Waardering uiten

16-08-2020 08:54 28 berichten
Hoe uiten jullie je waardering naar je partner? Hoe willen jullie graag gewaardeerd worden door je partner?

Ik vind kleine uitingen van waardering erg leuk, zoals een lief geschreven berichtje , iets liefs zeggen of als mijn partner iets lekkers voor mij maakt.

Ben benieuwd hoe jullie je partner waarderen en in return graag gewaardeerd willen worden. :-D
Alle reacties Link kopieren
"heb ik vandaag al gezegd dat ik blij ben dat je mijn vrouw bent"
Wat fijn dat je hebt gekookt!

Ik ben echt blij dat jij de boodschappen voor ons hebt gehaald.

Wauw, het goed bezig met het huis schoonmaken!

Dit eten is echt lekkerrrrr

Verder veel knuffels en kusjes
We zijn heel fysiek naar en met elkaar . Altijd als we langs elkaar heen lopen even een korte aanraking of kneepje /knuffel. Ik voel me altijd gezien . Mijn man is niet echt van de woorden ( ik wel ) Heel soms zegt hij wat hij echt voor me voelt , maar zijn daden zeggen alles . Na 20 jaar , vind ik het prima . Ik ben veel verbaler . Zoals hierboven wordt beschreven .
anoniem_392700 wijzigde dit bericht op 16-08-2020 09:13
8.66% gewijzigd
Interesse tonen in wat de ander doet, denkt, voelt en vertelt en daar op terugkomen. Doorvragen. Iets lekkers meenemen/koken, iets kopen waarvan je weet dat hij/zij het leuk vindt. Een uitje bedenken en hem/haar daarmee verrassen. Iets regelen/oplossen wat hij/zij ook best zelf zou kunnen. Zomaar een kaartje, een appje of een e-mailtje sturen. Een knuffel "vanuit het niets", een blik van begeerte.

Kortom, laten zien dat je je partner niet voor lief neemt.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Dat hij trots op me is om wat ik doe. Maar vooral de dingen die hij doet als hij ziet dat het even niet gaat zoals het zou moeten. Dat pakt hij dan op zonder dat ik hem daarom hoef te vragen. Hij is meer van de daden dan de woorden.

Ik maak de hele dag door complimenten. Maar vooral als hij dingen voor me oppakt.
Ik doe dat eigenlijk vrij automatisch de hele dag door wel en op heel veel verschillende manieren. We zijn vrij fysiek met elkaar, we laten elkaar zowel in woord als gedrag merken dat we elkaar aantrekkelijk vinden, we bedanken elkaar ook voor de kleine dingen, complimenten geven, enz. Daarnaast ben ik vooral actief met het achterlaten van briefjes, bosje bloemen mee, af en toe een kleinigheidje, enz.

Wij zijn ook eigenlijk best wel een klef stel. ;)
Liefde uiten ja.

Waardering uiten? Waarvoor en waarom?
Luci_Morgenster schreef:
16-08-2020 09:43
Liefde uiten ja.

Waardering uiten? Waarvoor en waarom?
Waarom niet? Of is alles eigenlijk vanzelfsprekend?
Hecamel schreef:
16-08-2020 09:51
Waarom niet? Of is alles eigenlijk vanzelfsprekend?
Veel dingen wel. Zodra dat niet meer is, zou ik uit elkaar gaan.

En ik vind de meeste genoemde dingen ook meer klinken als liefde uiten dan specifieke waardering uiten.
Zal misschien ook wel een beetje te maken hebben met welke betekenis je hangt aan dat woord.
Ik heb geen partner, maar toen ik er nog wel één had was ik helemaal niet blij met waardering als 'wat fijn dat jij zus of zo hebt gedaan'. Het zou voor mij voelen dat ik alleen maar op prijs gesteld word voor huishoudelijke activiteiten en zou voor mij de gedachte geven van: als jij JOUW fair share zou doen, zou ik ook eens een uurtje op de bank kunnen zitten, lul.
Doe ik best vaak, denk ik. Iets lekker voor hem meenemen, zijn lievelingseten bereiden, luisteren naar zijn verhaal over werken etc. Volgens mij ben ik er wel attent in. Amdersom ook. Niet bij de gewoonlijke gang van zaken maar soms gewoon even een knuffel enz...
Luci_Morgenster schreef:
16-08-2020 09:53
Veel dingen wel. Zodra dat niet meer is, zou ik uit elkaar gaan.

En ik vind de meeste genoemde dingen ook meer klinken als liefde uiten dan specifieke waardering uiten.
Zal misschien ook wel een beetje te maken hebben met welke betekenis je hangt aan dat woord.
Als ik hier lees wat voor klootzakken er zijn, en om me heen zie hoe sommige mannen echt de bal laten liggen, dan waardeer ik echt wel de “normale” dingen die mijn man doet.

Maar goed ik waardeer het ook als hij kookt bijvoorbeeld. Of dat hij de dingen in huis doet waar ik een hekel aan heb.

Ik heb ooit therapie gehad en zij heeft mij moeten leren om trots op mezelf te zijn. Dat ging dan dus zelfs over dat ik bijna elke avond kook. Ze zei toen: er zijn heel veel mensen die alleen maar kant en klaar eten. Je mag daar gewoon trots op zijn. Of dat waarderen in jezelf.

Dus dat probeer ik in mijn hele leven door te trekken. Dat ik ook de vanzelfsprekende dingen waardeer die mijn man doet. Of andersom. Ik had ook de pech kunnen hebben met een man die die vanzelfsprekende dingen nooit uit zichzelf zou doen.

En omdat als dingen vanzelfsprekend worden, je vergeet dat er een intentie achter zit. Je dus de persoon vergeet.

Maar misschien heb je gelijk dat dat eigenlijk ook gewoon liefde is. Want ik probeer nu te bedenken wat het verschil dan is, maar ik kom niet verder dan dat ik hem waardeer vanuit liefde.
nadine1988 schreef:
16-08-2020 10:03
Doe ik best vaak, denk ik. Iets lekker voor hem meenemen, zijn lievelingseten bereiden, luisteren naar zijn verhaal over werken etc. Volgens mij ben ik er wel attent in. Amdersom ook. Niet bij de gewoonlijke gang van zaken maar soms gewoon even een knuffel enz...
Is toch liefde en genegenheid uiten. Is dat zelfde als waardering?
Hecamel schreef:
16-08-2020 10:06
Als ik hier lees wat voor klootzakken er zijn, en om me heen zie hoe sommige mannen echt de bal laten liggen, dan waardeer ik echt wel de “normale” dingen die mijn man doet.

Maar goed ik waardeer het ook als hij kookt bijvoorbeeld. Of dat hij de dingen in huis doet waar ik een hekel aan heb.

Ik heb ooit therapie gehad en zij heeft mij moeten leren om trots op mezelf te zijn. Dat ging dan dus zelfs over dat ik bijna elke avond kook. Ze zei toen: er zijn heel veel mensen die alleen maar kant en klaar eten. Je mag daar gewoon trots op zijn. Of dat waarderen in jezelf.

Dus dat probeer ik in mijn hele leven door te trekken. Dat ik ook de vanzelfsprekende dingen waardeer die mijn man doet. Of andersom. Ik had ook de pech kunnen hebben met een man die die vanzelfsprekende dingen nooit uit zichzelf zou doen.

En omdat als dingen vanzelfsprekend worden, je vergeet dat er een intentie achter zit. Je dus de persoon vergeet.

Maar misschien heb je gelijk dat dat eigenlijk ook gewoon liefde is. Want ik probeer nu te bedenken wat het verschil dan is, maar ik kom niet verder dan dat ik hem waardeer vanuit liefde.

Kijk en dat is wat mij dus stoort.

Het is niet alsof je voor altijd bij iemand moet blijven als je een lul hebt gekozen.

Ik snap dus ook niet behoefte om iemand te gaan prijzen voor normaal gedrag binnen een relatie of huishouden.

En die intentie erachter lijkt mij eigenlijk ook niet helemaal jofel soms.

Ik vind koken of de wc schrobben ook geen kut aan, net als borstvoeding of luiers verschonen, of een band plakken, of de auto naar de keuring doen.. maar daar hoef ik echt geen waardering voor en andersom ook niet. Het zijn dingen die je beiden gewoon moet doen omdat je een huishouden/gezin hebt.

En dat heeft dan weer niets te maken met iemand het gevoel geven dat hij/zij nog steeds leuk of lief is en je hem of haar graag om je heen hebt. Dat kan je nooit te veel doen.
Luci_Morgenster schreef:
16-08-2020 10:14
Kijk en dat is wat mij dus stoort.

Het is niet alsof je voor altijd bij iemand moet blijven als je een lul hebt gekozen.

Ik snap dus ook niet behoefte om iemand te gaan prijzen voor normaal gedrag binnen een relatie of huishouden.

En die intentie erachter lijkt mij eigenlijk ook niet helemaal jofel soms.

Ik vind koken of de wc schrobben ook geen kut aan, net als borstvoeding of luiers verschonen, of een band plakken, of de auto naar de keuring doen.. maar daar hoef ik echt geen waardering voor en andersom ook niet. Het zijn dingen die je beiden gewoon moet doen omdat je een huishouden/gezin hebt.

En dat heeft dan weer niets te maken met iemand het gevoel geven dat hij/zij nog steeds leuk of lief is en je hem of haar graag om je heen hebt. Dat kan je nooit te veel doen.
Als je een lul van een partner hebt moet je gewoon gaan. Je hoeft dan niet te gaan zoeken naar de kleine dingen om het toch te laten lukken.

Maar waarom zou je de kleine dingen in het leven niet mogen waarderen? Mag je dan alleen maar dankbaar zijn als je man iets groots en meeslepend doet?

Ik moet zeggen dat sinds ik dat doe ik echt een stuk gelukkiger ben. Ik zou namelijk ook de hele dag kunnen zoeken naar dingen die mijn man niet goed doet. Of het allemaal maar gewoon vinden.

Ik word er ook blij van als hij een compliment geeft over dat ik het huis gedaan heb. Dat toont voor mij aan dat hij ziet dat ik het gedaan heb. Ik had het ook niet kunnen doen bijvoorbeeld.

Of als hij tegen mij zegt dat hij trots is dat hij ziet dat ik ontzettend veel tijd aan studeren besteedt. Ik ben dan weer ontzettend dankbaar dat hij mij de tijd geeft om te studeren en met onze dochter iets leuks buitenshuis gaat doen omdat hij mij rust wil geven.

Dat kan je normaal vinden, maar ik vind het vooral heel erg fijn dat hij daar over nadenkt.

Voor mij is waardering denk ik hetzelfde als gezien worden. Ook in de kleine dingen die eigenlijk normaal zijn. Wij zeggen ook altijd tegen elkaar dat de ander lekker gekookt heeft. Behalve als het niet te nassen is, dan zijn we ook eerlijk.
Ben allang blij dat we elkaar de tent niet uitvechten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ben blij dat ik hier niet steeds 'mijn waardering' hoef te uiten voor normaal gedrag binnen een huishouden/gezin/relatie.

En een keer iets meenemen of wat liefs zeggen of doen heeft echt hier te maken met uiten van liefde. Dat je aan de ander denkt, lief gebaar, of aan wat tijd voor jullie samen.

Maar elkaar prijzen over klussen of dagelijkse dingen die je gewoon beiden moet doen om een huishouden of een gezin te runnen? De intentie/denkwijze daarachter is er eentje die voor mij niet te combineren is met een leuke/gelijkwaardige relatie.
Soms vergeet ik weleens dat een partner ook waardering nodig heeft :facepalm:
Dus ben er blij mee wanneer dat besproken wordt ;)
Denk interesse in de ander tonen, iets liefs zeggen / schrijven.
Love u kuskuskuskus :-D :loveys:
-jolijn- schreef:
16-08-2020 09:58
Ik heb geen partner, maar toen ik er nog wel één had was ik helemaal niet blij met waardering als 'wat fijn dat jij zus of zo hebt gedaan'. Het zou voor mij voelen dat ik alleen maar op prijs gesteld word voor huishoudelijke activiteiten en zou voor mij de gedachte geven van: als jij JOUW fair share zou doen, zou ik ook eens een uurtje op de bank kunnen zitten, lul.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar bijvoorbeeld in mijn geval pakt mijn vriend vaak huishoudelijke taken van mij over als ik overloop (overprikkeld en dan achter lopen op de feiten) je ziet dan aan het huishouden hoe het met mij gaat (bagger), en dat waardeer ik echt enorm en hij doet al zo veel :-?. Ik zeg dan regelmatig hoe ik het waardeer, in vind het namelijk best wel eens verdrietig dat ik, ondanks dat ik enorm mijn best doe, toch nog wel eens de controle over mijn zaken verlies, erg confronterend. Dat mijn vriend mij daarin helpt op deze wijze maakt het een stuk minder erg :heart:
Waardering, liefde en genegenheid tonen gaan hand in hand.
Whateffa schreef:
16-08-2020 11:05
Ik snap wel wat je bedoelt, maar bijvoorbeeld in mijn geval pakt mijn vriend vaak huishoudelijke taken van mij over als ik overloop (overprikkeld en dan achter lopen op de feiten) je ziet dan aan het huishouden hoe het met mij gaat (bagger), en dat waardeer ik echt enorm en hij doet al zo veel :-?. Ik zeg dan regelmatig hoe ik het waardeer, in vind het namelijk best wel eens verdrietig dat ik, ondanks dat ik enorm mijn best doe, toch nog wel eens de controle over mijn zaken verlies, erg confronterend. Dat mijn vriend mij daarin helpt op deze wijze maakt het een stuk minder erg :heart:
Ik begrijp wat je bedoelt ergens hoor.....maar het is toch gewoon zo dat je samen verantwoording heb mbt je huishouden? Dus lijkt heel normaal dat een ander dingen overpakt of gewoon zelf doet?
Luci_Morgenster schreef:
16-08-2020 10:48
Ben blij dat ik hier niet steeds 'mijn waardering' hoef te uiten voor normaal gedrag binnen een huishouden/gezin/relatie.

En een keer iets meenemen of wat liefs zeggen of doen heeft echt hier te maken met uiten van liefde. Dat je aan de ander denkt, lief gebaar, of aan wat tijd voor jullie samen.

Maar elkaar prijzen over klussen of dagelijkse dingen die je gewoon beiden moet doen om een huishouden of een gezin te runnen? De intentie/denkwijze daarachter is er eentje die voor mij niet te combineren is met een leuke/gelijkwaardige relatie.
Er is geen intentie, ik ben gewoon blij als ik zie dat de was is opgehangen.
En mijn man is blij als ik lekker heb gekookt. Of een kopje koffie kom brengen naar zijn atelier.
Nouja, daar spreek ik dan mijn waardering voor uit. Klef he?
Wat eten we vanavond?
Ik zeg hem dat hij mijn rots in de branding is.
Tegenwoordig noem ik hem dikwijls 'lief' (als naam bedoeld dan).
Ik pel elke morgen zijn sinaasappel, ik zorg dat zijn lievelingskleren snel gewassen en gestreken zijn zodat ie ze wéér kan dragen. Ik laat hem zijn degoutant dure hobby beoefenen. Ik voel me eenzaam als hij in bed ligt uit te zieken (gelukkig niet dikwijls).
Maar ik kan hem ook mijn on-waardering laten zien, net zozeer als mijn waardering.
Hij ziet af met mij (soms).

En hij, op het randje van het slaafse af, springt ie voor mij. En dat wil ik helemaal niet. Dan zeg ik: jij bent mijn man, niet mijn butler.
Hij laat een lichtje branden als hij eerder gaat slapen dan ik, legt al eens een briefje.

Maar als ik eerlijk ben, ik sta bij hem nog ùùùùùùùùùren, kilo's en tonnen in het krijt.
Luci_Morgenster schreef:
16-08-2020 11:13
Ik begrijp wat je bedoelt ergens hoor.....maar het is toch gewoon zo dat je samen verantwoording heb mbt je huishouden? Dus lijkt heel normaal dat een ander dingen overpakt of gewoon zelf doet?
Ik vind het echt normaal om mijn vriendin bv te vertellen dat ze lekker heeft gekookt. Ik leer mijn kinderen ook netjes dank je wel te zeggen daarvoor en als ze het lekker vinden dat gewoon te zeggen.

Snap even niet wat daarmee mis zou zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven