Vanaf wanneer kinderen alleen thuis ‘s avonds

30-08-2020 22:34 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaar terug deden man ik en samen aan een sport en dat willen we nu eigenlijk wel weer oppakken. Deze sport is ‘s avonds als de kinderen (8,5 en 11 jaar) net in bed liggen (en vaak nog niet slapen) bij een sportschool op een paar minuten lopen van ons huis. Mijn man zegt ‘de kinderen kunnen best een uurtje alleen thuis zijn, ze weten dan waar we zijn en bij nood kunnen ze ons bellen of naar de buurvrouw lopen’. Met de buurvrouw hebben de kinderen verder amper contact, dus het is niet dat ze daar kind aan huis zijn ofzo.

Ik twijfel... meestal komen ze hun bed niet uit en overdag zijn ze wel vaker even alleen als ik in de buurt iets moet doen. Maar ja, soms heeft er toch eentje buikpijn of nog dorst of kan niet slapen enzo. En dan zijn ze toch alleen... Toch maar een oppas die dan een uurtje beneden zit?
Natuurlijk laat je ze niet alleen thuis. Raar dit.
8,5 jaar vind ik wel te jong, 11 jaar is misschien wel net mogelijk.
Maar voor s'avonds (zeker nu de avonden weer donker worden) vind ik dat toch nog echt te jong.
Ik zou zeggen vanaf 12 jaar misschien, en dan ligt het ook nog echt aan het kind.
Als je binnen 'n paar minuten terug thuis kunt zijn dan kan dat toch makkelijk? Ze kunnen gewoon je mobiel bellen.
Nee dit vind ik te jong om alleen thuis te blijven. Zeker 8,5.
Ik zou een kind van bijna 9 absoluut niet alleen thuis laten. Hoewel ik snap dat het voor jullie anders voelt omdat je om de hoek zit, voor het kind is het natuurlijk niet anders of jullie nou op 1 straat of 10 straten verderop zitten.

Een kind van 11 zou ik voor dat uurtje wel alleen laten met een oudere broer of zus thuis. Nog een paar jaar wachten dus in jullie geval tot de jongste 11 is.

Wat is erop tegen om voor dat uurtje een oppas te regelen?
anoniem_637d84854bd0f wijzigde dit bericht op 30-08-2020 22:41
7.80% gewijzigd
Dan is die van 11 de verantwoordelijke? Veel te jong, ga elk op een andere avond sporten.
11 jaar lijkt mij geen probleem, 8.5 jaar zou ik zelf te jong vinden.
Te jong
Chocolade, altijd goed!
Ik lees mee, ik vroeg het me ook af nu het schooljaar weer opgestart is en mijn activiteiten ook weer beginnen.

Hier 10 en 13 en ik durf het nog niet goed aan.
Is er niet iemand anders dan de buurvrouw met wie er nauwelijks contact is die achterwacht kan zijn?

Wat willen je kinderen zelf?
Die van 11 zou ik zien zitten.
Maar die van 8 zou ik véél te jong vinden.

En in pyjama door de kou en de regen naar de buren - die ze nauwelijks kent - zou ik écht 3 keer niks vinden voor een 8-jarige.

Ik zou er nog eens over nadenken als de jongste 10 is.
En vooral kijken hoe verantwoordelijk hij / zij is tegen dan.
wissewis wijzigde dit bericht op 30-08-2020 22:41
10.62% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Een no-go voor mij. Je maakt de 11 jarige wel erg verantwoordelijk voor de 8.5 jarige zo.
Ik heb een 9+ kind wat slaapwandeld dus bij ons zit het er voorlopig niet in dat die s avonds alleen thuis is.
Overdag dan weer wel.
Dat hangt echt enorm van die 11-jarige af.
Nee, vind ik ook te jong.
Kun je geen babyfoon bij de buren zetten?
cha schreef:
30-08-2020 22:40
Ik lees mee, ik vroeg het me ook af nu het schooljaar weer opgestart is en mijn activiteiten ook weer beginnen.

Hier 10 en 13 en ik durf het nog niet goed aan.

10 vind ik te jong, 13 gaat wel als het niet te lang en te ver is.
Maar 13 is te jong om verantwoordelijk te zijn over een kind van 10.
Alecta schreef:
30-08-2020 22:39
11 jaar lijkt mij geen probleem, 8.5 jaar zou ik zelf te jong vinden.
Een 11-jarige misschien met een oudere broer of zus. Maar zou ik ook niet alleen thuislaten.
Wat doe je overigens als de buren niet thuis zijn?

Je kan er niet vanop uitgaan dat de buren standaard elke week wel thuis zijn omdat jullie gaan sporten.
Die hebben namelijk ook een leven.
wissewis wijzigde dit bericht op 30-08-2020 22:43
10.14% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
En belangrijkste is natuurlijk of je kinderen het zelf zien zitten. Hier gaan de kinderen relatief laat naar bed vanaf een jaar of 10 jaar bleven ze weleens alleen thuis tot een uur of 21. Ze waren dan nog gewoon op. Dat vind ik gevoelsmatig anders dan dat ze in bed liggen.
okkervil schreef:
30-08-2020 22:42
Kun je geen babyfoon bij de buren zetten?

Die buren moeten dat ook willen he, het contact is toch niet zo geweldig blijkbaar.

Ik zou gewoon ieder apart gaan, dit vind ik echt onverantwoord!
Wissewis schreef:
30-08-2020 22:43
Wat doe je overigens als de buren niet thuis zijn?

Je kan er niet vanop uitgaan dat de buren standaard elke week wel thuis zijn omdat jullie gaan sporten.
Die hebben namelijk ook een leven.

Inderdaad.

En wat te doen in noodsituatie's zoals brand of een medische nood?
*Sally* schreef:
30-08-2020 22:43
Een 11-jarige misschien met een oudere broer of zus. Maar zou ik ook niet alleen thuislaten.
Hier vonden ze het zelf geen probleem en ik had er alle vertrouwen in. Kinderen zaten met 11 (geen NL) op het voortgezet onderwijs en waren overdag ook regelmatig een tijd alleen thuis.
Ik vind ze echt nog te jong.
Sowieso, alles bij elkaar: een 11-jarige die ´s avonds verantwoordelijk is voor een 8-jarige. En als ze net in bed liggen maar vaak nog niet slapen.
Bij nood naar buren die ze nauwelijks kennen? En hebben jullie je telefoon paraat tijdens het sporten?
Nee, echt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven