Vraag huwelijk
woensdag 12 augustus 2020 om 13:26
Beste,
Al jaren ben ik getrouwd, alles was altijd goed. Totdat ik 4 jaar geleden erg ziek ben geworden. Ik heb 2 jaar lang in ziekenhuizen gelopen en veel onderzoeken gehad
Al die tijd was mijn man er nagenoeg nooit bij, ik heb dit ook niet specifiek gevraagd. Soort masker opgezet; ik kan het wel alleen. Ik heb mij in die tijd enorm onzeker gevoeld, ziek, angstig en vooral alleen. Dit alles kon niet echt besproken worden met mijn man. Ik voelde mij vooral lastig.
Nu gaat het eindelijk beter en heb ik af en toe gesprek proberen aan te gaan met partner maar hij ziet het probleem niet.
Inmiddels heb ik niet stil gezeten, gaan werken aan mezelf, was erg afhankelijk van partner. Nieuwe baan, loop nog bij psycholoog. Maar mijn relatie blijft ‘ oppervlakkig’ en ik merk dat ik zo enorm gekwetst ben juist toen ik hem keihard nodig had dat ik veel dingen lastig vind. Er zit een muurtje om mij heen en ik krijg het niet weg. Iemand tips?
Al jaren ben ik getrouwd, alles was altijd goed. Totdat ik 4 jaar geleden erg ziek ben geworden. Ik heb 2 jaar lang in ziekenhuizen gelopen en veel onderzoeken gehad
Al die tijd was mijn man er nagenoeg nooit bij, ik heb dit ook niet specifiek gevraagd. Soort masker opgezet; ik kan het wel alleen. Ik heb mij in die tijd enorm onzeker gevoeld, ziek, angstig en vooral alleen. Dit alles kon niet echt besproken worden met mijn man. Ik voelde mij vooral lastig.
Nu gaat het eindelijk beter en heb ik af en toe gesprek proberen aan te gaan met partner maar hij ziet het probleem niet.
Inmiddels heb ik niet stil gezeten, gaan werken aan mezelf, was erg afhankelijk van partner. Nieuwe baan, loop nog bij psycholoog. Maar mijn relatie blijft ‘ oppervlakkig’ en ik merk dat ik zo enorm gekwetst ben juist toen ik hem keihard nodig had dat ik veel dingen lastig vind. Er zit een muurtje om mij heen en ik krijg het niet weg. Iemand tips?
woensdag 12 augustus 2020 om 17:13
Het is in onze relatie een vanzelfsprekendheid om elke dag met elkaar te praten over wat er speelt in het gezin en daarbuiten. Mijn partner zal altijd vragen hoe hij me kan bijstaan en andersom ook.sonicmodus schreef: ↑12-08-2020 17:05Biedt bij jullie allemaal je man dat wel aan? Die van mij heeft het druk met werk en kan niet zomaar vrij nemen voor dat soort dingen. Hij vraagt achteraf wel hoe het was vaak, maar soms vergeet hij het ook en 'moet' ik hem daar zelf op wijzen. Is dat nu het einde van de wereld? Als ik hem vraag iets te doen doet hij het gewoon als het kan, maar realiteit is dat het vaak niet kan. En dat hij vergeetachtig is. Houdt niet minder van mij daarom hoor.
Bij belangrijke ziekenhuisafspraken gaan we eigenlijk altijd met elkaar mee.
Vergeetachtigheid vind ik echt een domme kutsmoes en zo'n man vind ik dan ook geen geschikte partner voor mij.
woensdag 12 augustus 2020 om 17:24
Wij praten ook elke dag hoor, daar niet van ook juist heel uitgebreid over belangrijke dingen. Maar hij heeft vaak niet onthouden dat ik bij de dokter langs moest die dag, maar dat hoort hij dan vanzelf wel. Hij weet zelf al vaak zijn eigen afspraken niet meer laat staan die van mij. Nou heb ik ook geen hele ernstige ziekte gehad, misschien scheelt dat ook wel hoor (kanker oid). Ik denk niet dat enigszins ongeorganiseerde mensen niet geïnteresseerd zijn in anderen.Lillybit schreef: ↑12-08-2020 17:13Het is in onze relatie een vanzelfsprekendheid om elke dag met elkaar te praten over wat er speelt in het gezin en daarbuiten. Mijn partner zal altijd vragen hoe hij me kan bijstaan en andersom ook.
Bij belangrijke ziekenhuisafspraken gaan we eigenlijk altijd met elkaar mee.
Vergeetachtigheid vind ik echt een domme kutsmoes en zo'n man vind ik dan ook geen geschikte partner voor mij.
woensdag 12 augustus 2020 om 17:26
Voor een normaal doktersbezoek gaat hij natuurlijk niet mee. Maar als het wel heel serieus is, dan kan ik mij slecht voorstellen dat hij niet mee wil.sonicmodus schreef: ↑12-08-2020 17:05Biedt bij jullie allemaal je man dat wel aan? Die van mij heeft het druk met werk en kan niet zomaar vrij nemen voor dat soort dingen. Hij vraagt achteraf wel hoe het was vaak, maar soms vergeet hij het ook en 'moet' ik hem daar zelf op wijzen. Is dat nu het einde van de wereld? Als ik hem vraag iets te doen doet hij het gewoon als het kan, maar realiteit is dat het vaak niet kan. En dat hij vergeetachtig is. Houdt niet minder van mij daarom hoor.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 12 augustus 2020 om 17:27
Ik vind het spreken van iets niet belangrijk genoeg vinden of zodanig afhankelijk zijn van je externe geheugen (vrouw) dat je fijn vergeetachtig kunt zijn.sonicmodus schreef: ↑12-08-2020 17:24Wij praten ook elke dag hoor, daar niet van ook juist heel uitgebreid over belangrijke dingen. Maar hij heeft vaak niet onthouden dat ik bij de dokter langs moest die dag, maar dat hoort hij dan vanzelf wel. Hij weet zelf al vaak zijn eigen afspraken niet meer laat staan die van mij. Nou heb ik ook geen hele ernstige ziekte gehad, misschien scheelt dat ook wel hoor (kanker oid). Ik denk niet dat enigszins ongeorganiseerde mensen niet geïnteresseerd zijn in anderen.
woensdag 12 augustus 2020 om 17:37
Tjsa ik kan met dat wel voorstellen als je beredeneert vanuit iemand die wel georganiseerd is. Maar als ik jouw redenering zou volgen dan zou hij niks belangrijk vinden. En dat is gewoon niet waar. Hij stelt heel veel vragen, maar hij onthoud dingen op een andere manier. Hij kan bijvoorbeeld wel onthouden waar een bepaalde foto genomen is van ons en waar we het toen die dag over hadden. Terwijl ik dat soort dingen allang vergeten ben. Maakt dat mij dan niet ongeïnteresseerd omdat ik die vakantie/dat etentje/ iets anders niet belangrijk genoeg vond om het te onthouden? Ik denk dat iedereen het makkelijker zou hebben als je niet zo snel oordeelt over iemand anders intenties. Alleen als jij, of TO, echt niet kunnen omgaan met iemand die dit soort dingen vergeet, dan kan je beter maar geen relatie met zo iemand hebben. Helemaal met je eens.
woensdag 12 augustus 2020 om 17:46
Ik vraag me dan vooral af hoe zo iemand zich alleen zou moeten redden, zonder dat externe geheugen.sonicmodus schreef: ↑12-08-2020 17:37Tjsa ik kan met dat wel voorstellen als je beredeneert vanuit iemand die wel georganiseerd is. Maar als ik jouw redenering zou volgen dan zou hij niks belangrijk vinden. En dat is gewoon niet waar. Hij stelt heel veel vragen, maar hij onthoud dingen op een andere manier. Hij kan bijvoorbeeld wel onthouden waar een bepaalde foto genomen is van ons en waar we het toen die dag over hadden. Terwijl ik dat soort dingen allang vergeten ben. Maakt dat mij dan niet ongeïnteresseerd omdat ik die vakantie/dat etentje/ iets anders niet belangrijk genoeg vond om het te onthouden? Ik denk dat iedereen het makkelijker zou hebben als je niet zo snel oordeelt over iemand anders intenties. Alleen als jij, of TO, echt niet kunnen omgaan met iemand die dit soort dingen vergeet, dan kan je beter maar geen relatie met zo iemand hebben. Helemaal met je eens.
Ik kan ook niet alles onthouden maar daar heb ik een agenda voor.
Edit.
Iets vergeten over een lang vervlogen vakantie is wel van een ander kaliber dan de huidige gezondheid van je partner.
woensdag 12 augustus 2020 om 17:49
Als jij ernstig ziek bent en 2 jaar lang ziekenhuis in en uit gaat, kan jouw man geen vrij nemen omdat zijn werk belangrijker is!? Lijkt me tijd voor scheiding dan.sonicmodus schreef: ↑12-08-2020 17:05Biedt bij jullie allemaal je man dat wel aan? Die van mij heeft het druk met werk en kan niet zomaar vrij nemen voor dat soort dingen. Hij vraagt achteraf wel hoe het was vaak, maar soms vergeet hij het ook en 'moet' ik hem daar zelf op wijzen. Is dat nu het einde van de wereld? Als ik hem vraag iets te doen doet hij het gewoon als het kan, maar realiteit is dat het vaak niet kan. En dat hij vergeetachtig is. Houdt niet minder van mij daarom hoor.
woensdag 12 augustus 2020 om 17:58
Blijft een forum, maar wel bijzonder hoe makkelijker er geoordeeld wordt. We weten heel weinig over situatie TO en hetzelfde geldt over mijn situatie. Mijn man heeft nu eenmaal een baan waar hij niet zomaar 24 uur van te voren kan melden dat hij er niet is de volgende dag en als ik dat zelf kan vind ik dat helemaal niet erg. Ik snap niet zo goed waarom een iemand alles los zou moeten laten voor een afspraak. Zeker bij chronische ziektes (zoals die van mijzelf) zie ik met redelijke regelmaat een ziekenhuis dat ik het niet zo spannend vind. Ik heb genoeg familie die ook mee kan en meer tijd heeft en ook meer medische kennis. Ik vind het totaal iets anders in het situatie dat ik er om zou vragen, ik er erg mee zit en hij dan nog geen tijd vrij wil maken. Maar het is helemaal niet duidelijk dat we het daar over hebben.ClumsyNinja schreef: ↑12-08-2020 17:49Als jij ernstig ziek bent en 2 jaar lang ziekenhuis in en uit gaat, kan jouw man geen vrij nemen omdat zijn werk belangrijker is!? Lijkt me tijd voor scheiding dan.
Edit: sterker nog TO heeft aangegeven dat hij niet mee hoefde
woensdag 12 augustus 2020 om 18:59
Mijn man zat / zit veel in het buitenland. Van alles heel belangrijk. Op het moment dat er echt iets aan de hand was met kinderen trok ik hem over het bureau heen: je bent nu thuis nodig!
Voor mezelf, yes, duidelijk maken: Lieve Piet, dit onderzoek is echt spannend, vanavond erover hebben? Piet, wil je mee naar het gesprek met de arts? Piet, in de bijsluiter lees ik van alles over bijwerkingen, wil je meekijken.
Jij had hem nodig en gelijkertijd was je trots "ik doe het wel alleen". Dat kun je je partner niet verwijten. Wel kun je nu uitleggen dat je jezelf zo alleen voelde. Niet als verwijt, om samen te zien waar raakten we elkaar kwijt en hoe dit te helen.
Voor mezelf, yes, duidelijk maken: Lieve Piet, dit onderzoek is echt spannend, vanavond erover hebben? Piet, wil je mee naar het gesprek met de arts? Piet, in de bijsluiter lees ik van alles over bijwerkingen, wil je meekijken.
Jij had hem nodig en gelijkertijd was je trots "ik doe het wel alleen". Dat kun je je partner niet verwijten. Wel kun je nu uitleggen dat je jezelf zo alleen voelde. Niet als verwijt, om samen te zien waar raakten we elkaar kwijt en hoe dit te helen.
Alles sal reg kom
woensdag 12 augustus 2020 om 20:13
het gaat niet om wat belangrijker gevonden wordt, maar hij denkt: zij redt zich wel.ClumsyNinja schreef: ↑12-08-2020 17:49Als jij ernstig ziek bent en 2 jaar lang ziekenhuis in en uit gaat, kan jouw man geen vrij nemen omdat zijn werk belangrijker is!? Lijkt me tijd voor scheiding dan.
Omdat zij dat aangeeft.
Dan bewaart hij zijn vrije dagen tot het moment dat zij aangeeft, dat ze hem nodig heeft
Veel mannen staan behoorlijk pragmatisch in het leven
woensdag 12 augustus 2020 om 20:15
Waar staat dat?
woensdag 12 augustus 2020 om 20:17
het gaat niet om TO, maar mannen en vrouwen int algemeen
woensdag 12 augustus 2020 om 20:53
Dat ben ik met je eens, mannen verschillen onderling
En zolang TO zich nuet meer meldt, zullen we niet weten of haar nan een hufter is of dat zij onduidelijk was
Maar mijn ervaring is wel, dat je in een relatie of het met je man is of mer je collega's vooral duidelijk moet zijn. En dat vrouwen eerder doorvragen of ze echt niet mee hoeven en mannen heg antwoord direct voot het woord nemen
woensdag 12 augustus 2020 om 21:01
Als je wil dat iemand meegaat moet je dat zeggen. Nu daar boos over zijn vind ik echt naar. Wij gaan nooit met elkaar naar een afspraak. Beide geen behoefte aan ook. Als we kanker hebben misschien. Maar naar de gyn weet je niet van te voren wat het is, maar neem ik hem niet alvast mee. Afspraken onthouden kan ik wel en hij niet. Maar als ik daarna vertel hoe het ging onthoud hij dat antwoord wel. Niet iedereen is hetzelfde, dus je zal echt recht in de microfoon moeten praten.