Contact maar van een kant?
zaterdag 7 november 2020 om 21:58
Lieve allen,
Ik heb een collega die ik graag vaker zou willen zien buiten werk op een vriendschappelijke basis. Ik heb echter het gevoel dat de intentie van het contact vooral vanuit mijn kant komt.
Ik heb meerdere keren gehad dat ik bijvoorbeeld voorstelde iets te doen (waarvan ik weet dat wij dat beiden leuk vinden) en dan zegt ze dat mij er nog over appt, maar dan komt er vervolgens niets. Dit doet mij elke keer heel veel pijn omdat ik onzeker ben en sowieso al weinig vrienden heb. Dit gegeven heb ik eerder ook al gedeeld en het doet mij pijn dat ze niets doet met de kwetsbaarheid en de hulpvraag die ik heb uitgesproken.
Hebben jullie tips? Ik ben bang dat als ik het ter sprake ben ik alles kapot maak.
Ik heb een collega die ik graag vaker zou willen zien buiten werk op een vriendschappelijke basis. Ik heb echter het gevoel dat de intentie van het contact vooral vanuit mijn kant komt.
Ik heb meerdere keren gehad dat ik bijvoorbeeld voorstelde iets te doen (waarvan ik weet dat wij dat beiden leuk vinden) en dan zegt ze dat mij er nog over appt, maar dan komt er vervolgens niets. Dit doet mij elke keer heel veel pijn omdat ik onzeker ben en sowieso al weinig vrienden heb. Dit gegeven heb ik eerder ook al gedeeld en het doet mij pijn dat ze niets doet met de kwetsbaarheid en de hulpvraag die ik heb uitgesproken.
Hebben jullie tips? Ik ben bang dat als ik het ter sprake ben ik alles kapot maak.
zaterdag 7 november 2020 om 22:02
Ik kan ernaast zitten, maar ik heb het idee dat je goed aanvoelt dat zij er niet zoveel behoefte aan heeft. Het is vervelend dat ze dat niet ronduit aangeeft en jou nu wat laat bungelen, maar ik kan me voorstellen dat het voor haar pijnlijk is om je rechtstreeks af te wijzen.
Ik zou niet verder aandringen, ik denk niet dat het helpt.
Ik zou niet verder aandringen, ik denk niet dat het helpt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 7 november 2020 om 22:04
Het zou mij veel druk geven als er nog niet echt sprake is van een vriendschap en iemand legt bij mij neer dat het heel belangrijk is omdat iemand weinig vrienden heeft. Misschien durft ze niet aan te geven dat het van haar niet zo nodig hoeft of komt het er gewoon niet van omdat het geen prioriteit voor haar heeft.
Zou het loslaten, misschien komt het maar misschien ook niet.
Zou kijken of je via een hobby of sport misschien mensen kan leren kennen. Of online natuurlijk, veel dingen ontstaan nu denk ik meer online.
Zou het loslaten, misschien komt het maar misschien ook niet.
Zou kijken of je via een hobby of sport misschien mensen kan leren kennen. Of online natuurlijk, veel dingen ontstaan nu denk ik meer online.
zaterdag 7 november 2020 om 22:09
Ik zou het er inderdaad bij laten en die collega niet verder bestoken met voorstellen om iets samen te gaan doen. Je hebt dit nu een paar keer gedaan en zij is er klaarblijkelijk niet in geïnteresseerd. En dat is haar goed recht. Dus houd ook op met haar met dergelijke voorstellen te benaderen/te appen. Voor je het weet wordt ze het beu en heb je een klacht aan je broek wegens stalking. Probeer ook vooral niet alsnog op het werk in haar aandacht te komen: ze wil niets met jou, dat is gewoon duidelijk. Dus ga vriendelijk en zakelijk met haar om op momenten dat je haar tegenkomt op het werk, en laat het daarbij.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 7 november 2020 om 22:13
zaterdag 7 november 2020 om 22:58
Een beginnende vriendschap moet je nonchalant en luchtig inzetten. Hoe vervelend je situatie misschien ook is, niemand zit te wachten op een verse vriendschap waarbij de indruk gewekt wordt dat het nogal zwaar op de hand zal zijn met problemen en hulpvragen. Dat klinkt als een bak ellende.
Het is niet echt handig om zo’n verantwoordelijkheid meteen bij een relatief onbekende neer te leggen. Het kost tijd voordat mensen écht om je geven en met je meeleven, tenzij je een vrijwilliger of een beroepsmatige hulpverlener inschakelt.
Verder; als je iets voorstelt is het voor mensen altijd wel handig om iets concreets te hebben. Dus; dan en dan is er een tentoonstelling van dit en dat, zin om mee te gaan? Daar kan iemand dan Ja of Nee op zeggen. In plaats van; zullen we een keertje naar een tentoonstelling gaan? Want dan is al snel de reactie: —ja, leuk! Maar dan moet je er alsnog weer op terugkomen om iets in te plannen.
Mocht je wel concreet wat hebben voorgesteld en zij zegt er op terug te komen, maar doet dat niet, dan heeft ze er geen zin in, maar durft je niet af te wijzen.
Het is niet echt handig om zo’n verantwoordelijkheid meteen bij een relatief onbekende neer te leggen. Het kost tijd voordat mensen écht om je geven en met je meeleven, tenzij je een vrijwilliger of een beroepsmatige hulpverlener inschakelt.
Verder; als je iets voorstelt is het voor mensen altijd wel handig om iets concreets te hebben. Dus; dan en dan is er een tentoonstelling van dit en dat, zin om mee te gaan? Daar kan iemand dan Ja of Nee op zeggen. In plaats van; zullen we een keertje naar een tentoonstelling gaan? Want dan is al snel de reactie: —ja, leuk! Maar dan moet je er alsnog weer op terugkomen om iets in te plannen.
Mocht je wel concreet wat hebben voorgesteld en zij zegt er op terug te komen, maar doet dat niet, dan heeft ze er geen zin in, maar durft je niet af te wijzen.
zaterdag 7 november 2020 om 23:28
Ik denk sowieso dat mensen in deze tijden minder nieuwe vrienden opdoen want afspreken is natuurlijk weer meer risico. Daarnaast kan het ook zo zijn dat deze collega niet op je vriendschap zit te wachten. Probeer het je niet persoonlijk aan te trekken. Ik zou stoppen met voorstellen om iets te doen als ze daar toch niet op reageert. Ik denk niet dat dit ter sprake brengen je iets oplevert, want ze is je helemaal niks verschuldigd.
zondag 8 november 2020 om 00:30
zondag 8 november 2020 om 01:18
Maar ze hoeft niet met je af te spreken omdat jij pijn hebt.
Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje manipulatief overkomen.
Zij is niet verantwoordelijk voor jouw issues.
Als je je eenzaam voelt, probeer dan zoveel losse contacten met mannen en vrouwen te leggen. Dan blijf je wat relaxter erin, en zie je vanzelf bij wie het contact groeit.
Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij jezelf om jezelf gelukkig te maken. Vooral een 'hulpvraag' is niet aantrekkelijk of gelijkwaardig. Ze is een collega, niet je hulpverlener.
Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje manipulatief overkomen.
Zij is niet verantwoordelijk voor jouw issues.
Als je je eenzaam voelt, probeer dan zoveel losse contacten met mannen en vrouwen te leggen. Dan blijf je wat relaxter erin, en zie je vanzelf bij wie het contact groeit.
Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij jezelf om jezelf gelukkig te maken. Vooral een 'hulpvraag' is niet aantrekkelijk of gelijkwaardig. Ze is een collega, niet je hulpverlener.
zondag 8 november 2020 om 04:39
Is dat in het kader van therapie, ben je aan het oefenen om je kwetsbaar op te durven stellen? Want dat an sich is mooi, maar het vergt nog wat oefening om beter te leren aanvoelen wanneer welke hulpvraag kan/gepast is. Ik ben het met anderen hier eens dat het nu overkomt als niet gelijkwaardig, waardoor het geen basis is voor een vriendschap.
zondag 8 november 2020 om 05:30
Ok, dus er is een collega die mij telkens vraagt om dingen samen te ondernemen buiten het werk om. Ik heb daar geen zin in en ga niet op haar voorstellen/vragen in. In plaats van dat zij dat accepteert en zich verder als een collega gedraagt, komt ze naar me toe en zegt ze dat ze heel gekwetst is hierdoor, omdat ze sowieso onzeker is en weinig vrienden heeft. Ik vind het heel irritant wat ze doet. Ik ben toch niet verplicht om met haar om te gaan alleen omdat ZIJ dat wil. En in doe emotionele verhalen heb ik ook geen zin. We zijn collega's, maar ze doet net alsof ik haar hulpverlener ben die haar problemen moet oplossen.
To, ze wil niet met je omgaan. Respecteer dat en laat haar verder met rust.
To, ze wil niet met je omgaan. Respecteer dat en laat haar verder met rust.
zondag 8 november 2020 om 06:21
zondag 8 november 2020 om 08:28
Je moet je vrienden niet op je werk zoeken. Ga daarvoor naar een andere plek zoals hobbyclub, kroeg, singlesclub e.d. Iedereen weet dan wat je daar komt doen. Of breng ouderen/zieken een bezoek voor zover dat kan in coronatijd. Daar is een grotere vraag denk ik.
Op je werk komt vriendschap niet op de eerste plaats; het is natuurlijk prachtig als je met iemand goed overweg kan, maar op de eerste plaats gaat het om het verdienen van centjes en al het andere is daar ondergeschikt aan. Als iemand jouw plek wil dan ziet hij daar echt niet vanaf ook al vindt hij je verder nog zo'n goed mens.
Hoe aardiger je als mens bent hoe makkelijker je op te schepen bent met extra werk; zo moet je het zien.
Je klinkt overigens erg eenzaam, verdrietig/boos en wat wereldvreemd; ik zou hiervoor hulp zoeken bij je huisarts.
Op je werk komt vriendschap niet op de eerste plaats; het is natuurlijk prachtig als je met iemand goed overweg kan, maar op de eerste plaats gaat het om het verdienen van centjes en al het andere is daar ondergeschikt aan. Als iemand jouw plek wil dan ziet hij daar echt niet vanaf ook al vindt hij je verder nog zo'n goed mens.
Hoe aardiger je als mens bent hoe makkelijker je op te schepen bent met extra werk; zo moet je het zien.
Je klinkt overigens erg eenzaam, verdrietig/boos en wat wereldvreemd; ik zou hiervoor hulp zoeken bij je huisarts.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 8 november 2020 om 09:05
Duchesnea schreef: ↑08-11-2020 06:21Ik krijg het al benauwd van het lezen van deze post. Als ik het goed begrijp is er nog niet eens sprake van vriendschap, en dan al zoveel verwachtingen en verwijten, en collega er op willen aanspreken ? Ik zou er geen zin in hebben, en ik heb de indruk dat collega er hetzelfde over denkt.
Dit idd
zondag 8 november 2020 om 09:05
Het heeft geen zin om aan haar te blijven trekken, daar bereik je alleen maar mee dat ze een hekel aan je krijgt. En een hulpvraag moet je aan een professional stellen, niet aan een collega met wie je bevriend wil zijn.
Wat jou misschien kan helpen, is beseffen dat dit niet hoeft te betekenen dat ze je niet leuk vindt. Jij trekt het je teveel aan als persoon, maar het kan best zijn dat ze je een superleuke collega vindt maar geen behoefte heeft aan contact buiten het werk om wat voor reden dan ook.
Ik heb ook altijd veel hartstikke leuke collega’s gehad, maar er zijn er maar een paar waar ik vriendinnen mee ben geworden. Daarvoor moet er een bepaalde klik zijn die ik lang niet met iedereen heb, terwijl ik die anderen heel graag mag. Trek het je dus niet te persoonlijk aan en ga op zoek naar mensen met wie die klik wederzijds is.
Wat jou misschien kan helpen, is beseffen dat dit niet hoeft te betekenen dat ze je niet leuk vindt. Jij trekt het je teveel aan als persoon, maar het kan best zijn dat ze je een superleuke collega vindt maar geen behoefte heeft aan contact buiten het werk om wat voor reden dan ook.
Ik heb ook altijd veel hartstikke leuke collega’s gehad, maar er zijn er maar een paar waar ik vriendinnen mee ben geworden. Daarvoor moet er een bepaalde klik zijn die ik lang niet met iedereen heb, terwijl ik die anderen heel graag mag. Trek het je dus niet te persoonlijk aan en ga op zoek naar mensen met wie die klik wederzijds is.
zondag 8 november 2020 om 09:07
Dus je hebt al vaker iets vaker iets voorgesteld waar niet op in is ingegaan, maar je hebt de hints niet begrepen en hebt toen ook nog eens aangegeven dat het je pijn doet en geen vrienden hebt, waar ook niets mee werd gedaan, en je bent daarna aan deze persoon blijven trekken?
Wat denk je dan, iedere keer dat je zoiets doet? Ik kan me er niets bij voorstellen. Denk je dan dat de 3e, 4e, 5e keer ineens anders gereageerd wordt? Of dat je ineens leuk wordt om mee om te gaan als je hebt gezegd dat geen vrienden hebt?
Wat heeft deze persoon aan jou? Waarom zou het voor haar leuk zijn om meer contact met jou te hebben? Vraag je je dat wel eens af? Wat heb jij te bieden?
En ja, als je het ter sprake brengt kun je een reactie krijgen die jij niet leuk vindt. Maar waarom zou je? Ze is jou niets verschuldigd. Jij dringt je op. Daar valt niet zo heel veel over te bespreken natuurlijk. Niet met haar.
Ik krijg het idee dat je teveel stappen overslaat. Je wil dingen doen met een vriendin, maar je richt je teveel op dat dingen doen en zij moet daar versneld in mee.
Wat denk je dan, iedere keer dat je zoiets doet? Ik kan me er niets bij voorstellen. Denk je dan dat de 3e, 4e, 5e keer ineens anders gereageerd wordt? Of dat je ineens leuk wordt om mee om te gaan als je hebt gezegd dat geen vrienden hebt?
Wat heeft deze persoon aan jou? Waarom zou het voor haar leuk zijn om meer contact met jou te hebben? Vraag je je dat wel eens af? Wat heb jij te bieden?
En ja, als je het ter sprake brengt kun je een reactie krijgen die jij niet leuk vindt. Maar waarom zou je? Ze is jou niets verschuldigd. Jij dringt je op. Daar valt niet zo heel veel over te bespreken natuurlijk. Niet met haar.
Ik krijg het idee dat je teveel stappen overslaat. Je wil dingen doen met een vriendin, maar je richt je teveel op dat dingen doen en zij moet daar versneld in mee.
zondag 8 november 2020 om 09:13
Ik vind jouw gedrag heel naar en manipulatief overkomen. Jij probeert jouw collega nu verantwoordelijk te maken voor jouw gevoel van eenzaamheid. Dergelijke gevoelens kun je prima uitspreken bij mensen die al dicht bij je staan en waarmee je al een relatie hebt opgebouwd, maar dat doe je niet bij iemand waar je (nog) geen vriendschappelijke band mee hebt.