Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Castreren rond de 5/ 6 maanden. Heeft niets te maken met nierproblemen op latere leeftijd. Niet te lang wachten vanwege het risico op sproeien. En zeker niet naar buiten laten als hij nog niet gecastreerd is !( kijk maar eens op het andere topic 'katje weg'). Dus ik zou zeggen eerst castreren en chippen en daarna rustig naar buiten laten. Wel erbij blijven in het begin.

Ik zou een kitten niet alleen laten als je met vakantie gaat. Kun je hem niet ergens onderbrengen?
Annedt dank je voor je reactie. En kat gaat alleen naar buiten als hij gecastreerd en chip heeft. Maar ik denk dat ik idd het advies van de dierenarts opvolg en hem met zes maanden laat castreren. Hij krijgt dan ook meteen zijn chip.

Wat betreft vakantie zit ik in dubio, we gaan pas volgende maand en dan is hij alweer een stuk groter. Verder gaan we ook niet heel lang weg (kleine week). Ik kan mijn zwager vragen om in huis te komen maar die maakt lange dagen op het werk. De buurvrouw daarin tegen heeft alle tijd van de wereld en is gek op katten. Mijn vorige poes heeft zijn altijd met alle liefde tijdens onze vakanties verzorgd. Ze komt echt drie keer per dag en blijft dan rustig een uur gezellig keuvelen, leest een boekje of kijkt tv. Tja ik denk dat hij dan meer aandacht krijgt dan als mijn zwager er is. Ik ben er nog niet over uit vandaar dat ik de vraag hier neerzet.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Hallo allemaal,

mijn vriend en ik willen al heel lang een kat. Over een maandje is het zover! Dan gaan we er 1 (of 2) uit het asiel halen. De reden dat we het pas over een maand gaan doen is dat we over 2 weken gaan verhuizen en dan nog 1,5 week op vakantie gaan. Maar aangezien ik nu veel bezig ben met het vergaren van info over katten, zit ik ook op website van asiels te kijken. En waar ik al bang voor was.....er zit een prachtige dame wiens foto en omschrijving mij deden smelten. Misschien is dit een stomme vraag, maar zouden asiels ook voor zo'n lange tijd reserveren? Of zal ik gewoon afwachten en als dit de kat voor ons is dan zit ze er over een maandje nog?
@ Propje: Wat ontzettend vervelend dat Miep een tumor in haar maag heeft. Je raakt zo snel aan ze gehecht en om haar dan maar zo kort bij je te mogen hebben... Is er geen operatie mogelijk? Sterkte!

@ADM: Ik zou je katertje pas naar buiten laten als je hem laten chippen en castreren. Dan kun je het nog wat rekken maar met het mooie weer is het ook niet handig om steeds te moeten kijken of hij niet weg kan glippen. En dan wil je zelf ook lekker de deuren open hebben. Maar wel moeilijk he, ze lijken nog zo klein. Ik neem aan dat je dierenarts het best weet wanneer je hem het beste kunt laten castreren.

Verder zou ik eerder voor je buurvrouw als voor je zwager kiezen tijdens je vakantie. Aangezien die overdag meer langs komt. Kun je anders geen combinatie doen? De buurvrouw voor overdag en je zwager voor 's avonds/'s nachts?

Dat wegduwen probeer ik ook met mijn poezemonster maar ze is zo vreselijk eigenwijs en tegelijkertijd zo schattig en grappig dat ik er ook vaak om moet lachen als ze weer eigenwijs of ondeugend doet. Dat helpt ook niet natuurlijk. Net heeft ze weer een half uur achter een plastic paasei aangerend in huis. Geen idee waar ze die vandaan had, waarschijnlijk al eerder gejat maar wel geweldig om te zien.

@Parasol: Ik zou sowieso het asiel morgen bellen. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Uit jouw verhaal blijkt dat je het beste wil voor je toekomstige kat en dat zullen zij er ook uit op maken. Dus misschien vinden ze het geen probleem. Laat je weten of ze het doen?
TouchOfPink dat vind ik een heel goed idee!!! Dat ik daar niet aan gedacht heb zeg. Ik ga het meteen voorstellen. Ik zat net trouwens te rekenen en hij is dan alweer bijna 6 maanden. Dus na de vakantie mag hij meteen onder het mes

De dierenarts gaf aan dat katten zodra ze willen wel naar buiten mogen als je er maar voor zorgt dat ze meteen naar binnen kunnen als ze willen. Dus de deur open en er bij blijven.

Mmm... klinkt mooi maar voorlopig blijft hij lekker aan het lijntje. Gelukkig gaat dat heel goed en kunnen we zelfs met hem ''wandelen''.

En wat kunnen katten eigenwijs zijn hé! Heb je trouwens je kat heel jong gekregen? De dierenarts gaf aan dat je dit gedrag vaak ziet bij katten die te jong bij de moeder weg zijn gegaan. Bij de mijne klopte dat wel want die is met de fles opgevoed. Ik heb ook wel gelezen dat dit gedrag op latere leeftijd eigenlijk niet meer af te leren is.
Parasol gewoon even bellen en vragen. Bij ons in het asiel krijg je dat niet meteen mee naar huis. Ze worden eerst nog gechipt en gecastreerd of gesteriliseerd. Dat doen ze bij ons dus pas nadat de kat geplaatst is.
quote:TouchOfPink schreef op 03 mei 2009 @ 21:24:

@ Propje: Wat ontzettend vervelend dat Miep een tumor in haar maag heeft. Je raakt zo snel aan ze gehecht en om haar dan maar zo kort bij je te mogen hebben... Is er geen operatie mogelijk? Sterkte!

Vanochtend bij de dierenarts bleek dat de tumor in 1 week tijd verdubbeld was in omvang en de hele lever had ingekapseld.

Opereren was zinloos dus hebben we Miep laten gaan.

Er was niet veel voor nodig, nog voor de spuit helemaal leeg was was ze al weg.
Propje wat verdrietig.

Heel veel sterkte en een hele dikke knuffel

Dank jullie wel meiden.

Wat ontzettend stom dat ik daar niet aandacht!

Ik ga gewoon en weekeindje logeren met baby en dan spuiten we van tevoren het hele huis met maakt niet uit hoeveel bussen.

thx...

domdomdom is vast nog zwangerschapsdementie
Och Propje: Wat moeilijk dit! Heel veel sterkte!
Ik heb vandaag een mailtje gestuurd naar het asiel. Ik was helaas niet in de gelegenheid om te bellen tijdens hun openingsuren. Zal moeten afwachten:)

Propje, wat verdrietig:( Sterkte!
quote:sweety32 schreef op 04 mei 2009 @ 20:35:

Dank jullie wel meiden.

Wat ontzettend stom dat ik daar niet aandacht!

Ik ga gewoon en weekeindje logeren met baby en dan spuiten we van tevoren het hele huis met maakt niet uit hoeveel bussen.

thx...

domdomdom is vast nog zwangerschapsdementie

Vergeet niet je plinten goed in te spuiten en je beddengoed even verschonen en heet wassen!

Ik spuit mijn matrassen ook altijd in en daarna goed afzuigen.
.
anoniem_52617 wijzigde dit bericht op 04-05-2009 20:58
Reden: 1x is genoeg
% gewijzigd
Hoi allemaal!

Ik ben hier nieuw maar heb wel een issue wat ik graag aan jullie voor wil leggen. Ik heb het idee dat mijn één van mijn twee katten (broer en zus ruim 1 jaar oud) een beetje depri is. Het zijn binnenkatten, ik heb geen balkon of tuin maar het huis is redelijk groot 90 m2 met genoeg klim en klautermogelijkheden (klimpaal, gordijnen, bank ) De laatste tijd is het vrouwtje steeds rustiger en ligt vaak alleen boven terwijl wij (vriend, andere kat en ik) beneden zijn, terwijl ze eerst altijd meteen bij ons kwam zitten. Ze is ook minder speels volgens mij en dus vaak alleen boven, terwijl ze eerst altijd de gezelligheid opzocht.

Kan dat komen omdat ze niet naar buiten kan? Ik heb ze met 9 weken gekregen en zijn verder nooit buiten geweest, dus naar mijn mening weten ze niet wat ze missen... toch??

Ze is best slim, weet kastjes, broodtrommels en tupperware bakjes open te maken en vind spelen met een muis dus niet boeiend. Zijn er misschien kattenspeeltjes voor 'slimme' katten dat jullie weten? Dat ze wat meer te doen heeft??

Nou het is een lang verhaal geworden, ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven om mijn levendige ondeugende katje weer naar boven te krijgen!

Bedankt!
@ Propje: Wat naar! Ook ik heb mijn kat nog niet zo lang, maar zou haar nog niet willen missen. Ik vind het dus niet zo raar dat je al aan haar gehecht bent geraakt.

Ik hoop dat je de dag een beetje doorgekomen bent.

Hoe heeft Brutus erop gereageerd? Mist hij haar, ondanks dat Miep hem niet zo leuk vond?

@D-tje: mijn kat vindt speelgoed ook helemaal niet interessant. Het enige waar ze voor in beweging komt zijn insecten (zowel binnen als buiten) Ik heb begrepen dat vrouwtjes sowieso wat minder knuffelig zijn, maar ik ben geen expert, dus ik kan je verder niet helpen helaas...
Thnx Gavia!

Dat vrouwtjes minder knuffelig zijn heb ik inderdaad ook wel eens gehoord, maar zij was juist altijd het knuffeltje van de twee! Misschien dat ze nu meer volwassen aan het worden is en het geknuffel en gespeel zat is? Hoop het niet!

Iig bedankt!!
Je hebt zat leuke speeltjes voor katten. Mijn katten zijn bijvoorbeeld GEK op:

* speelgoedmuisjes met een harde plastic binnenkant. Het catnip zit dan dus verstopt, en kan er niet uit. Zijn 50 cent bij de dierenwinkel.

* aluminiumfolie en ritselpapier die ik in proppen gooi en zij vervolgens komen apporteren

* Slingers

*maar het aller aller leukste speeltje is een laserpointer. (geen echte ->kunnen ze blind worden) Gewoon een goedkoop ding van 1 euro bij Blokker.

kan het zijn dat ze ziek is? Misschien even langs de dierenarts? eet ze wel normaal?En de ontlasting? Even goed in de gaten houden hoor.
Poelepoelepoelepoes!
Trouwens, ik ben de naam vergeten, maar je hebt ook zo'n geel ding dat je op de grond plaatst en waar een staart uitsteekt die draait.

Even opnieuw:

het is dus een soort frisbee die op de grond ligt.

Onder de frisbee (van stof:P) zit een motertje waar een staart aan zit. Deze staart draait onder de frisbee in rondjes. Bij aanraking gaat hij de andere kant op.

Hij kost 30 euro (vandaar dat ik hem toen niet gekocht had maar wil hem nu wel!).

Dat lijkt me dus ook een tof speeltje,,, alleen waar is hij te koop?
Poelepoelepoelepoes!
Die laser heb ik ook! Vind het alleen zo zielig dat ze een half uur nadat ik hem heb opgeborgen nog steeds naar het lichtje opzoek zijn!

Volgens mij is ze niet ziek, ze eet gewoon, ontlasting is ook normaal en ze ziet er gewoon uit (geen vale vacht of doffe oogjes ofzo). Ik denk dat ik inderdaad even op zoek na naar die "frisbee" dat lijkt me wel erg leuk want ik heb tientallen muizen, balletjes, belletjes, rammeltjes etc maar dat houdt de aandacht niet lang vast. Als er iets beweegt is het misschien spannender!

Bedankt voor de tips!
Hier een kat die echt gek op z'n speelgoed is. En hij heeft heel veel, hoe bedoel je verwend

Maar favoriet zijn:

- stuiterballen

- speeltjes met kattenkruit er in

- wattenstaafje

- snoeppapiertjes

- lege dozen

- krabpaal waar hij in kan klimmen

- bal die als hij rolt gaat praten (errûg grappig)
quote:TouchOfPink schreef op 03 mei 2009 @ 21:24:

@Parasol: Ik zou sowieso het asiel morgen bellen. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Uit jouw verhaal blijkt dat je het beste wil voor je toekomstige kat en dat zullen zij er ook uit op maken. Dus misschien vinden ze het geen probleem. Laat je weten of ze het doen?Ik ben vandaag even langsgeweest. En helaas (voor ons) reserveren ze daar niet. Eigenlijk ook logisch, als er tenslotte een lief baasje komt dan is dat fijn. Dus ik wacht gewoon (nou ja, gewoon.....heb er zo'n zin in) rustig af tot over 3 weken. Dan zullen er vast nog lieve poezen op een baasje zitten te wachten:)
Hey!

Ik heb een kat die waarschijnlijk zwanger is. Ze zou dan gister 3 weken moeten zijn geweest als het goed is. Ik ben zo benieuwd! Maar ik weet het niet zeker. Ik denk steeds wel dat haar buik dikker wordt, maar dat kan ik me ook gewoon verbeelden. Heeft er iemand hier enig idee waar je aan kan zien of ze nou wel of niet zwanger is?

Ik heb eraan zitten denken om een echo te laten maken, maar ik heb geen idee hoe duur dat is. En ik vind dat voor haar zo sneu want dan moet ze weer in de auto naar de dierenarts en daar houdt ze (zoals veel katten) niet van. Dus dan zou ik het alleen voor mezelf doen, zij heeft er niks aan.

Maar goed, iemand hier die ervaring heeft met zwangere katten?
Oh ik heb een probleem met mijn katje.

Tot op heden sprong ze nooit op het aanrecht, maar vanaf eergister heeft ze het echt helemaal ontdekt. Op het aanrecht, maar ze trekt ook de kastjes open en gooit alles eruit. Naast het feit dat dat erg onhygienisch is, ben ik toch wel bang dat ze zichzelf iets aandoet!

zoals vanochtend: de achterkant van mijn kastjes is bij 1 van de kastjes niet helemaal gesloten, ze kan dus zo achter het blok kruipen. Dat deed ze dus ook, om vervolgens heel zielig te mauwen dat ze niet meer eruit kon komen. Dan moet ik helemaal die plank er af halen etc. etc. Iedere keer vindt ze weer zoiets dat ik helemaal in de stress raak!

Probleem is dat ze overdag alleen in de huiskamer mag (als ik er niet ben dan he), de huiskamer en de keuken zijn in 1 ruimte.

Ik kan dus niet de keuken-deur dicht doen oid.

Misschien iemand een tip hoe jullie dat doen met keukenkasten enzo? Een vriend vertelde al over kinderslot enzo, ik weet alleen niet of ik dat kan maken (ik heb een huurhuis).

Laten jullie je kat in de huiskamer overdag of bij afwezigheid liever in hun eigen kamer? (of elders?)

Whiee, ik ben benieuwd want ik wil niet gillend en tierend iedere halve minuut mijn kat van het aanrecht schoppen!
Hoe oud is je kat? Heeft ze energie teveel en moet je haar misschien meer afleiding geven?

Mijn katten komen door het hele huis. waarom zou ik ze 'opsluiten'. Ze maken gebruik van het hele huis maar slopen niets. Als je kat zich verveelt en hij moet overdag ook nog in een kleine kamer zitten dan wordt dat alleen maar erger, dus dat zou ik niet doen.
Plantenspuit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven