Raamvisite ideeën

06-11-2020 16:43 117 berichten
In december krijgen wij hopelijk een baby. Om verschillende redenen zoals in een risicogroep vallen, een keizersnee is een zware operatie en geen controle hebben over of bezoek zich wat aantrekt van de coronamaatregelen, kiezen wij voor raambezoek ipv kraambezoek.

En omdat er vast al velen voor ons zijn gegaan ben ik op zoek naar tips en leuke ideeën om het raambezoek zo geslaagd mogelijk te maken :)

Dit is geen discussietopic over Corona en/of de overheid.
Madeliefjees schreef:
06-11-2020 16:58
Gewoon elke dag 2 mensen op visite, afstand houden en niemand houdt de baby vast.
Dit zou ik inderdaad na de kraamweek doen. Niet als de kraamzorg en de verloskundige enzo er nog zijn. Dan mag het niet. Ik zou de weken erna als je wat fitter bent heel gericht 1 of 2 mensen binnen uitnodigen met mondkapjes en afstand. Meer niet. Ga niet die randjes opzoeken en al zeker niet met pasgeboren baby. Jij en je baby zijn de eerste dagen ook een risico groep dus waarom zou je dit willen? Gewoon bijkomen, binnenblijven en dan na die eerste week eens kijken hoe of wat. Ik wens je een goede bevalling toe!
Adelaar81 schreef:
06-11-2020 17:14
Als ik redelijk in de buurt woon, zeg max een half uur ofzo, dan zou ik het wel leuk vinden om op die manier even langs te gaan.
Is er nog de optie om bv een vuurkorf neer te zetten buiten, dat is net wat knusser? Kunnen mensen een marsmellow roosteren en bestrooien met muisjes ofzo😉 geen concrete ideeen hoe je dit verder in kunt vullen maar stukken leuker dan videobellen (dat doe ik al genoeg). Succes met de laatste loodjes en iets bedenken.
Waar je al zin in hebt zeg? Het is geen verjaardag dan wel trouwerij? Er heeft net iemand een sinaasappel door haar neus geblazen. Rustaggggg!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee! Ben ook bijna uitgerekend en vind het nog wel lastig. Onze ouders zijn na enkele dagen wel welkom binnen, mits dit mag van de kraamzorg en eventueel met mondkapje. Maar we hebben beiden ook veel broers en zussen die graag zouden komen. Liefst houd ik dat ook een beetje af. (ivm kwetsbaar en keizersnede) Leuk juist dat je over een alternatief nadenkt. Ik weet nog niet wat we doen, maar kunnen we dan nog wel bedenken. Er is ook niet veel keuze he. Als we ze liever niet binnen hebben, dan zullen ze wel buiten moeten. Of video bellen oid.
Ik krijg een keizersnede en vind het ook wel weer een heel fijn idee om lekker veel rust te hebben de eerste weken. Maar mensen die dichtbij staan wil je het liefst toch wel even zien. Vrienden/buren/collega's enzo, dat maakt me verder niet veel uit. Die moeten het maar met foto's doen ;) of videobellen. Maar dan wel later. Lijkt me toch niks als je die eerste weken zoveel zit te bellen. Dan kies ik wel voor rust. Ik heb me hier eerder ook best druk om gemaalt, maar het is wat het is. En veiligheid boven alles. Van ons eigen gezin, maar ook voor bezoek.
Ik zou dat dus helemaal niet doen. Zoveel verschillende contacten in mijn huis nu. Ook niet maar 2 per dag en dan dagenlang ofzo?

Ik zou alleen onze echt directe kring coronaproof laten komen in de eerste week. Die is hier ook niet echt groot gelukkig. De rest wacht maar tot na corona. Maar als jij denkt dat die in de kou willen komen loeren. Gewoon organiseren.

Maar verwacht veel afzeggers. En wees daar niet al te verdrietig over.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 06-11-2020 19:30
21.65% gewijzigd
heytan schreef:
06-11-2020 19:27
Ik lees mee! Ben ook bijna uitgerekend en vind het nog wel lastig. Onze ouders zijn na enkele dagen wel welkom binnen, mits dit mag van de kraamzorg en eventueel met mondkapje. Maar we hebben beiden ook veel broers en zussen die graag zouden komen. Liefst houd ik dat ook een beetje af. (ivm kwetsbaar en keizersnede) Leuk juist dat je over een alternatief nadenkt. Ik weet nog niet wat we doen, maar kunnen we dan nog wel bedenken. Er is ook niet veel keuze he. Als we ze liever niet binnen hebben, dan zullen ze wel buiten moeten. Of video bellen oid.
Ik krijg een keizersnede en vind het ook wel weer een heel fijn idee om lekker veel rust te hebben de eerste weken. Maar mensen die dichtbij staan wil je het liefst toch wel even zien. Vrienden/buren/collega's enzo, dat maakt me verder niet veel uit. Die moeten het maar met foto's doen ;) of videobellen. Maar dan wel later. Lijkt me toch niks als je die eerste weken zoveel zit te bellen. Dan kies ik wel voor rust. Ik heb me hier eerder ook best druk om gemaalt, maar het is wat het is. En veiligheid boven alles. Van ons eigen gezin, maar ook voor bezoek.
Met een keizersnede blijf je de eerste dagen in het ziekenhuis en daar mag al helemaal nu geen bezoek komen. Daarna heb je nog een aantal dagen kraamzorg en mag er eveneens geen bezoek komen. Dan ben je al gauw zo'n dag of tien verder en kan je daarna idd je ouders met mondkapje en afstand binnenlaten. Ik zou niet eens over alternatieven nadenken. Het is winter. Lekker kachel aan en met dekentje en baby op de bank.

Ik wens je een mooie bevalling toe. En een wolk van een baby <3
Je kan het eventueel ook omdraaien. Niet perse aanbieden, maar zorgen dat die tent er staat van te voren. Als mensen dan vragen, kan je zeggen dat ze even kunnen komen kijken voor het raam. En zet je dan even wat lekkers en warms te drinken buiten op een tafel. Niet ideaal, maar kan me voorstellen dat sommige mensen dat prima of zelfs heel leuk vinden. Maar dan ligt de keuze bij hen.
Is het jullie eerste kindje?
Bladmuziek0 schreef:
06-11-2020 19:26
Waar je al zin in hebt zeg? Het is geen verjaardag dan wel trouwerij? Er heeft net iemand een sinaasappel door haar neus geblazen. Rustaggggg!
Ja, joh, je hebt niets beters te doen natuurlijk.

Echt. :-D
Luci_Mster2 schreef:
06-11-2020 19:25
Dat bepaal jij wel even?
Eh, ik denk dat ik heel goed weet hoe zij in zulke dingen staan. Je praat wel eens over dingen enzo :P
Bovendien schreef ik daarna ‘dan wel’.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 06-11-2020 19:34
1.82% gewijzigd
Dankje bladmuziek. Ik weet het van het bezoek, ben stiekem erg blij dat er in het ziekenhuis nog niemand mag komen. (behalve mijn zoontje, dat vind ik wel heel erg jammer, maar gelukkig weet ik dat van te voren)
Als ouders mogen komen, desnoods 1 per dag, van kraamzorg, dan denken wij daar over na. Maar ik hou al zeker rekening mee met dat dat niet mag. En ik probeer hun daar ook alvast op voor te bereiden ;)
Het zal een andere kraamtijd worden dan bij de eerste. Maar ik kijk ook wel erg uit naar het cocoonen met ons gezin en ik hoop op een beter herstel juist door dit alles. Want dat is wel een voordeel nu. Veeeeel meer rust. Lekker ;)
Mijn schoonzus is vanochtend bevallen en zij dachten van tevoren ook, borrel, statafels buiten etc. Nu al geappt dat ze dat echt niet gaan doen. Na de eerste week willen ze een paar directe familie zien, wij gaan dus deze week in semi-quarantaine en zien ze volgende week.

Om voor mezelf te spreken, ik ben wel op raamvisite geweest in eigen stad. Dat vond ik best n leuk uitje. Verder dan dat is videobellen zóveel beter! Ook voor de moeder trouwens, heb ik het idee.

Dus niet echt tips, behalve, zie t niet te groots. Zo'n cobb-met-marsmallows lijkt me voor directe vrienden met kinderen nog best een leuk uitje, maar laat geen mensen een half uur of langer in de auto rijden. Vraag ze dan gewoon binnen en houdt het kort en houdt afstand.
heytan schreef:
06-11-2020 19:34
Het zal een andere kraamtijd worden dan bij de eerste. Maar ik kijk ook wel erg uit naar het cocoonen met ons gezin en ik hoop op een beter herstel juist door dit alles. Want dat is wel een voordeel nu. Veeeeel meer rust. Lekker ;)
In België blijkt het herstel van moeder en baby zoveel beter te gaan in de eerste week, dat ze daar bezoek in het ziekenhuis sowieso gaan staken voor kraamvrouwen! In België is het gebruikelijk dat je 3-5 dagen nog blijft. Ik kan me van de eerste ook herinneren dat die eerste 5-6 dagen, speciaal als er iets aan de hand is met je kind en jijzelf ook nog logischerwijs wat verzwakt, ik eigenlijk zelfs de opa en oma's veel te veel gedoe vond én dat ze veel te lang bleven.
Helemaal eens. Je moet hier ook altijd al snel naar huis vind ik, terwijl het best een pittige ingreep is. Dus ook wat dat betreft zou een paar dagen langer in het ziekenhuis niet gek zijn. Maar dan zou ik wel mijn zoon langer moeten missen, in een situatie die ook voor hem best spannend is. Daarom ben ik nu wel blij met 2 dagen (hopelijk gaat alles goed en mogen we dan naar huis)
Maar ik hoop ook dat het na corona tijd meer standaard wordt om meer rust te krijgen de eerste weken. Voor veel gezinnen en nieuwe moeders is het volgens mij echt wel een intensieve tijd! Maar dat zal ook iedereen anders beleven.
Maar ik kan me voorstellen dat broers en zussen van de ouders wel graag even komen kijken/videobellen/iets anders leuks misschien?
In 'mijn' ziekenhuis mag onze dochter nog langskomen op kraambezoek, maar alleen met haar vader.
Er mag ook 1 iemand anders per dag komen, maximaal 1 uur en dan mag de vader die dag niet meer komen (dat gaan we dus niet doen).
Als de kraamzorg er is mag er geen bezoek komen, maar 's avonds wel (op dit moment). Ik beval over 1.5 week, wie weet is het dan alweer anders.

Ik denk dat het best wel goed is om onder normale omstandigheden kraambezoek in het ziekenhuis ook wat te beperken, maar afschaffen gaat wel heel ver vind ik. Ik vond het echt heel fijn dat de kersverse opa en oma konden komen bij dochter. Mijn eigen moeder was ziek toen ik beviel, dus die kwam pas langs toen ze 100% beter was en dat vond ik wel echt een gemis hoor.
Wij hebben vandaag van goede vrienden een pakketje gehad met 2 kleine doosjes met blauwe muisjes , 2 pakjes boter en 2 beschuitjes. En het geboorte kaartje er in.
En in het kaartje had ze de tekst gezet als je niet kan wachten om mij in het echt te zien. Kan je via ....mail adres een tijd blokken en kan je mij via teams bewonderen.

En in die agenda hadden ze tijden dat ze wel wou videobellen open staan en de rest geblokt met familie tijd.

Ik vind het wel een leuk en slim idee.

Als het in februari/maart nog zo is dan ga ik het ook zo doen. Maar ik lig eerst 1 a 2 weken in het ziekenhuis na mijn bevalling. Dus het is al heel anders dan een kraamweek thuis.
Browniechocolate2020 schreef:
06-11-2020 20:00
Wij hebben vandaag van goede vrienden een pakketje gehad met 2 kleine doosjes met blauwe muisjes , 2 pakjes boter en 2 beschuitjes. En het geboorte kaartje er in.
En in het kaartje had ze de tekst gezet als je niet kan wachten om mij in het echt te zien. Kan je via ....mail adres een tijd blokken en kan je mij via teams bewonderen.

En in die agenda hadden ze tijden dat ze wel wou videobellen open staan en de rest geblokt met familie tijd.

Ik vind het wel een leuk en slim idee.
Wat omslachtig.
Ik zou het wel leuk vinden om op raambezoek te gaan bij goede vrienden/vriendinnen. :lol: Een leuke afwisseling in deze lastige tijden. :-D Tijdens een winterbarbecue of bezoek aan de kerstmarkt sta je ook buiten in de kou, maar warm ingeduffeld met warme chocomelk, gluhwein, warme wafels... net gezellig toch? Een vuurkorf, lichtjes, kerstversiering... En ja, het kindje zullen de mensen dan maar heel even te zien krijgen, maar de meeste mensen komen niet enkel voor de baby.

Als kraamvrouw zou ik het dan weer niet zien zitten.
maestro schreef:
06-11-2020 16:59
Ik heb laatst een ontzettend leuke online kraamborrel gehad van een goede vriendin. Zij gaf ons de keuze om net als jij buiten langs te komen voor het raam en heeft met haar vriendinnen een kraamborrel geregeld. De raamvisite was even 5 min zwaaien, alleen ouders, broers-zussen zijn binnen geweest met mondkapje en 1,5 meter afstand. Ik vond de raamvisite zelf weinig toevoegend (behalve om haar even live te zien met uk) en de borrel onwijs leuk. Lekker bijkletsen, alle tijd om rustig de baby te bewonderen en kadootjes die we hadden gestuurd ter plekke uit te laten pakken. Was groot succes!
Ook onlangs een raamvisite gehad. Met liefde rij ik zo nog een keer om de moeder en baby te zien. Het voelt anders als je elkaar live ziet ipv videobellend.

En geen ideeën verder. Gewoon even genoten van de baby en moeder. Kort kletsen en baby in een heerlijk warme deken. Mooi toch!
eva-luna schreef:
06-11-2020 19:10
Maar dan wacht je toch juist niet tot de raamborrel? Bij (schoon)broer/zus zou ik direct op de stoep staan dan wel via what’s app, skype of wat dan ook baby met ouders gezien hebben.
Dat flikte mijn zus me ook. Ik was nog niet van het ziekenhuis terug of ze stond al op de stoep. Verschrikkelijk.

En ze had haar kleuter nog meegenomen ook, die met zijn nieuwe nichtje wilde Spelen en de hele tijd boven de wieg hing met zijn snotneus en zijn vieze tengels. Wat een feest.
*Sally* schreef:
06-11-2020 19:06
Ik zou gewoon tegen de schuur pissen.
:HA:
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Onslow15 schreef:
06-11-2020 20:06
Ik zou het wel leuk vinden om op raambezoek te gaan bij goede vrienden/vriendinnen. :lol: Een leuke afwisseling in deze lastige tijden. :-D Tijdens een winterbarbecue of bezoek aan de kerstmarkt sta je ook buiten in de kou, maar warm ingeduffeld met warme chocomelk, gluhwein, warme wafels... net gezellig toch? Een vuurkorf, lichtjes, kerstversiering... En ja, het kindje zullen de mensen dan maar heel even te zien krijgen, maar de meeste mensen komen niet enkel voor de baby.

Als kraamvrouw zou ik het dan weer niet zien zitten.
Maar je mag maar met 2 komen en de kraamzorg vindt het sowieso niet goed. Dus je hebt gewoon weinig aan dit leuke plan. Hoe jammer ook. En ik kan uit ervaring vertellen dat vrijwel geen enkele pasbevallen vrouw zin heeft in al dit 'gedoe' als ze net bevallen is. Je moet het wel allemaal optuigen en daarna weer opruimen. En echt elke activiteit in een kraamweek buiten herstellen en cocoonen is er eentje teveel. En deze tijd krijg je nooit meer terug.
Bladmuziek0 schreef:
06-11-2020 19:30
Met een keizersnede blijf je de eerste dagen in het ziekenhuis en daar mag al helemaal nu geen bezoek komen. Daarna heb je nog een aantal dagen kraamzorg en mag er eveneens geen bezoek komen. Dan ben je al gauw zo'n dag of tien verder en kan je daarna idd je ouders met mondkapje en afstand binnenlaten. Ik zou niet eens over alternatieven nadenken. Het is winter. Lekker kachel aan en met dekentje en baby op de bank.

Ik wens je een mooie bevalling toe. En een wolk van een baby <3
Dit, paar dagen na een KS ben je echt wel weer op de been.

Maar ja mijn moeder stond al in mijn ziekenhuiskamer toen ik er nog niet was. Mijn schoonouders kwamen binnen toen ik er een half uur lag. En daarna alle broers en zussen. Binnen 10 uur ja mijn keizersnede. Was geweldig...daarna iedere bezoek de 1e 2 weken.

Heerlijk vond ik het :-D . Dat coconnen tijdens de lockdown vond ik afschuwelijk, toen zoontje 6 weken was ben ik weer gaan werken.

Zou het hele raambezoek laten zitten, het is zo'n armoede. 2 weken na geboorte zoontje hebben we ook veel video bellen gedaan vanwege Corona. Je gaat mensen toch niet naar jou laten komen om ze buiten in de kou te laten staan?
leeuw32 wijzigde dit bericht op 06-11-2020 20:52
7.32% gewijzigd
Alle baby's lijken op dezelfde aardappel, dus om daar nou voor in de kou te gaan staan om door een raam te kijken zou ik zonde van mijn tijd vinden.

En de meeste ouders kunnen na een bevalling wel wat rust en slaap gebruiken. Waarom probeer je niet te genieten van de extra rust die je in deze tijd meekrijgt.
Bladmuziek0 schreef:
06-11-2020 20:49
Maar je mag maar met 2 komen en de kraamzorg vindt het sowieso niet goed. Dus je hebt gewoon weinig aan dit leuke plan. Hoe jammer ook. En ik kan uit ervaring vertellen dat vrijwel geen enkele pasbevallen vrouw zin heeft in al dit 'gedoe' als ze net bevallen is. Je moet het wel allemaal optuigen en daarna weer opruimen. En echt elke activiteit in een kraamweek buiten herstellen en cocoonen is er eentje teveel. En deze tijd krijg je nooit meer terug.
Ik zou het ook niet zien zitten hoor, om dit te organiseren als ik net bevallen ben.
Maar DaSilva wel en als bezoek zou ik het op deze manier wel leuk vinden. En het hoeft toch ook niet in de kraamweek te zijn?
strings-attached schreef:
06-11-2020 17:54
Geen kraamvisite maar wel heel voorzichtig. Als er mensen zijn die graag persoonlijk langs komen, binnen dus. Dan moeten ze in "quarantaine" :) Je hoeft niet langs te komen namelijk al is het wel heel gezellig. Digitaal is ook gezellig.
In mijn omgeving vind niemand het raar eigenlijk. Van de zomer was makkelijker. Lekker buiten, je kan bij mij buitenom de tuin in. En ruimte genoeg om afstand te houden al is de tuin klein.
Vrienden bellen me, hoi, ben al een tijdje contactloos is het goed als ik kom eten. Of drankje doen oid.
Echt geen probleem. Voor mijn zoons verjaardag hebben dus diverse mensen het er voor over gehad om contactloos te zijn.
Ik koos er voor om geen contact te hebben met de buitenwereld omdat mijn moeder heel ziek was. En ik wilde met haar gewoon contact kunnen hebben. Ook omdat ze soms geholpen moest worden.
Dat begreep iedereen eigenlijk heel goed.
Contactloos?? Is dat een nieuwe corona-term ofzo? Ik ken contactloos alleen als betalen.
Verder ben ik ook wat verbaasd dat blijkbaar zovelen de term "raamvisite" kennen. Maar misschien is dat omdat ik al een tijdje uit de baby´s ben.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 07-11-2020 09:12
0.12% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
06-11-2020 20:33
Dat flikte mijn zus me ook. Ik was nog niet van het ziekenhuis terug of ze stond al op de stoep. Verschrikkelijk.

En ze had haar kleuter nog meegenomen ook, die met zijn nieuwe nichtje wilde Spelen en de hele tijd boven de wieg hing met zijn snotneus en zijn vieze tengels. Wat een feest.
:proud: Lees direct een beetje ruim.. kreeg alle keren snel een telefoontje/appje met de vraag ‘kom je even langs’. Geen kids hier en de katten liet ik ook thuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven