ook een week duizelig en een beetje gaar geweest, maar echt niet zo heftig als weer die switch afgelopen weekend naar tijdelijk Mylan.
Wat een rotzooi is AD eigenlijk toch. Maar ja, zonder zag ik het leven niet meer zitten, durfde ik de deur niet uit en gierden de paniekaanvallen 24/7 door mijn lijf.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Vlinder: Oh het staat er bij mij niet duidelijk. Ik bedoelde rot dat ze een datum hadden uitgekozen voor het diner waar jij niet bij kan zijn. Valt daar ook niet meer over te praten of er een andere datum mogelijk is?

Gisteren had ik paniek en een pilletje geslikt en ook niet gewerkt. Gelukkig is mijn werk daar heel begripvol in. Vandaag heeft mijn oma het onderzoek en ik ben wel heel zenuwachtig, gespannen en het grenst tegen paniek, maar het is 'beheersbaar'. Dus ik zit aan mijn studie, want dan kan ik niet piekeren. Als het goed is, zou het onderzoek gedaan moeten zijn. Maar we wachten nog op telefoon van het ziekenhuis. Ik hoop dat we wat meer duidelijkheid hebben vandaag, maar grote kans dat we die niet krijgen.

Maar ook nog "goed" nieuws. Ik heb me ook aangemeld bij de Open Universiteit om daar een vak te volgen van rechtsgeleerdheid. Ik wil kijken of ik het niveau aan kan en op deze manier een aantal vakken volgen. Want ik denk niet dat een hele opleiding lukt, plus dat is wel een 10 jaren plan. Sowieso afwachten of ik het niveau wel aan kan, want zelf ben ik een beetje bang dat het niet lukt. Er zitten grenzen aan je kunnen namelijk. Maargoed misschien lukt het ook wel, dat is afwachten. Maar het start per 1 september. Dus tot die tijd probeer ik zover mogelijk met mijn cursus te komen die ik nu al volg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Konijnenpantoffel, gebruik je allang AD? AD kan soms zulke bijwerkingen hebben vooral de eerste paar weken en daar werd jij natuurlijk ook onzekerder van, maar zoals ik lees gaat het al iets beter. Misschien een rare vraag maar denk je dat je zonder AD weer paniekaanvallen krijgt.

Shiverrr, al iets vernomen over je oma? Ik laat je natuurlijk vrij om het te delen of niet, als het te heftig is voor je. En inderdaad wat een supergoed nieuws al je plannen maar ook hoe bewust je bent van je eigen kunnen. Echt super!

Ik dacht vandaag een afspraak te hebben met 2 behandelaars, voor een evaluatie gesprek. Daar aangekomen blijkt niemand ervan af te weten. Ik maak altijd telefonisch een aantal afspraken en het stond daadwerkelijk in mijn agenda. Maar goed, dat was weer een onverwachts leerproces want mijn emoties schoten als een stuiterbal heen en weer.
@konijn. Wat een heftige uitwerking zeg! Gelukkig ben je weer helder inderdaad. Maar zoiets natuurlijk wel behoorlijk intens zo.

@shiverr. Erg spannend zo met je oma. Ik kan voorstellen dat dit spanning oplevert.
Ik zit overigens al te diep in de verhuizing om het nog af te zeggen. Bovendien is mijn studio echt een soort droom qua locatie (binnenstad) en tuin (die ligt aan binnentuin).

Wat een super idee om zo'n cursus te gaan doen bij de vrije universiteit. Leuk idee. Zoiets wil ik misschien ook nog eens gaan doen.

@vlinder. Oeh zo'n misverstand kan echt lastig zijn ja. Zeker als je het toch al niet zo makkelijk hebt.
Heb je wel op korte termijn een andere afspraak kunnen maken?
Vannacht heb ik erg slecht geslapen, bijna niet.
Ik ben dus ook erg moe.
Wel gaat het iets beter volgens mij. Het is wel belangrijk dat ik iets minder uitgeput wordt. Want ik ben moe van vannacht maar ik ben sowieso al zo moe.

Morgen zie ik een vriendin en ga ik naar mijn oude casemanager. Die heb ik een jaar niet gezien.
Ook ga ik denk ik even een koffie doen op mijn werk (dat is onderweg).

Vandavond slik ik maar wel temazepam dat moet ook volgens de afspraak met mijn psychiater.

Ik voel me misschien toch niet zo goed. Ik ga maar even koffie drinken.
@Shiverrr, hoewel ik blij voor je ben dat je zoveel energie hebt, schrik ik toch een beetje. Neem je niet teveel hooi op je vork ineens? Kijk uit voor een terugval hoor, zorg voor voldoende rust.

@Konijn, zorg dat je psychiater een bericht stuurt naar je apotheek dat jij alleen die specifieke AD mag hebben, en geen substituut. Waarschijnlijk reageer je heel heftig op de hulpstoffen. Dat zou de apotheker toch moeten weten.

@Vlinder, wat verdrietig allemaal. Ik hoop dat er begrip is voor jullie situatie en dat het goedkomt.

@Choco, ach vrouw, wat een ellende weer allemaal. Die heftige ontregeling rond de verhuizing was te verwachten natuurlijk. Heb je hulp bij het opruimen/in- en uitpakken etc.? Heb je een stappenplan? Temazepam is goed, dan slaap je tenminste.
Eerder had je het erover dat je onsamenhangend praat bij ontregeling. Ik merk het dan ook aan de manier waarop je schrijft. Dan worden je zinnen wat korter en ook wat warrig. Maar dat geeft niet hoor.

Hier gaat het zo-zo. Z'n gangetje eigenlijk. De groepstherapie hakt er behoorlijk in en geeft zoveel spanning dat ik mezelf vaker pijn doe. Ik kras nu ook met m'n nagel in mijn pols. Waarom ik dat doe weet ik eigenlijk niet, maarja daar is die therapie ook voor, om daarachter te komen.
Man is ook weer lekker depressief. De sfeer in huis is weer optimaal zullen we maar zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey allemaal,
Ik lees al een tijdje mee en vind veel herkenning in wat ik lees. Ik mis het overzicht om aan te haken en te reageren op anderen, waardoor ik niet van mezelf mocht reageren 😉

Maar vanavond staat t water me aan de lippen en plaats ik graag even een berichtje omdat de drempels om vrienden te benaderen mijlen hoog voelen.

Even kort wat over mijn situatie: ik ben sinds oktober thuis vanwege een zware depressie en een heftige burnout. Ik slik AD en heb oxazepam voor zonodig.

Gisteren en vandaag moet ik, na hele drukke dagen, erg veel bijslapen en ben ik fysiek en mentaal op. Vandaag grijpt t me naar de keel en heb ik het gevoel dat dit nooit meer voorbij gaat. Dat maakt zo verdrietig. En bah wat voel ik me eenzaam.
Zo'n naar gevoel, herkennen jullie dit? Ermee opstaan en ermee naar bed gaan, zo benauwend.
Hey Jixxy, welkom! Wat goed dat je hier nu je hart komt luchten. Als je niet op anderen kunt/wilt reageren is dat niet erg hoor. Het hoort nu eenmaal bij depressie dat je weinig energie hebt.
Dat zware gevoel hoort er ook helemaal bij. En ook dat vreet energie.
Sterkte en een :hug: . Wij begrijpen je!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je wel voor je lieve berichtje Fadetoblack!

Ik ben zelf alleenstaande en wat heb ik dan soms behoefte aan even een knuffel op deze momenten, als ik zelf even de kracht niet meer heb er voor mezelf te zijn. Hardnekkig monster is het!
Depressie wordt ook wel the black dog genoemd....
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja daar ben ik bekend mee. Ik omschrijf het zelf als een grote zware zwarte deken van 100 kg die over me heen ligt. Vreselijk.

Wat doen jullie zoal op dagen als zelfs een kopje thee zetten haast niet lukt? Tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Fade to black, is de spanning voor je therapie gerelateerd omdat het zo confronterend is, of omdat de voorbereiding, het op tijd er moeten zijn de trigger? In ieder geval sterkte ook met je man. Als ik ergens naar toe moet sta ik ruim van tevoren op en nog kom ik te laat omdat ik dan geen overzicht heb in mijn doen en laten.

Welkom Jixxy, maak je ajb niet druk als je geen puf heb om niet te reageren. Dat is juist zo fijn van deze topic, iedereen heeft zoveel begrip voor elkaar. Vind je vraag wel heel moeilijk omdat mijn antwoord niet erg positief is, als ik echt nergens de energie voor heb dan laat ik echt de boel de boel en lig ik op de bank Netflix te kijken. Vaak ook niet echt geconcentreerd maar heb de tv dan meer aan voor afleiding. En als ik beetje puf heb dan pep ik mezelf op voor een boswandeling, kost mij heel veel energie maar naderhand toch een trots gevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Slecht nieuws over mijn oma gehad. De huisarts is geweest gisteren en we moeten rekening houden met dagen of weken. Het is heel onzeker en kan ook geen tijd geven. Maar we moesten wel allemaal langs komen omdat ze nu nog helder is en afscheid kan nemen. Vandaag ben ik er heel de dag, morgen ga ik er slapen en ben de rest van de dagen ook van plan om langs te gaan zoveel mogelijk. Ik kan hier ook mijn dingen doen die ik thuis ook doe en bij mijn werk sta ik ziek gemeld. Het is zo onwerkelijk in 1x. Maar tot nu toe doe ik het best goed en ik ben wel heel verdrietig, maar val nog niet terug in mijn depressie. Daarnaast moet ik ook niet vergeten, mocht het wel gebeuren, iedereen is verdrietig en voelt zich rot. Wil niet betekenen dat ik terugval. Want ik heb nog steeds doelen die ik wil behalen. Ik vind het alleen jammer dat mijn oma niet langer heeft kunnen zien hoe goed het nu met me gaat na al die jaren.

Waar ik wel heel blij mee ben is dat ik mn verjaardag heb gevierd en een high tea heb gedaan voor haar. Ik hou niet van mijn verjaardag maar ik had het vermoeden dat dit de laatste keer was. Nog een hele leuke foto van ons samen gemaakt dus dat is wel fijn.

Ik voel me soms wel schuldig dat ik allemaal plannen maak, me gisteren voordat ik dit wist gewoon blij kon voelen en dat je oma dan ziek is. Iedereen zegt dat het gewoon kan en mag en dat ik me daarom niet schuldig mag voelen. Plannen en doelen blijven stellen is goed zeggen ze. Maar het is zo dubbel.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven