Hoe slaapt een new born?

02-09-2020 15:50 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar maanden en dan verwachten mijn partner en ik ons eerste kind.

Nu ben ik een beetje bezig met voorbereiden qua spullen en ik snap niet hoe een kind de eerste maanden slaapt en hoor graag jullie ervaring.

Is dat in een slaapzak? Zo nee, heb je die dan überhaupt nodig in maat 50, 56 of 62 ofzo?

Is een pyama nodig? En moet dat dan met vastgenaaide voeten/sokken? En heb je die ook nodig in een slaapzak?

Een dekbed mag niet. Maar wel laken + ledikantdeken. Mag dat dan wel of niet een fleecedeken zijn?

En wanneer baker je een kind in?

En is het ook slaapzak + deken en laken? Of pyama, slaapzak en deken en laken?

En waar leer je dit? Iedereen zegt van de kraamzorg, maar die komt pas als de baby er al is.

Uitzetlijsten heb ik al gedownload en probeer ik te volgen.

Maar waar heb je eigenlijk die 10 aanbevolen hydrofiele doeken voor nodig?
In een slaapzak, die gaan niet in kledingmaten maar in cm

Evebtuuel een dekentje erover heen in de winter. En die luiers: daar kom je nog wel achter. Ik had er aan 10 niets eens genoeg met die spugers van ons. Je gebruikt ze voor het afdrogen, voor onder het hoofdje in de wagen, de box, het bed

Pyjama deed ik vanaf dat de kinderen geen echte baby kleding meer droegen. Dat was mt 68.

Inbakeren doe je alleen op advies.
De meeste baby’s slapen eerst zonder slaapzak onder een lakentje en dekentje. Ik liet ze eerst in de gewone kleding slapen en kleedde ze niet om. Dat is zo’n geprutst met zo’n klein lijfje en ze hadden echt een hekel aan omkleden. Een slaapzakje kan je doen als de dekens verdwijnen. Die verdwijnen meestal als de baby de lakens steeds los trekken en het gevaarlijk wordt. Dat was bij ons in maat 62.

Maar als je dat allemaal ander wil: ook prima. Het is geen wet.

Inbakeren doe je meestal bij wat onrustige kindjes die zichzelf wakker houden door veel bewegen. Dat zie je dus eigenlijk pas als je kindje geboren is.

Qua dikte van de dekens kan je naar de tog waarde van dekens kijken, maar ik vond dat wat flauwekul. Je hebt winter en zomer dekens en dan is het een beetje gezond verstand gebruiken wat nodig is. Ik zou niet weten wat het voor- of nadeel is van een fleecedeken is ten opzichte van een andere. Koop gewoon wat je mooi vindt, zou ik zeggen.

Hydrofielen gebruik je voor afdrogen na het badje en er ligt vaak 1 onder het hoofd in het bedje. Dit is zodat je niet het hele bed hoeft te verschonen bij spugen. Ik heb er trouwens meer dan 30, want ik heb een spuger. Er gaan er bij mij soms 8 op een dag doorheen. Ik gebruik ze dus ook als monddoekje.
tinkeltje33 wijzigde dit bericht op 02-09-2020 16:03
6.00% gewijzigd
En je leert het echt van de kraamzorg. Maak je daar geen zorgen over en dan nog doet iedereen heeft anders. Als je iets mist is het zo bijgekocht.

Heb je al intake van de kraamzorg organisatie gehad? Dan kan je deze vragen namelijk ook stellen.
Bij mijn zoon
Na de eerste week tot 7 weken ingebakerd in de hydrofiele doeken.
Daarna in een puckababy inbakerzak tot 6 maanden.
Daarna pas een normale slaapzak gebruikt.

In de winter met laken en deken inegstopt. Nu is alleen een winterslaapzak voldoende.

Hydrofiele doeken worden eigenlijk overal voor gebruikt. Om de kruiken in te wikkelen, onder hoofdje in wieg of box, inbakeren, afdrogen, en later als grote slab.

Een pyama niet gebruikt de eerste maanden. De babykleertjes zijn allemaal soepel en kan voor overdag en s nachts.
Tog overzichten zijn heel handig voor het slapen!
Mijn dochtertje is nu 9 weken en heeft sinds kort een slaapzak aan. Dekentjes trappelt ze steeds weg.
Inbakeren doe ik niet. Bij zoontje wel een puckababy mini gebruikt omdat hij door z’n onrustige lijfje niet kon slapen.
Hydrofiele doeken heb ik wel veel, ook een stapel tweedehands.

Mijn tip: koop vooral niet teveel. Je kunt altijd online bestellen als je iets mist. Ik hield de minimum lijst voor babyuitzet aan van de kraamzorg.
Leuk deze vragen, snapte er zelf in het begin ook geen reet van haha. Maar zal even uitleggen wat wij hebben gedaan met onze jongens.

Eerste maanden sliepen ze onder laken en deken. Ik had die babylakens van de Hema besteld. Misschien is een fleecedeken ook wel goed, maar het moet wel warm genoeg zijn natuurlijk. (maar dan ook weer niet te dik), dus vond die Hema dekens wel prettig.

Vanaf maatje 62/68 (ongeveer) in slaapzak, want dan worden ze veel te bewegelijk en blijven ze niet meer onder het dekentje liggen.

In het begin droegen de jongens alleen zachte kleding als joggingbroek jes en boxpakjes, dus pyjama's waren niet nodig (boxpakjes zijn eigenlijk een soort Pyjama ook). Als je je kind een spijkerbroek aan wil doen (vind dat een beetje zielig zo in het begin, maar ik weet niet wat je wil natuurlijk ;)) dan kan je wel een Pyjama aan doen. Maar kinderen slapen de eerste weken sowieso bijna nonstop, dus dan moet je constant verkleden.

Inbakeren ben ik geen fan van. Als je kind redelijk slaapt zie ik echt geen meerwaarde aan inbakeren. Heb te veel horrorverhalen gehoord en gelezen van het weer afwennen van dat inbakeren. Kan best lastig zijn!

En hydrofieldoeken gebruik je in het begin veel ja. Bijvoorbeeld onder het hoofdje in je kinderwagen, omdat kinderen in het begin best wel mondjes terug kunnen geven en je dan meteen de hele wagen kan verschonen als er niks onderligt. Of gewoon om die mondjes terug op te vangen, afdrogen etc.
O ja pyjama gebruikte ik ook pas toen zoontje stuggere kleding ging dragen. Tot die tijd gewoon makkelijke pakjes. Bij dochtertje doe ik soms wel een makkelijker pakje aan voor ‘s nachts i.p.v. bijvoorbeeld een maillot.
Hudrofieldoeken zijn om af te drogen na het badje, maar je zult merken dat je ze voor nog veel meer gaat gebruiken (onder het hoofdje in bed/box, om even snel op te verschonen als je van huis bent, als spuugdoek over je schouder als je een kindje hebt dat flink spuugt, etc etc etc. Vond dit de meest zinvolle aanschaf van alle spullen!

In het bedje zou ik een katoenen of wollen dekentje kiezen. Zelf ben ik niet zo dol op fleece.
In het begin slapen baby’s gewoon in hun kleertjes die ze dan aanhebben. Slaapzakjes kwamen hier pas veel later. De kleertjes worden dan (als ze ouder worden) minder zacht (spijkerbroekjes, jurkjes, etc).

Heb je vriendinnen die kinderen hebben? Vraag hen of je het bedje eens mag zien en vraag ze om wat zij handig vinden. Je groeit er echt in, heb vertrouwen in jezelf dat je op je gevoel veel goed doet!
Eerste maanden lagen ze in een co-sleeper naast ons onder een lakentje en een wiegdekentje. Daarna naar het eigen bed en toen ook langzaam aan met de slaapzak begonnen. Ligt ook een beetje aan het seizoen en het kind. Bewegelijk kind in de winter heeft sneller een slaapzak nodig dan een rustig kind in de zomer. Als je 3 lakentjes en 2 dekentjes hebt kom je je kraamweek wel door. Daarna kan je kijken wanneer je iets anders nodig hebt.
Het leven is niet eerlijk
Heel veel dingen kom je pas achter als die kleine er is.
Hier vanaf het begin al een slaapzakje gebruikt want die van ons trok echt letterlijk alles los!
Heb ze nu voor de 2e weer gekocht! Ik heb de lakentjes dus helemaal niet gebruikt, de dekentjes gebruikte ik verder gewoon in de wagen etc.
Die hydrofiele doeken kan je echt niet genoeg hebben. Afdrogen, in de box, wagen, bed. Had er altijd 2 extra bij me want ik had echt een spuger. En je wil niet steeds voor een paar doeken je machine aanzetten!

Ik zou gewoon niet teveel halen van alles. Je kan altijd nog wat halen. Alleen hydrofieldoeken, daar kan je er wel 20 van kopen. Ik vond voor in het ledikantje vooral de xxl doeken fijn. Die bleven knap liggen
Ik zou nog veel meer hydrofielen kopen. Je gebruikt ze voor alles en ze gaan jaren mee.
Onze kinderen sliepen in het begin onder een lakentje + dekentje. Slaapzak vanaf dat ze gingen bewegen door het bedje.
Pakjes en broekjes met voetjes is wel prettiger dan losse sokjes.
Fleecedeken wordt afgeraden ,maar ik had ze wel en dat ging prima.

Hydrofiele luiers gebruik je onder het hoofdje in bedje (wordt verwisseld als ze wat melk uitspugen, of zoals de mijne in het begin vruchtwater) ,om de kruikjes, afdrogen, bij het voeden, inbakeren ....
Ik zou er 20 doen. Bij bv nog wel meer (ik had er wel 3 per voeding nodig, het knoeide nogal in het begin ;-) )

Inbakeren zou ik alleen doen als het nodig/nuttig lijkt en dat met de kraamhulp doen.
Ik ben blijkbaar de enige die weinig hydrofielen gebruikt :lol:
De kraamzorg trok ze inderdaad voor alles uit de kast, ik weet niet eens meer waarvoor. Maar ik heb aan die 10 meer dan genoeg, om af te drogen, houd er 1 bij de hand tijdens het voeden en dat is het denk ik wel. Maar die van mij houdt braaf alles binnen, dat scheelt :yes:
Mijn kinderen sliepen de eerste periode gewoon in hun kleding van overdag volgens mij. Met een laken en deken.

Pas na een paar maanden ging ik over op slaapzakken. De dekens en laken kwamen dan te vervallen.

Inbakeren doe je meestal pas als er aanleiding voor is.

En hydrofiel doeken zijn doeken die je gebruikt voor vanalles. Om baby af te drogen bijvoorbeeld, om spuug op te vangen na het eten, onder het hoofdje bij het slapen (zodat je bij wat spuug niet het hele bed hoeft te verschonen) of om lekkende borsten te drogen. Eigenlijk pakte ik bij alles even snel zo'n doek.
Hier sliep mini eerst onder een lakentje en dekentje in de cosleeper. Maar erg onrustig dus dus overgegaan op de Puckababy Piep met dekentje. Een van de beste dingen die we hebben gekocht, baby sliep veel rustiger en wij dus ook. Fleecedeken werd afgeraden door de kraamhulp, iets met warmte die niet wegkon?

Toen ze begon te rollen overgegaan naar de Mini en vrij snel daarna een gewoon slaapzakje. Zonder lakens en dekens. Verschillende aangeschaft. Ook weer van Puckababy maar ook van Hema en Prenatal. Met en zonder (afritsbare) mouwen.

Die hydrofiele doeken komen echt voor van alles van pas. Ik had er 30 aangeschaft maar ook omdat ik niet elke dag wilde wassen.

Wellicht dat het nu allemaal een beetje overweldigend is maar het komt goed! En je leert oprecht ook heel veel van de kraamhulp!

Ik hoop dat je een onbezorgde zwangerschap, bevalling en kraamtijd zult hebben!
Hier net een pasgeboren baby en wij gebruiken in het bedje een lakentje, een babydeken van gebreid stof. Geen fleece. En kruikjes om het bedje voor te verwarmen. Verder gaat onze kleine man gewoon in zijn kleertjes lekker slapen met een slaapzakje aan. Onze baby is wat kouwelijk dus wij gebruiken die wel. En wij gebruiken veel een voedingskussen. Daar kan hij heerlijk op slapen.
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Voorop staat: er leiden meer wegen naar Rome. Verzamel wat ervaringen om je heen en kijk zelf wat je prettig vindt. Bij mij was er al een enorm verschil tussen baby 1 en 2.

Mijn ervaring: ik legde mijn baby’s (winterbaby’s) ook al snel in een kleine maat (winter)slaapzak met mouwen en dan de handjes in de slaapzak op de borst, zodat ze zichzelf niet wakker konden slaan in hun slaap. Nr 1 sliep nog lang onder een wollen dekentje/ lakentje. Nr 2 ging al snel in een bakerzak en daarna slaapzak. Als ik een slaapzak gebruik, dan gebruik ik geen dekentje.

Opmaken van het bedje: YouTube - zoek op: bedje kort opmaken en dan vind je genoeg filmpjes.

Pyjama’s: daar deed ik niet aan. Dat scheelt gewoon een extra omkleedbeurt. Dus in broekje en shirtje naar bed en als de boel vies was schone kleren aan.

Inbakeren: als je denkt dat je kindje hier rustiger van slaapt.

Hydrofiele doeken: bij baby 1 dacht ik: wat moet ik toch met al die doeken? De krummel spuugde amper. Bij baby 2 heb ik bijgehaald: die gooide er continu hele gutsen melk weer uit. Je legt ze idd overal neer waar je je baby neerlegt: in het bedje, box, kinderwagen, op je schouder. Dan hoef je alleen die doek te wassen ipv een heel bed/ boxkleed/ trui te verschonen.

En natuurlijk nog effe dit: gefeliciteerd!
De kraamhulp legt idd heel veel uit. Bij baby 1 dacht ik ook: wat is dit voor hogere wiskunde??? En al snel ervaar je zelf wat je allemaal zin en onzin vindt op babygebied.
Kleur ook eens buiten de lijnen
Wij gebruikten de eerste maanden een lakentje + dekentje. Totdat we zagen dat zoontje te beweeglijk werd en de lakens van zich afschopte. Toen zijn we overgestapt op een slaapzakje. Die gaan in cm's, zo heb je bijvoorbeeld slaapzakjes met maat 62/68/74. Of 80/86/92.

Wij hadden 3x laken+deken voor wiegje, 3x laken+deken voor ledikant, en 3x laken+deken voor ledikant in ons tweede huis. Daarnaast ook wat losse dekentjes want ik dacht 'oh dat is handig want wij hebben een winterbaby'. Dit bleek echt veel te veel te zijn. Achteraf had ik liever wat minder gekocht. Bijvoorbeeld in eerste instantie alleen voor de wieg, want pas veel later ging zl naar ledikant. Toen begon hij te veel te bewegen, en zijn we overgestapt op slaapzakjes... Lakens en dekens liggen hier dus zo goed als ongebruikt in de kast.

Hydrofiele doeken gebruik je voor vanalles. Van afdrogen, tot spuug, tot poep mee opruimen :lol: In het begin ga je zo door meerdere doeken per dag (in ons geval > 10), dus het is fijn om er wat meer te hebben zodat je niet elke dag hoeft te wassen.

Het komt goed! Al doende leer je. En bedenk ook: alles is te koop en (meestal) de volgende dag in huis. Wij hadden bij bol.com een select abonnement aangeschaft, zodat het dezelfde dag nog geleverd kon worden als je in de ochtend besteld. Echt ideaal heb daar regelmatig gebruik van gemaakt.

Nu zwanger van nr 2 en kunnen we nog heel veel van zl gebruiken, en hoeven we nauwelijks iets nieuws te kopen. Maar toch, als ik het over moest doen, zou ik in het begin veel minder gekocht hebben. We hebben nu veel spul dat amper is gebruikt (bijvoorbeeld 1000 dekentjes).
Alles wat hier gezegd wordt klopt ook voor ons. Wat ik nog wou zeggen is dat wij in de kraamweek ongeveer 5x naar de prenatal zijn geweest: puckababy, andere flesjes, andere speen, kramp druppels etc. Je leert het echt in de kraamweek wat hij of zij precies nodig heeft. Het is zonde om alles te kopen, je weet nog niet of het nodig is om in te bakeren :)
LīlyRose schreef:
02-09-2020 16:06
Ik zou nog veel meer hydrofielen kopen. Je gebruikt ze voor alles en ze gaan jaren mee.
Ik heb die dan weer heel weinig gebruikt.
Patatje15 schreef:
02-09-2020 16:07
Ik ben blijkbaar de enige die weinig hydrofielen gebruikt :lol:
De kraamzorg trok ze inderdaad voor alles uit de kast, ik weet niet eens meer waarvoor. Maar ik heb aan die 10 meer dan genoeg, om af te drogen, houd er 1 bij de hand tijdens het voeden en dat is het denk ik wel. Maar die van mij houdt braaf alles binnen, dat scheelt :yes:
Nee hoor, wij ook niet :) Maar we hadden ook geen spuger, dat scheelt.

En onze dochter sliep heel rustig en heeft heel lang gewoon met een lakentje en een dekentje geslapen. Pas toen ze een half jaar oid was en naar haar ledikant ging zijn we met slaapzakjes begonnen.

Ik zou al die dingen nog niet in huis halen, misschien heb je het niet eens nodig en als je het toch wel nodig hebt is het zo besteld.
Hier een dochter van 10 weken en de slaapzak vind ik echt een uitkomst. Eerst alleen een lakentje en dekentje gebruikt, maar die trapte ze steeds van zich af. Ik heb nu twee slaapzakken in maat 50/56/62, dus dat kan al vanaf het begin. Nu het weer iets kouder begint te worden doe ik er een lakentje overheen ‘s nachts.

Fleece raadde de kraamhulp af, omdat dat synthetisch materiaal is en niet goed ademt zoals bijvoorbeeld wol of katoen.

Inbakeren heb ik niet gedaan, een normale slaapzak is voldoende om haar rustig te laten slapen over het algemeen (‘s nachts dan).

Pyjama’s heb ik dan weer wel. Is inderdaad niet nodig als je gewoon zachte makkelijke kleding hebt, maar ik vond sommige printjes zo leuk dat ik ze gewoon als shirtje en broekje gebruik :). Doe dan het shirtje met een ander broekje aan bijvoorbeeld, dan kan het ook prima overdag.
Wij hebben winterbaby's en bij ons lagen ze in een slaapzak. Zo'n winterzak is qua temperatuur echt ruim voldoende.
Hydrofiele doeken hebben wij nauwelijks gebruikt, want geen spugers. Wel die 1x1m doeken. Die zijn heel fijn om mee te nemen (verschoningsdoek, speelkleed, dekentje, bv-doek, kortom multi inzetbaar)

Bij ons sliepen ze ook gewoon in hun gewone kleertjes. Ik vond het echt overbodig om onnodig ieder slaapje kind uit kleren en in pyjama te hijsen. Andere ouders vinden juist dat dit een duidelijke structuur biedt. Dus ook daarin ben je afhankelijk van eigen visie en aard van kind.
Onze jongste is bijna tien en we gebruiken de hydrofiele doeken nog steeds voor van alles en nog wat. Afdrogen van glaswerk gaat er ook heel goed mee :hyper:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven