Als ouder de school niet in mogen
vrijdag 28 augustus 2020 om 17:58
Ik had nooit van mezelf verwacht dat ik dit zo erg zou vinden.
Volgende week gaan mijn kinderen weer naar school en ouders mogen de school niet in. Vandaag ontvangen we van de leerkrachten filmpjes waarin ze zichzelf voorstellen en het lokaal laten zien. Heel leuk dat ze dat doen, echt. Maar wat vindt ik het jammer dat ik niet gewoon met mijn kinderen mee mag lopen.
Bij de oudste vind ik het al jammer, maar bij de jongste helemaal. Hij gaat volgende week voor het eerst.
En ik weet dat het allemaal goed komt en de juffen lief zijn. Dat is het niet. Maar het is zo jammer om je kind niet te zien in de klas. Hoe ze hun nieuwe plekje zoeken, vriendjes weer zien. En bij de jongste nog een extra knuffel en even op zijn gemak stellen.
Ik wil niets met dit topic. Gewoon even van me afschrijven, weet heus wel dat er ergere dingen zijn. Misschien herkenbaar voor iemand?
Volgende week gaan mijn kinderen weer naar school en ouders mogen de school niet in. Vandaag ontvangen we van de leerkrachten filmpjes waarin ze zichzelf voorstellen en het lokaal laten zien. Heel leuk dat ze dat doen, echt. Maar wat vindt ik het jammer dat ik niet gewoon met mijn kinderen mee mag lopen.
Bij de oudste vind ik het al jammer, maar bij de jongste helemaal. Hij gaat volgende week voor het eerst.
En ik weet dat het allemaal goed komt en de juffen lief zijn. Dat is het niet. Maar het is zo jammer om je kind niet te zien in de klas. Hoe ze hun nieuwe plekje zoeken, vriendjes weer zien. En bij de jongste nog een extra knuffel en even op zijn gemak stellen.
Ik wil niets met dit topic. Gewoon even van me afschrijven, weet heus wel dat er ergere dingen zijn. Misschien herkenbaar voor iemand?
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:02
School is het territorium van de kinderen en hun onderwijzers. Fijn toch dat dat van 'hen' is?
Ik ben al 'oud' en er is in mijn hele schoolcarrière nooit een ouder in mijn klas geweest. Als we al gebracht werden dan was het 'doei' aan de poort naar de speelplaats en gaan. Was heel normaal toen. En een jaar of tien geleden toen ik oppaskind wel eens bracht, mocht ik ook niet mee de klas in. Gewoon aan schooldeur dag zeggen en hop naar je klas.
Ik ben al 'oud' en er is in mijn hele schoolcarrière nooit een ouder in mijn klas geweest. Als we al gebracht werden dan was het 'doei' aan de poort naar de speelplaats en gaan. Was heel normaal toen. En een jaar of tien geleden toen ik oppaskind wel eens bracht, mocht ik ook niet mee de klas in. Gewoon aan schooldeur dag zeggen en hop naar je klas.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:04
Dit iddOudblond schreef: ↑28-08-2020 18:02School is het territorium van de kinderen en hun onderwijzers. Fijn toch dat dat van 'hen' is?
Herken de 'teleurstelling' helemaal niet
Frankly my dear, I don"t give a damn

vrijdag 28 augustus 2020 om 18:09
Ik snap het wel hoor, vond het super leuk om met mijn (hele) jonge kind (zeker groep 1 en 2) mee naar binnen te mogen. Eerste dag foto gemaakt, super schattig. In die leerjaren mochten de ouders voor de eerste bel kind naar tafeltje brengen, kind liet dan even zien waar ze mee bezig was. Mijn dochter vond dat altijd erg leuk. Ik zie het wel als een extraatje hoor dat nu logischerwijs wegvalt. Maar ik herken je gevoel.
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:11
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:12

vrijdag 28 augustus 2020 om 18:13
Op de school van mijn kinderen is het heel normaal als je even mee naar binnen gaat, zelfs in de bovenbouw. Ik heb de leerkrachten dit jaar nog niet gezien en dat vind ik jammer. Ik heb er nog maar eentje op de basisschool en zij vindt het ook jammer, laat altijd graag dingen zien.Oudblond schreef: ↑28-08-2020 18:02School is het territorium van de kinderen en hun onderwijzers. Fijn toch dat dat van 'hen' is?
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:15
Bij onze school mocht meelopen sowieso alleen in groep 1 en 2. Nu oudste naar groep 3 gaat is dat al niet meer de bedoeling. We hebben het voordeel dat we een soort achterdeurtje hebben met mini tuintje. Zo gaat jongste maandag voor het eerst echt naar school. Ik zie haar dan nog wel zitten en dat vind ik erg fijn.
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:16
Precies dit. Op de school van mijn dochter is dat ook normaal, inderdaad ook in de bovenbouw, en ik vind het ook jammer dat ik haar nieuwe leerkrachten voorlopig niet ga zien. Niet onoverkomelijk, en ik ben er nu ook wel aan gewend dat ik niet meer mee kan lopen, maar wel jammer. En inderdaad vindt mijn dochter het zelf ook leuk als ik wel meeloop en ze dingen kan laten zien.Star3 schreef: ↑28-08-2020 18:13Op de school van mijn kinderen is het heel normaal als je even mee naar binnen gaat, zelfs in de bovenbouw. Ik heb de leerkrachten dit jaar nog niet gezien en dat vind ik jammer. Ik heb er nog maar eentje op de basisschool en zij vindt het ook jammer, laat altijd graag dingen zien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

vrijdag 28 augustus 2020 om 18:23
Bij ons mocht je voor corona mee met groep 1 en 2, in groep 3 tot aan de herfstvakantie. Traktatie helpen tillen mocht ook. Nu mogen ouders vanaf groep 3 niet eens het plein op en gaan 1 en 2 uit hun eigen deur zodat ze hun ouders makkelijk kunnen vinden. Ik snap dat je het jammer vindt bij de jongste. Maar boven groep 3 al die ouders mee de klas in snap ik niet zo.

vrijdag 28 augustus 2020 om 18:25
Op de school van mijn kids was het ook normaal dat ouder mee naar binnen gingen maar ik ervaar het als zeer positief dat het nu niet mag.
Kinderen zijn makkelijker met afscheid nemen doordat het nu veel duidelijker is (voorheen nog wel eens gehang aan de ouder en gehuil (groep1/2)), juf kan rustiger opstarten en ik kan sneller door naar m'n werk. Ik zie alleen maar voordelen.
Kinderen zijn makkelijker met afscheid nemen doordat het nu veel duidelijker is (voorheen nog wel eens gehang aan de ouder en gehuil (groep1/2)), juf kan rustiger opstarten en ik kan sneller door naar m'n werk. Ik zie alleen maar voordelen.
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:26
Word vrijwilliger op school, dan mag t wel (hier tenminste)
.
Hier gaan ook bijna alle ouders normaal gesproken mee de school in. Weet niet of t verschil maakt omdat we een écht kleine school hebben. Vind t jammer dat ik nu niet de school in mag, vooral omdat kind vaak wat begeleiding nodig heeft met afscheid nemen en dat nu wat lastiger is. Daarnaast jammer om het wekelijkse spelletjes-moment in de kleuterklas te moeten missen. Vond het altijd wel fijn om andere ouders te spreken (kan nu buiten ook wel, maar toch voelt het anders) en de dynamiek van school te voelen. Was zelf leerkracht en mis dat soms nog zó ontzettend. Vind het fijn om op de school aanwezig te zijn. Maar kan dat binnenkort weer oppakken met wat vrijwilligerswerk, hoe klein ook.
Hier gaan ook bijna alle ouders normaal gesproken mee de school in. Weet niet of t verschil maakt omdat we een écht kleine school hebben. Vind t jammer dat ik nu niet de school in mag, vooral omdat kind vaak wat begeleiding nodig heeft met afscheid nemen en dat nu wat lastiger is. Daarnaast jammer om het wekelijkse spelletjes-moment in de kleuterklas te moeten missen. Vond het altijd wel fijn om andere ouders te spreken (kan nu buiten ook wel, maar toch voelt het anders) en de dynamiek van school te voelen. Was zelf leerkracht en mis dat soms nog zó ontzettend. Vind het fijn om op de school aanwezig te zijn. Maar kan dat binnenkort weer oppakken met wat vrijwilligerswerk, hoe klein ook.
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:27
In groep 1 mochten we ze wegbrengen en even zwaaien door het raam. Vanaf groep 2 mocht dat ook nog wel tot de herfstvakantie. Daarna alleen als je wat te melden had of met de verjaardag.
Wat ze hier wel hadden, is een soort opening van het schooljaar met leerkrachten, ouders en kinderen. De leerkrachten hebben vaak wat ludieks bedacht, stellen zich voor, het schoollied wordt gezongen en de directeur houdt een praatje. Kost een half uurtje en het had wel wat. Alleen dit jaar dus zonder ouders. Ik miste het wel.
Mijn dochter zit in groep 7 en ik ben nog niet op school geweest. Volgende week mogen we wel even komen voor het startgesprek met juf, ouders en kind. Maar dat gaat dus op afspraak, looproute etc.
Wat ze hier wel hadden, is een soort opening van het schooljaar met leerkrachten, ouders en kinderen. De leerkrachten hebben vaak wat ludieks bedacht, stellen zich voor, het schoollied wordt gezongen en de directeur houdt een praatje. Kost een half uurtje en het had wel wat. Alleen dit jaar dus zonder ouders. Ik miste het wel.
Mijn dochter zit in groep 7 en ik ben nog niet op school geweest. Volgende week mogen we wel even komen voor het startgesprek met juf, ouders en kind. Maar dat gaat dus op afspraak, looproute etc.
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:34
Dit!
Het moment van afscheid nemen komt toch. Buiten de klas/school is toch veel duidelijker en rustiger. Lijkt me alleen maar beter. En ja, ik heb ook (jonge) kinderen. Een kort en duidelijk afscheid is goed voor je kind.
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:35
Ik ben er wel blij mee eigenlijk. Ik vond het na de kleuterklassen wel prima om dochter bij de ingang gedag te zeggen, maar omdat van bijna de hele klas de ouders wel mee de klas ingingen, wilde dochter dat natuurlijk ook.
Vond het vreselijk, het halletje was veel te krap voor 32 kinderen en minimaal 32 volwassenen, het lokaal was al niet veel beter, en dat voor de eerste kop koffie was echt niet geschikt voor mij
Vond het vreselijk, het halletje was veel te krap voor 32 kinderen en minimaal 32 volwassenen, het lokaal was al niet veel beter, en dat voor de eerste kop koffie was echt niet geschikt voor mij

vrijdag 28 augustus 2020 om 18:39
Hier ook hoor, ik vind het wel prettig, dat laagdrempelige contact. Knutselen bekijken en dat soort dingen.Star3 schreef: ↑28-08-2020 18:13Op de school van mijn kinderen is het heel normaal als je even mee naar binnen gaat, zelfs in de bovenbouw. Ik heb de leerkrachten dit jaar nog niet gezien en dat vind ik jammer. Ik heb er nog maar eentje op de basisschool en zij vindt het ook jammer, laat altijd graag dingen zien.
Wij mogen maandag even op school (in kleine groepjes en per kind 1 ouder) de klas in en kennismaken met de juf. Vind ik wel leuk, ook voor de kinderen trouwens.

vrijdag 28 augustus 2020 om 18:39
Een kort en duidelijk afscheid kan ook in de klas en dat is echt niet slechter voor je kind.

vrijdag 28 augustus 2020 om 18:42
Is maar net wat je gewend bent. Even een werkje laten zien of een werkje maken en weg is ouder. Niks onduidelijks aan.
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:43
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:45
Dat kan zeker maar ik heb jaren in het basisonderwijs gewerkt en er zijn maar verdomd weinig ouder die dat doen. Dus buiten is prima!
En laagdrempelig contact met de leerkracht is ook belangrijk maar ook dat kan op andere manieren dan ‘s ochtends tijdens het brengen van je kind.