borstvoedingstwijfel...

05-05-2009 20:56 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik ben 32 weken zwanger van mijn eerste kind en twijfel enorm of ik borst- of flesvoeding wil geven. Helaas kan ik nergens info vinden over mijn "probleem", misschien kan iemand hier me van mijn twijfel afhelpen?

Oja, voor ik gelijk een hele waterval van pro borstvoeding over me heen krijg, ik ben overtuigd van de kwaliteit van borstvoeding tov kunstvoeding. Ik vind het heel vervelend dat overal zo'n campagne vóór borstvoeding wordt gevoerd, dat je al bijna een schuldgevoel aangepraat wordt omdat je durft te twijfelen... Maar nérgens is wat terug te vinden over vrouwen die om andere redenen twijfelen dan of ze het wel kunnen.

Het zit namelijk zo: ik zie er echt als een berg tegenop om (in het begin) ieder uur een kind aan mijn borst te hebben waardoor je verandert in een soort melkkoe... Verder heb ik veel moeite met de veranderende functie van de borst: die was altijd geassocieerd met seks, niet met kind... Lijkt me zo raar als straks mijn kind ligt te zuigen en ik denk dan aan seks, of andersom: man zit eraan en ik denk dan aan kind. Funest voor je seksleven volgens mij...

Iemand een tip hoe hiermee om te gaan?
Toen vent 3 maanden oud was ben ik voor 3 dagen aan het werk gegaan (ruim 9 uur van huis). Toch maar een kolf aangeschaft en heb ik 2 maanden lang 2x per werkdag gekolfd.

Nu sinds 2 weken ben ik aan het afbouwen en heb ik die 2 voedingen eraf gehaald. Ik kolf nu helemaal niet meer op m'n werk en ik moet zeggen dat dat echt heel goed bevalt.

Ik háát kolven en zeker op m'n werk. Toch heb ik het 2 maanden volgehouden omdat ik niet wou dat m'n productie terugliep.

Ik geef nu alleen nog de avond en de ochtendvoedingen bv en dat gaat eigenlijk prima.
Als je gaat werken kun je ook de ochtend en avondvoedingen zelf doen en de rest fles. Bijvoorbeeld. Je hoeft echt niet persé te stoppen.

Ik heb wel gekolfd, bij zoon zelfs een jaar. Het ging makkelijk, ik had meer dan genoeg en was altijd binnen 10 minuten klaar. Zonde om dat poedermelk mee te gaan geven. Maar op mijn werk waren ze daar heel flex in.
Ja ik had zelfs al van die mooie voedingsshirts..

Uiteindelijk helaas voor noppes,maar de bedoeling was leuk.
quote:Star schreef op 05 mei 2009 @ 22:40:

Ik vind dat sommigen hier wel raar borstvoeding geven hoor. Half uitkleden enzo

Hield mijn kleren gewoon aan.Dat dacht ik nou ook En ik had ook geen bergen kussens nodig (één borstvoedingskussen is méér dan genoeg).
.
Ik zou het gewoon proberen, kijken hoe het gaat. Bij mijn 1e heb ik heel veel moeite moeten doen om de bv te doen slagen, had heel weinig productie, heb na inschakelen lactatiekundige 5,5 maand bv gegeven. Bij de 2e wilde ik het weer proberen, maar ben na 2,5 week aanmodderen overgestapt op de fles en hoewel ik me er in het begin schuldig over voelde (ws ook door de pro bv campagnes) vind ik het nu wel heerlijk hoor. Het is echt niet meer werk dan bv, ik kon bijv. niet goed in de madonna houding of liggend voeden, dus was ik ook altidj aan het hannessen met kussens om in de rugbyhouding te kunnen voeden. Voeden in het openbaar is dan ook niet makkelijk, los van de 'gene' die ik er ook wel bij had. Nu meet ik van te voren het aantal schepjes af voor de hele dag in die melkpoedertorentjes, vul een thermosflesje met heet water en doe een laagje koud water in de fles. Als ik buitenshuis of in bed de fles geef giet ik heet water in het flesje en meet het aantal cc's af, melkpoeder erbij, schudden en klaar. Uitkoken hoeft tegenwoordig niet meer, ik stop alle flessen en spenen in de vaatwasser. Overigens had ik toen ik bv gaf ook flessen en spenen om uit te wassen ivm voeden op het kdv. Qua tijd maakt het dus niks uit. Tuurlijk is bv beter voor je kind (en ook voor jezelf) maar niet ten koste van alles.
.
Ik had die shirts ook, maar ik snapte ze niet want het lukte me met dat shirt aan en open nooit om de bh ook nog eens goed open te doen, en dan ook nog voldoende blote tiet te creeeren om kind aan te leggen. Ik was duidelijk beter in schepjes tellen

En ja, noem me ontaard, het was gewoon fijn om na 9 maanden zwangerschap en weken herstel van de ks weer eens lekker in mijn eentje naar de kapper te gaan en een mooie jurk voor mezelf te gaan kopen.. had ik wel verdiend, vond ik.
quote:Star schreef op 05 mei 2009 @ 22:35:

[...]

!!!

Nou, das ook een leuk verhaal! Nadat ik grote vent vertelde dat het voor volwassenen bijna onmogelijk is om melk uit een borst te krijgen hapte hij voor de lol naar mijn borst.

Omstandigheden schets:

1. Borsten zaten erg vol en wilden geleegd worden

2. Kind was nét begonnen met ik-wil-mijn-ontbijt huil

Dus grote vent zat met een mond vol melk Ha ik heb nog nooit iemand zo beteuterd zien kijken lol.
Uitkoken hoeft niet meer?

*gaat toch eens nadenken over een tweede*
Nou ja, voor mij was het beter in elk geval. Mijn mannetje had zeker geen baat bij een gestresste mamma. Ik kon hem niet eens meer troosten omdat ik te gestresst was. Gaat nu zoveel beter en hij groeit net zo goed op flesvoeding gelukkig.

Kreeg van mijn verloskundige trouwens een artikel uit nrc next. Was van een Amerikaans journaliste. Zij was nogal geshockeerd vanwege de borstvoedingsmaffia en ging op zoek naar de echte medische literatuur in tegenstelling tot de populaire medische literatuur. Bleek dat borstvoeding maar een heel klein beetje beter was dan flesvoeding. Verschil was miniem.
Ik heb trouwens die eerste weken zittend gevoed, ook 's nachts. Daarna 's nachts 1x liggend op zij geprobeerd en daarna nooit meer anders gedaan.

Ik vond het ook ellende met kind vasthouden, goed positioneren en die kussens.
Ik zou het gewoon proberen en als het niet goed voelt, dan kan je nog altijd switchen. Het is alleen het lullige dat het vaak niet meteen van een leien dakje gaat, dus twijfelgevallen gun ik altijd een probleemloze start.

Als je ziet hoe heerlijk hard je kind groeit en het goed doet op je melk, dan is dat een echte beloning. Vond ik wel de enige verzachting van het gemodder (spruw en raynaud) de eerste 9 weken. Uiteindelijk lossen bijna altijd de problemen op en wordt het vaak ook echt leuk. Dat vind ik trouwens altijd jammer voor vrouwen die bij de eerste klachten vrij snel stoppen. Die hebben nooit het probleemloze voeden mogen meemaken en dat is toch wat je elke moeder gunt die eraan begint.
Chi caatje, knap dat een journaliste die info kennelijk beter kan interpreteren dan de medici...
Mijn verloskundige zei ook dat Omneo bijna hetzelfde was als borstvoeding, maar wellicht was dat uit medelijden omdat ik het zo erg vond dat ik geen borstvoeding kon geven.
quote:qwertu schreef op 05 mei 2009 @ 22:45:

[...]

Ook die was hier heel snel de deur uit. Gewoon pure armkracht, daar deed ik het op. *klopt zich op de borst*

*en is blij dat ze geen negenponder maar een drieponder had, want met een zwaarder kind was dat nooit gelukt natuurlijk* Die van mij was al 8 pond toen hij eruit kwam dus ik was blij met mijn kussentje
Appeltje, ik heb het probleemloze voeden meegemaakt na de eerste opstartproblemen bij mijn 1e (voedingshouding buiten beschouwing gelaten) en ik was ook enorm trots dat mijn dochter op mijn melk groeide na alle opstartproblemen, maar toen het bij de 2e weer niet lekker ging kon ik het gewoon niet opbrengen om wéér de hele rataplan uit de kast te trekken om het weer te doen slagen. Het feit dat ik fv kon geven was voor mij op dat moment een enorme opluchting en kon ik ook genieten van mijn kind, ipv bij ieder huiltje in de stress te schieten omdat ik wéér aan moest leggen omdat ik te weinig productie had. Voor mij begon het probleemloze voeden pas toen ik flesvoeding ging geven.
.
quote:appeltje78 schreef op 05 mei 2009 @ 22:49:

Ik zou het gewoon proberen en als het niet goed voelt, dan kan je nog altijd switchen. Het is alleen het lullige dat het vaak niet meteen van een leien dakje gaat, dus twijfelgevallen gun ik altijd een probleemloze start.

Als je ziet hoe heerlijk hard je kind groeit en het goed doet op je melk, dan is dat een echte beloning. Vond ik wel de enige verzachting van het gemodder (spruw en raynaud) de eerste 9 weken. Uiteindelijk lossen bijna altijd de problemen op en wordt het vaak ook echt leuk. Dat vind ik trouwens altijd jammer voor vrouwen die bij de eerste klachten vrij snel stoppen. Die hebben nooit het probleemloze voeden mogen meemaken en dat is toch wat je elke moeder gunt die eraan begint.

Helemaal eens.

Mijn linkertepel lag er half af door een gigantische kloof en godsamme wat deed dat een pijn. En dan zo'n happende mond op je af zien komen. Rrrrrrrrrrrrr. Moe, pijn, hormonen en toch wou ik het niet loslaten. En na 4 weken brak de zon door. Geen pijn meer en alleen het gemak.

Het maffe is dat ik van te voren niet echt pro-borstvoeding was, er weinig van af wist en er heel relaxt in ging. Ik had zoiets van ik zie het wel en anders maar de fles.
quote:Pammie schreef op 05 mei 2009 @ 22:53:

[...]

Die van mij was al 8 pond toen hij eruit kwam dus ik was blij met mijn kussentje Die van mij waren allebei 9 pond bij de geboorte, dus de kussens waren niet aan te slepen.
Appeltje: Haha, nee dat bedoel ik niet zo. Zij ging op zoek in de medische bibliotheek via een bevriende arts waarvan zij de inlogcodes kreeg. En daar werd dus een heel ander beeld geschetst van de voordelen van borstvoeding dan in de literatuur waartoe iedereen toegang toe heeft.

Gek toch?

Maar goed. Ik vond het ook met name jammer omdat mijn kindje het zo goed deed op mijn melk en ik ook zoveel had. Maar ja, ik zat maar te wachten tot mijn kloven zouden helen en het tegenovergestelde gebeurde. Ik zat er eigenlijk niet op te wachten om maar maanden door te gaan met kolven en dan ook nog te voeden. Dan ben je dus de hele godganse dag bezig met voeden. En ik wil ook nog genieten van mijn ventje.
quote:Luxaflex schreef op 05 mei 2009 @ 22:55:

[...]

Helemaal eens.

Mijn linkertepel lag er half af door een gigantische kloof en godsamme wat deed dat een pijn. En dan zo'n happende mond op je af zien komen. Rrrrrrrrrrrrr. Moe, pijn, hormonen en toch wou ik het niet loslaten. En na 4 weken brak de zon door. Geen pijn meer en alleen het gemak.

Het maffe is dat ik van te voren niet echt pro-borstvoeding was, er weinig van af wist en er heel relaxt in ging. Ik had zoiets van ik zie het wel en anders maar de fles.herkenbaar, ik werd gewoon bang van mijn eigen kind!
.
Chicaatje, alle begin is wennen. Jij bent door die k-kloven niet verder gekomen dan het begin. Maar borstvoeding kan echt vele malen makkelijk dan jij het beschrijft Ik zat bij mijn eerste ook te klooien met kussens (en ze was maar 6 pond Qwertu ) en houdingen maar je leert snel genoeg wat fijn is en wat werkt en wat niet. Ik weet nog dat Mini net geboren was en er een kennis op bezoek kwam met haar baby van 3 maanden. Zoals zij voedde, ik voelde me een complete nerd. Maar toen Mini 3 maanden was ging het net zo makkelijk.
Lactatiekundige staat genoteerd hier voor de volgende keer.

Ik heb echt het gevoel de verkeerde adviezen te hebben gekregen. En het kraambureau had nog wel zoveel borstvoedingscertificaten. Maar dat bloot lopen, werd me echt verteld. Als het te lang duurde, kon ik er altijd nog de fohn op zetten. En serieus, dat was een serieus advies. Heb ik dan weer niet gedaan. Ging me net te ver.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven