Uitpraten?
vrijdag 4 september 2020 om 08:13
Ik ben een aantal weken geleden “aan de kant gezet” door een goede (?) vriend.
Aanleiding: een snibbige opmerking van mijn kant. Niks ernstigs, relatief onschuldig als in de trant van: en bedankt he!
Dit doe ik normaal nooit trouwens, maar ik had die dag echt belachelijk veel pech.
Wij zijn jaren heel close geweest. Hebben nooit ruzie gehad en alles was bespreekbaar en spraken elkaar meerdere keren per week. Het contact ging gelijk op, en een week voor deze aanvaring gaf hij nog aan blij te zijn met de vriendschap.
Na mijn opmerking heeft hij mij direct geblokkeerd en verwijderd van alle social media. Ik vind die reactie tov hetgeen ik heb gedaan, wel extreem.
Ik denk dus dat er misschien wel iets anders is dat ik niet weet. Kan me niet voorstellen dat dit de echte reden is nl.
Genegeerd worden vind ik heel erg. Hij weet dit ook. Dat hij dit nu doet vind ik onvergeeflijk. Hij weet hoe erg ik dat vind en doet dat bewust.
Het is een hele rare gewaarwording. Ik weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan. Want enerzijds ben je gekwetst, maar door de manier waarop ook wel boos. En het is zo zonde van de leuke vriendschap. En waarom?
Wat zou jij doen? Contact zoeken en het proberen uit te praten of laten gaan?
Ik vind dit zo hard en naar. Het voelt net alsof je helemaal niets bent voor iemand.
Aanleiding: een snibbige opmerking van mijn kant. Niks ernstigs, relatief onschuldig als in de trant van: en bedankt he!
Dit doe ik normaal nooit trouwens, maar ik had die dag echt belachelijk veel pech.
Wij zijn jaren heel close geweest. Hebben nooit ruzie gehad en alles was bespreekbaar en spraken elkaar meerdere keren per week. Het contact ging gelijk op, en een week voor deze aanvaring gaf hij nog aan blij te zijn met de vriendschap.
Na mijn opmerking heeft hij mij direct geblokkeerd en verwijderd van alle social media. Ik vind die reactie tov hetgeen ik heb gedaan, wel extreem.
Ik denk dus dat er misschien wel iets anders is dat ik niet weet. Kan me niet voorstellen dat dit de echte reden is nl.
Genegeerd worden vind ik heel erg. Hij weet dit ook. Dat hij dit nu doet vind ik onvergeeflijk. Hij weet hoe erg ik dat vind en doet dat bewust.
Het is een hele rare gewaarwording. Ik weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan. Want enerzijds ben je gekwetst, maar door de manier waarop ook wel boos. En het is zo zonde van de leuke vriendschap. En waarom?
Wat zou jij doen? Contact zoeken en het proberen uit te praten of laten gaan?
Ik vind dit zo hard en naar. Het voelt net alsof je helemaal niets bent voor iemand.
vrijdag 4 september 2020 om 11:37
Ik heb er weleens naar gevraagd als we spraken over andere mensen of dingen waar we tegen aan liepen. In de trant van: stoor jij je ook weleens aan mij?mindervanmij schreef: ↑04-09-2020 10:48Mag ik vragen waarom je er wel eens naar hebt gevraagd? Want dat geeft mij dan toch wel een beetje het gevoel dat er meer speelt. Ik zou zoiets zelf alleen vragen als ik zelf al het gevoel heb dat ik toch over iemands grenzen heen ben gegaan / dat iemand zich aan mij stoorde.
Wellicht was hij toch niet zo eerlijk als je dat vroeg. Dat is dan niet eerlijk naar jou toe, om nu dan de vriendschap te verbreken. Helaas heeft hij jou dan niet de kans gegeven om rekening te houden met de dingen die hem stoorden. Dan is het in elk geval niet jouw schuld, vind ik.
overig vind ik negeren ook echt een van de meest schofterige dingen die je kan doen, zeker als je weet dat de ander het daar heel erg moeilijk mee heeft. Ik vind dat erg gemeen gedrag
Wij waren in een relatief korte tijd best close. Ik heb dat over het algemeen alleen met mensen die ik al jaaaaaaren ken.
vrijdag 4 september 2020 om 12:13
Kennelijk toch niet... Wat een desillusie en wat een bizarre en onwijs kinderachtige reactie. Mogelijk zit er inderdaad meer achter, maar goed, als hij daar nooit eerder iets over heeft gezegd was het credo: "alles is bespreekbaar" kennelijk alleen jouw credo. Ik zou er wel achter proberen te komen waarom hij zo heeft gereageerd. Wat jij mogelijk gemist hebt. Dus ja, ik zou wel contact zoeken. Al is het alleen maar om het definitief uit te praten zodat jij niet met vragen blijft zitten. Maar ik denk ook dat het voor mij daarna sowieso ook wel klaar zou zijn.Noia schreef: ↑04-09-2020 08:13
Ik ben ook een keer gedumpt op een vergelijkbare manier, zonder tekst en uitleg. Ik vond het erger dat ik, kennelijk, de enige was die vond dat alles altijd bespreekbaar was. Er bleken van beide kanten meerdere irritaties te zijn geweest. Het enige verschil is dat ik mijn irritaties altijd besproken had. En dat we daarna, dácht ik, de lucht geklaard hadden en weer fijn een wijntje konden bestellen. Toen de vriendschap "uit" was, kreeg ik ineens een bak verwijten. Waar ik helemaal niets mee kon omdat ik daar nooit eerder op ben gewezen. Dat voelde, na tientallen jaren van vriendschap, echt als een dolk in de rug omdat ik onze vriendschap juist zo waardevol vond omdat (dacht ik) alles bespreekbaar was. Ook als iets ons bij elkaar stoorde.
Nouja… Hoop dat je vriend tóch nog tekst en uitleg geeft. Al is het maar om af te sluiten. Rot voor je.
vrijdag 4 september 2020 om 12:30
Ja, zo voelt het voor jou. Dat betekent nog niet dat hij het ook doet om jou te straffen. Misschien zag hij geen andere uitweg meer.
Bij vrienden van mij speelde iets vergelijkbaars. Hij heeft herhaaldelijk aangegeven dat zij over zijn grenzen ging. Die boodschap kwam niet aan. Zij maakte toen ook een lullige opmerking, op een moment dat hij dat absoluut niet kon hebben. Hij heeft haar toen ook geblokt, gewoon, omdat hij het niet meer trok (fysiek en mentaal). Zij vond dit ook “straffen” en wou op dezelfde manier uitpraten als jij: vertellen hoe ontzettend kwetsend dat blokkeren wel is. En geen woord over hoe lullig zo’n foute opmerking kan aankomen op het moment dat iemand al op de grond ligt.
Zij zou precies zo’n zelfde post hebben kunnen schrijven als jij: zich van geen kwaad bewust. Terwijl zij echt dingen gedaan heeft die je niet doet in een vriendschap. Maar dat kan ze niet zien.
Ik hoop dat het bij jou anders ligt, maar dat kan ik van achter mijn schermpje niet weten.
vrijdag 4 september 2020 om 12:51
vrijdag 4 september 2020 om 12:54
vrijdag 4 september 2020 om 16:42
Noia schreef: ↑04-09-2020 09:48Wat had ik moeten doen dan?
Kaartje in de bus, bloemen laten bezorgen, aanbellen....
Hij heeft mij geblokkeerd op zijn tel, op social media en hij was de afgelopen weken op vakantie.
Is nu net een paar dagen terug.
Daarbij; ik weet voor mezelf ook niet wat ik er mee moet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 4 september 2020 om 16:48
Noia schreef: ↑04-09-2020 11:30Ah zo, ik snap je.
Zo was het niet bedoeld.
Ik zou idd wel graag weten waarom. Omdat ik toch denk dat er idd ook meer achter zit. Voor een groot deel ben ik het ook wel eens met hamerhaai.
En nu komt de “maar”:
Het blokkeren en verwijderen heeft mij zo geraakt. Hij kent mijn achtergrond, en weet dit.
Mijn opmerking was ook niet aardig, en als ik hem daar mee heb gekwetst, dan spijt mij dat.
Maar ik zei het niet om hem te kwetsen.
Was misschien niet je intentie, maar zou hij er gekwetst door kunnen zijn geweest ?
Heb je gelijk er na je excuses gemaakt ? Wist je gelijk dat het een.lullige uitspraak van je was? Hoe ging het dan eigenlijk ; jullie waren ergens, hij zei iets ( niet ) / deed iets, ( of juist niet ) , toen zei jij “ en bedankt, he “ en toen ? Ging hij weg ? Liet hij niks merken ? Keek hij boos, of sip ?
Het voelt voor mij alsof ik word gestraft. Alsof het intentioneel word gedaan om mij te raken. En omdat ik dat van hem niet had verwacht, komt het ook hard aan. En bewust een goede vriend kwetsen om het kwetsen, dat vind ik onvergeeflijk en niet getuigen van vriendschap. Ik had dat andersom nooit gedaan.
Maar goed, of dat zo is weet ik natuurlijk niet. En de waarom ook niet. Dat maakt het lastig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 4 september 2020 om 16:50
Dit zou ik doen.
Jij had een slechte dag met een 'lullige' reactie tot gevolg. Misschien had hij een slechte dag met een 'lullige' reactie tot gevolg. Dat zijn actie zo definitief is, heeft hij zich waarschijnlijk in emotie niet zo gerealiseerd. 'Terugkomen op...' is vaak moeilijk. Dus gooi het open. Dat zou ik vinden dat ik die vriendschap tenminste moet 'gunnen'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 4 september 2020 om 17:36
Bianca;
Het gesprek was via whatsap en ik werd direct op blokkeer gezet en overal van verwijderd.
Ik dacht in eerste instantie, misschien is dit een opwelling. Ik heb hem niet geblokkeerd, en zijn blokkade staat er nog steeds op. (Ik denk ook dat als hij het goed zou willen maken, of er spijt van had, die blokkade wel verwijderd zou zijn?)
Nadat ik de opmerking maakte, zei hij wel dat ik niet geërgerd tegen hem hoefde te doen. Toen heb ik gezegd, dat ik het die dag even helemaal gehad had. Toen kreeg ik de melding dat ik hem dat 1 keer flikte en nooit weer en werd ik geblokkeerd.
Hij was ook ivm vakantie een aantal weken op een andere plek in NL. Is deze week weer thuis gekomen. Dus er waren toen ook niet zoveel opties mbt contact.
Het gesprek was via whatsap en ik werd direct op blokkeer gezet en overal van verwijderd.
Ik dacht in eerste instantie, misschien is dit een opwelling. Ik heb hem niet geblokkeerd, en zijn blokkade staat er nog steeds op. (Ik denk ook dat als hij het goed zou willen maken, of er spijt van had, die blokkade wel verwijderd zou zijn?)
Nadat ik de opmerking maakte, zei hij wel dat ik niet geërgerd tegen hem hoefde te doen. Toen heb ik gezegd, dat ik het die dag even helemaal gehad had. Toen kreeg ik de melding dat ik hem dat 1 keer flikte en nooit weer en werd ik geblokkeerd.
Hij was ook ivm vakantie een aantal weken op een andere plek in NL. Is deze week weer thuis gekomen. Dus er waren toen ook niet zoveel opties mbt contact.
anoniem_389095 wijzigde dit bericht op 04-09-2020 17:39
12.45% gewijzigd
vrijdag 4 september 2020 om 17:44
Ja, op een opmerking van hem.blijfgewoonbianca schreef: ↑04-09-2020 17:38Maar waar zei je nou “ en bedankt, he “ op ? Op een opmerking van hem ? Was die ook lullig ?
Nee, zijn opmerking was niet lullig. Wel ongeïnteresseerd, vond ik. Dat viel op dat moment verkeerd.
vrijdag 4 september 2020 om 17:49
Dus het waren twee opmerkingen.
1x ‘en bedankt hè?’
1x ‘ik heb het vandaag helemaal met je gehad.’
En allebei via de app.
Laat ik het zo zeggen: een vriend die dit naar mij appt, die blok ik ook.
vrijdag 4 september 2020 om 17:50
Beter lezen.
“Ik heb het vandaag even helemaal gehad.”
anoniem_389095 wijzigde dit bericht op 04-09-2020 17:51
0.90% gewijzigd
vrijdag 4 september 2020 om 17:51
vrijdag 4 september 2020 om 18:39
Heeft toch niets met appen te maken, maar alles met gedrag? Wat als iemand jou in rl niet meer gedag zegt, of alleen hallo en verder niets?
Zo plotseling, uit het niks. Jij denkt dat je vrienden bent. Je komt iemand later nog eens tegen en hij doet of hij je niet ziet. Loop je er dan naar toe? Ga je vragen wat je fout hebt gedaan ook al weet je van niks? Of denk je die ander moet naar mij toe komen want dit slaat nergens op?
Ik denk dat het probleem bij de ander ligt en dat ik kennelijk een andere invulling geef aan vriendschap dan die persoon.
Zo duidelijker als het blijkt ook zonder appen zo te kunnen lopen? Ik zou ook teleurgesteld en verdrietig zijn als ik TO was.