Vanaf wanneer kinderen alleen thuis ‘s avonds
zondag 30 augustus 2020 om 22:34
Een aantal jaar terug deden man ik en samen aan een sport en dat willen we nu eigenlijk wel weer oppakken. Deze sport is ‘s avonds als de kinderen (8,5 en 11 jaar) net in bed liggen (en vaak nog niet slapen) bij een sportschool op een paar minuten lopen van ons huis. Mijn man zegt ‘de kinderen kunnen best een uurtje alleen thuis zijn, ze weten dan waar we zijn en bij nood kunnen ze ons bellen of naar de buurvrouw lopen’. Met de buurvrouw hebben de kinderen verder amper contact, dus het is niet dat ze daar kind aan huis zijn ofzo.
Ik twijfel... meestal komen ze hun bed niet uit en overdag zijn ze wel vaker even alleen als ik in de buurt iets moet doen. Maar ja, soms heeft er toch eentje buikpijn of nog dorst of kan niet slapen enzo. En dan zijn ze toch alleen... Toch maar een oppas die dan een uurtje beneden zit?
Ik twijfel... meestal komen ze hun bed niet uit en overdag zijn ze wel vaker even alleen als ik in de buurt iets moet doen. Maar ja, soms heeft er toch eentje buikpijn of nog dorst of kan niet slapen enzo. En dan zijn ze toch alleen... Toch maar een oppas die dan een uurtje beneden zit?

zondag 30 augustus 2020 om 22:39
Ik zou een kind van bijna 9 absoluut niet alleen thuis laten. Hoewel ik snap dat het voor jullie anders voelt omdat je om de hoek zit, voor het kind is het natuurlijk niet anders of jullie nou op 1 straat of 10 straten verderop zitten.
Een kind van 11 zou ik voor dat uurtje wel alleen laten met een oudere broer of zus thuis. Nog een paar jaar wachten dus in jullie geval tot de jongste 11 is.
Wat is erop tegen om voor dat uurtje een oppas te regelen?
Een kind van 11 zou ik voor dat uurtje wel alleen laten met een oudere broer of zus thuis. Nog een paar jaar wachten dus in jullie geval tot de jongste 11 is.
Wat is erop tegen om voor dat uurtje een oppas te regelen?
anoniem_637d84854bd0f wijzigde dit bericht op 30-08-2020 22:41
7.80% gewijzigd

zondag 30 augustus 2020 om 22:40
Die van 11 zou ik zien zitten.
Maar die van 8 zou ik véél te jong vinden.
En in pyjama door de kou en de regen naar de buren - die ze nauwelijks kent - zou ik écht 3 keer niks vinden voor een 8-jarige.
Ik zou er nog eens over nadenken als de jongste 10 is.
En vooral kijken hoe verantwoordelijk hij / zij is tegen dan.
Maar die van 8 zou ik véél te jong vinden.
En in pyjama door de kou en de regen naar de buren - die ze nauwelijks kent - zou ik écht 3 keer niks vinden voor een 8-jarige.
Ik zou er nog eens over nadenken als de jongste 10 is.
En vooral kijken hoe verantwoordelijk hij / zij is tegen dan.
wissewis wijzigde dit bericht op 30-08-2020 22:41
10.62% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

zondag 30 augustus 2020 om 22:42
10 vind ik te jong, 13 gaat wel als het niet te lang en te ver is.
Maar 13 is te jong om verantwoordelijk te zijn over een kind van 10.

zondag 30 augustus 2020 om 22:43
Wat doe je overigens als de buren niet thuis zijn?
Je kan er niet vanop uitgaan dat de buren standaard elke week wel thuis zijn omdat jullie gaan sporten.
Die hebben namelijk ook een leven.
Je kan er niet vanop uitgaan dat de buren standaard elke week wel thuis zijn omdat jullie gaan sporten.
Die hebben namelijk ook een leven.
wissewis wijzigde dit bericht op 30-08-2020 22:43
10.14% gewijzigd
Is dit nu later?

zondag 30 augustus 2020 om 22:43

zondag 30 augustus 2020 om 22:46
Inderdaad.
En wat te doen in noodsituatie's zoals brand of een medische nood?

zondag 30 augustus 2020 om 22:46
Hier vonden ze het zelf geen probleem en ik had er alle vertrouwen in. Kinderen zaten met 11 (geen NL) op het voortgezet onderwijs en waren overdag ook regelmatig een tijd alleen thuis.

zondag 30 augustus 2020 om 22:47