Hoe leer ik zoon 20 mnd in eigen bed slapen
zondag 25 oktober 2020 om 00:56
Beste mama's
Mijn zoontje is nu 20 maanden en slaapt vanaf het begin bij ons in bed. In onze huidige woning hebben we maar 1 slaapkamer en daarom had ik vanaf het begin zoiets van dan kan hij net zo goed bij ons in bed slapen. En heel eerlijk vond ik het zelf ook fijn.
Maar nu is hij dus gewend dat ik hem in slaap breng door op zn billen te tikken. Hij slaapt ook alleen met mij en wil niemand anders. De laatste tijd duurt het steeds langer tot hij in slaap komt, het duurt elke keer een uur of langer.
Langzaam raakt mn geduld op en ben ik op zoek naar een manier om dit af te leren en hem in zijn eigen bedje te leren slapen.
Ik hoor graag tips van moeders met ervaring hiermee voordat ik ermee begin want ik heb geen idee hoe en waar ik moet beginnen!
Mijn zoontje is nu 20 maanden en slaapt vanaf het begin bij ons in bed. In onze huidige woning hebben we maar 1 slaapkamer en daarom had ik vanaf het begin zoiets van dan kan hij net zo goed bij ons in bed slapen. En heel eerlijk vond ik het zelf ook fijn.
Maar nu is hij dus gewend dat ik hem in slaap breng door op zn billen te tikken. Hij slaapt ook alleen met mij en wil niemand anders. De laatste tijd duurt het steeds langer tot hij in slaap komt, het duurt elke keer een uur of langer.
Langzaam raakt mn geduld op en ben ik op zoek naar een manier om dit af te leren en hem in zijn eigen bedje te leren slapen.
Ik hoor graag tips van moeders met ervaring hiermee voordat ik ermee begin want ik heb geen idee hoe en waar ik moet beginnen!
zondag 25 oktober 2020 om 10:34
zondag 25 oktober 2020 om 11:39
Ik had vaak na vakanties dat ze weer even uit het juiste slaapritme waren. Dan hanteerde ik wel de ‘harde’ methode van gewoon naar bed brengen en elke tien minuutjes even komen kijken. Dan haalde ik ze niet uit bed, maar stopte ze weer in en zei dat ze in hun eigen bedje moesten slapen. Dat kost je even twee, drie avonden, maar dan gaan ze ook gewoon slapen. Iedere keer als je terugvalt, ze er toch uit haalt of een half uur blijft tutten in de kamer, ben je terug bij af en duurt het daarna alleen nog maar nog langer.
zondag 25 oktober 2020 om 12:59
Hoeveel dagen heeft dit dan ongeveer geduurd?
En antwoorden op de rest van de vragen:
Avondfles weglaten is nog geen optie omdat hij er idd ook echt nog op zit te wachten.
Smiddags slaapt hij ook niet in zn eigen bedje, eerder duurde het 5 min tot hij in slaap viel smiddags maar nu duurt dit ook een half uur of een uur.
Middagdutje weglaten gaat niet, dat houd hij nooit vol tot in de avond. Misschien zou een uur ipv anderhalf uur kunnen helpen maar dat denk ik haast niet.
Eerder naar bed heb ik al geprobeerd maar dan duurt het helaas nog langer als normaal

En die boeken ga ik even naar kijken, bedankt voor de tips!
anoniem_395777 wijzigde dit bericht op 25-10-2020 13:09
3.74% gewijzigd
zondag 25 oktober 2020 om 13:05
Nee ik heb het nog niet geprobeerd ik ga er vanavond mee beginnen. En idd merk ik dat hij het heel erg gezellig vind en echt een half uur lang wil spelen. Dat is opzich niet erg als hij daarna gewoon slaapt, maar dat doet hij dus niet meer

zondag 25 oktober 2020 om 13:14
Hoe weet je dat? Ja de eerste paar dagen is het rot maar dan liggen ze er wel vroeg in

Bij ons was spoken in de avond geen middagslaapje meer. Of niet elke dag. Of eerder, dus van 11.15 - 12.00 uur bijvoorbeeld.
Ik zou inkorten tot 45 min, dat is één slaapcyclus.

zondag 25 oktober 2020 om 13:26
Ik heb het 2 keer geprobeerd. Hij was toen snachts 2 uurtjes wakker geweest waardoor hij pas rond 11 uur wakker werd. Middagslaapje heb ik toen weggelaten en viel hij rond 18.00 uur bijna in slaap terwijl hij op zn eetstoeltje zat. Middagslaapje inkorten is idd wel een optie.captain_hindsight schreef: ↑25-10-2020 13:14Hoe weet je dat? Ja de eerste paar dagen is het rot maar dan liggen ze er wel vroeg in
Bij ons was spoken in de avond geen middagslaapje meer. Of niet elke dag. Of eerder, dus van 11.15 - 12.00 uur bijvoorbeeld.
Ik zou inkorten tot 45 min, dat is één slaapcyclus.
En ja, vrolijk is hij gelukkig altijd, slaap of niet. Het is een heel druk kindje dat bijna de hele dag actief is.

zondag 25 oktober 2020 om 13:29
Ja dat heb je in het begin. Gewoon wakker houden en vroeg naar bed.Kuzz schreef: ↑25-10-2020 13:26Ik heb het 2 keer geprobeerd. Hij was toen snachts 2 uurtjes wakker geweest waardoor hij pas rond 11 uur wakker werd. Middagslaapje heb ik toen weggelaten en viel hij rond 18.00 uur bijna in slaap terwijl hij op zn eetstoeltje zat. Middagslaapje inkorten is idd wel een optie.
Ik had niet gezegd dat het makkelijk was of zo

Maar het duurde bij mijn beide kinderen een paar dagen en dan waren ze wel gewend.
Ik had meer moeite met het afscheid van het middagslaapje

zondag 25 oktober 2020 om 13:29
2x is niks, je moet gewoon volhouden. Je kind is niets anders gewend vanaf zijn geboorte en nu moet hij, omdat jij t zat bent, ineens alleen en in zijn eigen bed slapen.
Probeer een methode eens 2 of drie weken uit.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
zondag 25 oktober 2020 om 13:37
Het is niet zo dat ik het zat ben om samen te slapen. Het gaat me er meer om dat hij leert zelf in slaap te komen. En dat gaat denk ik niet als ik dat bij ons in bed probeer omdat hij er dan telkens zelf af kan komen.tanteslankie schreef: ↑25-10-2020 13:292x is niks, je moet gewoon volhouden. Je kind is niets anders gewend vanaf zijn geboorte en nu moet hij, omdat jij t zat bent, ineens alleen en in zijn eigen bed slapen.
Maar ik moet idd een methode dat bij ons past uitzoeken en het even een tijdje aanzien hoe het dan loopt

zondag 25 oktober 2020 om 13:52
Ik herken het niet, maar sluit mij aan bij wat gezegd is over dat je het echt moet trainen/oefenen. Hier begonnen we met 6 weken met de nachten op eigen kamer in eigen bed. Eerst alleen overdag, daarna ook in de nacht. Het gaat niet vanzelf, wij hebben er ook een paar dagen over gedaan haar eraan te laten wennen. Bij bedje zitten troosten, of in slaap aaien. Op een gegeven moment herkent je kind dan het ritueel en lukt het zelf omdat het vertrouwd is. Onze dochter van 1 ligt ook wel eens nog wakker in bed maar ligt dan zelf te kroelen met haar knuffel en valt binnen max een half uur zelf in slaap, vaak al na 5 min. Het is ook het aard van het beestje (sliep snel door, over algemeen goede slaapster) maar je moet het ook oefenen is onze ervaring.
zondag 25 oktober 2020 om 14:12
Te lang maar ik wist eerst niet goed hoe ik het aan moest pakken. Ben toen een dikke 2 maanden iedere avond 2 a 3 uur bezig geweest.
Toen ik dat troosten en weg gaan echt goed ben gaan gebruiken en dus eerst iedere 2 min terug en gerustellen en de volgende keer 4 min en daarna 6 min en zo verder heeft het ongeveer een dag of 10 geduurd en toen was het max een half uurtje. En na nog eens 2 weken ongeveer was het max 10 min of gewoon direct slapen.
Ik heb toen tips gekregen van de slaap poli.
* regelmaat
* iets vertrouwds mee naar bed knuffel/doekje/speen
* slaap ritueel en altijd het zelfde doen
* gerustellen/troosten (niet gewoon laten huilen want dat blijkt toch niet zo goed te zijn zeiden ze) mijn dochtertje moest geborgenheid en zich veilig voelen. Troosten in het bedje laten liggen en iedere 4e keer dat ik terug ging en ze was dan nog van slag moest ik haar even optillen en troosten en dan weer terug leggen en zo steeds verder.
* en dan tijd aanhouden en ook echt steeds terug gaan en zeggen dat je er wel bent.
Ik kwam er achter dat in de avond in bad gaan echt niet kon en boekje voorlezen ook niet. Ze kreeg er alleen maar meer energie door.
Ik speel nog even met haar voordat ze moet slapen en dan stoei ik ook wat. En tussendoor geef ik ook aan dat het bijna bedtijd is. Over 15 min gaat mama jou naar bed brengen .........over 5 min gaat mama jou naar bed brengen. Dus ik vertel haar wat er gaat gebeuren.
En zodra wij naar de slaapkamer gaan is het ook rust. Trek haar pyama aan en geef haar de fles in haar bedje. Daarna tandenpoetsen en kusje en zeg ik dat ik zometeen nog een keer kom kijken bij haar.
Maar begin eens om overdag in zijn eigen bedje te slapen. En dan steeds even weg te gaan en terug te komen. Zodat hij daar aan kan wennen.
Mijn dochtertje lukte het eerst ook niet om zelf in slaap te komen maar dat gaat nu perfect.
En als ze bij mij in bed komt te liggen snachts word er niet gespeeld. Het enigste wat ik zeg .......gaan slapen en dan gaat ze ook echt direct slapen.
Is wel grappig want als ze rechtop gaat zitten en ik zeg Nee slapen dan gaat ze vliegensvlug liggen en doet haar ogen dicht.
Blijf in jezelf geloven !
zondag 25 oktober 2020 om 14:29
Ik begin deze week eerst met een kortere middagslaap en ook in zn eigen bedje en dan even kijken of hij dan in de avond sneller slaapt.
Ik denk dat het geen zin heeft om hem savonds gelijk in zn bedje te doen en dan uren er over te doen om hem in slaap te krijgen als het zelfs bij mij in bed al zo lang duurt.
Ik denk dat het geen zin heeft om hem savonds gelijk in zn bedje te doen en dan uren er over te doen om hem in slaap te krijgen als het zelfs bij mij in bed al zo lang duurt.

zondag 25 oktober 2020 om 14:29
Bij mijn kinderen was het eigenlijk niet echt oefenen. Die hebben ook heel lang moeilijk gedaan qua slapen en ineens *poef* vielen ze zelf in slaap.
Het hielp wel als wij als ouders even opletten waar ze behoefte aan hadden en daarin stuurden als dat ons niet zo beviel (boven de één jaar hoor, daaronder waren we vrij volgend).
Het hielp wel als wij als ouders even opletten waar ze behoefte aan hadden en daarin stuurden als dat ons niet zo beviel (boven de één jaar hoor, daaronder waren we vrij volgend).
zondag 25 oktober 2020 om 14:44
Dat snap ik hoor. Je kunt beginnen door een bedje in je slaapkamer te zetten en hem daarin te laten slapen en daaraan te laten wennen. Huilen, klieren of spelen, je loopt terug, stopt hem in zijn bed, zegt niks en gaat weer weg.... soms is dat wel 20x op een avond maar opeens slaapt hij. Kleine kinderen wennen snel aan iets mar ze kunnen ook weer snel ontwennen.Kuzz schreef: ↑25-10-2020 13:37Het is niet zo dat ik het zat ben om samen te slapen. Het gaat me er meer om dat hij leert zelf in slaap te komen. En dat gaat denk ik niet als ik dat bij ons in bed probeer omdat hij er dan telkens zelf af kan komen.
Maar ik moet idd een methode dat bij ons past uitzoeken en het even een tijdje aanzien hoe het dan loopt
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-

zondag 25 oktober 2020 om 15:40
zondag 25 oktober 2020 om 16:38
Dit inderdaad. Alle kinderen zijn moe na 17u als het middagdutje er af gaat. Middagdutje kun je ook eerst om de dag nog doen.VANTA schreef: ↑25-10-2020 15:40Wij hadden ook zo'n periode. Ze stortte dan rond 17.30 uur in, maar moesten dan nog een uurtje rekken anders werd het een dutje en dan zaten we met haar tot middernacht. Die periode moet je gewoon door. Na een poosje hield ze het goed vol en nu is haar bedtijd weer verder opgeschoven.

zondag 25 oktober 2020 om 19:05
Het is wel belangrijk om niet te veel uit te proberen. Als je te veel probeert en te vaak van tactiek wisselt dan wordt het voor een kindje alleen maar lastiger te begrijpen wat er van ze verwacht wordt. Kies 1 strategie die het best bij je past en probeer dat eens een week of 2 uit. Wij als volwassenen zijn snel in denken en schakelen maar zulke jonge kindjes kunnen dat vaak nog niet goed.