Wollen dekbed, is het wat?

28-10-2020 19:29 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
We liggen nu al een aantal jaren onder een synthetisch dekbed, en zag een aanbieding van wollen dekbedden. Is dat wat? Ik lees her en der dat het niet echt warm is, dat het zwaar is, maar wat mij positief lijkt is het feit dat het niet zweterig ligt en dat het geen dieronvriendelijk dons is. Wie heeft er ervaring met een wollen dekbed, yay or nay?
Ozo.
Het is heel zwaar en ik vond het te heet. Ik heb een tencel dekbed van Yumeko. Bevalt erg goed.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
28-10-2020 19:32
Het is heel zwaar en ik vond het te heet. Ik heb een tencel dekbed van Yumeko. Bevalt erg goed.
Had jij een eenpersoonsdeken? En was het er eentje? De aanbieding die ik zie gaat om een lente en herfstdeken die je in de winter samen kunt gebruiken.
Ozo.
Ik heb een wollen vierseizoenendekbed gehad. Het was lekker warm maar inderdaad zwaar. Ik zou er niet meer voor kiezen.
Ik heb twee verschillende wollen dekbedden: een vier seizoenen en gewoon een heel dikke wollen dekbed. Ik vind ze allebei geweldig, hoewel ik de dikke net iets prettiger vind, want warmer en zwaarder.
hallekie schreef:
28-10-2020 19:34
Had jij een eenpersoonsdeken? En was het er eentje? De aanbieding die ik zie gaat om een lente en herfstdeken die je in de winter samen kunt gebruiken.
Was een tweepersoons. Volgens mij 4 seizoen, maar was van een vriendje. Die heb ik overigens niet in de winter gedate, dus was loodzwaar zonder winterdek ;)
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 26-06-2021 22:50
98.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit meer anders willen maar ik hou dan ook helemaal niet van lichte dekbedden.

Het is lekker warm, niet te heet. Als je beide delen aan elkaar ritst is het goed warm en zwaar maar die gebruik ik dus alleen als het flink koud is in de slaapkamer. Het reguleert de temperatuur heel goed en je kunt lekker variëren door de twee losse delen die aan elkaar kunnen. Oh en één deel vind ik echt helemaal niet zwaar.

Het is mijn lievelingsvoorwerp in het hele huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een 4-seizoenen wollen dekbed, bestaande uit een dunner en een dikker deel (die je in de winter samen kunt voegen). Ik gebruik alleen het dunste deel, dat is voor mij warm genoeg. Als je beide delen samen doet is het echt veels te zwaar, lees je kunt je amper meer bewegen. Vind het verder een fijn dekbed!
every journey starts with a single step
Ik heb een Texeler wollen dekbed. Heerlijk! Wel zwaar inderdaad, maar ik vind het zalig. Oh, en heel warm. Het winterdeel gebruik ik zelden.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
28-10-2020 19:49
Ik heb een Texeler wollen dekbed. Heerlijk! Wel zwaar inderdaad, maar ik vind het zalig. Oh, en heel warm. Het winterdeel gebruik ik zelden.
dit idd. Had als kind al wollen dekbed en wil niet anders meer. Ik vind zo'n fluffy donzen dekbed juist niet fijn, liever de 'zware' wollen deken. Alhoewel ik dus ook alleen het zomerdeel gebruik, en dan valt het gewicht reuze mee. Ik heb ook zo'n 4 seizoenen ding maar vind het winterdeel echt warm en voor die paar echt koude dagen op een jaar ben ik meestal te lui om dekbed te wisselen en gooi ik gewoon extra sprei over het zomerdeel. Ik zou dus geen 4-seizoenen meer kopen.
Alle reacties Link kopieren
Die willen dekbedden van de Lidl toevallig? Van het merk Van Nes? Die heb ik, en ik vind het heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook al jaren een Texeler en wil in de winter niks anders meer. Ik verheug me elk jaar weer op mijn wollen nestje als de nachten kouder worden. Dat het zwaarder is vind ik zelf juist heel prettig, precies goed wat betreft warmte en comfort.
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
De Lidl heeft ze soms ook te koop. Mijn man heeft er nu 1, al meer dan een jaar. Hij is erg enthousiast.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Waar TO vandaan haalt dat wollen dekbedden niet echt warm zouden zijn is me een raadsel.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
28-10-2020 20:11
De Lidl heeft ze soms ook te koop. Mijn man heeft er nu 1, al meer dan een jaar. Hij is erg enthousiast.
Nu te koop
https://www.lidl-shop.nl/VAN-NESS-Texel ... p100314366
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er 1. Ook een 4 seizoenen die je in de winter aan elkaar zou moeten ritsen. In de praktijk gebruiken we nu alleen de dikste in de winter, maar in het oude huis met enkel glas warwn beide delen wel echt nodig.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Je wil liever geen dieronvriendelijk dons, maar wol is minder een probleem? Ook in de wolindustrie zijn er grote misstanden helaas...
Ik heb eentje uit twee delen. Mijn man heeft diezelfde isolatie maar dan in 1 deken: hij heeft het ook echt koud anders, terwijl hij overdag in de winter nog regelmatig korte mouwen draagt. Maar de doorbloeding in zijn voeten is heel slecht geworden en daar kan hij dan mee wakker liggen (ijspoten).

We wonen in een heel koud huis, dus als het kouder wordt, leggen we een tweepersoons wollen dekbed over onze twee eenpersoons heen. Dat tweepersoons dekbed in niet super heet; we nemen hem in de zomer mee naar de camping in onze vouwwagen. Daarin hebben we ook een schapenwollen futon (van marktplaats) om op te liggen; heel fijn als het 'snachts fris is.

Ik vind het hele fijne dekbedden. We hadden eerder dons, maar dat is niet diervriendelijk, en bovendien gaat de kwaliteit in de loop vd jaren achteruit. Ik had periodes met nachtzweten en dat was heel slecht voor het dons. Mijn dekbed werd dus steeds kouder.

Een wollen dekbed blijft gelijk van kwaliteit, en het kan goed vocht opnemen en de volgende dag weer laten verdampen. Wij vinden het gewicht lekker.
PiNuts14 schreef:
28-10-2020 20:15
Je wil liever geen dieronvriendelijk dons, maar wol is minder een probleem? Ook in de wolindustrie zijn er grote misstanden helaas...
Dat is niet te vergelijken. Wol wordt niet uit een levend schaap getrokken maar gewoon afgeschoren. De schapen op Texel worden echt wel beter gehouden dan bv op hele grote Australische schapenfarms, waar de kuddes zo enorm zijn dat de schapen in een machine gestopt worden om geschoren te worden.
Minto schreef:
28-10-2020 19:46
Jay.
Ik heb een Texeler schapenwollen dekbed. Vier seizoenen.
Gekocht bij een kleine beddenspeciaalzaak.

Eén van mijn beste aankopen ooit.
Ik heb er ook een gehad, geweldig ding 👍🏻
blijmetmij schreef:
28-10-2020 20:25
Dat is niet te vergelijken. Wol wordt niet uit een levend schaap getrokken maar gewoon afgeschoren. De schapen op Texel worden echt wel beter gehouden dan bv op hele grote Australische schapenfarms, waar de kuddes zo enorm zijn dat de schapen in een machine gestopt worden om geschoren te worden.
Dan moet TO daar wel op letten, hoewel er ook leed zit achter de Nederlandse wol. Maar ik vind het nogal ruiken naar speciesisme, eerlijk gezegd. Een goed dik synthetisch dekbed kan net zo warm zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een van de lidl. Ik vind het heerlijk slapen. Lekker warm. Het is inderdaad zwaarder maar dat went snel.
Alle reacties Link kopieren
Een wollen dekbed is heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
28-10-2020 20:36
Een goed dik synthetisch dekbed kan net zo warm zijn.
Sorry, ik vind het geen vergelijk. Er gaat wat mij betreft niets boven echte scheerwol.
Hele andere warmte en warmteregulatie.
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven