Uitpraten?

04-09-2020 08:13 92 berichten
Ik ben een aantal weken geleden “aan de kant gezet” door een goede (?) vriend.

Aanleiding: een snibbige opmerking van mijn kant. Niks ernstigs, relatief onschuldig als in de trant van: en bedankt he!
Dit doe ik normaal nooit trouwens, maar ik had die dag echt belachelijk veel pech.

Wij zijn jaren heel close geweest. Hebben nooit ruzie gehad en alles was bespreekbaar en spraken elkaar meerdere keren per week. Het contact ging gelijk op, en een week voor deze aanvaring gaf hij nog aan blij te zijn met de vriendschap.

Na mijn opmerking heeft hij mij direct geblokkeerd en verwijderd van alle social media. Ik vind die reactie tov hetgeen ik heb gedaan, wel extreem.

Ik denk dus dat er misschien wel iets anders is dat ik niet weet. Kan me niet voorstellen dat dit de echte reden is nl.

Genegeerd worden vind ik heel erg. Hij weet dit ook. Dat hij dit nu doet vind ik onvergeeflijk. Hij weet hoe erg ik dat vind en doet dat bewust.

Het is een hele rare gewaarwording. Ik weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan. Want enerzijds ben je gekwetst, maar door de manier waarop ook wel boos. En het is zo zonde van de leuke vriendschap. En waarom?

Wat zou jij doen? Contact zoeken en het proberen uit te praten of laten gaan?
Ik vind dit zo hard en naar. Het voelt net alsof je helemaal niets bent voor iemand.
blijfgewoonbianca schreef:
04-09-2020 08:34
Dus eigenlijk wil je alleen weten waarom en dat jij dan daarna de deur dicht gooit ?

Zou het kunnen dat hij ook een rotdag achter de rug had, of heel veel moeite voor jou had gedaan toen jij met je opmerking kwam ?
Dit maak ik ook een beetje op uit jouw woorden to .
Als dat zo is ( en dat is menselijk hoor ) zou ik het toch laten gaan en de eer aan mezelf houden .
Maar als je hem en de vriendschap oprecht mist zou ik zelf de eerste stap zetten en aanhoren waarom hij tot deze beslissing kwam.
Alle reacties Link kopieren
Jij noemt het iets kleins.
Maar misschien was dit voor hem niet zo.
En misschien ook de laatste druppel.

Ik heb dit jaar ook een vriendschap verbroken na 15 jaar.
Voor mij was het een optelling van jarenlange opmerkingen.
Het laatste jaar kwam er wel eens excuses, maar vaak gevolgd door weer een nieuw verwijt. En toen was daar de druppel.
Ik weet niet eens meer wat ze zei, maarrr... Klaar.
Mogelijk is hij nu net zo aan het twijfelen wat hij moet doen als jij..
Ik zou contact zoeken. Wat is er mooier dan vanuit je hart zeggen: ik mis je, wat kunnen we hieraan doen?
Yildizlar schreef:
04-09-2020 08:57
Dit maak ik ook een beetje op uit jouw woorden to .
Als dat zo is ( en dat is menselijk hoor ) zou ik het toch laten gaan en de eer aan mezelf houden .
Maar als je hem en de vriendschap oprecht mist zou ik zelf de eerste stap zetten en aanhoren waarom hij tot deze beslissing kwam.
Ik snap niet waar jullie dat evt uit opmaken?
Ik zou sowieso niks uitpraten om vervolgens de deur dicht te gooien. Het uitpraten zou ik doen om de relatie te “redden”.
Julia_20 schreef:
04-09-2020 08:59
Jij noemt het iets kleins.
Maar misschien was dit voor hem niet zo.
En misschien ook de laatste druppel.

Ik heb dit jaar ook een vriendschap verbroken na 15 jaar.
Voor mij was het een optelling van jarenlange opmerkingen.
Het laatste jaar kwam er wel eens excuses, maar vaak gevolgd door weer een nieuw verwijt. En toen was daar de druppel.
Ik weet niet eens meer wat ze zei, maarrr... Klaar.
Jouw verhaal is de mijne niet.

Ik heb nog nooit een opmerking op de man gemaakt naar hem, en ik kies mijn woorden zorgvuldig.
Het was letterlijk; en bedankt he.
Dat vind ik iets kleins. Beledigen, kleineren, schelden, etc vind ik weer een andere orde.

En stel dat hij gezegd had, Noia ik vind dit en dat niet tof. Dan was het bespreekbaar en had ik er rekening mee gehouden.
ambra schreef:
04-09-2020 09:00
Mogelijk is hij nu net zo aan het twijfelen wat hij moet doen als jij..
Ik zou contact zoeken. Wat is er mooier dan vanuit je hart zeggen: ik mis je, wat kunnen we hieraan doen?
Ja. Ik laat dit even bezinken. Dankjewel.
Contact zoeken is de enige manier om er achter te komen .
Ik heb dit vorig jaar ook meegemaakt, met m'n zusje. Ik snap het nog steeds niet, heb vele tranen gelaten. Ook pogingen gedaan maar zij neemt mijn ene opmerking heel hoog op. Bizar, want als je eens wist wat ik haar allemaal vergeven heb... We waren echt heel close.
Ik heb het nu wel een plaatsje gegeven. Ik heb me vies in haar vergist en heb veel te veel van haar gepikt uit liefde. Dacht dat het onvoorwaardelijk was.
Maar sommige mensen verbinden zich blijkbaar niet zo sterk of anders, ze kunnen iemand makkelijk aan de kant schuiven als iets ze niet zint. Dat soort mensen wil ik niet eens in m'n leven.
Twee mogelijkheden:

Jouw opmerking was inderdaad iets kleins, hij is lichtgeraakt en reageert buiten proportie. Is de vriendschap dan wel zo leuk als jij zegt?

Andere mogelijkheid: het was de spreekwoordelijke druppel. Je gaat wel vaker over zijn grenzen heen en weigert dat te zien. Dan zou “uitpraten” vooral betekenen dat je eens moet gaan luisteren. En dat begint met erkennen dat dit voor hem niet “iets kleins” was en dat hij je terecht geblokkeerd heeft.

Uit jouw reacties blijkt niet dat je bij “uitpraten” de mogelijkheid open laat dat hij enorm gekwetst is. Dan zou ik er niet eens aan beginnen. Dan is het alleen maar je gelijk halen, heeft geen zin.
xynix schreef:
04-09-2020 09:20
Twee mogelijkheden:

Jouw opmerking was inderdaad iets kleins, hij is lichtgeraakt en reageert buiten proportie. Is de vriendschap dan wel zo leuk als jij zegt?

Andere mogelijkheid: het was de spreekwoordelijke druppel. Je gaat wel vaker over zijn grenzen heen en weigert dat te zien. Dan zou “uitpraten” vooral betekenen dat je eens moet gaan luisteren. En dat begint met erkennen dat dit voor hem niet “iets kleins” was en dat hij je terecht geblokkeerd heeft.

Uit jouw reacties blijkt niet dat je bij “uitpraten” de mogelijkheid open laat dat hij enorm gekwetst is. Dan zou ik er niet eens aan beginnen. Dan is het alleen maar je gelijk halen, heeft geen zin.
Mooi omschreven
xynix schreef:
04-09-2020 09:20
Twee mogelijkheden:

Hij heeft nooit aangegeven dat ik over zijn grenzen ging, of hij zich stoorde.
Ik heb er wel eens naar gevraagd.

Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat hij enorm gekwetst is door die opmerking, al vind ik wel dat ik hem niet had moeten maken.
Noia schreef:
04-09-2020 08:51
Ja, is het ook.
Maar als zoiets stuk loopt om zoiets kleins, en er wordt zo mee omgegaan. Wat is die vriendschap dan waard?

Die discussie voer ik met mijzelf.
Zie ik het dan te zwart wit?

Je laat het zelf al weken duren inmiddels. Je gaat ervan uit dat het aan jouw ene opmerking ligt. En je ziet dat je geblokkeerd bent.
En je doet he-le-maal niets.

Wat is die vriendschap jou dan waard?
Heeft ie misschien net een nieuwe vriendin?
Uit je antwoorden blijkt dat je het helemaal niet wil uitpraten. Je vindt dat hij excuses moet maken voor het negeren en dat de aanleiding - jouw opmerking - sowieso geen reden is voor boosheid van zijn kant. Dus dan zou ik het laten.
FlexieBelle schreef:
04-09-2020 09:47
Je laat het zelf al weken duren inmiddels. Je gaat ervan uit dat het aan jouw ene opmerking ligt. En je ziet dat je geblokkeerd bent.
En je doet he-le-maal niets.

Wat is die vriendschap jou dan waard?
Wat had ik moeten doen dan?
Hij heeft mij geblokkeerd op zijn tel, op social media en hij was de afgelopen weken op vakantie.
Is nu net een paar dagen terug.

Daarbij; ik weet voor mezelf ook niet wat ik er mee moet.
anoniem_389095 wijzigde dit bericht op 04-09-2020 09:51
6.31% gewijzigd
julius schreef:
04-09-2020 09:48
Heeft ie misschien net een nieuwe vriendin?
Wij vallen niet op elkaar. Dus nvt.
spuit_111 schreef:
04-09-2020 09:48
Uit je antwoorden blijkt dat je het helemaal niet wil uitpraten. Je vindt dat hij excuses moet maken voor het negeren en dat de aanleiding - jouw opmerking - sowieso geen reden is voor boosheid van zijn kant. Dus dan zou ik het laten.
Vind ik niet.
Noia schreef:
04-09-2020 08:51
Ja, is het ook.
Maar als zoiets stuk loopt om zoiets kleins, en er wordt zo mee omgegaan. Wat is die vriendschap dan waard?

Die discussie voer ik met mijzelf.
Zie ik het dan te zwart wit?

Ik denk zo als jij. Uiteraard ga ik zeker ook goed bij mezelf te rade, maar als ik me echt van geen kwaad bewust ben en iemand gaat me expres raken door me te blokkeren, ben ik er wel klaar mee. Een goede vriendschap geef je niet op voor een futiliteit. Dan was het helaas dus niks waard.

Verder klink je heel genuanceerd in wat je hier schrijft en hoewel ik je niet ken, je klinkt niet als iemand die geen rekening houdt met anderen of die geen oog heeft voor het eigen gedrag. Volgens mij heb je gewoon een narrelige opmerking gemaakt op een voor jou rot dag.

Kan het niet zijn dat hij je anders leuk is gaan vinden en even niet weet wat hij daar mee moet?
Noia schreef:
04-09-2020 08:47
Ik mis onze vriendschap en snap niet dat het om zoiets kleins wordt verbroken en op deze manier.

Had het liefste de vriendschap hersteld willen zien. Maar ik vind niet dat je zoiets doet bij elkaar als je goed bevriend bent.

Je hoeft het niet altijd eens te zijn. Je mag ook best eens boos zijn op elkaar, of een discussie hebben. Maar ik ben van mening, dat als je goede vrienden bent, je dat dan gewoon uitpraat. Vind niet dat je dingen gaat doen en zeggen, om bewust een ander te kwetsen.

Of het mijn ego is heb ik ook over nagedacht.
Ik denk het niet.

Mag je dan nooit fouten maken? Jij reageerde ook op een manier wat je anders nooit doet.

Er is een kans dat die vriend jouw opmerking heel anders hoorde of interpreteerde, en dat hij vindt dat jij je excuus moet aanbieden. Of als je echt wilt praten je wel een manier had gevonden om contact te zoeken.

Uitpraten is natuurlijk de meest volwassen manier. Maar soms, door omstandigheden, lopen dingen anders. En is de barierre nu zo groot is, dat zelfs wanneer je beide het wilt gaan uitpraten, je toch de eerste stap niet durft of kan nemen. Om wat voor redenen dan ook. Heel vaak om een reden die achteraf eigenlijk helemaal niet zo is. Alleen zolang je niet communiceert, kom je daar niet achter.

Ik zou contact zoeken en gaan luisteren. En daarna pas beslissen of dat het einde vriendschap is of niet.

We lezen nu alleen jouw kant van het verhaal, ik ben benieuwd naar zijn kant. Jullie hebben beide elkaar waarschijnlijk gekwetst.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wil jij een vriendschap waarin je je wekenlang moet afvragen of de vriendschap nog bestaat wanneer je iets niet leuks hebt gezegd?
Ik zou het laten en hopen op een nieuwe vriendschap met iemand anders die zaken uitpraat, zo snel mogelijk en niet na jouw enorme inspanningen om een gelegenheid tot contact te krijgen.
Eens met Doreia.
En je geeft aan dat jullie niet op elkaar vallen, maar een nieuwe vriendin van hem zou toch moeite kunnen hebben met jullie vriendschap. Zijn dramatische aftocht zou best een uitweg kunnen zijn om een jaloerse partner tevreden te stellen, zonder rare uitleg te moeten geven aan jou.
parbleumondieu wijzigde dit bericht op 04-09-2020 13:17
0.24% gewijzigd
Noia schreef:
04-09-2020 09:46
Hij heeft nooit aangegeven dat ik over zijn grenzen ging, of hij zich stoorde.
Ik heb er wel eens naar gevraagd.

Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat hij enorm gekwetst is door die opmerking, al vind ik wel dat ik hem niet had moeten maken.

Mag ik vragen waarom je er wel eens naar hebt gevraagd? Want dat geeft mij dan toch wel een beetje het gevoel dat er meer speelt. Ik zou zoiets zelf alleen vragen als ik zelf al het gevoel heb dat ik toch over iemands grenzen heen ben gegaan / dat iemand zich aan mij stoorde.

Wellicht was hij toch niet zo eerlijk als je dat vroeg. Dat is dan niet eerlijk naar jou toe, om nu dan de vriendschap te verbreken. Helaas heeft hij jou dan niet de kans gegeven om rekening te houden met de dingen die hem stoorden. Dan is het in elk geval niet jouw schuld, vind ik.

overig vind ik negeren ook echt een van de meest schofterige dingen die je kan doen, zeker als je weet dat de ander het daar heel erg moeilijk mee heeft. Ik vind dat erg gemeen gedrag
Noia schreef:
04-09-2020 09:02
Ik snap niet waar jullie dat evt uit opmaken?
Ik zou sowieso niks uitpraten om vervolgens de deur dicht te gooien. Het uitpraten zou ik doen om de relatie te “redden”.

Om het simpele feit dat je zijn actie onvergeeflijk noemt. Dus óf je overdrijft met die uitspraak (om kracht bij te zetten aan hoe stom je zijn actie vindt) óf je wil alleen maar weten waarom en dan weer de deur dicht te gooien (je vindt het immers onvergeeflijk wat hij gedaan heeft).
In_Tenebris schreef:
04-09-2020 09:52
Ik denk zo als jij. Uiteraard ga ik zeker ook goed bij mezelf te rade, maar als ik me echt van geen kwaad bewust ben en iemand gaat me expres raken door me te blokkeren, ben ik er wel klaar mee. Een goede vriendschap geef je niet op voor een futiliteit. Dan was het helaas dus niks waard.

Verder klink je heel genuanceerd in wat je hier schrijft en hoewel ik je niet ken, je klinkt niet als iemand die geen rekening houdt met anderen of die geen oog heeft voor het eigen gedrag. Volgens mij heb je gewoon een narrelige opmerking gemaakt op een voor jou rot dag.

Kan het niet zijn dat hij je anders leuk is gaan vinden en even niet weet wat hij daar mee moet?
Lief bericht. Heel fijn dat je mij snapt!
S-Groot schreef:
04-09-2020 10:52
Om het simpele feit dat je zijn actie onvergeeflijk noemt. Dus óf je overdrijft met die uitspraak (om kracht bij te zetten aan hoe stom je zijn actie vindt) óf je wil alleen maar weten waarom en dan weer de deur dicht te gooien (je vindt het immers onvergeeflijk wat hij gedaan heeft).
Ah zo, ik snap je.
Zo was het niet bedoeld.

Ik zou idd wel graag weten waarom. Omdat ik toch denk dat er idd ook meer achter zit. Voor een groot deel ben ik het ook wel eens met hamerhaai.

En nu komt de “maar”:
Het blokkeren en verwijderen heeft mij zo geraakt. Hij kent mijn achtergrond, en weet dit.
Mijn opmerking was ook niet aardig, en als ik hem daar mee heb gekwetst, dan spijt mij dat.
Maar ik zei het niet om hem te kwetsen.

Het voelt voor mij alsof ik word gestraft. Alsof het intentioneel word gedaan om mij te raken. En omdat ik dat van hem niet had verwacht, komt het ook hard aan. En bewust een goede vriend kwetsen om het kwetsen, dat vind ik onvergeeflijk en niet getuigen van vriendschap. Ik had dat andersom nooit gedaan.
Maar goed, of dat zo is weet ik natuurlijk niet. En de waarom ook niet. Dat maakt het lastig.
Noia schreef:
04-09-2020 11:16
Lief bericht. Heel fijn dat je mij snapt!
Zijn gedrag is buitenproportioneel, zeker als je niets bijzonders gedaan hebt en het als een donderslag bij heldere hemel komt. Als je echt signalen had gehad en die had je niet opgepikt, dan zal je dat vast wel vaker hebben en dan weet hij dat je bij jou wat duidelijker moet zijn. Het is een vriend tenslotte.

Om iemand expres te gaan pakken op gevoelige punten vind ik gemeen. Sowieso iemand met wie je een band hebt zo blokkeren en verwijderen van socials vind ik ook kinderachtig. Ik zou echt het gevoel hebben dat alles dus niets waard was ,hoe ziet hij vriendschap?

Ik kan echt een hoop vergeven, ben niet te beroerd om fouten toe te geven, maar als je me bewust kwetst en het is niet in een opwelling, dan is bij mij het hart voor die persoon eruit. Weg dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven