Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Zamirah, de regel is altijd 1 kattenbak meer dan je katten heb, als jij er 3 hebt zou je 4 kattenbakken moeten hebben. Ik ben daar zelf nooit aan begonnen hoor, ik had er 4 en 3 kattenbakken, nu 3 katten en 3 kattenbakken, maar daar gebruiken ze er eigenlijk maar 2 van.

Let op dat ze niet zit te persen of zoiets, op haar leeftijd zou ze best nier of blaasproblemen kunnen hebben.

Maar het meest voor de hand liggend is gezien de hoge leeftijd van jouw dame is dat ze dementerend is, 17 jaar is dik in de 80 voor mensen. En wat je daar aan kan doen? Geen idee.

Is de instap misschien ook te hoog, veel katten van die leeftijd hebben artritus (artritis?) en misschien moet ze zich teveel inspannen om in de kattenbak te stappen.
Bedankt voor het advies. Ik ben bang dat het inderdaad niet meet overgaat....
Moonlight, fijn dat je nog even een update geeft! En fijn dat kat weer lekker zichzelf is
Lees hier over kattenvoer en dan wel de brokjes. Was zelf ook jaren fan (ook vanwege mijn opleiding) maar nu blijkt dat in brok vooral koolhydraten zitten en granen. Dit terwijl een kat van nature een eiwiteter is. Veel nierpatienten gaan over op brokjes met minder eiwitten terwijl niet de eiwitten de boosdoener zijn maar veel eerder de fosfaten. Inmiddels ben ik dus helemaal om en voer mijn kat alleen nog maar vers. Ik heb gekozen voor Carnibest. Onze kat is na 9 maanden diarree eindelijk hiervan af en doet het super. Had alles aan brok geprobeerd en 2 x ontlasting ingestuurd voor onderzoek. Daaruit kwam wel ene verstoorde darmflora maar geen aanwijsbare rede. Het allerbeste is BARF maar dat gaat mij te ver. Op de site van BARF kun je wel heel interessante dingen vinden over voeding. Echt de moeite waard. Maar eerlijk is eerlijk.....vers is wel meer moeite dan brokjes. Daarom heb ik zelf ook lang gewacht voordat ik overstag ging. Het is ook duurder. Ik heb nu een aantal katten met chronische diarree carnibest geadviseerd en tot nu toe met prima resultaat. Het ging steeds om jonge katten met dus wrsch een voedingsintolerantie. Omdat ik via mijn werk cursussen volg over voeding (altijd via een vd leveranciers) vind ik het best moeilijk om ineens zo om te switchen, ik hoop gewoon dat dierenartsen enzv uiteindelijk ook zullen gaan inzien wat het beste en meest natuurlijke is voor een kat.
Hoi allemaal,

Sinds 2 maanden hebben we hier in huis een heel schatig (en ondeugend) katertje in huis. Dit is mijn eerste kat dus het is nog vrij nieuw voor me. Heb me wel ingelezen natuurlijk maar ik heb toch nog een paar vraagjes en ik hoop dat jullie katten-experts me kunnen helpen;

Waarom bijt mijn kat op alles? (inclusief onze handen) En hoe leer ik hem dat af? We hebben een boze stem, plantenspuit, tikje op de neus (bij het handenbijten) en op de grond zetten en geen aandacht meer geven al geprobeerd maar helaas.

Hij mag overal komen...behalve op de eettafel en het aanrecht. Dus waar denk je dat ie steeds zit??? Juist. Aluminiumfolie loopt ie gewoon overheen, water vindt ie leuk dus de plantenspuit heeft nulkommanul effect, boos worden helpt ongeveer een minuut en dan zit ie er weer. Iemand tips??

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!!
Hoi Ann,

Mijn kitten bijt ook overal in en met name in mijn handen en armen. Soms om te spelen (en dan gaat het hard) en soms heel lief als ze bij me ligt ofzo. Ik ben geen katten expert maar had bedacht dat ze misschien een kattevriendje mist, ik bedoel, kittens spelen onderling ook en dat gaat er best hard aan toe. Die kleine dame hier 'wast' mij ook af en toe (als ze de kans krijgt) dus het is echt een beetje alsof ze mij ziet als speelkameraadje. Vandaar dus ook dat bijten (denk ik)

Ja, de keuken en de tafel!!! Het is dat ik weet dat het niet kan maar anders zou ik zeggen dat jouw kater en mijn kitten uit hetzelfde nest komen, haha! Ik heb het een beetje op gegeven met de keuken en als er iemand eten maakt hier, dan houd ik haar vast of ga met 'r spelen in een andere kamer!

Maarre... leuk zijn ze he, die kleintjes...
Op het aanrecht leren ze niet echt af. ze mogen bij mij niet op de salontafel en anrecht, en als ik thuiskom zie ik door het raam de katten op de salontafel op me wachten, en pas als ik de deur open doe komen ze zo lief naar me toe om te kroelen dat ik niet eens boos kan worden....
I can do anything i want, and so can you....
quote:SunnyC schreef op 26 januari 2010 @ 11:14:

Het is dat ik weet dat het niet kan maar anders zou ik zeggen dat jouw kater en mijn kitten uit hetzelfde nest komen, haha!

De mijne is ook nog een kitten, nu bijna 5 maanden. (Hij is op 31 augustus geboren in Heemskerk. En die van jou?) Maar hij groeit goed. Het begint al een echt kwajongen te worden! Ben wel blij om te horen dat dit een vaker voorkomend probleem is. Bij de fokker kregen ze hun eten op tafel omdat anders de hond daar het kattenvoer opat. Dus krijg m dat nu maar eens afgeleerd! Verder gedraagt ie zich voorbeeldig. Mijn meubels blijven heel en hij doet zijn dingen keurig op de kattenbak. Het enige gordijn waar ie een keer in is gaan hangen was een vitrage die ik nog niet ingekort had dus ding hangt nu omhoog zodat ie er niet bij kan. En hij vind het leuk om uit de deur te rennen zodra je m open doet dus dat is ff opletten als je de voordeur open doet maar ach..

Maarre... leuk zijn ze he, die kleintjes...

Helemaal geweldig! Ben steeds weer verbaasd over de creativiteit van dat rode pluisebolletje. Ik had het hele huis vol liggen met speeltjes toen ie kwam en waar denk je dat meneer mee speelde?? Juist; een propje papier en een cadeaulintje! Zucht. En de speelgoedmuizen, maar ook je labello en je pennen zijn erg leuk...om te verstoppen. Het meeste hebben we uiteindelijk wel weer gevonden maar de muizen zijn echt verdwenen. Hoop niet dat ie ze opgegeten heeft! Het leuke is dat ie zelf blijkbaar heeeel goed weet waar alles ligt want af en toe duikt er weer een vermist item op.

Hij is nu ergens in het huis op onderzoek uit. Er was net een verwarmingsmonteur en daarna was ie even helemaal hyper. Dan rent ie als een gek heen en weer door het huis, grijpt ie dingen vast en laat ze weer los, rent naar het volgende, etc. Om vervolgens uitgeteld op de bak neer te ploffen (want je denkt toch niet dat ik in een mandje ga liggen??) En dan dat spinnen als je binnen komt of hij bij je op de bank komt liggen en je m aanhaalt! Beste medicijn tegen de winterdip dat ik ooit gehad heb!!
@Ann:

Ik woon niet in NL en die kleine dame hier is een straatkatje geweest de eerste 2.5 maanden van haar leven, ze is nu 3.5 maanden. Ze is wel net als die van jou GEK op propjes papier en verstopt alles wat ze te pakken krijgt. Ik vind echt op de raarste plekken papiertjes, pennen etc. Gek beest, koop je een duur speeltje, speelt ze met de kassabon haha!

O, ik zat me nog wel te bedenken, over dat bijten, wat ik meestal doe als ze te hard gaat is een speciaal 'bijt' speelgoedje pakken en daarmee met haar gaan spelen op de bank. Ik heb een klein soort kussentje met harde, gevlochten touwen eraan gekocht (eigenlijk voor honden maar weet zij veel) en dat helpt wel als ik dat echt gelijk geef en het zo'n beetje in d'r bekje duw ipv mijn hand / pols. Misschien iets voor jou?
anoniem_91746 wijzigde dit bericht op 27-01-2010 08:07
Reden: spelfout
% gewijzigd
Hoi katten/poezen liefhebbers

Misschien is het al te vinden in dit topic, zou ik 'even' alle 111 blz moeten lezen

Mijn vraag gaat over kattenbakvulling. Heb altijd pakken van 6 liter, klontvormende kattenbakvulling. Nu wil ik eens kijken of ik die in grotere (voordeligere) verpakkingen kan krijgen. Alleen op de site waar ik dat zoek staat alles aangegeven in kilo's. Tja, en wat is nu het verschil tussen een liter en een kilo?
quote:manoesky schreef op 30 januari 2010 @ 14:27:

Hoi katten/poezen liefhebbers

Misschien is het al te vinden in dit topic, zou ik 'even' alle 111 blz moeten lezen

Mijn vraag gaat over kattenbakvulling. Heb altijd pakken van 6 liter, klontvormende kattenbakvulling. Nu wil ik eens kijken of ik die in grotere (voordeligere) verpakkingen kan krijgen. Alleen op de site waar ik dat zoek staat alles aangegeven in kilo's. Tja, en wat is nu het verschil tussen een liter en een kilo? Om dat te berekenen moet je de dichtheid, oftwel het soortelijk gewicht van kattenbakvulling kennen, en die staat volgens mij niet in Binas . Wat je natuurlijk kunt doen is een volle zak van 6 liter wegen, dan weet je hoeveel kilo daar in zit.
Hallo, ik heb ook een vraag.

Mijn kat haalt met haar pootje brokjes uit haar voerbakje en eet het daarna op van de vloer. Waarom doet ze dat?

Het bakje is schoon. En het meeste van de brokjes laat ze gewoon liggen, met het gevolg, dat er bijna geen brokjes meer in het bakje zit, maar alles op de vloer. Maar dan hoeft mevrouw het niet meer, haha.

Ziet ze het dan als een soort spelletje?
quote:wendy1983 schreef op 30 januari 2010 @ 14:36:

Hallo, ik heb ook een vraag.

Mijn kat haalt met haar pootje brokjes uit haar voerbakje en eet het daarna op van de vloer. Waarom doet ze dat?

Het bakje is schoon. En het meeste van de brokjes laat ze gewoon liggen, met het gevolg, dat er bijna geen brokjes meer in het bakje zit, maar alles op de vloer. Maar dan hoeft mevrouw het niet meer, haha.

Ziet ze het dan als een soort spelletje?Doet de mijne ook... En mijn aandeel in het spelletje is dat er pas nieuwe brokjes komen als de vloer weer leeggegeten is. Werkt prima!
quote:delphicat schreef op 30 januari 2010 @ 14:38:

[...]

Doet de mijne ook... En mijn aandeel in het spelletje is dat er pas nieuwe brokjes komen als de vloer weer leeggegeten is. Werkt prima!

Ze krijgt bij mij 2 keer per dag brokjes.

's Ochtends als ik opsta en 's avonds als ik naar bed ga.

Maar voor die tijd, als er geen brokjes meer in haar bakje zit, krijg ze idd niets. Maar opeten dan, nee hoor.
Maar je geeft dus wel nieuwe brokjes als er nog van alles naast ligt, omdat het nu eenmaal brokjestijd is? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Hier worden de brokken aangevuld als ze op zijn, dat kan dus op elk moment van de dag zijn. Brokken op de grond betekent dat er nog niet hoeft te worden aangevuld. Simpel.
Ja, als ik 's avonds naar bed ga, en ligt wat naast, haal ik dat weg ja. Anders gooi ik nieuwe brokjes in het bakje (wat er naast ligt is niet genoeg) en ligt er wat naast.

Op de dag gooi ik het nog wel eens terug in haar bakje.

Maar mijn vraag was mee, waarom katten dat doen?
Geen idee Wendy, hier doet de ene het wel, de andere het niet. De ene keer wel, de andere keer niet, er is geen pijl op te trekken.

Meten is weten zeggen ze altijd ja, dan zal dat voor wegen ook wel gelden delphicat

Zie zowiezo door de bomen het bos niet meer, zoveel keus! Wat is goed, wat is slecht? En dan mag de prijs ook nog een beetje aangenaam zijn... Hier drie poezen, één van de drie eet alleen al voor drie!
hallo

Ik heb sinds gisteren een poesje. Ze is anderhalf jaar oud, heel lief. Maar ook bang en moet erg wennen aan haar nieuwe thuis. Ze heeft sinds gisteravond niks meer gegeten, ook niet gedronken (met uitzondering van een of twee snoepjes) en ze verstopt zich steeds.

Wat nu? Kan ze wel zolang zonder eten? Het is een gezonde poes met een normaal gewicht.

poes heeft wel regelmatig scheetjes gelaten (zo te ruiken, haha) maar niks gedaan, nergens is iets te vinden. Ze laat zich wel aaien en stribbelt niet tegen als je dr oppakt van waar ze zich dan ook heeft verstopt. Ik heb haar nu twee keer van dr verstopplekje weggehaald, een keer om de kattenbak te showen zeg maar en een keer om dr hals bandje om te doen.

Wat raden jullie mij aan? Wanneer MOET ze wat eten? Wanner drinken? Wat moet ze dan drinken (ik heb nu water klaar staan)?

Ik wil heel graag dat ze zich thuisvoelt!
Hoi Puccini,

Heel normaal hoor, katten moeten soms wat langer wennen aan een nieuwe situatie.

Ik zou haar even laten op haar verstop-plaats en daar in de buurt wat eten zetten.

Google ook even op "nieuwe kat laten wennen" of iets dergelijks.

Hieronder alvast een tekst van internet geplakt.

Dit heb ik ook een vriendin met heel bang katje laten lezen en het heeft heel erg geholpen.

Veel succes!

Oja, en bij twijfel gewoon de dierenarts bellen!

Groet Fladder

Een nieuwe kat in huis is, zowel voor de kat als voor u, een hele belevenis. Of het nu om een kitten of om een volwassen kat gaat, u kunt een aantal voorbereidingen treffen om onnodige stress te voorkomen.

Allereerst is het van belang dat er rust heerst in huis. Probeer de komst van de nieuwe kat op een zo rustig mogelijk moment in te plannen en niet vlak voor de kinderen uit school komen of als u diezelfde avond nog van plan was om een feestje te geven. Het beste neemt u in ieder geval een dag vrij, maar een week is nog beter.

Loop vóór de nieuwe kat of kitten komt eens door het huis om te kijken of er punten zijn die voor problemen kunnen zorgen of tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Daarbij moet u bijvoorbeeld denken aan open ramen, een open trap waar een kat of kitten doorheen zou kunnen vallen, of kieren waardoor een kat op plaatsen kan komen waar u hem of haar van z'n levensdagen niet meer te pakken krijgt. En bedenk daarbij dat een bange kat zich heel erg klein kan maken!

Zorg ook dat er geen dingen rondslingeren waar een kat zich aan zou kunnen verwonden of in zou kunnen verslikken, zoals veters en draadjes wol (met of zonder naald) of scherpe/ puntige dingen als sluitclipjes van een pak stroopwafels of zo.

Als u al een andere kat in huis heeft kunt u die het beste even in een andere ruimte zetten zodat de nieuweling op zijn gemak de nieuwe omgeving kan verkennen voordat de katten met elkaar geconfronteerd worden. (Dat geldt alleen voor de eerste dag)

Zet niet meteen alle deuren open maar maak de ruimte stap voor stap groter zodat de kat langzaam aan de nieuwe ruimtes kan wennen en houdt rommelige ruimtes liefst gesloten tot de nieuwe kat zich een beetje op zijn gemak voelt.

Laat de kat zodra hij binnen is zien waar hij zijn behoefte kan doen, door hem even op de bak te zetten. Als die bak normaal gesproken overdekt is kunt u misschien de kap er zolang beter aflaten.

Hoe een kat op een nieuwe omgeving reageert verschilt per dier en is zowel van de aard van het beestje als van de situatie afhankelijk.

Wanneer er nog geen andere katten in huis zijn zullen de meeste katten al vrij snel onbevangen hum omgeving gaan verkennen waarbij ze alles besnuffelen en overal achter, onder en op willen kijken, bij een bang uitgevallen kat, en zeker als er al andere katten in huis zijn, zal het allemaal wat voorzichtiger gebeuren en langer duren.

© onbekend

Het kan gebeuren dat de nieuweling achter de bank of onder een kast kruipt om vanuit die veilige plaats de 'kat uit de boom te kijken'. In de meeste gevallen duurt dat niet langer dan een dag of twee maar soms kan het een week of langer duren. Negeer de kat, laat hem rustig zitten waar hij zit en ga gewoon door met uw dagelijkse bezigheden, maar zorg wel dat er eten en drinken in de buurt staan.

Na een tijdje zult u merken dat de kat op rustige momenten tevoorschijn komt om de omgeving te verkennen en zich weer snel in zijn schuilplaats terug trekt als het een beetje te eng wordt. Die uitstapjes zullen steeds langer gaan duren en uiteindelijk zal de kat zich zeker genoeg voelen om zijn schuilplaats helemaal te verlaten. Mocht deze tactiek niet helpen dan kunt u proberen de nieuweling 's nachts mee te nemen naar uw slaapkamer, slapend bent u namelijk het minst bedreigend, zo kunt u slapend het vertrouwen van de kat winnen.
Bedankt voor je reactie. Ik had inderdaad bedacht om te gaan googlen, maar vind het ook prettig reacties te krijgen op mijn eigen situatie. Desalniettemin hulp gehad aan je reactie en ga het zeker nog even afwachten.

Poes verwelkomt inmiddels al onze knuffelige handen, spint harstikke luid, heerlijk. Zal een kwestie van tijd zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven