Depressietopic - deel 2

31-05-2020 19:28 1258 berichten
Veel mensen op het forum (en daarbuiten) kampen met (de gevolgen van) depressie.
Een depressie is iets anders dan een dip of een paar dagen niet lekker in je vel. Depressie is een ziekte die je hele leven kan beheersen. Hoe ga jij ermee om? Hoe kom je je dagen door?
Dit topic is voor iedereen die een depressie heeft of heeft gehad, en voor iedereen die iemand kent met een depressie en daarover wil praten.
Voel je welkom!

Dit is deel 2. We komen hier vandaan: viewtopic.php?f=16&t=437997&p=29631642&start=#p29631642
Alle reacties Link kopieren Quote
Eventjes in het kort op chocoladeballetjes; ja, ik heb ook zeker wel eens korte terugvallen gehad. Hopelijk kan je erop vertrouwen dat jij hier ook binnenkort weer uit komt.

Verder kan ik mij niet zo goed concentreren dus uitgebreid reageren lukt niet maar ik lees mee en wil wel iedereen die dat nodig heeft een hart onder de riem steken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hee lieve allemaal, toch ook weer eventjes een berichtje van mij. Gewoon om jullie even een virtuele knuffel te geven en te laten weten dat ik nog steeds iedere dag meelees, maar het (nog steeds) veel te zwaar is om actief mee te schrijven. Ik denk aan jullie!
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn jullie te lezen Hope en JEMMER, sterkte voor jullie.

Nou "wij" (begeleiding, zorgboerderij en ik) leggen ons erbij neer dat het niet gaat lukken de komende tijd. Vrijdag ga ik nog 1 keer en daarna wachten tot die klote indicatie eens rond is. Kan nog weken/maanden duren. Lastig dit.
Sta nu al 2 jaar op wachtlijsten voor therapie, ben niet eens op de wachtlijst voor PMT gezet want vol en nu weer maandenlang op de wachtlijst voor dagbesteding. Iets wat niet eens nodig was geweest als al die andere wachtlijsten er niet waren.
En ik probeer me te bedenken dat iedereen hulp nodig heeft die op de wachtlijst staat maar ik kan wel janken.
En om eerlijk te zijn snap ik deze wachtlijst niet. Bellen/mailen enz erover heeft nu meer tijd gekost dan een gesprek. Sowieso wie wil er nou naar een zorgboerderij als het niet echt nodig is? In mijn geval geven begeleiding vanuit WMO en de FACT aan dat dit nodig is en dan nog maandenlang gehannes.
Als je nog niet depressief was dan werd je het wel.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@hope. Bedankt voor je antwoord, fijn te horen ook.

@jemmer. Bedankt voor de knuffel! Knuffel terug ook!

@ibi. Jemig zeg, wat een gedoe met die indicatie. Ik vind dat soort onduidelijkheid ook altijd erg moeilijk. Sterkte!
Vandaag mijn psychiater zei ze dat ze merkte dat zo'n gesprek te zwaar was voor mij. Kwam echt niet uit mijn zinnen.
Wel dacht ze dat het kon dat het snel weer beter kon gaan zoals eerder. Ze belt me vrijdag nogmaals.

Ben nu bij mijn ouders.
Ik heb het gevoel een klein beetje vooruit te zijn gegaan dan gisteren. Gelijk bij opstaan had ik dat.

Ben nog wel vaag en warrig.mssr. wel minder.

Ik heb hoop dat het morgen weer wat beter is. Ga er zelfs een beetje vanuit.
Alle reacties Link kopieren Quote
chocoladeballetjes schreef:
14-07-2020 20:54
Hebben jullie ook weleens dat een terugval of dip helemaal niet heel lang hoeft te duren?
Ja. Ik heb nu soms 1-3 dagen echt rot dagen, maar daarna is het weer over en ga ik gewoon weer verder waar ik gebleven was. Dus het kan wel echt dat je opeens wakker wordt en je hebt weer een goede dag. En ik denk zeker dat jij dat ook kan hebben omdat je een bipolaire stoornis hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zal maar moeten accepteren dat ze al 7 jaar is en daarmee niet meer de jongste. En toch lijkt het pas zo kort geleden (6 jaar...) dat ik haar over mocht nemen van een gezin wiens kinderen niet meer naar het konijn omkeken.

En hier is de apotheek weer ingewikkeld aan het doen met mijn vaste merk Paroxetine. Ik moet tijdelijk weer terug naar Mylan omdat GFK voor onbepaalde tijd uit de voorraad is. Ik ben altijd zo bang dat ik dan weer bijwerkingen krijg. De vorige switch (van Mylan naar GFK dus) was ik echt wel een week hartstikke duizelig. En dan zeggen sommige apothekersassistenten nog dat dat niet kan, want "het is hetzelfde middel, alleen de grondstoffen zijn ietsje anders".
@shiverr. Bedankt, dat vind ik een erg fijn en bemoedigend antwoord..
Alle reacties Link kopieren Quote
Konijn,
Ja misschien wel goed om in je achterhoofd te houden. Nu iig nog lekker genieten van haar.
Nou das een breed misverstand onder apotheken dat je geen bijwerkingen kan krijgen van de "alleen de grondstoffen die iets anders zijn". Erg vervelend voor je!

Ik was een beetje verdrietig vanavond. Mijn man is weg meestal vind ik dat fijn nu zat ik somber op de bank. Vriendin gevraagd of ik langs kon komen maar die had al een afspraak.
Toen dacht ik: Misschien een stuk fietsen, nah te actief. Toen dacht ik: ik ga mijn koffer vast pakken voor mijn weekendje weg. Die lag op de logeerkamer. En toen kreeg ik inspiratie. Jeetje die logeerkamer is me toch een zooi en volgende maand krijgen we mijn neefje (ahum 17 jaar bijna 18, 1 meter 92 maar toch) gelukkig een paar nachten te logeren dus dan moet de kamer wel een beetje bewoonbaar zijn.
Resultaat? 3 grote puinzakken staan in de auto voor de milieustraat en samen met een flink aantal lege dozen. En 2 forse tassen gevuld voor de kringloop.
En zelfs nog de koffer voor een groot deel ingepakt. Net met een latte heerlijk in de achtertuin gezeten even mijn hoofd leegmaken.
Morgenochtend even langs de kringloop om af te geven.
Er staat ook al 5 jaar een bizar grote tv in de logeerkamer eigenlijk wil ik die ook weg doen maar mijn man zegt dan steeds: "Ik heb een computerapparaat dat alleen maar op die tv te doen is en stel dat wil ik ooit nog eens doen". Maar ja voor die, misschien ooit nog doen, staat er wel al 5 jaar een enorme oude tv op de logeerkamer. Hopelijk bedenkt hij zich deze opruimronde.
Ben nog zeker niet klaar maar zeker een enorm goede start gemaakt. Blij mee.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik begin weer een beetje 'wakker' te worden.

Herkent iemand dat je opeens niet goed gesprekken meer kan voeren? Dat je de meest makkelijke dingen niet uit kan leggen?
Eigenlijk dat het leeg is in je hoofd en je niets te zeggen hebt? Dat er gewoon niets in je hoofd opkomt?

En mijn gezicht ziet er heel anders uit. Totaal vlak met een super wazige blik in mijn ogen.

Ik had dit de afgelopen week heel sterk en vind dat toch wel vreemd.

Herkennen jullie zulke klachten ook? En weten jullie wat het zijn?

Sorry voor alle vragen maar ik begrijp het niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo ik ben zo tevreden. Het is gewoon af! Zo bizar ik zie er al maanden misschien zelfs meer dan een jaar tegenaan te hikken en nu een avond er flink tegen aan en klaar.

Bed ook gelijk verschoond, gestofzuigd enz. Ziet er super uit. Inmiddels 5 vuilniszakken vol zooi in de auto voor de milieustraat en 4 grote kartonnen dozen.
3 flinke tassen vol voor de kringloop. Een deel naar zolder gebracht en verder was het ook een kwestie van logischer neerzetten.
Mijn man is nu thuis die weet nog van niks. Straks hem met een smoes de logeerkamer insturen. Benieuwd wat hij zegt, hij zal wel verbaasd zijn. Toen hij vroeg wat ik vanavond gedaan had zei ik: Ow lekker rustig ff zitten.

Heb wel rugpijn ervan maar goed dat neem ik voor lief.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Iblopviva, wat ben jij goed bezig geweest, mooi om te lezen hoe je een bepaalde emotie hebt omgezet in iets positiefs. Ik heb een periode gehad, dat ik de muren in het huis ging verven, zodat mijn focus daar op lag i.p.v toegeven aan mijn gedachten.

Chocoballetjes, heel herkenbaar wat je beschrijft, ik heb dan ook het gevoel dat ik heel onsamenhangend praat en vraag dan ook voor de zekerheid of uit onzekerheid of ik wel te volgen ben. Ook zo raar, vanmiddag ging ik de stad in en liep 2x de verkeerde steeg in om naar mijn fiets te gaan. Was daar best van geschrokken.

En voor iedereen waar ik even niet op reageer een :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
@Ibi: Wat goed dat je zo druk bent geweest met opruimen! Je mag echt trots op jezelf zijn! Hoe reageerde je man nog?

@Choco: Dat van gesprekken voeren herken ik niet. Maar ik weet wel dat mensen het zien aan mn gezicht als ik me echt rot voel. Vaak wel degene die me kennen of er echt op letten. Ik zie het zelf soms ook als het heel erg is en dan heb ik echt een doodse blik in mijn ogen en dan kan ik aan alles zien dat het niet goed gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat van het gezicht herkende ik ook tijdens mijn burn-out en depressie. Herkende mezelf niet meer. In de ochtend en vroege middag was mijn gezicht vertrokken van angst, later op de dag die dode-haaien-blik. Vreselijk.
Zometeen de Paroxetine van het andere merk halen. Blegh.
@ibi. Wauw ibi goed bezig zeg.

@vlinder. Bedankt voor je antwoord. Fijn te horen hoe het bij een ander werkt.

@shiverr. Ja die doodse blik inderdaad
Bedankt voor je antwoord.

@konijn. Ik denk dat het bij mij in de ochtend ook het ergst is.
Is dat de eerste keer een ander merk? Heeft zeker mee vergoeding te maken?
Hier lijkt het echt op te knappen. Ik kan gewoon weer heldere gesprekken voeren en mijn stemming is ook weer goed.
Ben nog een beetje vaag wel. Maar vooral echt uitgeput.
Maar ik ben wel opgelucht dat het weer de goede kant op gaat.

Morgen belt mijn psychiater. En ik wil eigenlijk wel vragen hoe het kan dat ik ineens geen coherent verhaal kan houden. Dit terwijl ik normaal heel goed ben in babbelen. Het zal wel iets onduidelijks zijn qua antwoord.

Maar nu kan ik weer helemaal recht praten. Vreemd wel.

Ik moet nog wel even op mezelf blijven letten want ik ging behoorlijk diep de afgelopen week. En ik ben al wiebeliger sinds ik met die studio bezig ben.

Morgen komt mijn woonbegeleider weer omdat het de vorige keer niet ging.
Alle reacties Link kopieren Quote
Na het avondeten de eerste "nieuwe" pil ingenomen van het andere merk. Ook nog een oude bekende, dus dan hoop je dat die overgang nog meevalt omdat je lijf dat toch zou moeten herkennen op de een of andere manier.
Niet dus. Ik ben verdomme duizelig, geeuw zóveel en mijn darmen maken een herrie... ☹ Ik wil mijn oude Seroxat terug!

Choco: Nee, want ik had al eens afgesproken dat ik de Seroxat desnoods uit eigen beurs betaal. Maar nu hebben ze serieus leveringsproblemen en is onbekend wanneer ze er weer zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Konijnenpantoffel, wat vervelend zeg dat je zo duizelig bent hoop dat het gauw voorbij gaat. Kan het misschien ook de spanning zijn omdat het om een ander merk gaat?

Chocoballetjes, fijn om te lezen dat het vandaag iets beter met je gaat.

Ik ben vanavond uit eten geweest, ik was een beetje gespannen erom maar ik heb op mijn manier ervan genoten. Dat heb ik weer in the pocket!
@konijn. Wat vervelend dat je zulke bijwerkingen krijgt..

@vlinder. Wat goed dat het eten gaan is gelukt. Knap dat je het hebt gedaan ondanks dat het moeilijks was voor je. Dus dat heb je inderdaad in the pocket en dat heb je zelf voor elkaar gebokst!
Vandaag ging zeker ook weer beter dan gisteren.

Maar ik ben nog niet de oude. Als gesprekken langer duren of ingewikkelder zijn dan raak ik toch weer de weg kwijt.
Maar als een gesprek kort en eenvoudig is gaat het wel weer goed.

Een vriendin van me zei ook dat ik nog niet helemaal 'normaal' uit mijn ogen kijk.

Ik vroeg aan mijn psychiater hoe het kan dat ik zo warrig raak. Ze wist daar niet goed antwoord op te geven en gaf ook aan dat ik het wel extreem heb. En ze gaf ook aan het heel erg aan mij te zien.
Zij denkt dat ik dan een overload heb waardoor ik er allemaal niet uitkomt. Dat ik daardoor warrig raak.
Ik heb het vooral toen het slecht ging zo vaak gehad.
Maar ik denk wel dat het gewoon allemaal teveel is dan. En dat ik daardoor een soort error krijg.

Verder ben in zo uitgeput, het is echt extreem. Morgen ga ik dus ook proberen uit te slapen. In de middag komt een vriend.

Ik heb wel vertrouwen dat het goed komt. Maar ik voel wel dat ik even heel goed op mezelf moet letten. Want het ijs is dun.
En nu val ik telkens net niet terug maar ik moet het lot natuurlijk niet gaan tarten.

Trouwens wel lastig, mijn psychiater is drie weken met vakantie en mijn woonbegeleider twee weken.
Ik heb wel vervanging hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Konijnenpantoffel: Maar is dit niet omdat je er zo mee bezig bent? Want merk je dat effect al wel zo snel? Je kan er natuurlijk ook heel erg op gericht zijn en daardoor van alles voelen.

@Vlinder: Goed dat je toch geweest bent en er op jouw manier van hebt kunnen genieten.

@Choco: Fijn dat het wat beter gaat. Maar zorg vooral goed voor jezelf! Want je wil idd niet helemaal terugvallen. Wel lijkt me die veranderingen van vakantie heel rot op dit moment. Want ik denk dat je juist nu wel wat structuur zou kunnen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het blijft geweldig dat ik nu opeens gewoon functioneer als een gezond persoon. Gisteren kon ik werken, studie en 's avonds naar het terras. Vandaag weer uit eten en naar het terras. Zonder ergens rekening mee te hoeven houden. Echt heerlijk. Ook 2x gesport deze week, wilde vanochtend eigenlijk weer, maar die heb ik afgezegd. Ik moet wel wennen aan het feit dat ik opeens meerdere dingen kan en geen rekening meer hoeft te houden met dingen. Soms doe ik dat automatisch nog.

Mijn oma wordt maandag opgenomen in het ziekenhuis en dinsdag het onderzoek. Ik vind dat wel heel spannend en verwacht ook wel wat paniek op die momenten. Maargoed ik weet ook dat het tijdelijk is. Alleen op het moment zelf heb ik daar natuurlijk niks aan. Week later pas de uitslag van wat het nu precies is.

Ondanks dat het een rot tijd is, doe ik het erg goed en ben ik de meeste dagen gewoon blij en soms een hyper bui. Alleen vind ik die geweldig haha. Wel voel ik me daar schuldig over. Alleen dat mag ik me totaal niet voelen zeggen mijn ouders. Mijn oma wil ook dat ik een leuk leven heb en ze weet dat ik het zwaar genoeg heb gehad. Het wil niet zeggen dat ik nu blij ben, dat ik het niet erg vind. Al voelt het wel beetje dubbel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Shiverrr, Ik lees zo een vreugde en energie in je berichten, daadwerkelijk zo blij voor jou. En dat het dubbel voelt begrijp ik want aan de ene kant heb je zo veel overwinningen behaald en aan de andere kant, de bezorgdheid om je oma. Sterkte met je oma.

Chocoballetjes, vergeet niet wat voor stress je de afgelopen weken hebt gehad ivm alle studioperikelen. Herken het ook wel hoe meer stress of situaties waar ik geen controle over heb, dan kom ik ook niet door mijn woorden heen, slechte concentratie. Wel fijn dat je vervanging hebt. Het is vandaag heerlijk weer misschien is een wandeling met je vriend een idee, even uitwaaien in je hoofd.

Hier was het een week van ups en downs, en ook wel wat gepieker, nu nog een beetje in voorbereidingstand, we hebben eind van de middag een bbq bij schoonfamilie. Op de fiets te doen dus als het mij teveel word kan ik zo weg, die gedachte geeft mij rust. Maar ik ga ervan uit dat het niet nodig zal zijn. Ik zit in proces dat het uitbundige een beetje weg is bij mij dus ik geniet nu op mijn manier. Soms moeilijk maar het uitbundige is niet goed voor mij. Herkennen jullie dit?

Alle goeds voor iedereen :hug:
@vlinder, ik herken dat heel uitbundig niet goed is. Maar het voelt vaak wel fijn.

Hier gaat het redelijk, maar nog niet top. De ochtenden blijven moeilijk. Ik baal dan meteen als ik opgestaan ben dat het dan weer zo laat ben. Ben dan meteen chagrijnig. Dus een slecht begin van de dag vaak. De psycholoog zei ook dat ik misschien nog zo moe ben omdat ik nog moet herstellen en dat ik wel wat minder streng voor mezelf mag zijn. Maar dat is vaak nog moeilijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Shiverr, dat vroeg ik me ook al af. Maar zelfs als ik er niet mee bezig was voelde ik het. En mijn ouders merken het ook, de afgelopen 2 dagen hingen mijn ogen op half 7 en ik reageerde heel traag op alles.
Wat medicatie betreft reageer ik behoorlijk sterk. Ik weet nog dat Diazepam bij mij heel heftig werkte, terwijl anderen er gewoon rustig van worden, kon ik niet eens meer bewegen en als ik liep knalde ik overal tegenaan.
Ophogen van Paroxetine moet ook in stapjes van 2,5 mg en zelfs daarvan ervaar ik bijwerkingen.

Vanmorgen kreeg ik gelukkig al mail van de apotheek, de medicatie was geleverd. Opgehaald, mijn verhaaltje gedaan... en vervolgens krijg ik het standaardzinnetje te horen "Dat kan niet. Want de werkzame stof is hetzelfde." Terwijl ik afgelopen week van een spv-er te horen kreeg dat het echt wel vaker voorkomt en dat sommige apothekers, artsen en verzekeraars het enorm onderschatten.
Ik voel me totaal niet meer serieus genomen in de apotheek.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven