Coronavirus COVID-19 alle pijlers

MBO / HBO / universiteit in coronatijd

25-08-2020 17:16 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over de zielige jongeren die de mooiste introweek van hun leven moeten missen, vraag ik graag jullie mening naar het daadwerkelijk probleem met het onderwijs in deze tijden.

Vinden jullie het ook niet gek dat de meest frivole zaken als restaurants, zwembaden en zelfs bordelen weer open mogen, terwijl studenten aan een vervolgopleiding dit jaar met geluk een paar uur per week naar de les mogen? Middelbare scholen zijn wel weer geopend, maar een studie waar voor betaald wordt en vaker dan niet een lening voor uitgetrokken wordt, is puur verplaatst naar online onderwijs.

Nu zijn sommige dingen nog redelijkerwijs te leren door thuis in de boeken te zitten, maar voor praktijkgerichte opleidingen als geneeskunde, kappersschool, horeca of leraar valt toch niet te ontkennen dat het onderwijs niet aan de verwachtte kwaliteitseisen kan voldoen?

Het is een ding om dit als tijdelijke oplossing in te zetten, maar vooralsnog is er geen enkele duidelijkheid over wanneer er weer mag worden lesgegeven op locatie. In ieder geval tot februari is alles gegarandeerd online, wat neerkomt op al een heel jaar minder goed onderwijs voor zij die vorig jaar ook al aan het studeren waren.

Waarom is het belangrijker dat mensen op vakantie mogen en uitjes kunnen plannen dan dat de jongere generatie goed opgeleid wordt?
Paling schreef:
01-09-2020 08:11
Ik kan me voorstellen dat hoorcolleges prima gaan online. Maar dat studenten soms liever in bed blijven liggen betekent niet dat online werkcolleges ook beter zijn. Het gaat om goed onderwijs, niet om een luie studententijd. Mijn zoon studeert en is bijna 18. Nog echt niet volwassenn hoor. Dat geldt vast met zo goed voor mbo.ers en hbo ers die vaak nog jonger zijn.
Goed onderwijs is niet mogelijk als studenten zich niet inzetten, dan maakt het helemaal niets uit of het online of klassikaal onderwijs is.
En weer geen woord over het vervolgonderwijs. Dat vind ik zo raar. Het lijkt wel of het niet bestaat voor het kabinet.
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
01-09-2020 20:17
En weer geen woord over het vervolgonderwijs. Dat vind ik zo raar. Het lijkt wel of het niet bestaat voor het kabinet.
Er is toch niks veranderd? Wat moet er gezegd worden dan?
https://nos.nl/artikel/2347579-mbo-vree ... gelen.html

"Adnan Tekin, voorzitter van de MBO Raad, roemt de flexibiliteit van de mbo-scholen in de coronatijd, maar deelt tegelijk de zorgen van de scholen. "Laat deze manier van lesgeven alsjeblieft niet het 'nieuwe normaal' worden. De kracht van het mbo is juist die kennisoverdracht van de praktijk, op school in lessen en tijdens de stages. Online onderwijs is een blijvertje, maar náást lessen op school en niet in plaats van."

Tekin hoopt dat de scholen op korte termijn meer praktijklessen op school kunnen gaan verzorgen. "Dat gaat helpen om de achterstanden zoveel mogelijk in te lopen en ook te beperken. Maar dat kan natuurlijk alleen als de 1,5 meter-regel wijzigt."

Ik hoop dat ie gelijk heeft!
Alle reacties Link kopieren
Universiteiten en hbo’s willen meer off line lesgeven:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/234781 ... e-les.html
Dat werd tijd.
Alle reacties Link kopieren
7:45 uur de deur uit, 13:30 uur weer thuis.
Eén uur les gehad. De andere docent spijbelde...

Voordeel daaraan is dat zoon nu gezellig kon kletsen met zijn nieuwe klasgenoten.
:high5:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Eze schreef:
11-09-2020 20:47
Universiteiten en hbo’s willen meer off line lesgeven:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/234781 ... e-les.html
Dat werd tijd.
Eindelijk! Beetje jammer, die reactie van het ministerie, maar er is in ieder geval even de aandacht op gevestigd.
Snoesje666 schreef:
11-09-2020 21:00
7:45 uur de deur uit, 13:30 uur weer thuis.
Eén uur les gehad. De andere docent spijbelde...

Voordeel daaraan is dat zoon nu gezellig kon kletsen met zijn nieuwe klasgenoten.
:high5:
Een uur!
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
11-09-2020 21:04
Een uur!

Een uur heen fietsen, een uur terug fietsen.

Nu op de fiets naar scouting, een uur en een kwartier enkele reis.

Dorpskind, hij weet niet anders. Gewoon de fiets pakken en gaan met die banaan.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
12-09-2020 00:17
Een uur heen fietsen, een uur terug fietsen.

Nu op de fiets naar scouting, een uur en een kwartier enkele reis.

Dorpskind, hij weet niet anders. Gewoon de fiets pakken en gaan met die banaan.
Ja dat fietsen kennen we, hier ook een dorp, maar 1 uur fysiek les na twee weken is toch wel erg triest.
We zijn nu zo'n twee weken van start en ik merk nu al dat het hier waardeloos gaat. Mijn eerstejaars baalt als een stekker en van wat ik hoorde geldt hetzelfde voor haar vriendinnen. Ze willen een tussenjaar. Ze voelen geen connectie met hun studiegenoten. Hebben alsnog geen fysiek les en ze vinden al die uren college van achter hun beeldscherm totaal demotiverend, saai en onoverzichtelijk. Ze kan wel janken hier. Ze mist de verbinding en het elkaar in de ogen kunnen kijken. Ze heeft ook geen studiegenootjes van haar faculteit hier want iedereen woont nog thuis ivm corona. Ze kunnen nergens afspreken. Elkaar niet leren kennen. En ze vindt de informatie voorziening ernstig tekort schieten en wil haar geld terug. Ze is boos. En teleurgesteld. En ik merk dat ik er een beetje mee in mijn maag zit. Hoe lang gaat dit in godsnaam nog duren?

Mijn oudere jaars heeft er veel minder hinder van. Die woont al jaren op kamers en heeft haar netwerk en haar draai gevonden. Die vindt het ook moeilijk maar staat er wel echt anders in.
Yggdrasil schreef:
15-09-2020 21:49
We zijn nu zo'n twee weken van start en ik merk nu al dat het hier waardeloos gaat. Mijn eerstejaars baalt als een stekker en van wat ik hoorde geldt hetzelfde voor haar vriendinnen. Ze willen een tussenjaar. Ze voelen geen connectie met hun studiegenoten. Hebben alsnog geen fysiek les en ze vinden al die uren college van achter hun beeldscherm totaal demotiverend, saai en onoverzichtelijk. Ze kan wel janken hier. Ze mist de verbinding en het elkaar in de ogen kunnen kijken. Ze heeft ook geen studiegenootjes van haar faculteit hier want iedereen woont nog thuis ivm corona. Ze kunnen nergens afspreken. Elkaar niet leren kennen. En ze vindt de informatie voorziening ernstig tekort schieten en wil haar geld terug. Ze is boos. En teleurgesteld. En ik merk dat ik er een beetje mee in mijn maag zit. Hoe lang gaat dit in godsnaam nog duren?

Mijn oudere jaars heeft er veel minder hinder van. Die woont al jaren op kamers en heeft haar netwerk en haar draai gevonden. Die vindt het ook moeilijk maar staat er wel echt anders in.
Wat jammer Ygg. Wat studeert ze? Ik denk dat het voor veel eerstejaars zo is. Die van mij gaat wel op kamers in een huis van een studentenvereniging en hij is daar ook lid van geworden. Voor de sociale contacten maakt dat een heel groot verschil. Hij heeft alleen de avond voor zijn verhuizing daar naartoe gehoord dat er corona heerste en dus moest hij de verhuizing afblazen en thuis in quarantaine. Dus weer alle plannen op de schop. Alles anderhalve week online bij ons thuis.

Ik merk dat dat voor de motivatie echt niet goed is, hoewel ik wel vind dat het erg goed geregeld is. Aanwezigheidsplicht met camera aan, uiteen in digitale groepje waarbij de docent inbreekt en meeluistert. Veel opdrachten die ook echt ingeleverd moeten worden. Maar een binding met medestudenten of docenten is er niet. Hij heeft zijn groepje nu 1 keer in het echt gezien. Dat is veel te weinig. Hij haalt alle sociale contacten uit de vereniging en zijn huis. Dus als je dat niet hebt, is het allemaal heel karig. Ik baal daar ook stevig van, maar dat weet iedereen al. Ik denk nog steeds dat je best de 1,5 meter kunt loslaten op mbo hbo en uni. En dat dat ook gewoon een noodzaak is voor goed onderwijs en het welzijn van studenten.

Overigens heb ik ouderejaars in mijn familie die het er ook erg moeilijk mee hebben en toch wel behoorlijk verpieteren achter hun computer. Ze maken niet zo makkelijk vrienden en tijdens colleges en gezamenlijke opdrachten leg je dan toch makkelijker contact. Even samen lunchen of zo. Die zitten echt de hele dag alleen nu :(

En nu maar hopen dat mijn kind deze week wel kan verhuizen. Hij is er echt aan toe.
Mijn kind studeert in de stad waar we wonen. We wonen 5 minuten van de uni dus het was vrij zinloos daar een lening tegenaan te gooien. Ze wilde eigenlijk naar een andere stad maar vanwege corona zag ze dat niet zitten. In haar eentje in een vreemde stad en vanuit een vreemd bed alsnog haar colleges online volgen. Ze heeft binnenkort een gesprek met haar studie adviseur omdat ze volgend jaar wil overstappen naar die andere stad. Maar ze weet niet of het curriculum daar op aan sluit of dat ze het hele eerste jaar opnieuw moet doen and if so: dan wil ze eigenlijk nu al stoppen want zinloos en geen reden om te investeren in een jaar waarin niks kan en ze toch niet verder wil.
Ik vind het zo erg :-(
Ivm haar privacy wil ik wel in pb maar niet hier en publiek vertellen waar we wonen en wat ze studeert. Je mag het me prive altijd vragen.
Mijn oudere jaars (master) ziet wel mensen. Maar pb me maar even. Kunnen we even kletsen.
Liefs X
Alle reacties Link kopieren
Hier op het MBO valt het me eerlijk gezegd mee.

In tegenstelling tot de Havo ("als er binnen vijf minuten geen huiswerkvragen zijn, stop ik met de les") wordt hier echt les gegeven.

Zoon zit actief achter zijn bureau i.p.v. in bed te hangen. Moet ook wel, de camera moet namelijk aan.

We hebben daarom last-minute een gordijn gemaakt waarmee hij nu een studeer- en een relaxdeel heeft in zijn kamer. Op de achtergrond zie je alleen dat gordijn.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Dat klinkt goed (en schools)
De uni is veel vrijblijvender en er hoeft ook geen camera aan of wat dan ook. Er is niet eens aanwezigheidsplicht. Je kan je aanmeldenen weglopen en einde vd dag weer afmelden en geen haan die er naar kraait. Nobody cares.
De lessen zijn extreem abstract en saai. Als er al les is.
Ik heb een college meegeluisterd. Ik snapte er echt geen hol van. En was intens demotiverend en langdradig...
Alle reacties Link kopieren
Dan misschien toch een tussenjaar overwegen?

Ben je ook collegegeld verschuldigd als je je vóór 1 oktober afmeldt?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Yggdrasil schreef:
16-09-2020 08:28
Dat klinkt goed (en schools)
De uni is veel vrijblijvender en er hoeft ook geen camera aan of wat dan ook. Er is niet eens aanwezigheidsplicht. Je kan je aanmeldenen weglopen en einde vd dag weer afmelden en geen haan die er naar kraait. Nobody cares.
De lessen zijn extreem abstract en saai. Als er al les is.
Ik heb een college meegeluisterd. Ik snapte er echt geen hol van. En was intens demotiverend en langdradig...
Bij zoon op de uni is het ook best schools hoor. Viel me echt op. Groot verschil met toen ik zelf studeerde. Ik weet niet of dat bedacht is omdat alles nu online is, of dat dat altijd zo is bij deze studie. Er is best veel controle. Maar ja, online blijft online natuurlijk. Voor colleges met interactie gewoon echt niet hetzelfde, hoe de docent er ook bovenop zit. Voor de docenten is dit ook enorm zwaar.

Ik kan me een tussenjaar nu trouwens heel goed voorstellen. En dan volgend jaar een start maken zoals het hoort te zijn. (Ik gebruik nooit pb).
Nou voor heel veel docenten is het helemaal niet zwaar want er is gewoon NIKS.
Helemaal niks noppes nada. Geen les en geen alternatief en ze zijn ook niet bereikbaar. Dit is zowel bij mijn kinderen als hun partners zo. En ik hoor het van de studiegenootjes van beiden eveneens. Het is een zootje op de uni (en dan niet alleen in onze stad maar ook in andere steden)
anoniem_377887 wijzigde dit bericht op 16-09-2020 08:41
0.55% gewijzigd
Ik vind het tussenjaar NU weer een verloren jaar. Vroeger nam je een tussenjaar om te werken (er is nauwelijks een fatsoenlijke bijbaan te vinden nu) of te reizen (zit er even niet in) of aan andere hobby's te werken. Maar alles staat nu stil. Een tussenjaar betekent in veel gevallen nog vaker en nog langer stinken in je nest. Geen ritme en regelmaat en helemaal niks omhanden. Ze zijn al vanaf maart aan het niks doen he. Nog een jaar erbij en je komt gewoon niet meer in dat studieritme. Dan is het te laat. Ik vind het om te janken.
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste is dit jaar op de universiteit begonnen en heeft 3 dagen "les" op de uni
Prima geregeld, veel contact
lilalinda schreef:
16-09-2020 08:40
Onze oudste is dit jaar op de universiteit begonnen en heeft 3 dagen "les" op de uni
Prima geregeld, veel contact
Daar heb je echt mazzel mee. Hier is er niks :-(
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet echt een "verloren jaar" voor je eerstejaars.

Mijn zoon heeft een jaar verloren door ziekte, later de nationale traditie in ere gehouden en Havo-4 gedoubleerd. Wel over naar Havo-5 op basis van zijn pre-corona rapportcijfers, maar een aantal slechte cijfers voor het PTA, die lastig op te halen zijn. Nu Havo-5 zou écht een verloren jaar zijn, hij was opgelucht toen hij hoorde dat hij de Havo niet af hoefde te maken, op voorwaarde dat hij zijn best zou doen op het MBO.

We hebben momenteel een blijer kind, werktuigbouwkunde e.d. zijn voor hem veel interessanter dan biologie.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
lilalinda schreef:
16-09-2020 08:40
Onze oudste is dit jaar op de universiteit begonnen en heeft 3 dagen "les" op de uni
Prima geregeld, veel contact
Echt? Dat is heel veel! Mijn kind heeft 2 uur per week les op de uni. De rest online. Ik hoor van al zijn vrienden die in andere steden studeren hetzelfde. Is dat een hele kleinschalige studie of locatie misschien?
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
16-09-2020 08:48
Ik zie niet echt een "verloren jaar" voor je eerstejaars.
en ze weten niet beter
In mijn beleving gaat mijn eerste jaar nu vaker (3 dagen!) naar de uni, dan ik zelf ging
en dat in Corona-tijden
Universiteit is altijd heel veel zelfstudie en zelfredzaamheid geweest
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
16-09-2020 08:28
Dat klinkt goed (en schools)
De uni is veel vrijblijvender en er hoeft ook geen camera aan of wat dan ook. Er is niet eens aanwezigheidsplicht. Je kan je aanmeldenen weglopen en einde vd dag weer afmelden en geen haan die er naar kraait. Nobody cares.
De lessen zijn extreem abstract en saai. Als er al les is.
Ik heb een college meegeluisterd. Ik snapte er echt geen hol van. En was intens demotiverend en langdradig...
Als het goed is, ‘cares’ de student zelf. Bij een universitaire opleiding mag je dat zo onderhand wel van ze verwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven