Bewust kindvrij sinds 2010, deel 26

dinsdag 18 augustus 2020 om 15:33
Ik kon er ook niet mee omgaan. Ik groeide op met mijn moeder en sibling. Wij hebben een andere vader, maar ik zag mijn vader wel regelmatig. Uiteindelijk ben ik in mijn pubertijd ook bij mijn vader gaan wonen omdat ik het niet meer aankon. Mijn sibling is agressief en er valt niet mee te leven. Heeft bij alles zorg nodig. Onze moeder is totaal tekort geschoten in wat wij nodig hadden. De vader van mijn sibling is niet in beeld.
Mijn vader is gelukkig alles wat ik mij als kind kon wensen dus uiteindelijk is het goedgekomen, maar je krijgt er wel veel nare dingen van mee. Ik denk dat ik daarom ook zo anti zorg ben voor anderen. Ik heb van klein kinds af aan al voor sibling moeten zorgen met onze totaal niet capabele moeder. Mijn sibling woont nu gelukkig al jaren in een instelling en dat had eigenlijk veel eerder gemoeten. De mensen daar zijn opgeleid om voor deze mensen te zorgen en kunnen hier goed mee omgaan.
Mijn vader is gelukkig alles wat ik mij als kind kon wensen dus uiteindelijk is het goedgekomen, maar je krijgt er wel veel nare dingen van mee. Ik denk dat ik daarom ook zo anti zorg ben voor anderen. Ik heb van klein kinds af aan al voor sibling moeten zorgen met onze totaal niet capabele moeder. Mijn sibling woont nu gelukkig al jaren in een instelling en dat had eigenlijk veel eerder gemoeten. De mensen daar zijn opgeleid om voor deze mensen te zorgen en kunnen hier goed mee omgaan.
Emboldened by the flame of ambition
dinsdag 18 augustus 2020 om 16:10
Ook al zouden ouders dat zelf willen, dan is er vaak ook veel druk uit de omgeving. Als jij en je sibling elkaar links laten liggen omdat je niet matcht, dan krijg je al genoeg commentaar over: maar het is toch je sibling. Als diegene dan ook nog iets mankeerd, dan ben je helemaal een onmens, want het is je sibling en diegene kan er toch niets aan doen. Moet je voorstellen dat je als ouder aangeeft, ik kan eigenlijk niet voor mijn kind zorgen, heel veel commentaar. Terwijl ze vaak er echt veel voor doen om een kind te begeleiden en thuis te houden...redbulletje schreef: ↑18-08-2020 15:18Ik zou daar denk ik niet mee om kunnen gaan. Het lijkt me de taak van de ouders om daar opvang/zorg voor te regelen tegen dat zij er niet meer zijn. Het lijkt me ook erg voor jou dat je ouders waarschijnlijk druk waren met voor je sibling zorgen waardoor ze minder tijd/energie hadden voor jou. Of konden ze goed delegeren/uitbesteden om qualitytime met het gezin te hebben zonder het zorgenkindje?
Skadi, fijn dat je bij jouw vader terecht kon. Dat was even een voordeel van gescheiden ouders...
dianaf wijzigde dit bericht op 18-08-2020 16:22
4.57% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

dinsdag 18 augustus 2020 om 16:17
Gelukkig dat je vader er voor je was!Skadí schreef: ↑18-08-2020 15:33Ik kon er ook niet mee omgaan. Ik groeide op met mijn moeder en sibling. Wij hebben een andere vader, maar ik zag mijn vader wel regelmatig. Uiteindelijk ben ik in mijn pubertijd ook bij mijn vader gaan wonen omdat ik het niet meer aankon. Mijn sibling is agressief en er valt niet mee te leven. Heeft bij alles zorg nodig. Onze moeder is totaal tekort geschoten in wat wij nodig hadden. De vader van mijn sibling is niet in beeld.
Maar bizar dat jij voor je agressieve sibling hebt moeten zorgen! Dat had ik pertinent geweigerd en ik zou er zelf ook agressief gedrag van zijn gaan vertonen wat niet goed voor een van ons tweeen zou zijn afgelopen.

dinsdag 18 augustus 2020 om 16:21
Vaak lijdt het gezin er onder als ze het in huis houden. Kan me voorstellen dat het duur is om levenslang in 'n zorginstelling te bekostigen, maar dan moet misschien de zorgpremie voor ouders flink omhoog zodat ze samen het risico dragen?dianaf schreef: ↑18-08-2020 16:10Ook al zouden ouders dat zelf willen, dan is er vaak ook veel druk uit de omgeving. Als jij en je sibling elkaar links laten liggen omdat je niet matcht, dan krijg je al genoeg commentaar over: maar het is toch je sibling. Als diegene dan ook nog iets mankeerd, dan ben je helemaal een onmens, want het is je sibling en diegene kan er toch niets aan doen. Moet je voorstellen dat je als ouder aangeeft, ik kan eigenlijk niet voor mijn kind zorgen, heel veel commentaar. Terwijl ze vaak er echt veel voor doen om een kind te begeleiden en thuis te houden...
dinsdag 18 augustus 2020 om 16:27
Hm... kosten voor de maatschappij zijn denk ik lager als ze naar een instelling gaan, waar de zorg gecentreerd is dan wanneer ze allemaal thuis blijven. Dan moet de zorg steeds van A naar B naar C en weer terug. Maar veel ouders zijn denk ik toch huiverig om de zorg uit handen te geven, naast dat er natuurlijk ook genoeg verhalen zijn dat de zorg in een instelling niet goed is. En ouders willen vaak toch het liefst dat het kind in een liefdevolle gezinsomgeving opgroeit/leeft waar altijd dezelfde mensen zijn. Vaak gaat het wel tot een bepaalde leeftijd, maar daarna wordt het lastig. Als een kind in de pubertijd komt, gebeurd er natuurlijk veel in dat lijf. Ze worden ook groter/sterker/zwaarder. Een kind van 5 leg je nog wel zelf in bed, een kind van 15 wordt alweer een stuk lastiger. En op welk moment is het zover dat het echt niet meer gaat?redbulletje schreef: ↑18-08-2020 16:21Vaak lijdt het gezin er onder als ze het in huis houden. Kan me voorstellen dat het duur is om levenslang in 'n zorginstelling te bekostigen, maar dan moet misschien de zorgpremie voor ouders flink omhoog zodat ze samen het risico dragen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

dinsdag 18 augustus 2020 om 18:30
Dit is ook erg: oma weigert structureel op kleinkinderen te passen en haar kinderen zijn not amused. En ondertussen willen die kinderen nog méér kinderen nemen! Ze nemen maar 'n aupair, zou ik zeggen!
https://www.dingenvoorvrouwen.nl/mama/o ... _medium=fb
dinsdag 18 augustus 2020 om 18:31
Jee Skadi, wat heftig. Dan kun je inderdaad beter geen siblings hebben.
Ik denk ook wel eens - en dat is helemaal not done - hoe waardevol is zo'n leven en hoeveel moeten we investeren om mensen in leven te houden, die in het geheel geen onderdeel van de samenleving kunnen zijn?
Mijn sibling is ook bepaald geen positief aspect in mijn familie. Maar ik heb wel degelijk goede herinneringen aan ons als 'gezamenlijk front' toen onze ouders er een puinhoop van maakten.
Ik denk ook wel eens - en dat is helemaal not done - hoe waardevol is zo'n leven en hoeveel moeten we investeren om mensen in leven te houden, die in het geheel geen onderdeel van de samenleving kunnen zijn?
Mijn sibling is ook bepaald geen positief aspect in mijn familie. Maar ik heb wel degelijk goede herinneringen aan ons als 'gezamenlijk front' toen onze ouders er een puinhoop van maakten.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
dinsdag 18 augustus 2020 om 18:35
Wow, die hebben lef! Een beetje met zijn drieën tegelijk hun moeder voor het blok zetten en haar kostbare (weekend)tijd opeisen?!redbulletje schreef: ↑18-08-2020 18:30Dit is ook erg: oma weigert structureel op kleinkinderen te passen en haar kinderen zijn not amused. En ondertussen willen die kinderen nog méér kinderen nemen! Ze nemen maar 'n aupair, zou ik zeggen!
dinsdag 18 augustus 2020 om 19:27
Heftig inderdaad voor die oma! Ik kan mij hier ook niets bij voorstellen. Als ik zelf een kind zou hebben dan zou ik echt niet verwachten dat mijn ouders zouden oppassen. Je wil zelf een kind dus regel het. Je ouders zijn niet verplicht om op jouw kind te passen. Raar hoe sommige ouders dit maar normaal vinden.
@Doornroosje: ja ik vraag mij dat soort dingen ook weleens af. Ik zie echter wel dat de instelling waar mijn sibling woont goed is. Ik zie ook dat mijn sibling door de jaren heen wat opener en toegankelijker wordt en komt soms ook weleens aanzetten met iets wat in elkaar geknutseld is. Mijn sibling ziet er prima gezond uit en leeft het leventje in het kader dat er is. Ik ben lang boos geweest op alle tijd en energie die werd opgeslurpt erdoor, maar inmiddels ben ik een stukje ouder en realiseer ik mij maar al te goed dat mijn sibling hier ook niet om heeft gevraagd.
@Doornroosje: ja ik vraag mij dat soort dingen ook weleens af. Ik zie echter wel dat de instelling waar mijn sibling woont goed is. Ik zie ook dat mijn sibling door de jaren heen wat opener en toegankelijker wordt en komt soms ook weleens aanzetten met iets wat in elkaar geknutseld is. Mijn sibling ziet er prima gezond uit en leeft het leventje in het kader dat er is. Ik ben lang boos geweest op alle tijd en energie die werd opgeslurpt erdoor, maar inmiddels ben ik een stukje ouder en realiseer ik mij maar al te goed dat mijn sibling hier ook niet om heeft gevraagd.

donderdag 20 augustus 2020 om 19:31
Wel heftig hoor Skadi.. logisch dat dat door de jaren heen iets met je doet maar er rust een soort taboe op, alsof je dat dan niet mág voelen.
Gelukkig kun je het nu wat meer loslaten en gaat het beter met sibling.
Hier merk ik dat er met sibling steeds meer afstand begint te komen en ik heb zo geen energie meer om daar iets aan/mee te doen. Te verschillende levens/opvattingen ook en dat in combinatie met andere faktoren (weinig betrokkenheid enz) tja...
Dus ja, maar lekker op mezelf richten en ik houd het contact op een heel laag pitje.
Gelukkig kun je het nu wat meer loslaten en gaat het beter met sibling.
Hier merk ik dat er met sibling steeds meer afstand begint te komen en ik heb zo geen energie meer om daar iets aan/mee te doen. Te verschillende levens/opvattingen ook en dat in combinatie met andere faktoren (weinig betrokkenheid enz) tja...
Dus ja, maar lekker op mezelf richten en ik houd het contact op een heel laag pitje.

maandag 24 augustus 2020 om 12:11
Wat ik mij ineens afvroeg: is het landelijk bepaald dat je als kindvrij koppel evenveel afvalstoffenheffing betaald als gezinnen met kinderen? Bij ons in de gemeente heb je een bedraag voor 1-persoonshuishouden of een huishouden met 2 of meer. Maar het scheelt nogal aan afval als je geen kinderen hebt. Nu vroeg ik me af of dat in andere gemeentes ook zo is?
Hoe zit dat bij jullie?
Hoe zit dat bij jullie?
maandag 24 augustus 2020 om 12:16
Volgens mij is het landelijk. Het is of voor 1 persoon of voor meer-persoonshuidhouden. Maar... hier betaal je ook per lediging van de restafvalcontainer. Nou ja, tegenwoordig moet dat in een ondergrondse container. En de rest kun/moet je scheiden. Dus hier een container voor plastic, gft, papier/karton. Bij de supermarkt kun je ook inleveren: luiers, glas, lampen/klein chemisch.
Restafval is hier oa chipszakken en gelaagde zakken (bv sauszakjes), soms thee/koffiezakjes, kaaskorsten en dat is het geloof ik wel.
Per lediging is dan wel fijn. In sommige gemeenten gaat het op gewicht en dan heb je mensen die dan afval bij de buren erin gooien...
Restafval is hier oa chipszakken en gelaagde zakken (bv sauszakjes), soms thee/koffiezakjes, kaaskorsten en dat is het geloof ik wel.
Per lediging is dan wel fijn. In sommige gemeenten gaat het op gewicht en dan heb je mensen die dan afval bij de buren erin gooien...

maandag 24 augustus 2020 om 17:37
Voor de zuiveringsheffing (afvalwater) geldt bij alle gemeentes: je betaalt 1 eenheid als je alleen woont en 3 eenheden bij 2 of meer personen. Een koppel betaalt dus evenveel als een gezin met 6 kinderen.
Ik dacht dat het voor afvalstoffenheffing ook zo was, maar heb net even gegoogled en dat verschilt blijkbaar per gemeente, de een (bijv. Rotterdam en Den Haag) heeft verschillende tarieven voor 1 personen, 2 personen en 3 of meer personen, de ander (bijv. Amsterdam) heeft alleen tarieven voor eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens en weer andere (bijv. Dordrecht) rekenen een vast bedrag ongeacht het aantal personen en daarbovenop een bedrag per containter.
maandag 24 augustus 2020 om 18:04
maandag 24 augustus 2020 om 18:47
ik streep dat belastingnadeeltje maar weg tegen het feit dat ik meer geld overhoudt en meer van het leven kan genieten en dingen kan zien op deze wereld dan de 'fokkonijnen'boekenlegger0 schreef: ↑24-08-2020 18:04Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is het al genoemd maar er bestaan belastingvoordelen van mensen met kinderen. Ik vind het bizar dat persoon A zonder kinderen met inkomen X meer belasting betaalt dan persoon B met kind onder de 12 jaar en precies hetzelfde inkomen.
maandag 24 augustus 2020 om 21:30
Kinderbijslag heb ik altijd een beetje gek gevonden. Je krijgt geld omdat je een kind hebt gekregen. Het is ook totaal niet meer nodig. Het is vroeger ingevoerd om te stimuleren dat mensen kinderen zouden krijgen, maar we moeten mensen tegenwoordig stimuleren om te stoppen met het krijgen van kinderen.
Zelfs met al die voordelen ben ik het volledig eens met RickDalton. Ik heb vrijwel elke dag geluksmomenten van het feit dat ik geen kinderen heb. Dat komt wellicht ook omdat iedereen in mijn omgeving regelmatig klaagt over hun kinderen. Mijn beeld wordt daar ook niet positiever van. Ik sprak vandaag een collega die nog steeds thuiswerkt en twee kinderen heeft (onder de vier) en gewoon doodmoe is. Begrijpelijk. Kinderen hebben lijkt mij zo dodelijk vermoeiend.
Zelfs met al die voordelen ben ik het volledig eens met RickDalton. Ik heb vrijwel elke dag geluksmomenten van het feit dat ik geen kinderen heb. Dat komt wellicht ook omdat iedereen in mijn omgeving regelmatig klaagt over hun kinderen. Mijn beeld wordt daar ook niet positiever van. Ik sprak vandaag een collega die nog steeds thuiswerkt en twee kinderen heeft (onder de vier) en gewoon doodmoe is. Begrijpelijk. Kinderen hebben lijkt mij zo dodelijk vermoeiend.
dinsdag 25 augustus 2020 om 05:45
ja dat horen wij ook alleen maar om ons heen, 2 vrienden (de vrouwen van het stel) zitten nu thuis met een burnout en signalen van zusje van min vrouw zijn ok al niet te positief (veel moe na komst 2e kind) dus die zal ook binnenkort wel ziek thuiszitten omdat je het druk hebt met 2 kids en al sinds half december niet meer 'onder de mensen' bent geweest (verlof en corona)Skadí schreef: ↑24-08-2020 21:30Kinderbijslag heb ik altijd een beetje gek gevonden. Je krijgt geld omdat je een kind hebt gekregen. Het is ook totaal niet meer nodig. Het is vroeger ingevoerd om te stimuleren dat mensen kinderen zouden krijgen, maar we moeten mensen tegenwoordig stimuleren om te stoppen met het krijgen van kinderen.
wij ondertussen hebben afgelopen weekend gewoon he-le-maal niks gedaan. ja even de stad in voor een zakje thee en kaas bij de een specialzaak gehaald en daarna op de bank gehangen met een leuke netflix serie en genoeg lekker eten om het weekend door te komen
..en R enB hebben jullie nog wat gedaan dit weekend?: R: nee niks. uh rick en B gaat het wel goed met jullie?
typisch, alsog niks doen niet mag ofzo

dinsdag 25 augustus 2020 om 07:30
Als ik een hond zou nemen krijg ik toch ook geen honden bijslag.Skadí schreef: ↑24-08-2020 21:30Kinderbijslag heb ik altijd een beetje gek gevonden. Je krijgt geld omdat je een kind hebt gekregen. Het is ook totaal niet meer nodig. Het is vroeger ingevoerd om te stimuleren dat mensen kinderen zouden krijgen, maar we moeten mensen tegenwoordig stimuleren om te stoppen met het krijgen van kinderen.
Als je geen kind kan betalen , kies er dan niet voor.
Net als kinderopvang toeslag . Voor dat je kinderen krijgt moet je kijken of je opvang kan betalen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

dinsdag 25 augustus 2020 om 07:47
RickDalton schreef: ↑25-08-2020 05:45
wij ondertussen hebben afgelopen weekend gewoon he-le-maal niks gedaan. ja even de stad in voor een zakje thee en kaas bij de een specialzaak gehaald en daarna op de bank gehangen met een leuke netflix serie en genoeg lekker eten om het weekend door te komen
..en R enB hebben jullie nog wat gedaan dit weekend?: R: nee niks. uh rick en B gaat het wel goed met jullie?
typisch, alsog niks doen niet mag ofzo/b][
![]()
Dit inderdaad. Je schijnt altijd maar bezig te moeten zijn. Nu gaat dat vanzelf als je kinderen hebt maar als dat niet zo is, wat dan? Is dat echt zo erg?
Volgens sommigen wel.
Ik heb wel eens gehad dat er iemand voor mijn deur stond, terwijl ik overdag net even lekker op de bank lag. En dat zijn natuurlijk mensen die per dag nog geen seconde stil kunnen zitten. Die vinden er wat van, merk ik dan. Nou en, denk ik dan. Dit is mijn leven!
Ik krijg de vetgedrukte tekst even niet weg. Sorry!
anoniem_380790 wijzigde dit bericht op 25-08-2020 10:44
2.70% gewijzigd
dinsdag 25 augustus 2020 om 08:39
Het ligt er natuurlijk wel aan wat je ziet als niets. Als ik niets ga doen, dan heb ik geen plannen buiten de deur, maar wel een halve dag lezen/fietsen/hardlopen/creatief bezig zijn/huishoude/boodschappen.RickDalton schreef: ↑25-08-2020 05:45ja dat horen wij ook alleen maar om ons heen, 2 vrienden (de vrouwen van het stel) zitten nu thuis met een burnout en signalen van zusje van min vrouw zijn ok al niet te positief (veel moe na komst 2e kind) dus die zal ook binnenkort wel ziek thuiszitten omdat je het druk hebt met 2 kids en al sinds half december niet meer 'onder de mensen' bent geweest (verlof en corona)
typisch, alsog niks doen niet mag ofzo![]()
![]()

dinsdag 25 augustus 2020 om 08:42
Mijn antwoord is dan ook meestal: Beetje gesport, beetje thuis rondgehangen....

dinsdag 25 augustus 2020 om 08:44
dat dus

veel stellen moeten iets 'ondernemen' lijkt het wel. je moet altijd iets hebben gedaan. (en dan altijd buiten de deur anders heb je niks gedaan immers)
dinsdag 25 augustus 2020 om 09:06
Ik merk ook bij collega's dat zij zich soms bijna generen als ze niks hebben gedaan in het weekend. Eigenlijk is dat heel raar (en lijkt mij ook wel vervelend). Mijn hele leven draait om weinig doen na werk. Ik werk best wel veel en daarnaast houd ik van rust en voornamelijk van lezen. Ik kan rustig het grootste gedeelte van de dag weglezen en tussendoor een serie. Voel ik mij heel gelukkig bij
Ik ga al jaren één keer per week uit eten met een vriendin en verder zie ik weleens iemand in het weekend, maar waarom zou ik nog meer willen doen? Naja als je die behoefte hebt is het prima natuurlijk, maar op jezelf zijn en lekker een boek lezen in de tuin geeft mij zo een fijn en gelukkig gevoel.
@Keuken1987 haha nee het was zelfs een tijdje zo dat je hondenbelasting zou moeten betalen dacht ik. Ik vind ook dat mensen gewoon een cursus moeten doen voordat ze een kind mogen (geldt ook voor huisdieren!). Kinderopvang is echt bizar duur. Lijkt mij vreselijk om zo een groot gedeelte van je loon af te moeten staan al kinderopvang (al heb je daar ook weer toeslag voor).

Ik ga al jaren één keer per week uit eten met een vriendin en verder zie ik weleens iemand in het weekend, maar waarom zou ik nog meer willen doen? Naja als je die behoefte hebt is het prima natuurlijk, maar op jezelf zijn en lekker een boek lezen in de tuin geeft mij zo een fijn en gelukkig gevoel.
@Keuken1987 haha nee het was zelfs een tijdje zo dat je hondenbelasting zou moeten betalen dacht ik. Ik vind ook dat mensen gewoon een cursus moeten doen voordat ze een kind mogen (geldt ook voor huisdieren!). Kinderopvang is echt bizar duur. Lijkt mij vreselijk om zo een groot gedeelte van je loon af te moeten staan al kinderopvang (al heb je daar ook weer toeslag voor).

dinsdag 25 augustus 2020 om 09:29
bluewaterrr schreef: ↑24-08-2020 17:37Voor de zuiveringsheffing (afvalwater) geldt bij alle gemeentes: je betaalt 1 eenheid als je alleen woont en 3 eenheden bij 2 of meer personen. Een koppel betaalt dus evenveel als een gezin met 6 kinderen.
Ik dacht dat het voor afvalstoffenheffing ook zo was, maar heb net even gegoogled en dat verschilt blijkbaar per gemeente, de een (bijv. Rotterdam en Den Haag) heeft verschillende tarieven voor 1 personen, 2 personen en 3 of meer personen, de ander (bijv. Amsterdam) heeft alleen tarieven voor eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens en weer andere (bijv. Dordrecht) rekenen een vast bedrag ongeacht het aantal personen en daarbovenop een bedrag per containter.
Ah dat scheelt. Misschien is er nog hoop als ik ooit ga verhuizen

Weekendinvulling is hier heel divers, ben ook niet zo bezig met wat 'moet' of wat anderen vinden. Soms is het druk en vol en doen we van alles, soms is het leeg en doen we niks. Vaak werken we ook in het weekend. Beetje net zoals het uitkomt. Ik ontspan zelf wel goed door fysiek bezig te zijn: klussen in huis, onkruid trekken in de tuin, lekker lang fietsen of wandelen. Dan gaat het hoofd fijn uit.