Wat toetst een consultatiebureau met 'kan hij zwaaien'?

09-11-2020 11:23 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week was ik bij het consultatiebureau voor meten/wegen/vaccineren. Wij hebben geen goede klik met ons consultatiebureau, al zullen anderen daar wel een hele fijne plek vinden. Ik kom er dan ook alleen voor het hoognodige. Bij het weggaan zwaaide onze zoon niet, waarna bij de jeugdarts een geschrokken 'maar hij kan toch wel zwaaaaaaaaaien?' uitriep. Nee. Nee, hij is 11 maanden en hij kan nog niet zwaaien. Je begrijpt: dat werd een aantekening in zijn dossier. Ondanks dat wij vanwege Corona bijna niemand zien. Hij gaat pas sinds heel kort naar de opvang. We werken thuis. Als papa wel naar het werk gaat vertrekt hij zo vroeg dat er ook niet gezwaaid wordt. Die hele enkele keer dat ik ergens zonder hem heen moet krijgt hij een kus, een knuffel en een 'dag schat'. Hij kan lopen achter zo'n looprekje, schopt dan ook al tegen een bal aan, zegt 'mama' (en een beetje 'papapapapaaaaa'), kruipt overal naar toe, begint aardig uit de voeten te komen met zo'n lieveheersbeest-rol-ding waar hij op kan zitten, flirt met iedereen die hij tegenkomt, is altijd vrolijk en kan al heel goed zelfstandig spelen. Ik maak me dan ook welgeteld 0 zorgen om hem (Nouja buiten de moederlijke zorgen die er altijd zijn, maar die staan los van het consultatiebureau) en als hij 16 is kan hij ongetwijfeld zwaaien als de beste.

En toch vroeg ik me af: wat is er nou zo belangrijk aan dat hele zwaaien? Wat wordt er nou getest? Welke vreselijk belangrijke stap in zijn ontwikkeling loopt nou zo mijlenver achter (dit bedoel ik uiteraard sarcastisch)?

Wie kan mij deze, ogenschijnlijk, kernwaarde uit de ontwikkeling-volgens-het-consultatiebureau uitleggen?
Joh, op z'n 16e zit ie aan zijn telefoon geplakt en zwaait ie ook niet ;-D
Volgens mij gaat het om het spiegelen van bewegingen. Mijn jongste zwaaide ook niet, maar deed wel mee met klap eens in de handjes en in de maneschijn en dat was ook prima.
Mijn zoon kon (of wilde) niet zwaaien tot hij 18 maanden was. Klappen vond hij ook niks aan. Nog steeds vindt hij beiden maar onzin (maar kan het wel).

Hij kon wel heel goed nee schudden en hij wees dingen aan en dat telde ook volgens de cb-arts ;)

Het is van belang dat ze communicatieve gebaren gaan maken omdat het uitblijven daarvan zou kunnen wijzen op een ontwikkelingsstoornis op sociaal-emotioneel vlak (denk autisme). Welke communicatieve gebaren maakt niet echt uit, voor zover ik weet.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Laat gaan!
Misschien heeft ie wel gewoon geen zin om te zwaaien naar haar. Hoor trouwens maar weinig mensen die wel een klik hebben met het consultatiebureau.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
het zijn van die ijkpunten, met 9 maanden zwaaien, met 12 maanden dingen aanwijzen.
En juist zwaaien (en wijzen) is een mooie combinatie van communicatie & motoriek. Dan kind snapt, dat je met zwaaien communiceert en dat zijn handjes de beweging kunnen maken

Het is geen echte aantekening hoor, meer een reminder, dat ze je er de volgende keer even naar vragen.
lilalinda wijzigde dit bericht op 09-11-2020 11:31
0.27% gewijzigd
Ik had een geweldig consultatiebureau. ZE gaven me altijd het gevoel dat mijn kinderen geniaal en speciaal waren ;-D Zo hoort het ook, vind ik.

Maar goed, dat zwaaien. Ik zou zeggen: de koppeling van handeling aan betekenis. Maar aangezien hij al mama en papa zegt, en dat op de semantische ladder nog iets hoger staat, lijkt me er geen sprake van iets problematisch. Ik zou hooguit eens rondkijken of er geen leuker consultatiebureau is. Het is veel fijner als je altijd met een blij gevoel weggaat.
lux- schreef:
09-11-2020 11:26
Mijn zoon kon (of wilde) niet zwaaien tot hij 18 maanden was. Klappen vond hij ook niks aan. Nog steeds vindt hij beiden maar onzin (maar kan het wel).

Hij kon wel heel goed nee schudden en hij wees dingen aan en dat telde ook volgens de cb-arts ;)

Het is van belang dat ze communicatieve gebaren gaan maken omdat het uitblijven daarvan zou kunnen wijzen op een ontwikkelingsstoornis op sociaal-emotioneel vlak (denk autisme). Welke communicatieve gebaren maakt niet echt uit, voor zover ik weet.

Ik heb ook enorm het idee dat hij het allemaal maar onzin vindt. Hij heeft weinig tot geen noodzaak om communicatieve gebaren te maken omdat hij zo weinig bij anderen is. Hij is ook nog eens heel makkelijk 'te lezen' (zegt ook de opvang) dus het gaat meestal toch wel zoals hij wil. Maar leuk om te weten dat dit er achter zit.

Nogmaals: ik maak me echt, ECHT, geen zorgen. Het is een super leuk kind waar we erg blij mee zijn. Dat zwaaien komt vanzelf wel eens. Ik was gewoon benieuwd naar de theorie er achter. Ik vind het leuk om te snappen waarom ze dit soort dingen controleren.
lux- schreef:
09-11-2020 11:26

Dat. Klap eens in je handjes, in de maneschijn uitbeelden (trappetje, vogel, vis enzo), samen wijzen, haartjes kammen nadoen, of dus zwaaien. En een hele boel andere dingen. Maar zwaaien is vaak een makkelijke te laten zien als je dat in t wild natuurlijk ook doet.
Je kunt ook met je kindje gaan zwaaien tegen de speeltuin, en de glijbaan.... dat doe ik nu omdat mevrouw anders niet mee wil :facepalm:
Een zebra is geen paard met strepen
Pfff ja het consultatie bureau. Ik ga daar altijd met het gevoel weg dat mijn kinderen niet functioneren.

De laatste keer dat ik er was, insinueerde de arts dat mijn baby een floppy infant was. Dat is overigens zeer ernstig. En toen zag twee weken een andere arts hem en die zei “ ach het valt me alles mee “

:@@:

Nou ja ik neem nu alles met een bak zout.
lilalinda schreef:
09-11-2020 11:30
het zijn van die ijkpunten, met 9 maanden zwaaien, met 12 maanden dingen aanwijzen.
En juist zwaaien (en wijzen) is een mooie combinatie van communicatie & motoriek. Dan kind snapt, dat je met zwaaien communiceert en dat zijn handjes de beweging kunnen maken

Het is geen echte aantekening hoor, meer een reminder, dat ze je er de volgende keer even naar vragen.

Oh wat goed. Volgens mij snap hij dat nog niet. We hebben van die geluidenboekjes en dan kan hij wel op het 'knopje' drukken zodat het geluidje komt. En lichtknopjes (aan/uit) zijn ook bére interessant. Qua motoriek zou hij met makkelijk moeten kunnen. Maar dat je kan communiceren met motoriek, dat kwartje is denk ik nog niet gevallen. Dat doen we zelf ook weinig, merk ik.

Nogmaals: ik maak me echt geen zorgen. Ik vind het gewoon leuk om dit soort dingen te weten.
Lafae schreef:
Ik had een geweldig consultatiebureau. ZE gaven me altijd het gevoel dat mijn kinderen geniaal en speciaal waren ;-D Zo hoort het ook, vind ik.

Maar goed, dat zwaaien. Ik zou zeggen: de koppeling van handeling aan betekenis. Maar aangezien hij al mama en papa zegt, en dat op de semantische ladder nog iets hoger staat, lijkt me er geen sprake van iets problematisch. Ik zou hooguit eens rondkijken of er geen leuker consultatiebureau is. Het is veel fijner als je altijd met een blij gevoel weggaat.

Mag je overstappen? Dat wist ik niet! Hier hebben ze per jeugdverpleegkundige een 'wijk'. Dus je krijgt je VPKer die bij je wijk hoort. Super balen, want ik heb met haar echt geen enkele klik.
Jamaarhoe schreef:
09-11-2020 11:34
Dat. Klap eens in je handjes, in de maneschijn uitbeelden (trappetje, vogel, vis enzo), samen wijzen, haartjes kammen nadoen, of dus zwaaien. En een hele boel andere dingen. Maar zwaaien is vaak een makkelijke te laten zien als je dat in t wild natuurlijk ook doet.
Je kunt ook met je kindje gaan zwaaien tegen de speeltuin, en de glijbaan.... dat doe ik nu omdat mevrouw anders niet mee wil :facepalm:
Haha, mijn oudste is bijna 4 en zegt nog steeds als we uit de speeltuin weggaan. Daaaahaaag, ik kom snel weer terug!
Heeft mijn zoon ook nooit gedaan. Helemaal niets qua imitatie, gebaren bij liedjes. Ook niet het welbekende "steek je tong uit naar een baby" en hij doet het ook. En dan ging hij ook nog eens pas praten met 3,5.
Pergamon schreef:
09-11-2020 11:32
Ik heb ook enorm het idee dat hij het allemaal maar onzin vindt. Hij heeft weinig tot geen noodzaak om communicatieve gebaren te maken omdat hij zo weinig bij anderen is. Hij is ook nog eens heel makkelijk 'te lezen' (zegt ook de opvang) dus het gaat meestal toch wel zoals hij wil. Maar leuk om te weten dat dit er achter zit.

Nogmaals: ik maak me echt, ECHT, geen zorgen. Het is een super leuk kind waar we erg blij mee zijn. Dat zwaaien komt vanzelf wel eens. Ik was gewoon benieuwd naar de theorie er achter. Ik vind het leuk om te snappen waarom ze dit soort dingen controleren.
Onze negen maanden zwaait dus ook niet :biggrin: ik wist niet dat het problematisch was. Ik ben blij dat ik de laatste afspraak heb afgebeld.

Hij zegt wel al 10 woordjes :P ik heb het opgenomen op mijn telefoon voor de volgende afspraak, voor als ze weer beginnen over een achterstand.
Pergamon schreef:
09-11-2020 11:32
Het is een super leuk kind waar we erg blij mee zijn.
Dat staat toch hopelijk los van de vraag of het niet-zwaaien reden tot zorg is?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Jamaarhoe schreef:
09-11-2020 11:34

:proud: te grappig!!

Hij doet nog niks echt na, alhoewel hij het sinds kort wel heel interessant vindt. Vooral in de maneschijn is favoriet! Handen klappen, hiep-hiep-hoera etc doet hij ook niet.
Pergamon schreef:
09-11-2020 11:36
Oh wat goed. Volgens mij snap hij dat nog niet. We hebben van die geluidenboekjes en dan kan hij wel op het 'knopje' drukken zodat het geluidje komt. En lichtknopjes (aan/uit) zijn ook bére interessant. Qua motoriek zou hij met makkelijk moeten kunnen. Maar dat je kan communiceren met motoriek, dat kwartje is denk ik nog niet gevallen. Dat doen we zelf ook weinig, merk ik.

Nogmaals: ik maak me echt geen zorgen. Ik vind het gewoon leuk om dit soort dingen te weten.

dat wordt lekker samen zwaaien naar de eendjes etc :)
en inderdaad de al eerder genoemde liedjes als Klap eens in je handjes

gezellige tijden!
Lafae schreef:
Wij hebben vast dezelfde! Mijn oudste heeft notabene door geboorte een motorische afwijking maar iedere keer zeggen ze dat ze goed in haar velletje zit, of hoe knap ze iets kan en als ze iets niet kan, hoe dit te oefenen maar dan op een leuke manier en zonder druk. Ik kom er ook heus niet voor m'n lol, maar ga er altijd blij weg, dus kun je niet naar een andere locatie? Of haar zinnen herhalen op een manier dat het nog wat lijkt? Zoals
- Mevrouw cb zegt 'hij bouwt nog niet met blokken'
- Jij herhaalt, vandaag bouwt hij niet met blokken, maar hij volgt de blaadjes en fietsers op straat en groet alle straatpoezen met een enthousiast geluid.
Sommige mensen hebben gewoon een beetje hulp nodig met hoe ze iets uit hun strot krijgen :)
Nicco88 schreef:
09-11-2020 11:35
Pfff ja het consultatie bureau. Ik ga daar altijd met het gevoel weg dat mijn kinderen niet functioneren.

De laatste keer dat ik er was, insinueerde de arts dat mijn baby een floppy infant was. Dat is overigens zeer ernstig. En toen zag twee weken een andere arts hem en die zei “ ach het valt me alles mee “

:@@:

Nou ja ik neem nu alles met een bak zout.

Wat is een 'floppy infant'?
Pergamon schreef:
09-11-2020 11:37
Mag je overstappen? Dat wist ik niet! Hier hebben ze per jeugdverpleegkundige een 'wijk'. Dus je krijgt je VPKer die bij je wijk hoort. Super balen, want ik heb met haar echt geen enkele klik.

Hier is het ook per wijk, maar het consultatiebureau in mijn wijk staat bekend als een consultatiebureau waarbij er steeds iets mis is met je kind, dus heb ik een andere gebeld of ik daar kon komen. Dat vonden ze prima. Jarenlang met veel plezier heen gegaan.
CHL schreef:
09-11-2020 11:38
Haha, mijn oudste is bijna 4 en zegt nog steeds als we uit de speeltuin weggaan. Daaaahaaag, ik kom snel weer terug!

Ahhh wat schattig!!
Onze jongste weigerende met tests mee te doen. Plaatjes kijken, dan vertelde ze niet wat ze zag. Zaten we in de auto, en kreeg ik te horen: "ik zag heus wel, dat het een fluitkerel was"

Gehoortest... zelfde verhaal. Ze ging mooi de piepjes niet benoemen.
Ze is nu 16 en nog steeds opstandig :) (net als haar vader trouwens)
NYC schreef:
09-11-2020 11:38
Heeft mijn zoon ook nooit gedaan. Helemaal niets qua imitatie, gebaren bij liedjes. Ook niet het welbekende "steek je tong uit naar een baby" en hij doet het ook. En dan ging hij ook nog eens pas praten met 3,5.

We gaan het zien. Hij brabbelt hier echt 5 kwartier in een uur en 'mama' begint steeds doelgerichter te worden. 'papa' lukt sinds 1 of 2 dagen ook al steeds beter. Hij snapt ons overigens prima, want als we zeggen 'kusje' of 'pak de bal maar' dan doet hij dat ook (in het algemeen dan. Hij heeft natuurlijk ook wel eens geen zin)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven