Gezondheid alle pijlers

Uitstrijkje <30 jaar?

07-05-2009 03:03 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai dames,

Heeft er hier iemand ook een uitstrijkje gehad terwijl je nog niet in de "doelgroep" viel? Ik ben namelijk 28 en zou er wel graag eentje willen laten doen, kan ik dit zomaar gewoon aanvragen bij de huisarts als ik dat zou willen?

Thanks voor jullie reacties!
ja hoor, kan je gewoon aan huisarts of gyn. vragen
Dat kan je inderdaad gewoon aanvragen, gebeurt bij ons regelmatig, zeker als vrouwen ook klachten hebben, maar ik weet niet of dat bij jou het geval is...
Wat is de reden dat je een uitstrijkje wilt?
quote:TheEmpress schreef op 07 mei 2009 @ 06:50:

Wat is de reden dat je een uitstrijkje wilt?dat doet er toch helemaal niet toe.
vanaf je 30ste krijg je iedere 5 jaar een oproep om er een bij je huisarts of gynacoloog te laten maken maar je kunt er ook om verzoeken hoor.
Gewoon even bellen en afspraak maken. Doen ze niet moeilijk over!

En..verstandig van je!

Ik ben 27 en laat het elk jaar doen, vanaf mijn 24ste.
ja hoor kun je gewoon laten doen

marie .... waarom elk jaar?
quote:maansa schreef op 07 mei 2009 @ 08:37:

Waarom niet?

Het is in andere landen erg gebruikelijk. In de VS vinden ze ons beleid op dit punt maar raar.
Heej hallo!

Fijn, al die reacties, zal vandaag even bellen

Ik heb een paar weken beetje ongesteldheidskrampjes met af en toe donker-ig slijm, lijkt beetje op oud bloed. Kan van de Mirena (maar in 4 jaar dit nog nooit gehad) zijn maar aangezien ik die eruit wil, lig ik toch daar wijdbeens met een eendebek te poeren, kan ie gelijk een uitstrijkje maken ;)
AriMa,

Mijn dokter dacht hetzelfde. Als ik toch een spiraal er in zet, kan ik meteen een uitstrijkje maken. Zo gaat het bij mij iedere keer om de vijf jaar in één moeite door.

Even aan de assistente vragen, maar waarschijnlijk is de huisarts toch van plan om, als je er toch ligt, een uitstrijkje te doen.
wil je niet ongerust maken, maar kan er niet wellicht een actief kikkervisje door de mirena heen gezwommen zijn?
Ik heb op mijn 23ste mijn eerste uitstrijkje gehad, omdat ik last had van bloedingen tijdens sex. Was gelukkig niets aan de hand.....

Er is mij toen aangeraden om na 5 jaar weer een uitstrijkje te laten doen, op mijn 28ste dus. Dus ja, het kan....

Als zo'n kleine ingreep je geruststelt, dan doet je arts heus niet moeilijk.....
quote:floep schreef op 07 mei 2009 @ 11:21:

wil je niet ongerust maken, maar kan er niet wellicht een actief kikkervisje door de mirena heen gezwommen zijn?

Hou op zeg haha moet er niet aan denken ik heb er al een, da's meer dan genoeg.

Heb maandag ook een rontgenfoto gehad, zou niet goed zijn
Zo afspraak staat, dinsdagochtend 10 uur.

Hoe lang duurt het trouwens voordat je dan uitslag krijgt?
Bij mij duurde het 4 weken. Je moet dus wel even geduld hebben.

Goed dat je een uitstrijkje laat doen! Ook voor je 30e kan er al heel wat mis zijn.
Jeetje dat is wel lang, nou ja zit niks anders op dan.

Ik heb trouwens even op google zitten neuzen en het schijnt dat je allerlei cathegorieen hebt, krijg je dan ook te horen in welke dat je valt of gewoon het is goed of niet goed?
gelijk de categorie
quote:maansa schreef op 07 mei 2009 @ 08:37:

Verschillende redenen:

1. Ik heb wat problemen met mijn vrouwelijke onderdelen, waaronder cystes. Waarvoor ik ook regelmatig gecontroleerd word.

2. Ik weet zeker dat ik tenminste 1 vorm van HPV in mijn lijf heb.

2.5 Ik wil graag geruststelling en ik betaal genoeg zorgverzekering om relegmatig te testen.

Wat wetenschappelijke redenen:

3. 80% van de vrouwen met meer dan 3 partners heeft het HPV-virus (het virus dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken)

4. In Nederland is het een pure kosten-baten-analyse. In andere EU-landen wordt dit standaard jaarlijks gedaan bij dames waarvan bekend is dat zij HPV hebben.

Vergeet niet, geen dokter die er raar van op kijkt. En dan nog..zij hoeven het niet uit eigen zak te betalen en de keus of je al dan niet kinderen wilt/kan krijgen, willen we graag behouden.

Last but not least, mocht het niet goed zijn, dan kan je er maar zo vroeg mogelijk bij zijn!
ik kreeg op mijn 23ste mijn eerste kind en op advies van HA vanaf toen elke 5 jaar een uitstrijkje laten maken.... Gewoon vragen dus..
.
quote:Tsara schreef op 09 mei 2009 @ 10:07:

Ik krijg elk jaar een uitstrijkje. Al vanaf mijn 19e...ook dat HPV en ik had pap 4.

Pap 4 is toch best wel een gevarenzone of heb ik dat verkeerd begrepen?
klopt AriMa
Nichtje van me werkt als laborante en beweert dat het zelfs beter zou zijn als vrouwen veel eerder beginnen met uitstrijkjes. Bijv vanaf hun 20e en dan iedere 5 jaar (als er niks te zien is).

Dit omdat vrouwen tegenwoordig eerder sexueel actief zijn dan vroeger en meer wisselende partners hebben.

Daardoor begin je ook vroeger risico te lopen op baarmoederhalskanker.

Ik heb ook nog steeds geen uitstrijkje laten maken, maar eigenlijk zou het dus goed zijn om ruim voor je 30e hier al mee te beginnen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ja ik denk dat het ook wel goed is als men de oproepjes eerder zou doen. Waarom dat het hier niet zo wordt gedaan, kostenbesparing wellicht?

Ik hoorde van een vriendin van mij uit de UK dat in ieder geval heel veel jongere vrouwen nu een uitstrijkje zijn gaan laten doen (zij inclusief) toen het met Jade Goody zo in het nieuws kwam. Jammer dat er eerst zoiets moet gebeuren voordat jonge vrouwen de stap durven te zetten. Denk dat het hier ook zou gebeuren als bv een Georgina Verbaan (of andere jonge BNer) zou meedelen dat ze baarmoederhalskanker had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven