Etenstijd en inspiratie met kinderen weg kwijt

30-08-2020 09:08 35 berichten
Al een tijdje lopen wij met een probleem in huis. Ik heb het zelf veroorzaakt door constante vermoeidheid, depressieve gevoelens en daardoor willen compenseren op andere vlakken.

Hierdoor eten wij niet meer rond normale tijden. Voorheen was dit geen punt, mijn dochter at gedurende dag heel gezond fruit en groenten. Ik maakte haar blij met een wortel of paprika en snoepjes was iets waar van gepakt kon worden omdat ze er niet veel behoefte aan had.

Van gewoon een lekker eigen ritme is dit door mijn vermoeidheid en depressieve klachten omgeslagen in gemakszucht. Ik ben me daar al een tijdje van bewust en probeerde met de onmacht die ik voelde in mijn buik het tij te keren. Dit lukte niet, en dochter voelde bij mij aan dat ik niet lekker in mijn vel zat waardoor ze vaak ook tegen mij in ging.

In deze periode verloor ze ook de interesse in gezond. Ze snoepte meer, en we spraken af dat de snoepjes beter niet meer voor het pakken moest liggen. We spraken over wat een lichaam nodig heeft om gezond te zijn en over het verschil tussen honger en lekkere trek. Dat ging een tijdje goed, ze haalde vaak aan dat ze een snoepje wilde maar dat ze dan eerst wel een appel wilde want misschien had haar buik dan wel geen zin meer in een snoepje. En andere dagen zaten we beide 2 ijsjes weg te eten vlak voor het avondeten.

Ik zag die momenten als compensatie voor mijn vermoeidheid die ze vast en zeker heeft opgemerkt. Zeker met de warme dagen was mijn fut compleet weg en was ik niet zo'n spontane vrolijke moeder.

Nu inmiddels probeer ik weer de juiste tijden aan te houden en zelf ook gezonder te eten maar mijn 5 jarige is gewend dat ik vaker ja zei nadat nee werd beantwoord met een hoop gedoe. Ik heb teveel toegegeven en ondanks dat ik een lief en eerlijk kind heb, werkt dat natuurlijk niet. Geen grenzen en geen structuur is niet goed voor ons allebei.

Wat ik hiermee wil? Ik ben even compleet het "normale" eten kwijt. Ik zorgde als kind van 15 al voor mijzelf en heb vanuit huis nooit iemand gehad die om 6 u het eten op tafel had staan. Ontbijten deed ik niet, lunchen nog wel eens met chips of een hamburger uit de magnetron. Sinds ik moeder ben geworden haast 6 jaar geleden ben ik veranderd, verantwoordelijk. Maar nu er wat dingen niet lekker lopen in mijn leven ben ik dat pad kwijt en modderen we wat betreft eten maar een beetje aan. Soms eten we om 6 u, soms om 8 u. Soms stoor ik mij aan het feit dat dochter een uur na de lunch nog meer brood wil.

En nu merk ik dat het misschien komt omdat ik niet heb geleerd hoe je normaal eet en hoeveel je eet als je normaal eet. Ze wordt ouder dus inplaats van aannemen wat ik aanbied heeft ze zelf de vraag om iets. En aangezien wij geen ritme meer hebben vergeet ik wat ze allemaal op heeft en lijkt het alsof ze de hele koelkast leeg eet en we heel ongezond zijn. Dat zal in werkelijkheid vast wel meevallen..maar toch voelt het niet goed.

Hebben jullie misschien wat tips over hoe ons ritme weer beter wordt? Zeker nu school weer begint wil ik dat het klaar is met het geneuzel van mij. Ik ben ook geinteresseerd in jullie ontbijt, lunch of diner tips. Ik merk dat dochter op een fase komt dat ze ineens geen dingetjes wil in de pasta, of aardappeltjes vies vindt etc. Ik bied dan vaak maar een boterham aan en dat wil ik niet, ik wil dat we gezond eten weer lekker gaan vinden. Door de vermoeidheid eet ik ook liever een vette hap en ik moet zelf ook weer kunnen genieten van een normale maaltijd.

Bedankt voor het lezen!
Ik zou het eerst eens zo makkelijk mogelijk maken voor jezelf om op de goede tijden te eten: gewoon pasta met tomatensaus of iets anders dat binnen 10 minuten klaar kan zijn is een stuk makkelijker te doen dan iets waar een half uur aandacht in gaat zitten (aardappels met groente en vlees, bijvoorbeeld). Desnoods kant-en-klare dingen (je kunt ook heel lekker spul bij de slager halen, dat smaakt beter dan van de supermarkt), als het maar een gewone avondmaaltijd is.

Heb je een baan of andere dagbesteding momenteel? Of ben je voltijd thuis met je dochter? Hier hielp het in corona-tijd heel goed voor onze 3-jarige om de snacks die ze gedurende een dag mocht op een krijtbordje te zetten: 1x een appel, 1x een rijstwafel, 1 keer een banaan, 1x een snoepje, 1x een glas ranja. Op die manier kon ze goed zien wat ze kon kiezen (we tekenden het) en konden we bij gezeur naar het bord wijzen: kijk maar wat je al gehad hebt en wat je nog mag. Werkte heel goed, is misschien het proberen wel waard.
Oh en qua niet-willen-eten: je dochter kan ook prima een avond met minder eten toe. Dus als ze de pasta er tussenuit plukt, is dat niet erg. Ik zou er geen boterham om aanbieden, maar wel zorgen dat er een toetje (vla, yoghurt) is na het eten, dan heeft ze in elk geval genoeg binnen om goed te kunnen slapen.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je wel wat ondersteuning kan gebruiken, krijg je die ook? Ik heb een redelijk strak ritme, zeker omdat de kinderen ook sporten en dus op tijd op het sportveld moeten staan. Ik neem aan dat jouw dochter naar school gaat, dus 's ochtends ontbijt je. Bedenk wat je nodig hebt voor je ontbijt en bedenk wanneer je dat gaat kopen. Brood bijvoorbeeld kun je ook in de vriezer bewaren, heb je altijd wat achter de hand. Idem voor de lunch.
Wat betreft avondeten, ik plan voor de hele week en last dat bezorgen. In het algemeen begin ik rond begin voor vijf, vijf uur met koken. Toen mijn kinderen nog zo jong waren, gingen ze rond zeven uur, half acht naar bed. Eerst even wassen/douchen, tandenpoetsen , boekje voorlezen en dan slapen.
Misschien dat je dochter aanvankelijk protesteert tegen een ritme, maar het is een kwestie van even volhouden en dan is ze het vanzelf gewend.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik denk dat je meer geholpen bent met professionele hulp dan met onze adviezen hier op het forum.
Jullie eetgedrag is niet goed, dat zie je zelf ook. Maar dat gedrag wordt veroorzaakt door iets veel complexer en dat moet aangepakt worden.
Heel veel succes! :lips:
Mijn kinderen eten inderdaad de ene keer beter dan de andere, jammer dan. En nog één tip: leg de lat niet te hoog, begin met een schema dat voor jou hanteerbaar is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wat enorm goed dat je dit inziet TO en er wat aan wil doen! :worship: Echt super goed!

En dit is geen sarcasme. Dit is bewondering voor een mens dat ziet ‘ik heb een probleem en ik kan en ga het oplossen’. :thumbsup:
Ik weet niet in welke regio je woont, maar misschien kun je het einde van de vakantie aangrijpen als een moment om een frisse start te maken met gezonder eten. Zo kun je het ook naar je dochter brengen: in de vakantie doen we het wat makkelijker, en nu is het weer tijd om gezonder te eten en op tijd naar bed, dus ook op tijd eten.

Desnoods werken met een vast weekmenu, zodat je ook precies weet wat je welke dag gaat maken, gebaseerd op je andere afspraken kun je dan op drukke dagen iets makkelijks inplannen en op dagen dat je meer tijd hebt wat uitgebreider koken.

En wees ook mild voor jezelf: als je iets vanuit huis niet hebt meegekregen is het ook lastiger om dat op latere leeftijd opeens zelf te gaan doen.
Het ritme van school helpt je wel enorm om een ritme erin te hebben en ik zou daar dus op aansluiten.

Gaat kind naar opvang of komt ze elke dag thuis?
mindervanmij schreef:
30-08-2020 09:23
Ik weet niet in welke regio je woont, maar misschien kun je het einde van de vakantie aangrijpen als een moment om een frisse start te maken met gezonder eten. Zo kun je het ook naar je dochter brengen: in de vakantie doen we het wat makkelijker, en nu is het weer tijd om gezonder te eten en op tijd naar bed, dus ook op tijd eten.

Desnoods werken met een vast weekmenu, zodat je ook precies weet wat je welke dag gaat maken, gebaseerd op je andere afspraken kun je dan op drukke dagen iets makkelijks inplannen en op dagen dat je meer tijd hebt wat uitgebreider koken.

En wees ook mild voor jezelf: als je iets vanuit huis niet hebt meegekregen is het ook lastiger om dat op latere leeftijd opeens zelf te gaan doen.
En precies dit.

Die weekplanningen zijn mij nog nooit gelukt, dus mij (maar misschien helpt jou het wel) lijkt me dat in een keer een hele grote stap.
Ik ga er vanuit dat je dochter weer naar school gaat. Iig vanaf morgen.

Dan wordt het sowieso makkelijker schat ik zo in.

Hier was het net zo. En niet omdat ik depressief of zo was. Maar omdat ik na 6 maanden, waarvan 2 24/7 dochter thuis had ik af en toe geen zin meer had in geruzie. Dus ik werd wat makkelijker.

Nu ze morgen naar school gaat, ga ik weer ritme erin brengen. En gelukkig gaat het dan alleen nog om de snack na school en het eten. Gezonde keuzes. Iedere avond een gezonde maaltijd op tafel maar vooral niet meer de hele dag door “snacken”.

Persoonlijk denk ik dat de rust een boel frustratie gaat verminderen. Doordat ze niet meer de hele dag om je heen hangen en zelf van ellende niet meer weten wat te doen.
Ik herken het al vroeg op jezelf wonen en daarom een gek eetpatroon hebben.
Maar toen ze klein was at ze toch wel strak op tijd?
Daardoor hier nog wel een redelijk strak ritme van maaltijden en tussendoortjes overdag.
Verder heb ik iets van de diëtiste gekregen over wat een kind hoort te eten op een dag, zal even kijken of ik het online kan vinden.
Ik heb een niet-eter, vandaar.

Mijn kinderen vinden een bepaalde structuur heel fijn, wij niet zo.
Dus elke maandag pasta met rode saus en gehakt, dinsdag gevulde paprika, woensdag quiche en salade, donderdag rijst groente en kip, vrijdag iets met een p of afhaal, zaterdag gebakken aardappels met spercieboontjes, lunch met vis, zondag soep met brood.

Dit hebben we niet volgehouden maar de kinderen vonden het fantastisch.
Ik heb zelf weinig fantasie met koken dus als ik kook is het zelfgemaakte tomatensaus met iets, iets met spercieboontjes/snijbonen of broccoli, of gevulde paprika. Dan heb je al 4 dagen vol (1 dag restjes).
Als je budget hebt is hello fresh of Marlee spoon oid misschien ook een idee.
Goed dat je een topic opent om even een reality check te doen. Als ik eerlijk ben, lees ik niks zorgelijks. Je kind groeit op en grenzen zoeken hoort daarbij. Het besef dat je ook meer dan 1 snoepje kunt eten als de mogelijkheid er is, hoort daar ook bij. Sommige kinderen beperken hun snoepopname spontaan, maar de meeste denk ik niet 🤣. En daar heb je actie op ondernomen door grenzen te stellen. En dat geeft weerstand, maar dat is heel normaal en heel gezond. Je kleine meid is gewoon aan het opgroeien. Wat betreft de dagmenu's, heb je deze website al bekeken?

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zw ... -jaar.aspx

Tot slot, ik hoop dat je voor je eigen gevoelens ook ondersteuning hebt. Heeft je huisarts een praktijkondersteuner die je daarbij kan helpen bijvoorbeeld? Zoals ik het lees doe je het hartstikke goed ondanks je gevoelens die je misschien het tegendeel proberen wijs te maken.
debora wijzigde dit bericht op 30-08-2020 09:33
0.14% gewijzigd
Occam's razor
Juist met school is het makkelijk, je krijgt vanzelf structuur. Opstaan, aankleden en ontbijten. Een boterham of yoghurt met fruit of havermout. De meeste 6 jarigen eten 1 of 2 boterhammen bij het ontbijt. Fruit mee naar school, of een stuk komkommer of tomaatjes of een boterham of koek.
Lunch is voor een 6 jarige meestal ook 2 boterhammen, een keer tosti's of pannenkoeken.
Uit school nog een keer fruit en wat lekkers en dan avondeten. Misschien helpt het om dat voor een aantal dagen te plannen, zodat je dat niet hoeft te bedenken als je moe bent, dan kom ik ook snel uit op een makkelijke, vette hap.
Ik plan een weekmenu en haal dus ook de boodschappen in huis voor een aantal dagen vooruit. Dus op zondag haal ik eten tm donderdag. Aan de hand van een lijst die ik thuis maak.

Wat mijn kinderen eten op een dag is ongeveer dit:
Ontbijt- 2 volkoren boterhammen met beleg (worst/kaas/pindakaas/chocopasta) en een glas karnemelk voor de een, een glas water of thee voor de ander
Tussendoor- een stuk fruit of groente (snackkomkommers/paprika)
Lunch- zelfde als ontbijt, soms wat komkommer bij de kaas of een tosti als we thuis zijn
Tussendoor- uit school iets lekkers, dus een koekje of een snoepje en een glas siroop.
Vaak tegen vijven krijgen ze honger, dan krijgen ze nog een rijstwafel of iets van fruit of groente, soms een blokje kaas.
Avondeten- dat kan van alles zijn, doordeweeks vaak iets wat niet te lang duurt omdat ze allebei sporten en ik dus vaak niet veel tijd heb.

Tips:
- Wij eten bijna altijd op een redelijk vaste tijd. Tenzij het vroeger of later moet ivm sport van de kinderen eten we rond 6 uur.
- Brood heb ik altijd in de vriezer, even ontdooien en we hebben altijd vers brood.
- De kinderen weten dat er 1 snoepmoment is, namelijk uit school.
- Bij honger tussendoor mogen ze altijd fruit of groente pakken.
- In principe eten we doordeweeks altijd gezond, in het weekend is er meer ruimte voor een keer pannenkoeken of pizza of patat oid.
- Speciale toetjes zijn een uitzondering. Doordeweeks is er yoghurt of vla voor wie dat wil.

Qua avondeten is spinazie (uit de diepvries) met gekookte aardappels en een stukje (vega)vlees een hit voor de kinderen. Pasta met tomatensaus en een zak roerbakgroente erdoor doet het ook altijd goed. Of geroosterde bloemkool met aardappels uit de oven vinden ze ook allebei erg lekker. Allemaal simpel te maken.

Hartstikke goed dat je dit aan wilt pakken, succes ermee!
Het-groepje schreef:
30-08-2020 09:30
Ik herken het al vroeg op jezelf wonen en daarom een gek eetpatroon hebben.
Maar toen ze klein was at ze toch wel strak op tijd?
Daardoor hier nog wel een redelijk strak ritme van maaltijden en tussendoortjes overdag.
Verder heb ik iets van de diëtiste gekregen over wat een kind hoort te eten op een dag, zal even kijken of ik het online kan vinden.
Ik heb een niet-eter, vandaar.

Mijn kinderen vinden een bepaalde structuur heel fijn, wij niet zo.
Dus elke maandag pasta met rode saus en gehakt, dinsdag gevulde paprika, woensdag quiche en salade, donderdag rijst groente en kip, vrijdag iets met een p of afhaal, zaterdag gebakken aardappels met spercieboontjes, lunch met vis, zondag soep met brood.

Dit hebben we niet volgehouden maar de kinderen vonden het fantastisch.
Ik heb zelf weinig fantasie met koken dus als ik kook is het zelfgemaakte tomatensaus met iets, iets met spercieboontjes/snijbonen of broccoli, of gevulde paprika. Dan heb je al 4 dagen vol (1 dag restjes).
Als je budget hebt is hello fresh of Marlee spoon oid misschien ook een idee.
Oh ja, dat elke weekdag hetzelfde had een heel hard-werkende collega van mij en vroeger hadden we ook wel zo’n structuur. Dan hoef je niet na te denken over het eten.
Dankjewel voor de reacties, dat voelt echt goed.

De tip voor makkelijker avondeten neem ik mee. Ik leg de lat ook te hoog omdat ik de snoepmomenten dan weer wil overcompenseren door bij wijze van een chef waardige maaltijd op tafel te zetten. Iets waar mijn 5 jarige haar neus voor ophaalt. Pasta met rode saus of soep moet voldoende zijn om ook gezond te eten. En ergens wéét ik dat wel, maar het voelt als falen als we een periode zo heel goed aten. Dat neem ik zeker mee, ik ben al een boodschappen lijst aan het maken voor aankomende week.

We hebben een memobord die niet wordt gebruikt dus ook daar ga ik mee aan de slag. Ik ben wel van de lijstjes om het in mijn hoofd overzichtelijk te houden maar vaak slingeren die rond en wordt er niet meer naar gekeken. Goed om met haar een plan te maken van wat ze per dag kan eten. Goed idee!

Wat betreft hulp voor mijzelf, dit heb ik gehad. En het ging heel goed tot ik mijn baan kwijt raakte in de corona tijd en thuis kwam te zitten. Van redelijk structureel de dag door komen viel ik terug in mijn jeugd en deed ik de hele dag niets. Wel spelen en leuke dingen, maar geen was weg werken of de vaat uit de vaatwasser halen. Dan ga je tegen de feiten aan lopen en dat geeft zoveel onrust. Dit weekend ben ik al begonnen met het huis een grote poetsbeurt geven, alles ligt weer netjes in de kast. En morgen begint mijn dochter weer met school en ik heb vorige week een nieuwe baan gekregen waar ik ook morgen mee begin.

Ik heb dus wel het gevoel dat een frisse nieuwe start ons goed zal doen. Maar ik moet nog wat handvatten krijgen om dit vorm te geven. Bedtijd zat er ook niet meer in, nu gaat ze niet zo heel laat dus dat is het grootste probleem niet, met school is ze moe genoeg om normale tijd naar bed te willen gaan. Maar dan moeten we wel op tijd eten en normaal eten.

Een weekmenu lijkt me ook een goed idee. Wij aten vroeger bijvoorbeeld maar twee keer in de week warm, dat was dan spaghetti of soep. En de rest van de dagen moesten we zelf bepalen en dat werd pizza uit de oven, heel veel brood met pizza quick saus of muesli omdat dat lekker zoet was.

Pas nu merk ik hoeveel ik dat heb meegenomen. Door de hulp die ik heb gekregen snap ik nu ook pas dat ik eten als troost zie en als het even niet lekker loopt ''trakteer'' ik mij op een vette hap of een makkelijke boterham omdat ik dan vind dat ik dat heb verdiend. En dat werkt niet met een kind, en ook niet voor mijzelf trouwens want dat gevoel is er maar even en dan zit je weer.

Gelukkig ga ik morgen weer werken en komt er meer voldoening uit de dag. Als dochter het dan ook naar haar zin heeft hoop ik dat we weer naar dat moment toe kunnen waarin we tussen de middag met thee en een broodje lunchen, ipv een suikerwafel en dan later boos worden omdat ze geen trek meer heeft in iets gezonds.

Iig fijn om te lezen dat ik milder mag zijn, ik wil vaak 10 stappen vooruit en kom mijzelf dan weer tegen.
Ik hoop dat je snel hulp krijgt of al hebt voor je depressie. Het is een echte ziekte die niet vanzelf over gaat.

Bij ons op school lijken alle kinderen wel gegroeid in de vakantie. Veel kinderen eten minder tijdens de groei en bunkeren erna. Daarom kan het zijn dat ze echt honger had twee uur na de lunch.

Snelle hap is prima. Ah.nl heeft ook snelle menu's.
Bijvoorbeeld pasta rode saus en vlees, dochter eet dan los paprika, tomaat of komkommer, pasta en vlees.
Rijst met kip en prei/broccoli/boontjes, voor jou gekruid voor haar minder
Eet ze soep dan heb je geluk, soep met brood.

Een diëtist is vaak een paar keer vergoed in de verzekering en kan helpen.

Hou vol!
Pasta met rode saus en soep zijn prima maaltijden. Veel 6 jarigen eten dan ook nog eens de pasta zonder saus i.v.m. de stukjes. Dat is niet zo raar. Ik zet nog steeds, jongste is 9, een schaal met komkommer, tomaat, worteltjes en reepjes paprika's bij maaltijden als pasta met saus of rijst met saus.
Als je genoeg saus maakt voor 2 keer, hoef je de volgende keer alleen de saus uit de vriezer te halen, op te warmen en pasta te koken.
Voor pastasaus: ik maak eens in de zoveel tijd een enorme pan met gezonde pastasaus, daar gaat echt van alles in aan groente (ui, paprika, wortel, bleekselderij, courgette, prei, heel veel tomaten) even de staafmixer erdoor en die vries ik in porties in. Zo heb ik altijd gezonde saus bij de hand. Die eet ik dan met nog extra een zak roerbakgroente erdoor en gehakt of vegagehakt of gamba’s of vegaballetjes etc.
En dingen als bami/nasi/lasagne kook ik in grotere hoeveelheden en dan vries ik porties in. Ook makkelijk!
Nog een tip: als jullie maar met z'n tweeën zijn, kook dan voor 2 dagen.
Ik ben ook alleen met mijn dochter en heb dit altijd al gedaan. Op zondag maak ik een ovenschotel voor 2 dagen en terwijl de schotel in de oven zit maak ik nog een gerecht voor 2 dagen (pasta of rijst).
Begin inderdaad met makkelijk (pasta met saus, shoarma met broodjes en tomaat/komkommer, omelet, een keer kant en klare lasagne of pizza met wat sla/tomaat/paprika is ook prima). Ik vind zelf een weekmenu wel fijn, omdat ik dan maar 1 keer per week hoef na te denken wat we gaan eten. Ik hou er dan ook rekening mee dat ik drukke (bso)dagen wat makkelijker eet.
anoniem_399590 wijzigde dit bericht op 30-08-2020 10:25
2.22% gewijzigd
Vlegeltjevandaag schreef:
30-08-2020 09:39
De tip voor makkelijker avondeten neem ik mee. Ik leg de lat ook te hoog omdat ik de snoepmomenten dan weer wil overcompenseren door bij wijze van een chef waardige maaltijd op tafel te zetten.

......

Iig fijn om te lezen dat ik milder mag zijn, ik wil vaak 10 stappen vooruit en kom mijzelf dan weer tegen.
Dat is denk ik het belangrijkst. Zie nu als nulpunt, en alles wat beter gaat is al goed. Het hoeft niet ineens een 10 te worden, van 0 naar 2 is ook vooruitgang, en daarna kun je weer rustig verder werken. Als je eerst eens zorgt dat je inderdaad 's avonds rond zessen eten hebt, en op schooldagen zorgt voor goed ontbijt en tussendoortjes, dan ben je al een heel eind in de richting. En wees aardig voor jezelf: als het een keer niet lukt, dan is niet alles verloren, dan kun je gewoon de volgende dag weer met frisse moet beginnen.

Gebruik ook gerust je topic om twijfels te uiten, en advies te vragen - dat kan heel lekker relativeren zo nu en dan :-)
Naast alle tips die al gegeven zijn helpt het hier heel erg om de kinderen te betrekken in het maken van de weekplanning. Iedereen kiest 1 of 2 gerechten per week, restjes gaan (indien mogelijk) in de vriezer. Je mag 1 ding aangeven wat je echt niet lust. Als dat op tafel komt dan kan je een bakje uit de vriezer opwarmen.
Toen de kinderen kleiner waren had ik van heel veel gerechten foto's gemaakt en die op een memobord maar tegenwoordig zijn het geschreven "geeltjes". Ik laat vaak de briefjes van de hele maand hangen op het memobord. De volgende maand hoeven we dan alleen maar te kijken of we nog steeds trek hebben in die dingen, en hoeven we niet steeds opnieuw gerechten te bedenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven