Hoe leer ik zoon 20 mnd in eigen bed slapen

25-10-2020 00:56 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mama's

Mijn zoontje is nu 20 maanden en slaapt vanaf het begin bij ons in bed. In onze huidige woning hebben we maar 1 slaapkamer en daarom had ik vanaf het begin zoiets van dan kan hij net zo goed bij ons in bed slapen. En heel eerlijk vond ik het zelf ook fijn.

Maar nu is hij dus gewend dat ik hem in slaap breng door op zn billen te tikken. Hij slaapt ook alleen met mij en wil niemand anders. De laatste tijd duurt het steeds langer tot hij in slaap komt, het duurt elke keer een uur of langer.

Langzaam raakt mn geduld op en ben ik op zoek naar een manier om dit af te leren en hem in zijn eigen bedje te leren slapen.

Ik hoor graag tips van moeders met ervaring hiermee voordat ik ermee begin want ik heb geen idee hoe en waar ik moet beginnen!
Breng hem later naar bed want blijkbaar is hij nog niet moe genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Als het een uur duurt voor hij in slaap valt, zou ik hem later naar bed doen. Blijkbaar is hij nog niet moe genoeg.

Hoe laat gaat hij naar bed? En hoe lang slaapt hij? Slaapt hij al door? Krijgt hij misschien nog borstvoeding of een fles melk voor het slapen?
Alle reacties Link kopieren
viva87 schreef:
25-10-2020 01:27
Als het een uur duurt voor hij in slaap valt, zou ik hem later naar bed doen. Blijkbaar is hij nog niet moe genoeg.

Hoe laat gaat hij naar bed? En hoe lang slaapt hij? Slaapt hij al door? Krijgt hij misschien nog borstvoeding of een fles melk voor het slapen?
Ik breng hem rond 20.00 uur naar bed maar hij slaapt dan pas na 21.00 uur. In de ochtend word hij rond 8 uur wakker en rond 12.30 uur doet hij een middag dutje tot 14.00 uur. Het is nooit een baby geweest die veel slaap nodig heeft maar als ik hem nog later in bed doe dan heb ik het idee dat hij te weinig slaapt.

Hij rent ook zelf altijd naar bed als ik zeg dat we gaan slapen maar het duurt gewoon zo lang tot hij in slaap valt terwijl hij wel gewoon moe is. En hij krijgt nog een flesje voor hij slaapt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik beginnen met hem slapend weg te leggen en dit dan uit te breiden naar zelf leren slapen. Ook afstand kan je afbouwen, bedje eerst naast je dan voeteneind dan eigen kamertje?

En dat uitbreiden dan mss met de 5 minuten regel ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Kuzz schreef:
25-10-2020 01:47
Ik breng hem rond 20.00 uur naar bed maar hij slaapt dan pas na 21.00 uur. In de ochtend word hij rond 8 uur wakker en rond 12.30 uur doet hij een middag dutje tot 14.00 uur. Het is nooit een baby geweest die veel slaap nodig heeft maar als ik hem nog later in bed doe dan heb ik het idee dat hij te weinig slaapt.

Hij rent ook zelf altijd naar bed als ik zeg dat we gaan slapen maar het duurt gewoon zo lang tot hij in slaap valt terwijl hij wel gewoon moe is. En hij krijgt nog een flesje voor hij slaapt.
Alles bij elkaar opgeteld, vind ik dat hij best goed en lang slaapt. Elk kind heeft zijn eigen behoefte aan slaap, maar ik denk dat je al heel trots op hem mag zijn :)

Ik zou hem persoonlijk een half uurtje later naar bed brengen, eens zien wat dat brengt. En mijn advies zal verder zijn; maak je vooral niet te druk en ga geen strijd aan. Het zorgt voor een hoop gedoe en niemand wordt er gelukkiger van.

Hij is nog geen twee en vindt het heerlijk om bij mama te slapen. Ik geef hem groot gelijk. Hij voelt zich veilig en geborgen, hoe fijn is dat? Die periode gaat vanzelf weer voorbij. Geniet ervan zolang het kan!

En vergeet overigens ook niet dat hij straks zijn slaapje overdag over zal gaan slaan. Hij zal dan automatisch wat eerder gaan slapen op de avond.
Later naar bed zou ik niet doen...
Ik had zo’n beetje hetzelfde probleem bij mijn eerste, ze viel alleen in slaap in mjjn armen. Dat duurde in het begin een paar minuten, maar uiteindelijk ook vaak wel een uur. Nu valt ze zelf in slaap en slaapt ze meestal binnen 10 minuten, rond 19:40 in plaats van 20:30. En ze slaapt nu ook door tot 7, terwijl ze eerst vaak wakker werd, ook als we haar bij ons in bed legden.
Wat je ook kiest, het belangrjjkste is denk ik consequent zijn en dat wat je gekozen hebt echt de kans geven. Dus niet weer terug naar de oude manier als het niet lukt, want dan weet hij ook niet meer eaar hij aan toe is. Wat je gaat doen, moet uiteindelijk het nieuwe normaal wordrn.
Ik zou inderdaad beginnen met slapend wegleggen als dat lukt, zodat hij wakker wordt in zijn bedje. Of eventueel in zijn bedje in slaap proberen te krijgen zoals je dat normaal in jullie bed doet.
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor gecontroleerd laten huilen, waar ik echt tegen ben, maar dat was net na haar tweede verjaardag. We konden haar toen wel uitleggen wat we gingen doen en vooral dat we echt steeds terugkwamen en haar niet alleen lieten. Dat begreep ze ook en toen was het eigenlijk na een paar dagen opgelost, na 2 jaar slecht slapen.
Stoppen met het flesje zo vlak voor het naar bed gaan. Bij mijn eigen kinderen werkte dat goed en ik heb deze ervaring vaker hier gedeeld en daar werkte het ook.
Zo’n volle buik slaapt gewoon niet lekker. Moet je je voorstellen dat je vlak voor het naar bed gaan nog een bord pap moet eten, dat zit dan toch ook dwars als je gaat slapen. En om de nacht door te komen heeft hij dat met 20 mnd toch echt niet meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn peuter viel sneller in slaap zodra hij overdag niet meer sliep. Ik zou middagslaapje dus inkorten.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat hij allemaal begrijpt, maar ik zou dit pas doen wanneer je hem duidelijk kunt maken dat iedereen in zijn eigen bed slaapt. Dan kun je voorbeelden noemen van familieleden, vooral kinderen, en dieren, die allemaal ‘s nachts hun eigen plekje hebben. En je zoon heeft dus ook zijn eigen bed.
Verder: als je dit gaat doen, van het begin af aan consequent blijven. Niet toegeven en hem toch weer bij jou laten slapen, behalve als hij ziek is.
Alle reacties Link kopieren
Ze zeggen juist dat je een kind dan juist eerder naar bed moet doen ipv later. Het kan zijn dat hij al te moe is op het moment dat hij nu naar bed gaat en dan is hij misschien al over zijn vermoeidheid heen. Geen garanties, maar wellicht valt het te proberen. Daarnaast ben ik zelf iemand die vaak ook nog even wakker ligt in bed, ik kan niet meteen in slaap vallen.

En je schrijft dat je zegt dat "we" naar bed gaan. Maar misschien helpt het als je zegt dat zoontje naar bed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Koop een peuterbed voor je zoon, met een hekje zodat ie er niet uit valt. Zet dat in eerste instantie in jouw slaapkamer. Dan kan je bij hem in z’n eigen bed liggen tot hij slaperig/rustig is en dan ga je er uit, evt blijf je nog naast z’n bed zitten. Dat kan je steeds verder afbouwen.
Verder: een strak ritueel en inderdaad eerder naar bed, oververmoeid is moeilijker inslapen.
Alle reacties Link kopieren
Hier had ik hetzelfde probleem.

Uiteindelijk heb ik het opgelost door er uit te gaan en te zeggen, mama moet nog even naar de wc, de was doen, badkamer schoonmaken; ik ben zo terug.
Ging ik na 10 min kijken, lag hij al te slapen....

Af en toe riep hij waar ik bleef; ik kom er zo aan nog ff was ophangen. Zo had ik ook gelijk een huishoud klusje gedaan.
Aardbei_86 schreef:
25-10-2020 06:57
Ze zeggen juist dat je een kind dan juist eerder naar bed moet doen ipv later. Het kan zijn dat hij al te moe is op het moment dat hij nu naar bed gaat en dan is hij misschien al over zijn vermoeidheid heen. Geen garanties, maar wellicht valt het te proberen. Daarnaast ben ik zelf iemand die vaak ook nog even wakker ligt in bed, ik kan niet meteen in slaap vallen.

En je schrijft dat je zegt dat "we" naar bed gaan. Maar misschien helpt het als je zegt dat zoontje naar bed gaat.
Ik zou ook zeggen, eerder starten juist
Kort zijn middagslaapje in of laat het helemaal weg.
captain_hindsight schreef:
25-10-2020 08:28
Kort zijn middagslaapje in of laat het helemaal weg.
Bij een kind van 1.5? Ik heb een tijd in de kinderopvang gewerkt maar ken echt geen 1 kind van 1.5 die helemaal niet meer overdag sliep.
captain_hindsight schreef:
25-10-2020 08:28
Kort zijn middagslaapje in of laat het helemaal weg.
Eens. Was hier echt de oplossing en ook fijner voor kind.
En ja, met 20 maanden was dat ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
25-10-2020 08:35
Bij een kind van 1.5? Ik heb een tijd in de kinderopvang gewerkt maar ken echt geen 1 kind van 1.5 die helemaal niet meer overdag sliep.
Dan werkte je niet op de opvang van mijn kind ;-D . ‘s Nachts sliep hij echt prima, overdag was het vanaf het begin een drama.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het middagslaapje echt nog niet weg laten. Misschien een half uurtje korter maar als hij het nodig heeft dan heeft hij dat nodig.
Ik heb een dochtertje van 17 maanden en slaapt in de nacht vaak ook nog bij mij in bed.
Het inslapen heb ik wel voor elkaar in haar eigen bedje.

In de middag slaapt hij wel direct in eigen bedje?

Mijn dochtertje wil ook perse nog een flesje anders gaat ze echt niet slapen. Weg laten is hier ook nog geen optie want ze wacht gewoon net zo lang totdat dat flesje nog gaat komen.

Het inslapen in haar eigen bedje heb ik voor elkaar gekregen om haar in bed te leggen en dan uitleggen dat ze moet gaan leren in haar eigen bedje te gaan slapen. En dan steeds iets langer weg blijven. Je loopt steeds heen en weer en laat weten dat je echt wel in de buurt bent en blijft dan steeds iets langer weg als het goed gaat. En dan ging ik in de buurt van haar bijvoorbeeld de was opvouwen of strijken. Zodat ze mij wel hoorde. Soms moest ik ook echt niets doen en mij juist niet horen. Ik zei ook steeds mama komt zometeen bij jou kijken. En dan kwam ik eerst iedere 2 min kijken en dan steeds terug leggen en kalmeren en weer weg. En daarna werd dat 4 min en daarna 6 min en daarna 8 min enz enz.
Ja het is vermoeiend en ik heb echt avonden gehad dat ik 2 a 3 uur bezig was om haar in slaap te krijgen.
Maar nu is dat hooguit 10 min.

Hij moet gaan leren dat hij zelf in slaap moet komen.

In de nacht wil ze dan nog steeds bij mij in bed. Ze slaapt nog niet door en als ze wakker word wil ze naast mij liggen. Ze slaapt ook bij mij op de kamer.
Blijf in jezelf geloven !
moizer schreef:
25-10-2020 09:07
Dan werkte je niet op de opvang van mijn kind ;-D . ‘s Nachts sliep hij echt prima, overdag was het vanaf het begin een drama.
Drama’s waren er zeker maar dan alsnog werd geprobeerd of een kind kon slapen. Al was het maar 15 minuten. Geen ouder (0-2 jaar groep) die zei; ach laat hem maar de hele dag :proud:
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
25-10-2020 08:35
Bij een kind van 1.5? Ik heb een tijd in de kinderopvang gewerkt maar ken echt geen 1 kind van 1.5 die helemaal niet meer overdag sliep.
onze oudste
met 1 jaar had ze nog maar 1 kort slaapje, met 1,5 geen slaapjes meer
(ik was jaloers op moeders met slaapkopbabies)
Kind is bijna 2, eigen kamer BEDJE en dan daar op zijn kontje tikken tot hij slaapt en dat afbouwen.

En ja dat kost tijd en moeite. Succes.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 25-10-2020 10:13
9.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je al wel geprobeerd om hem in zijn eigen bed te leggen? En wat doet hij dan?
Mijn ervaring is dat hem bij mij in bed leggen alleen maar zorgt voor gezelligheid waardoor ie slechter in slaap valt. Maar onze zoon heeft nooit bij ons in bed geslapen, alleen in het begin in een co sleeper op onze kamer.

Ik zou hem ook niet veel later naar bed brengen. Onze zoon van net 2 gaat sinds kort wat sneller inslapen, maar die lag ook altijd wel een uur wakker. Was ie lekker de dag aan het doornemen met zn knuffels enzo. Super schattig en hij had dat nodig voor het slapen.

Elk kind is handig en ik denk dat het gewoon even uitvogelen is wat werkt. Het belangrijkste is dat je volhoudt, dat is even zwaar en daar moet je even doorheen. Maar als je dat samen met partner doet moet dat goed komen! Je zoontje weet niet beter dus natuurlijk wil hij alleen bij jullie in bed.

Wellicht kan je wat (voorlees) boekjes kopen over in een eigen bedje slapen. Die bestaan vast wel.
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring gaven we dit boek aan elkaar door.


https://www.bol.com/nl/f/slaap-kindje-s ... 030059853/

Sommigen volgden het heel strikt, anderen pasten een stukje toe. Kies wat bij jou/jullie past. (niet alleen bij dit boek, bij alle adviezen. Dus bijvoorbeeld ook bij wel/niet een boek lezen als hulpmiddel)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
PietjeBello schreef:
25-10-2020 08:35
Bij een kind van 1.5? Ik heb een tijd in de kinderopvang gewerkt maar ken echt geen 1 kind van 1.5 die helemaal niet meer overdag sliep.
Ik had er zo eentje :biggrin: , maar je hoorde mij niet klagen, want ze sliep mooie lange nachten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven