Omgaan met negativiteit om me heen
woensdag 14 oktober 2020 om 12:05
Graag jullie advies en ideeën over het volgende; Ik heb het ontzettend naar mijn zin op mijn werk. Werk inhoudelijk is tof, ik kan veel leren, zit in een informele sfeer qua klanten en heb hele leuke collega's. Dacht ik...
Van 1 collega was gemeld dat contract niet verlengd ging worden. Uiteindelijk is dit wel verlengd voor een korte periode en dan zal het alsnog eindigen. Contract was verlengd om een laatste kans te geven die nu niet volop wordt gepakt. We zitten met 7 personen in een ruimte, soms met en soms zonder werkgever erbij.
Wanneer werkgever weg is wordt er de hele dag over geklaagd. Die gefrustreerde collega heeft in t verleden veel gelogen over het gemaakte werk en liegt nu ook wel eens over het bedrijf en werkgever.
Resultaat is dat er meerdere collega's twijfelen over deze werkplek en daarom ook de hele dag meeklagen en negatief doen: Opdrachten flut afmaken "want waarvoor zou ik nog m'n best doen....." Wanneer werkgever binnenloopt is iedereen weer poeslief en enthousiast.
Als iedereen echt doet wat ie roept, dan zijn er nu 2 anderen ook aan het solliciteren. Mij is ook meerdere malen door de (ondertussen 3) klagers gezegd dat ik beter verder kan kijken.
Ik wil gewoon lekker mijn werk doen, ik ben blij op die plek, met de niet klagers kan ik goed overweg. Alleen dat constante gezeur en lamme gedrag om me heen zorgt bij mij weer voor frustratie.
Heb meerdere malen gezegd dat ik een fijne werkdag wil en iedereen uiteraard zijn of haar frustratie mag uiten. Maar de hele dag blijven zeuren, is niet tof. Ik sluit me meerdere keren per dag af met koptelefoon met eigen muziek. Maar ik kan de sfeer wat minder naast me neer leggen.
Hebben jullie tips voor me....
Van 1 collega was gemeld dat contract niet verlengd ging worden. Uiteindelijk is dit wel verlengd voor een korte periode en dan zal het alsnog eindigen. Contract was verlengd om een laatste kans te geven die nu niet volop wordt gepakt. We zitten met 7 personen in een ruimte, soms met en soms zonder werkgever erbij.
Wanneer werkgever weg is wordt er de hele dag over geklaagd. Die gefrustreerde collega heeft in t verleden veel gelogen over het gemaakte werk en liegt nu ook wel eens over het bedrijf en werkgever.
Resultaat is dat er meerdere collega's twijfelen over deze werkplek en daarom ook de hele dag meeklagen en negatief doen: Opdrachten flut afmaken "want waarvoor zou ik nog m'n best doen....." Wanneer werkgever binnenloopt is iedereen weer poeslief en enthousiast.
Als iedereen echt doet wat ie roept, dan zijn er nu 2 anderen ook aan het solliciteren. Mij is ook meerdere malen door de (ondertussen 3) klagers gezegd dat ik beter verder kan kijken.
Ik wil gewoon lekker mijn werk doen, ik ben blij op die plek, met de niet klagers kan ik goed overweg. Alleen dat constante gezeur en lamme gedrag om me heen zorgt bij mij weer voor frustratie.
Heb meerdere malen gezegd dat ik een fijne werkdag wil en iedereen uiteraard zijn of haar frustratie mag uiten. Maar de hele dag blijven zeuren, is niet tof. Ik sluit me meerdere keren per dag af met koptelefoon met eigen muziek. Maar ik kan de sfeer wat minder naast me neer leggen.
Hebben jullie tips voor me....
woensdag 14 oktober 2020 om 12:08

woensdag 14 oktober 2020 om 12:44
Oh, daar zou ik ook slecht tegen kunnen zeg. Bah!
Volgens mij is het beste wat je kunt doen er keihard tegenin gaan en heel positief de dag te beginnen. Mensen gaan makkelijk mee met de gangmakers. Dus als jij de positieve gangmaker wordt, verandert de sfeer.
Is er niet een collega bij die er hetzelfde instaat als jij? Dan kun je een bondje sluiten. Als er iemand begint te klagen, keihard over iets leuks beginnen. Dat de baas pas de snoeppot vulde, dat je salaris gewoon op tijd is gestort terwijl je dat weleens anders hebt meegemaakt, iets leuks delen dat je met een klant meemaakte, werkgerelateerde leut.
Ik zou dat echt proberen.
Volgens mij is het beste wat je kunt doen er keihard tegenin gaan en heel positief de dag te beginnen. Mensen gaan makkelijk mee met de gangmakers. Dus als jij de positieve gangmaker wordt, verandert de sfeer.
Is er niet een collega bij die er hetzelfde instaat als jij? Dan kun je een bondje sluiten. Als er iemand begint te klagen, keihard over iets leuks beginnen. Dat de baas pas de snoeppot vulde, dat je salaris gewoon op tijd is gestort terwijl je dat weleens anders hebt meegemaakt, iets leuks delen dat je met een klant meemaakte, werkgerelateerde leut.
woensdag 14 oktober 2020 om 12:51
Nee, echt niet.... We werken met enkele technische machines, kunnen niet mee naar huis. Als er al iets thuis gedaan kan worden dan is het digitaal tekenwerk. Maar daarna moet je toch echt weer op de werkplek zijn.Luci_Morgenster schreef: ↑14-10-2020 12:44Maar dat wat je doet met 7-en in een kamer/kantoor kan wel thuis dus? Ik zou dat dan ook gaan doen.
Of is het ander soort werk? Magazijn, orders pikken, mensen wassen, noem iets ect?
We zitten met die 7 personen echt wel buiten de 1.5 meter van elkaar af. We zitten ook niet constant bij elkaar. De 3 grootste klagers zitten wel het dichtste bij.
woensdag 14 oktober 2020 om 12:53
Bedankt, dat zijn concrete tips waar ik wat mee kan! De rest (en ikzelf ook) probeert het verhaal van de klagers netjes te weerleggen of horen het aan en blijven stil. Overdreven positief doen hebben we nog niet gedaanninanoname schreef: ↑14-10-2020 12:44Oh, daar zou ik ook slecht tegen kunnen zeg. Bah!

woensdag 14 oktober 2020 om 12:55
Ahw, zo. Dat is kut.koekie1980 schreef: ↑14-10-2020 12:51Nee, echt niet.... We werken met enkele technische machines, kunnen niet mee naar huis. Als er al iets thuis gedaan kan worden dan is het digitaal tekenwerk. Maar daarna moet je toch echt weer op de werkplek zijn.
We zitten met die 7 personen echt wel buiten de 1.5 meter van elkaar af. We zitten ook niet constant bij elkaar. De 3 grootste klagers zitten wel het dichtste bij.
En van werkplek verwisselen van de week is zeker geen optie?

woensdag 14 oktober 2020 om 13:51
Gaat echt wel lukken. Alles waar je aandacht aan geeft groeit. Dus zelfs als je de verhalen van de klagers weerlegt, ben je er toch weer mee bezig.koekie1980 schreef: ↑14-10-2020 12:53Bedankt, dat zijn concrete tips waar ik wat mee kan! De rest (en ikzelf ook) probeert het verhaal van de klagers netjes te weerleggen of horen het aan en blijven stil. Overdreven positief doen hebben we nog niet gedaan![]()
Elke keer over iets leuks beginnen. En als je even inspiratieloos bent, dan werkt 'zeg Margriet, wat vertelde jij nou toch pas voor grappigs over klant x' altijd.
Veel succes!

woensdag 14 oktober 2020 om 15:34
Precies! Maar daar heb je zelf geen last van.Luci_Morgenster schreef: ↑14-10-2020 13:53Je kan het proberen maar overdreven positief doen lijkt me net zo irritant als dat negatieve.

woensdag 14 oktober 2020 om 21:33
Zulke klagers om je heen is echt killing voor je eigen energie weet ik helaas uit ervaring. Echt kut voor je. Heb je al eens ronduit gezegd dat jij het zelf wel heel leuk vindt allemaal? En dan alles wat je leuk vindt opsommen? Zo weten ze gelijk dat ze bot vangen bij jou met hun geklaag en zoeken ze hopelijk een andere klaagmuur.

woensdag 14 oktober 2020 om 21:36
Ik zou daar zelf strontmoe van worden en ik zou dat soort gedrag van collega's ook ongelovelijk irritant vinden.
Gewoon niet doen. Praat met betreffende collega's alsof het volwassene zijn en lukt dat niet ga dan gewoon normaal je werk doen, probeer je af te sluiten of het hoger op te zoeken als echt te erg wordt. Maar ga dan niet ook irritante manipulatietactiekjes uit proberen.